Po temi smo se vozili nazaj v hrib iz mrtvomorske kotanje. Betlehem leži na judejskem pogorju. Evangelist pravi, da je Marija pohitela k teti Elizabeti v gorovje na Judovem. Pogorje je okoli osemsto metrov nad morjem. Ker pa smo se vozili od Mrtvega morja, smo morali priti tisoč dvesto metrov više. Na poti domov smo molili rožni venec.
V Betlehemu smo mirno
povečerjali in že zvečer začeli pospravljati prtljago, ki se je vsak dan
večala. Ta in oni spominek, pa kilogram datljev in še kaj, pa se kilogrami kar
nabirajo. Potrudil sem se, da sem že zvečer zbral vse skupaj in zložil v
kovček, seveda bolj po moško. Zjutraj sem lahko samo prijel in odšel. Ni bilo
nepotrebnega tekanja ne hitenja. V taki naglici človek najlaže kaj pozabi. Nič
hudega, če pozabiš doma, kamor se spet vrneš, težje je, če pozabiš v tujini,
kamor se ne vrneš več.
Zajtrk smo zaužili v
hvaležnosti Bogu za vse, kar smo v tej hiši bratov frančiškanov prejeli.
Stregli so nam prijazni ljudje. Bog jih blagoslovi! Bil sem jih vesel. O, ko bi
se znal z njimi kaj pogovoriti, da bi mi malo povedali o svojem življenju, o
svojih družinah. Hvaležni smo bili za vse dni, ki smo jih skupaj preživeli.
Prva postaja našega novega
dne je bila cerkev Božjega groba, ali bolje cerkev Jezusovega vstajenja. Čisto
ob strani stare bazilike je zgrajena katoliška kapela. V njej katoliški romarji
obhajajo Jezusovo vstajenje. Tudi mi smo se tam zbrali. Škof Jurij nam je
govoril o čudežu vstajenja. Na steni je visel lep relief Jezusovega vstajenja.
Ta je škofa tako prevzel, da nam je govoril zelo navdušujoče.
Jezusovo vstajenje! Da,
spremenilo je vse stvarstvo. Tako kot na podobi vstali Jezus, obdan z oblaki in
zrakom, ki je vzvalovil, tako tudi v naše življenje prihaja vstajenje, ki more
razmigati vse, kar doživljamo, mislimo in smo. Vstajenje je razgibalo vse, kar
obstaja. Bilo je kakor val, ki se širi v vedno bolj širokih krogih. A ne tako
kot na vodi! Valovi po vzburkanju počasi izginejo. Jezusovo vstajenje vedno
močneje valovi, zato njegovi valovi ne ugašajo marveč se večajo in dosegajo
vedno bolj oddaljene kraje. Jezusovo vstajenje je moč, ki pretresa temelje
vsega, kar biva. Je kakor požar, ki se širi in vžiga. Pa ne zato, da bi uničevalo,
temveč zato, da bi prinašalo življenje. Želi življenje tako vzvaloviti, da bi
imelo neustavljivo moč.
Jezus je z vstajenjem
vzvalovil tudi moje življenje. Želi me pognati v zagon, da bi bil tudi jaz del
tega velikega pljuska, ki se širi. Da, vstajenje je pljusk ljubezni, ki je tako
močna, da jo niti smrt ne ustavi. Vedno močneje valovi in pljuska v to naše
minljivo življenje, da bi umrljivo prešlo in ostalo samo večno in neminljivo.
Vstajenje je preobrazba
življenja. Tako kot gosenica iz bube izide kot čudovit metulj, tako tudi
vstajenje naredi novega človeka. Človeka, ki ga razžarja ljubezen, ki gori in
ogreva. O, da bi bila velika noč tudi za vse ogenj ljubezni. Posebej za tiste,
ki živijo v hladu sebičnosti, ali za one, ki zavestno bežijo pred pljuskom
vstajenja. Za one, ki trdijo, da vstajenja ni, ki si zatiskajo oči pred tem,
kar vidijo. Da bi velika noč spremenila človeštvo v skupnost bratov in sester,
ki se ljubijo med seboj. Naj bo ogenj vstajenjske ljubezni tako močan, da bo
stopil led sovraštva in mržnje.
