Še enkrat smo zakrožili okoli cerkve in šli v park, ki leži za cerkvijo. Nismo imeli kakšnega posebnega namena, da bi se sprehajali. Šli smo do vhoda Ruskega muzeja, tam smo malo posedeli na klopcah. Naredili smo še eno skupinsko fotografijo in se podali nazaj k cerkvi.
Silvo
očitno že dobro pozna mesta in nas je po bližnjicah vodil proti ploščadi pred
Ermitažem. Eno ulico prej smo se ustavili pred na sveže prenovljeno stavbo.
Povedal nam je, da je upravna stavba deškega zbora in seveda celotne šole.
Zborček fantičev se imenuje Glinka. Menda je bil to njihov ustanovitelj ali
vsaj eden od glavnih utemeljiteljev zbora in šole. Država plača fantom vse
stroške in to jo, kar veliko stane. Toda splača se toliko vlagati v ljudi, ker
se jim povrne. Na ta način vzgojijo lepo število vrhunskih glasbenikov, ki
imajo zelo solidno temeljno izobrazbo. Svoj študij nadaljujejo potem na raznih
akademijah in drugih glasbenih ustanovah. Zato v življenju lahko veliko
dosežejo.
Še eno
postajo smo naredili. Ob reki Mojki smo se ustavili. Nekateri so si kupili
nekaj za popit v bližnjem kiosku. Bilo je tudi nekaj stolov in miz, da smo se
lahko usedli. Vreme je bilo še kar v redu. Malo oblačno je bilo, sonce pa se je
tu in tam pokazalo izza oblakov. Ta počitek se je kar prilegel. Moram priznati,
da mi je kar odleglo, ko sem lahko sedel in mirno gledal ljudi, ki so hiteli na
vse strani. Veliko se jih je ustavilo pri kiosku in so si kupili kakšno reč za popit,
eni tudi nekaj za pod zob.
Naš
naslednji cilj je bil Ermitaž. To je eden največjih muzejev na svetu. Pravijo,
da imajo v muzeju okoli tri milijone razstavljenih eksponatov. Zvedel sem, da
bi rabil za hitri ogled vseh eksponatov osem let. Zato ni mogoče, da bi si
enkrat ogledal kaj veliko. V muzeju imajo več smeri, na primer: Nevska smer
ogleda. To je pretežno tisti del, ki je ob reki Nevi. O Ermitažu nisem vedel
pravzaprav nič. Samo enkrat sem bral, kako je belgijski ali nizozemski duhovnik
Nueven hodil več dni zaporedoma v Ermitaž. Poiskal je Rembrandtovega
Izgubljenega sina in ob njem meditiral. Iz teh obiskov in njegovih meditacij je
nastala knjiga z naslovom Čudovito platno. To je edino, kar sem o tem muzeju
vedel. Torej nič ali samo toliko, da sem vedel, da obstaja.
Vstali
smo in nadaljevali pot proti Ermitažu. Ob prihodu na ploščad smo opazili, da se
tam veliko dogaja. Na ploščadi je bilo parkiranih veliko avtomobilov podobnih
gasilskim. Najbrž je bilo kakšno gasilsko slavje.
Vodička
nas je vodila naravnost v Ermitaž. Toda, ko smo stopili v notranjost, se je
pred nami odprlo še eno veliko dvorišče z drevesi in dolgo vrsto ljudi. Stali
so, se pogovarjali in čakali. Mi smo šli kar mimo vrste. Opazil sem, da so to
ljudje, ki želijo vstopiti v Ermitaž in seveda še prej kupiti karte. Mi smo
imeli to prednost, da nam je agencija kupila karte že prej preko interneta.
Gotovo je bila vrsta dolga vsaj sto metrov. Stali pa so po trije ali štirje
vštric. Kako dolgo bodo še čakali?
