V cerkvi smo se
zbrali v skupini in se trudili, da smo ostali skupaj. Emilija nam je prinesla
slušalke in aparate. Silvo je bil vedno ob vodnici in prevajal vse, kar nam je
povedala. Govorila je v ruščini. Poleg nas je bilo v cerkvi ogromno ljudi. Zato
je bilo treba resno paziti, da se kdo ni izgubil v toliki množici.
Vodnica nam je
razložila, da je to že četrta cerkev na tem mestu. Vsaka je bila večja. Gradnjo
te cerkve so zaupali mlademu in še nič znanemu francoskemu arhitektu. Bil je
star sedemindvajset let, ko je začel graditi cerkev. Kmalu po koncu gradnje pa
je umrl. Povedala je, da so bili carji zelo zadovoljni z njim. V cerkvi so mu
postavili spomenik. Doprsni kip je sestavljen iz vseh vrst marmorja, ki je bil
uporabljen za gradnjo cerkve.
Seveda je
razumljivo, da je v cerkvi polno ikon. Toda ikone so bile zelo podobne našim
zahodnim freskam. Ker je bil arhitekt Francoz, je najel ali priporočil razne
umetnike z Zahoda, da so delali v cerkvi. Tako najdemo tam dela beneških
mojstrov in iz drugih znanih slikarskih šol. Sploh nisi imel občutka, da si v
pravoslavni cerkvi, vse je bilo tako domače, zahodno.
To je bila tudi
težnja večine carjev, da je dobilo mesto čim boj evropski videz. Tudi v
umetnosti. Zato se niso držali predpisov, ki jih ima vzhodna Cerkev za gradnjo,
slikarstvo in druge upodobitve v sakralnih prostorih. To jim je prineslo tudi
nerazumevanje in nesoglasja z njihovo cerkveno oblastjo. Niso bili zadovoljni,
da so carji tako radi najemali umetnike z Zahoda.
Pogled proti
glavnemu oltarju, beri: glavnemu ikonostasu, je veličasten. Velik in mogočen
ter ves v zlatu. Nad njim pred glavno kupolo žari podoba vstalega Jezusa, ki je
zelo podobna upodobitvam na Zahodu. Pod vogali kupole so upodobljeni štirje
evangelisti, tako kot v baziliki svetega Petra v Rimu. Zgoraj v kupoli so pod
okni dvanajsteri apostoli. Nisem si zapomnil ali so to freske ali mozaiki.
Spodaj smo
videli, da so naredili nekaj slik v obliki mozaikov. Tako imenitno so izdelani,
da sploh ne ugotoviš, da gledaš mozaike. Šele ko nekoliko s strani pogledaš,
opaziš, da gre za mozaike. Kolikor sem si zapomnil, je danes težnja, da bi čim
več fresk zamenjali za mozaike z enakimi barvami in motivi.
To seveda pri
njih ni težava, saj imajo na pretek vrhunsko šolanega osebja. Silvo nam je
povedal, da so po padcu komunizma osnovali restavratorsko podjetje z več kot
1.500 vrhunskimi restavratorji. Ti so potem prevzemali vsa restavratorska dela.
Nekateri so si iskali kruh tudi v tujini, kjer so bili bolje plačani. Tudi v
Slovenijo jih je nekaj zaneslo.
V kotu ob vhodu v
cerkev smo si ogledali kratek film o tem, kako so postavljali stebre pred
cerkvijo. Vsak je težak po 114 ton in je iz enega kosa. Tako težo ni lahko
postaviti pokonci. Lahko se zgodi, da se steber zlomi.
Za to delo si je
arhitekt zamislil in dal izdelati leseno konstrukcijo, ki je imela steber
povezan in vpet v veliko vrst škripčevja. Vrteli so glavno kolo in po škricih
se je steber tako lepo dvigal, kot bi ga z rokami velikana postavljal pokonci.
Pomanjšano verzijo te naprave smo si ogledali v cerkvi v posebni vitrini.
Steber je bil tako trdno vpet, da ni zanihal ne na levo ne na desno. Ko so ga
postavili pokonci, je zdrsnil v posebno kotanjo, ki je bila narejena za
stojišče posameznega stebra. Stebri niso nič posebej utrjeni. V bistvu so
prostostoječi. Take kolonade stebrov sem videl na vzhodni, severni in južni
strani. Na zahodno stran pa nismo šli. Najbrž so nameščeni tudi tam.