Darovali smo sveto mašo
velikonočnega jutra. Kako lepo, da sem mogel v tem letu dvakrat doživeti
velikonočni praznik.
Po sveti maši smo še enkrat
obiskali vse svete kotičke bazilike. Veliko časa ni bilo, saj je bila pred nami
dolga pot v Galilejo.
Ob plošči, kjer so mazilili
Jezusovo telo, je klečalo precej ljudi. Z veliko ljubeznijo so se sklanjali k
plošči, molili ob njej in jo poljubljali. Tudi jaz sem se za nekaj časa zadržal
ob njej. Zgodilo se je, da je neka gospa, ko se je sklonila k plošči, omedlela
in se zgrudila na tla. Njene spremljevalke, so nas, ki smo ji hiteli pomagat,
pomirile, da ni nič hudega. Zato smo jo pustili ležati ob plošči. Najbrž je
spet prišla k zavesti.
Čas, ki je še ostal, smo
porabili za nakup spominkov. Želel sem kupiti miro, a me ni prepričal njen
vonj. Tisti vonj, ki sem ga občutil v Betlehemu, ko sem prvič poduhal olje iz
mire, je bil drugačen, bolj opojen. Ne vem, ali se mi je tisti prvi stik z miro
tako zapisal v spomin, da noben drug kasneje ni tako prijetno dišal? Mogoče pa
so različni izdelovalci naredili različno mešanico in so dodajali še druge
dišave, da je bil vonj bolj prijeten. Mira je trpka in diši nekoliko po
grenkem, če smem tako reči. Čisto mogoče je, da ji kaj primešajo, da je vonj
malo bolj privlačen.
Našel sem lepo stekleničko
mirinega olja, a sem začel razmišljati, za kaj bi ga doma lahko porabil. Zdelo
se mi je, da ga pravzaprav ne rabim, zato ga tudi nisem kupil. Tako sem ostal
brez mire.
Skozi staro mesto smo se
vrnili na zahodni del, kje sta nas čakala avtobusa. Ob poti sem skušal
fotografirati nekaj tistih najbolj pravovernih Judov s črnimi klobuki in
dolgimi zaliscami. Fotografije mi niso dobro uspele, ker sem uporabil premalo
močan objektiv.
Poslavljali smo se od
Jeruzalema. Zadnjič smo vozili ob njegovem obzidju. Rad sem bil v tem mestu.
Čeprav je polno nemira, je vendar sveto mesto. V hebrejskem jeziku se imenuje
mesto miru, Jerušalajm, a v tem mestu skoraj nikoli ni miru, kako čudno
nasprotje! Mesto, kjer je toliko svetih spominov, in je sveto trem veram, pa
toliko nemira in morije v njem. Lahko bi rekel, da je Jezus še danes križan in
umorjen v vseh, ki tam izgubijo življenje. S psalmistom sem v mislih prosil
Gospoda. »Naj vlada mir za tvojim obzidjem, Jeruzalem!«
Z avtobusi smo se povzpeli na
Oljsko goro. Skoraj na vrhu gore je starodavni samostan, ki se imenuje Pater
noster, očenaš. Ne vem, ali je Jezus res na tem mestu naučil svoje učence
moliti očenaš. Mogoče celo kje drugje! Pomembno je, da se na tem kraju posebej
spominjamo Gospodove molitve. Ves samostan, hodniki, zidovi in stene v cerkvi
so obloženi z lepimi keramičnimi ploščicami, ki sestavljajo Gospodovo molitev.
Veliko jih je, vseh niti videli nismo.