Ob našem
prehitevanju mi je bilo na nek način kar ugodno, saj smo veliko pridobili, da
nam ni bilo treba več ur stati v vrsti. Po drugi strani pa mi je bilo malo
nerodno, da smo tako prehitevali. Kaj so si mislili o nas tisti, ki so čakali
že kakšno uro v vrsti? Mogoče so bili jezni na nas? Ali pa vsaj začudeni, češ,
kaj se pa ti grejo? Vstopili smo hitro, vodička je stala ob napravi za vstop in
nam delila karte. Zvedel sem, da ni dovoljeno slikati s stativom. Obesil sem si
ga za naramnico od nahrbtnika. Šli smo še skozi eno kontrolo. Videli so moj
nahrbtnik in stojalo ter mi dejali, da z njim ne smem v muzej. Moral sem ga
nesti v garderobo. Toda kje jo najti?
Vodička
mi je pokazala prostore, ki so bili na pol v kleti. Tam je bilo veliko
garderob. Nisem vedel, kam bi odložil svoj nahrbtnik. Potem pa sem opazil, da
je bilo napisano »za nahrbtnike«. Stopil sem h pultu in ponudil svoj nahrbtnik.
Brez težav sem ga oddal in dobil kovinsko ploščico. Kolikor je bilo mogoče, sem
hitro skušal poiskati svojo skupino. Malo mi je bilo nerodno, da bi zaradi mene
čakali predolgo.
Ljudi je
bilo toliko, da so se kar prerivali. Moral sem paziti, da ne bi zavil kam
drugam, saj se v taki množici ni nobena težava, da se izgubiš. Precej so nam
pomagale slušalke. Ko sem zopet zaslišal Silvov glas, sem vedel, da sem že
nekje v bližini skupine. Delavka mi je pomagala skozi kontrolo, saj sem svojo
karto enkrat že čekiral. Spet sem bil pri skupini.
Takoj ob
začetku nas je pozdravila Laokontova skupina. Malo sem podvomil, da je to
original iz stare Grčije. Enakega sem videl tudi v vatikanskih muzejih. Mogoče
je kopija, ki jo je naredil kakšen zelo dober kipar. Končno, tudi taka kopija je
veliko vredna.
Po
velikem in razkošnem stopnišču smo se dvignili v prvo nadstropje. Po stenah je
bilo veliko slik, ki so bile vdelane v pozlačene okvirje. Na stropu še ena
ogromna slika na platno. Vse je bilo zelo razkošno. Tako so si carji uredili
dvorec, imenovali so ga Zimski dvorec. Menda so v teh ogromnih prostorih
prebivali in sprejemali obiske. Množica umetnin, ki je razvrščena po nešteto
sobanah, je bila prava paša za tiste, ki so prišli na obisk. Najbrž so bili to
razni velikaši, generali in drugi odličniki. Malemu in preprostemu človeku je
bilo najbrž vse to zaprto.
Že takoj
v prvi sobani smo videli veliko dragocenost. Bila je velika okrogla skulptura,
ki je imela stebre. Ti so bili izdelani iz malahita. Najbrž samo obloženi s tem
dragocenim kamnom. Tu sem lahko prišel čisto blizu. Hotel sem si ogledati, kako
fino in natančno so bili zloženi mali kosci, da je bil steber kakor iz enega
samega kosa. Komaj sem opazil, da je zložen iz koscev, tako imenitno je
izdelan. Bili so res mojstri, da so tako čudovito naredili. Toda pri takem delu
je bilo potrebno imeti veliko tega kamna, saj vsak košček ni bil primeren za
kjerkoli. Morali so jih izbirati in prilagajati ter zlagati. Na stropu pa je
bila spet velika slika na platno.
Naslednja
soba je bila manjša. V njej je bilo polno velikih portretov raznih generalov.
Slike so bile izjemno dobro izdelane. Človek je ob njih kar strmel. Bilo jih je
polna soba. Eni so bili čez celo višino stene drugi pa nekoliko manjši.