V posebnih
vitrinah je prikazana tudi gradnja in zgradba kupole. Kolikor se spominjam, je
tako narejena, da je v resnici dvojna stena, dvojna kupola. Med stenama so
stopnice in po njih se lahko pride na vrh kupole. Po strehi cerkve in po
kupoli, to sem videl že od zunaj, so hodili ljudje.
Cerkev je bila
tudi na sodoben način ogrevana. Na stenah je še danes mogoče videti odprtine,
ki so opremljene z medeninastimi vratci. Lahko si jih odprl ali priprl. Skoznje
je pihal topel zrak in ogreval cerkev. Cerkev je vrhunska mojstrovina. Vredno
si jo je ogledati, toda ne samo enkrat. Mnogo ogledov je potrebno, da bi dojel
njeno lepoto in dovršenost.
Najbolj pa
človeku zastane dih, ko gledaš proti glavnemu ikonostasu. To je ena sama
mojstrovina, sestavljena in najbolj dragocenih snovi. Da ne govorimo o zlatu.
Vse se sveti in vse je pozlačeno.
Velika vrata na
ikonostasu so bila odprta. Vsa v zlatu. Težka in masivna, toda najbrž tako
narejena, da jih duhovniki in škofje z lahkoto odpirajo. Zdi se mi, da je
vodnica poudarila, da so odprta zato, da se vidi, da imamo vsi dostop do
evharistije. Kar pa me je najbolj presenetilo, je bil velik vitraj, ki se je
videl skozi odprta vrata na ikonostasu. Upodobljen je bil vstali Jezus. Ta
cerkev ima namreč uradno naslov: Cerkev Jezusovega vstajenja. Moram pa
priznati, da na vseh zemljevidih in kartah piše Izakijevski sabor. Zvedel sem,
da so tega zavetnika izbrali na prav zanimiv način. Pogledali so, kateri
svetnik goduje na dan, ko je bil rojen car, ki je cerkev dal graditi. Ugotovili
so, da je to Izak Dalmatski. Zato so ga postavili za glavnega zavetnika cerkve
in po njem nosi tudi ime. V cerkvi je velikokrat upodobljen.
Da se vrnem nazaj
h vitraju. Tudi ta vitraj je popolnoma zahodno izdelan. Kakor bi bil kje v
Italiji.
Ob glavnih vratih
na ikonostasu so ikone razvrščene po že ustaljenem redu. Desno od vrat je
velika ikona Jezusa, ki sedi na stolu, v rokah pa drži zemeljsko kroglo. Tudi
ta ikona je zelo podobna freskam v katoliških bazilikah. Levo od vrat pa je
Marija z Jezusom v naročju. Prav tako zelo zahodno upodobljena.
Takoj ob glavnih
vratih sta velika stebra, ki ločujeta vrata od Marijine in Jezusove ikone.
Močna stebra, ki žarita v čudoviti temno modri barvi. Fantastično sta polirana.
Izdelana sta iz dragega kamna ki se imenuje lazurit ali lapis lazuli. Spraševal
sem se, kje so dobili tako velike kose tega dragocenega kamna. Našli so ga
nekje na Uralu. Radovednost me je tako zelo prijela v kremplje, da sem sklenil
priti stvari do dna. Pocukal sem Silva za roko in ga vprašal, kje so dobili
tako velike kose omenjenega dragega kamna. Vprašanje je prenesel naši vodnici,
ki nam je razjasnila dvome. Steber je v resnici bronast. Oblečen pa je v plast
iz dragocenega kamna. Opaž iz dragega kamna je tako mojstrsko narejen, da sploh
ne moreš opaziti, da gre za majhne koščke, ki so prilepljeni na bronasto
osnovo. Imaš občutek, da gre za kamen iz enega kosa. Mogoče bi opazil, če bi
lahko prišel čisto blizu. To pa je za običajnega človeka nemogoče, saj tam
lahko hodijo samo duhovniki in pevci.
p. Branko Petauer
Ni komentarjev:
Objavite komentar