Sv. Ambrož je takole slavil lepoto in pomen svetopisemskih psalmov:
»Kaj je lepšega kot psalm!... Psalm je blagoslov za ljudi: z njim častijo Boga in se mu zahvaljujejo, z njim vzklikajo, z njim izpovedujejo svoje misli; je glas Cerkve, izpoved in pesem vere, spoštljiva predanost Bogu, sproščeno veselje, veselo vzklikanje, ubrano razpoloženje. Psalm blaži jezo, preganja skrb, lajša žalost. Varuje nas ponoči, uči nas podnevi. V strahu ščiti, slavi svetost, predočuje Božji mir, vedno ubira skladne glasove...
Kaj je torej psalm? Harfa Svetega Duha. Sveti Duh ubira v duši preroka strune in na zemlji donijo nebeški napevi. Kakor hitro se Sveti Duh dotakne strun svoje harfe, mrtva glasbila zaživijo. Na njih zadoni nebeški napev in zazveni pesem Božje hvale« (sv. Ambrož, Iz razlage psalmov).
Bogu najbolje odgovarjamo na njegov nagovor s psalmi, ki so od Svetega Duha navdihnjene molitve. Lahko bi rekli, da s pomočjo človeške govorice Bog Sveti Duh odgovarja Bogu Očetu. James Irwin, astronavt na vesoljski ameriški ladji Apollo 15, je v vesolju molil 121. psalm, ki med drugim pravi:
Oči dvigam h goram:
od kod bo prišla moja pomoč?
Moja pomoč pride od Gospoda,
ki je ustvaril nebo in zemljo.
Psalmi so svetopisemske, od Svetega Duha navdihnjene pesmi, ki »so teološki povzetek in vrh vse Stare zaveze. V njih so utelešena najbolj prečiščena spoznanja o Bogu, človeku in svetu, in sicer v njihovem neprestanem dialogu« (Jože Krašovec v Spremni besedi h knjigi Psalmi). S psalmi z božjo govorico nagovarjamo Boga. Pascal lepo pravi: "Samo Bog lahko dobro govori Bogu."
Vseh 150 psalmov tvori psalter, ki je najbolj razširjena svetopisemska knjiga. Psalter je bil pesmarica in molitvenik starozaveznega Božjega ljudstva. To vlogo je ohranil za novozavezno Božje ljudstvo do današnjega dne, saj psalme uporabljamo pri molitvenem bogoslužju, prav tako pa tudi pri mašni daritvi in drugih bogoslužnih opravilih.
Svetlana Alilujeva, Stalinova hči, se je pri 35 letih spraševala, ali ni zanjo rešitev v samomoru. Prijatelj jo je opozoril na psalme. Sama pripoveduje:
"Od tega trenutka se je življenje vsak dan napolnilo z neizčrpnim virom, močnim kot sonce... Še nikoli nisem slišala besed, ki bi delovale s tako gotovostjo kakor ti psalmi. Njihova žgoča poezija očiščuje, vrača pogum, pomaga, da jasno pogledamo vase, da vidimo, v čem smo pogrešili, in da začnemo znova. Psalmi so véliki plamen ljubezni in resnice."
V starozaveznem Božjem ljudstvu je Bog pogosto in na zelo učinkovit način posegal v svet in v človeško zgodovino. Človek je na ta poseg odgovarjal s slavilno in zahvalno molitvijo. Takšna molitev je bila vesel odziv človeka na Božjo ljubezen in usmiljenje do njega. Zelo lepi primeri takšnih molitev so psalmi:
Slavite Gospoda, ker je dober,
ker vekomaj traja njegova ljubezen!
Ps 107,1
Slavite Gospoda, kličite njegovo ime,
oznanjujte med narodi njegova čudežna dela!
Pojte mu, igrajte mu,
pripovedujte o vseh njegovih čudežih!
Ponašajte se z njegovim svetim imenom,
naj se veseli srce njih, ki iščejo Gospoda!
Ps 105,1–3
Izraelski človek ni hvalil Boga le v templju in v sinagogi, ampak je bilo to njegovo razpoloženje več ali manj stalno. Povsod je videl močno in dobrotno Božjo roko. Svoje življenje je spreminjal v slavo Bogu. Slavilna in zahvalna molitev je odgovor vernega človeka na čudovita Božja dela v stvarstvu, v zgodovini in v človeku samem.
Ker so psalmi starozavezne pesmi, v njih še ni polnosti razodetja, ki ga je prinesel Kristus. Nekateri psalmi kličejo prekletstvo in Božjo jezo ter kazni nad sovražnike, kar ni skladno z Jezusovim naukom. Kako naj molimo te psalme? Cerkveni očetje priporočajo, da pri "sovražnikih" mislimo na hudobne duhove in slabe misli, ki nas nadlegujejo.
Tudi v novi zavezi na čudovite Božje posege ljudje odgovarjajo s slavilno in zahvalno molitvijo. Zahariju so se ob rojstvu sina Janeza Krstnika razvezala usta in jezik in je poln Svetega Duha molil Hvaljen Gospod, Izraelov Bog. Ob Jezusovem rojstvu so Boga slavili in hvalili angeli in pastirji, kmalu za njimi pa v templju starček Simeon. Najlepša je Marijina hvalnica Moja duša poveličuje Gospoda.
p. Anton
Ni komentarjev:
Objavite komentar