V prvih stoletjih krščanstva so gledali na Marijo kot na tisto, ki je najtesneje povezana z njenim Sinom. Ko so brali Novo zavezo in premišljevali o Jezusovem življenju ter ga podoživljali v bogoslužju, niso mogli mimo njegove matere. Kjer je sin, tam je tudi mati! Zato je tudi posredniško delovanje Marijinega Srca tako staro kakor krščanstvo, čeprav izrecnega češčenja prav Marijinega »srca« od začetka ni bilo. Sv. Avguštin v 214. govoru razpravlja o Mariji in poudarja, da je njena ljubezen temelj vse njene veličine, tudi devištva in Božjega materinstva: »Spočela je kot devica, s srcem je spočela, to je z ljubeznijo svoje vere je spočela.« Ko so kristjani premišljevali, kakšna je bila Marijina notranjost, predvsem njena izredna ljubezen do Boga in ljudi, so vključno že častili Marijino Srce.
Izrecno češčenje Marijinega Srca se da zgodovinsko dokazati
vsaj že v 12. stoletju pri izredno gorečem Marijinem častilcu sv. Bernardu, glavnem cistercijanskem
svetniku. Pri njem se kaže veliko zaupanje v Marijino vodstvo in pomoč. V enem
izmed svojih številnih govorov se takole zateka k Marijinemu usmiljenemu Srcu:
»Odpri, o Mati usmiljenja, vrata svojega milosti polnega Srca objokanim
Adamovim otrokom. Občudujem tvoje Srce zaradi bogatega usmiljenja, o moja
Kraljica!« V govoru o trpljenju žalostne Matere Božje razlaga: »Bolečina, ki je
napolnjevala Marijino Srce, se je dvigala k Jezusovemu Srcu. Udarec smrti, ki
je zadel Božjega Sina, je zadel tudi Srce njegove Matere.« »Hujša kot njeno
telesno trpljenje je bila žalost njenega Srca.« Ko so leta 1135 cistercijani
začeli z rednim meniškim življenjem v Stični, so to marijansko usmerjenost
širili tudi med našim ljudstvom.
Sprva je bila pobožnost
do brezmadežnega Srca Marijinega le zasebna. Šele sv. Janez Eudes (izg. Ed) ji je sredi 17. stoletja s slovesnim
molitvenim bogoslužjem v čast Marijinemu Srcu dal javni in liturgični značaj. Od začetka 18. pa tja do začetka 19.
stoletja je češčenje Marijinega Srca naraščalo in se širilo istočasno s
češčenjem Srca Jezusovega. Marijina prikazovanja sv. Katarini Labouré leta 1830
so v zvezi s širjenjem čudodelne svetinje močno prispevala k razširitvi
češčenja Srca Marijinega. Temu se je pridružila že tudi misel na posvetitev
človeštva njenemu Srcu.
Arški župnik sv. Janez Vianney je povedal: »Ljubezen
Marijinega Srca do nas je tako velika, da je v primeri z njo ljubezen src vseh
mater kakor košček ledu. Vsaj jaz sem prejel iz Marijinega Srca že toliko
milosti, da ne bi bilo nobene več, če bi to Srce ne bilo neizčrpno.« Vzkliknil
je: »O Marija, vsi narodi naj te slavijo. Vsa zemlja naj se zateka k tebi in
vsi naj poveličujejo tvoje brezmadežno Srce.« Pogosto je priporočal
devetdnevnico na čast Marijinemu Srcu.
Češčenje Marijinega
Srca so posebno pospeševale bratovščine
brezmadežnega Marijinega Srca v 18., 19. in 20. stoletju, in to tudi pri
nas na Slovenskem. Prva bratovščina Marijinega Srca na Slovenskem je bila
ustanovljena leta 1718 v samostanu klaris v Mekinjah na Gorenjskem. Škof bl.
Anton Martin Slomšek je ustanovil leta 1861 v mariborskem bogoslovnem semenišču
takšno bratovščino. Škof Friderik Baraga je imel v svojem škofovskem grbu
Marijino srce. Nadškof Anton Bonaventura Jeglič je bil goreč častilec
Marijinega Srca. Goreč apostol Marijinega Srca je bil tudi naš svetniški
kandidat škof Janez Gnidovec. Ne smemo pozabiti na našega mučenca bl. Alojzija
Grozdeta, ki je zelo častil Marijino Srce in obhajanje petih prvih sobot. Prvo
je orosil s svojo mučeniško krvjo v noči od prvega petka na prvo soboto v gozdu
pri Mirni.
Češčenje Marijinega
Srca je po katoliškem svetu dobilo nov razmah z Marijinimi prikazovanji v
Fatimi leta 1917 in s posvetitvijo vsega sveta brezmadežnemu Marijinemu Srcu,
ki jo je ob 25. obletnici fatimskih prikazovanj sredi največjih vojnih grozot druge
svetovne vojne, 31. oktobra 1942, izvršil papež Pij XII. Isti papež je praznik Marijinega Srca raztegnil na vso
Cerkev in ga nastavil na osmino Marijinega vnebovzetja, na 22. avgust. Po
preurejenem cerkvenem koledarju je praznik brezmadežnega Srca Marijinega na
soboto po prazniku Srca Jezusovega. Tako je bolj vidna tesna povezanost med
češčenjem Jezusovega in Marijinega Srca. Izredno pomembna je posvetitev vsega
sveta in Rusije Marijinemu brezmadežnemu Srcu, ki jo je skupaj s škofi sveta
izvršil papež sv. Janez Pavel II.
25. marca 1984 pred originalnim kipom fatimske Gospe na Trgu sv. Petra v Rimu.
p. Anton
Ni komentarjev:
Objavite komentar