Zanimivo je, koliko je bilo teh generalov in vojskovodij. Toda saj je bila
Rusija velik imperij in vedno se je kaj dogajalo. Enkrat so se vojskovali na
jugu, drugič na severu. Prav tam na severu so jim velike preglavice delali
Švedi, ki so vdirali globoko v Rusijo, ropali, pobijali in delali škodo. Veliko
je bilo bitk, da so jih končno spravili v red.
Potem
smo prispeli v veliko dvorano z rdečimi žametnimi oblogami na stenah. Spredaj
je bila narejena pol kupola in v sredini sedež za carja. Tu je najbrž sprejemal
obiske. Sedež ves pozlačen in oblečen v rdeč žamet. Za hrbtom pa je na steni
pritrjen velik grb carske Rusije. Tudi strop je bil zanimiv. Sami zlati rombi v
njih pa carski grb. Vsi grbi so bili enaki in v zlati barvi. Bolj ko se je strop
dvigal v kupolo, bolj majhni so bili rombi in grbi v njih. Zanimivo je bilo za
pogled. Dobil si občutek, da je to zelo visoka dvorana, čeprav resnici ni bila
tako visoka. Znali so izkoristi optične prevare, ki navidezno povečajo prostor.
Tudi na
tleh je bilo kaj videti. Bili so tako čudoviti leseni tlaki, da bi jih kar
gledal. Najbrž bi bilo lepo gledati tlake z višine. Bilo je vse vrste raznih
ornamentov, zloženih iz različnih vrst in barv lesa. Cele rože in rozete
izdelane tako natančno, da si imel občutek, da štrlijo iz tal. Kot da bi jih
nekdo potresel po tleh.
Potem je
sledila še ena soba raznih vojskovodij. Nekaj je bilo velikih portretov z
generali na konjih. Drugi pa so bili manjši, zloženi v pet vrst po višini.
Prekrili so celotne stene, belež potem sploh ni bil več potreben, saj so
pokrili in okrasili celotne prostore. V prostorih je bilo nekaj sedežev, da se
je obiskovalec lahko usedel in v miru ogledal vse čudovite umetnine.
Sledila
je krasna baročna kapela. Večji del je bil dvoranski, spredaj pa je bila
dvorana okrogla in se je dvigala v lepo kupolo. Na stenah ogromno pozlate. Na
stropu pa velika slika Jezusovega vstajenja. Angeli so Jezusu odprli grob, on
pa lahkotno plava v nebo. Slika je naslikana na platno in z oljem. To je moral
delati neki evropski mojster, saj je ikonografija popolnoma zahodna, da ne bom
rekel katoliška. Postavil sem se točno pod sredino slike in skušal narediti
nekaj posnetkov. Takšna slika vedno prav pride. Lahko jo uporabiš za
velikonočne voščilnice ali kako drugače. Pa še miren si, ker je tvoje lastno delo
in ni treba imeti strahu, ker bi jo potegnil iz interneta. Ikonostas je bil
videli bolj »skromen«, saj je bilo na njem »samo« šest ovalnih slik. Vse drugo
je bilo najbrž leseno in pozlačeno. Seveda Jezus in Marija ob straneh nista
manjkala. Po tleh je bilo spet eno samo čudo. Les zložen v najrazličnejše
okraske.
Lepo so
se imeli tile carji in njihovi domači. Razkošno so živeli, a zato je moral
najbrž plačati prav mali in ubogi človek. Pobirali so davke in lupili reveže.
