Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference

Viri objav

Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija

ponedeljek, 24. junij 2019

VALERIJINE VRSTICE

Viridina kača

Stiško polje! Kako imenitno se je v času mojega otroštva slišalo to poimenovanje za njive in travnike, ki se razprostirajo na obeh straneh ceste, ki pelje proti starodavni Stični. V eni izmed hiš ob cesti je bila nekoč kovačija. Imeli so seveda tudi kmetijo. Tistega dne je šla gospodinja, kakor že tolikokrat prej, z otrokom v nečkah, plet čez cesto. Nečke je položila v razor, sama pa se je zatopila v delo in svoje misli. Ko se je čez čas ozrla, jo je obšla groza. Zagledala je kačo velikanko, ki je goltala njeno dete. V obupu je začela klicati na pomoč Marijo. Kača je pri priči spustila otroka in se odplazila proč.
Mislim, da je bajki botroval grb vojvodinje Viride (1351–1407), ki je pokopana v stiški baziliki. Bila je babica cesarja Friderika III., izvirala pa je iz slavne milanske rodbine Visconti. Ta ima v svojem grbu kačo, ki golta otroka in je upodobljen na Viridinem spominskem kamnu v stiški cerkvi. Kaj je botrovalo podobi v grbu, natančno ne vedo niti zgodovinarji, naši ljudje pa so zgodbo prenesli na Stiško polje.
Povedala Angela Markovič, r. 1895, Mleščevo (Megličeva teta).

Pošast sv. Marjete

Zavetnica podružnične cerkve v Malem Črnelu sv. Marjeta je vsa oblečena v zlato, zlati sta tudi sv. Apolonija na njeni desni in sv. Lucija na levi strani ter venec okrogloličnih angelčkov, ki jo obdajajo. Zlat je ves oltar, le pod nogami svetnice ždi črna pošast, priklenjena na verigo. Povedali so nam, da je to hudič, ki ga je svetnica premagala. Ampak za nas otroke, pa tudi za mnoge odrasle, je bila beseda hudič preveč podobna kletvici, zato smo nestvoru rekli preprosto pošast. Nekoč, ravno na Marjetino žegnanje, so pri Mihcu v zaselku na drugi strani gozda pričakovali, da bo krava povrgla tele. Gospodinjo je zelo skrbelo, da bo kaj narobe. Zato je možu, ki se je odpravljal k maši, stisnila v roko nekaj denarja in mu naročila, naj da vbogajme, da bo krava po sreči povrgla. Mihec jo je mahnil skozi gozd, a bolj ko se je bližal cerkvi, bolj škoda se mu je zdelo denarja za vbogajme. In če sv. Marjeta potem ne bo pomagala? »Bom pa jaz malo bolj potegnil, ko bomo reševali tele,« se je potolažil in obdržal denar v žepu. Po maši se ni vračal domov po bližnjici skozi gozd, ampak je napravil velik ovinek do večje vasi, kjer je bila gostilna. Popoldne je mimogrede minilo. Ko se je bližal domu, se je že malce mračilo ali pa se je njemu mračilo od pijače. Tik pred domom je v globači pod cesto, kamor je poniknil vaški potoček, zagledal strašno prikazen: črno in rogato. Pognal se je proti domu in kričal:«Svete Marjete pošast je ušla s 'ketne'!« Domači so seveda menili, da se pošasti reče žganje, a so šli vseeno pogledat. Našli so kravo, ki je popoldne pobegnila v sosednjem zaselku in padla v brezno. Sv. Marjeta svojo pošast še vedno varno drži na verigi.
Povedala Terezija Trunkelj, r. 1875, Potok.

Ni komentarjev:

Objavite komentar