Potem so si privoščili toliko bogastva in razkošja. To najbrž ni bilo čisto
evangeljsko. Toda tolaži me to, da je za njimi veliko ostalo. Umetnine, ki so
jih nakupili ali dali narediti, so danes narodno bogastvo, ki ga hodijo turisti
občudovat. Danes pa prinašajo zaslužek in mnogi so v teh palačah dobili svoja
delovna mesta. Na nek način se tisto, kar so carji zbrali in nakupili, danes
obrestuje. Bolj hudo se mi zdi to, da so oblastniki odirali uboge ljudi in jim
nalagali visoke davke. Toda za njimi ni ostalo ničesar, saj so vse zajedli in
zapili. To je bilo primitivno oblastništvo, ki ni imelo niti malo posluha za
kulturo in umetnost. Žalostno je, da je bilo pri nas v naši ubogi Sloveniji
tako. Komunistični oblastniki so bili pijani od zmage. Popivali so in se
veselili. Pobiti so dali vse, ki so jim nasprotovali. Za njimi pa ni ostalo nič
razen žalostnih pogorišč in prikrita grobišča po vseh gozdovih. Ko jim je bilo
vsega dovolj, so rušili cerkve in gradove. Koliko lepša in bogatejša bi bila
danes Slovenija, če bi ostali še tisti gradovi, ki so jih porušili tako
imenovani osvoboditelji. Imeli bi vsaj sto dvajset cerkva več.
V
naslednji dvorani je bilo svetlo. Okna so bila z obeh strani. Vse se je
lesketalo v zlatu in spredaj je sijal razkošen sedež za carja. Tudi v tej
sobani je najbrž sprejemal obiske.
Prihajali so, se pogovarjali in sklepali dogovore. Gotovo so bili sijajno
pogoščeni in polni raznih vtisov, ko so jih vodili po teh sanjsko lepih
sobanah. Ena te je navdušila, a ko si prišel v drugo, si komaj razumel, da
lahko kaj takega sploh naredijo.
Da so
bili vtisi še bolj celoviti, so se lepim dvoranam pridružile še vseh vrst
umetnine z nabožno ali pa posvetno vsebino. Skozi okna so ponekod sijali
raznobarvni žarki, ki so prodirali skozi barvna stekla bogatih vitrajev. Človek
bi mislil, da je prišel v sanjski svet. Potem so te popeljali še na vrtove, ki
niso bili nič manj skrbno urejeni. Vsakih nekaj metrov je žuborel vodomet in
hladil okolico. Ob poteh so bile grede z najrazličnejšim in pisanim cvetjem.
Grede in cvetje na njih, vse je bilo urejeno v prave podobe, ki si bi jih komaj
mogel zamisliti. Poti posute s peskom vseh barv. Vse usklajeno in urejeno.
Najbrž se je veliko ljudi trudilo, da je vse to uredilo in tudi vzdrževalo.
Z
množico smo se kakor reka ljudi pomikali naprej. Treba je bilo biti vedno
buden, da nisi ostal zadaj ali zavil skozi napačna vrata. Kaj bi bilo, če bi se
izgubil. Kako bi tistim, ki so tam zaposleni povedal, kje in katera je tvoja
skupina, ko pa je na tisoče ljudi v muzejskih dvoranah.
Tudi jaz
sem moral biti buden. Res sem veliko fotografiral. Toda z enim očesom sem vedno
gledal, če imam našega Silva kje blizu. Slišali smo ga v slušalkah. Izgubiti
se, ni bila nobena umetnost. Ko si občudoval en predmet in se pri njem zadržal,
je bila skupina lahko že v naslednji sobi. Prav hitro je nisi mogel dohiteti,
ker se je ljudi kar trlo. Zato je bilo potrebno imeti fotografskega konjička
nekoliko na uzdi, da ni oddirjal kam proč od skupine. Slikal sem samo tisto,
kar me je posebej navdušilo.
V eni od
dvoran smo lahko pogledali na vrtove. Na tleh je bila fantastična intarzija iz
raznih barv kamna. O, ko bi mogel poleteti, kot ptica, da bi jo videl od zgoraj
in jo od tam fotografiral! Toda moral sem biti zadovoljen s tem, da sem trdno
na zemlji.
p.
Branko Petauer
Ni komentarjev:
Objavite komentar