Našli smo tudi slovenski
prepis očenaša. Postavljen je na čudovit kraj. Takoj na steno levo od glavnih
vrat. Izdelali in postavili so ga ob prvem vseslovenskem romanju v Sveto deželo
leta 1910. Takrat je romalo tja več kot petsto romarjev. Mnogi duhovniki so jih
spremljali in škof Jeglič je vodil romanje. Takrat so postavili in slovesno
blagoslovili slovensko ploščo z očenašem.
Škof Jurij nam je spregovoril
nekaj besed o Gospodovi molitvi, ki je povzetek vseh molitev. To, kar molimo v
očenašu, je pravzaprav vsebina vseh naših molitev, pa naj jih oblikujemo še
tako po svoje. Nič drugega, kar ne bi bilo obseženo že v očenašu, ne moremo
prosti. Očenaš obsega vse, kar potrebujemo v življenju: duhovne dobrine in
odnos z Bogom ter zemeljske dobrine in odnos z bližnjim. Po razlagi smo zbrano
zmolili Gospodovo molitev.
Škof Jurij nas je opozoril še
na en napis. Na drugi strani vrat, torej levo od glavnega vhoda, je očenaš v
očipvejščini. Tega je prvič zapisal in prevedel naš svetniški rojak Friderik
Baraga. Bil je misijonski škof za ves Michigan, pokrajino ob velikih jezerih v
Severni Ameriki.
Iz samostana smo šli peš
čisto do vrha gore, do obzidanega prostora. Ko smo vstopili, se nam je odprl
pogled na ograjeno dvorišče z malo zgradbico v sredini. To je kraj Jezusovega
vnebohoda. Je v muslimanskih rokah in slabo vzdrževan. Stavba je osmerokotna in
ima dva venčna zidca, prvi je nad lepimi oboki. Zdi se, da je bila stavbica
prvotno odprta in je slonela na obokih, ki so sloneli na dvojnih stebrih. Ko
sem si rotundo ogledoval, sem dobil občutek, da je bila stena za oboki kasneje
dograjena. Kamen je sicer enak, a kaj veš, kako je bilo prej.
Nad prvim venčnim zidcem so
štiri čisto ozka okenca. Nad njimi je drugi venčni zidec, na katerem sloni
kupola, ki nadomešča strop in streho.
Dvorišče ni lepo urejeno. Ob
stenah je polno smeti, gradbenega materiala in gradbenih odpadkov. Za ogled smo
morali plačati vstopnino. Pater Peter je pri možaku, ki je vstopnino pobiral,
malo potožil, da bi lahko bolje uredili, saj pobirajo vstopnino.
V notranjosti so postavljeni
primitivni gradbeni odri, za silo zbiti iz tramov in tankih debel. Torej
stavbico res popravljajo. A hitrost prenove je najbrž zelo nizka, saj ni bilo
nič videti, da bi se pred kratkim tam kaj dogajalo.
V rotundi smo se zbrali in
prebrali Lukov zapis iz Apostolskih del o Jezusovem vnebohodu. Škof nam je o
njem spregovoril še nekaj besed.
V tleh, ne čisto na sredini
rotunde, je lep okvir iz belega marmorja. V njem je viden prvotni tlak. V
starem kamnu je neka vdolbina nepravilnih oblik. Trdijo, da je to odtis
Jezusovega stopala, ki naj bi nastal, ko se je Jezus »odrinil«, da je šel v
nebo. Trudil sem se, da bi v tisti vdolbini prepoznal odtis noge, pa mi ni
uspelo. Mogoče je drugim, ki imajo več domišljije. To seveda ni pomembno za
našo vero. Tudi če ne opaziš tam odtisa Jezusovega stopala, si lahko dober
vernik in se zveličaš. Za tem smo zapeli vnebohodno pesem in se vrnili na
avtobuse.
To je bila naša zadnja
postaja v Judeji. Pot nas je vodila naprej na sever. Judejsko pogorje je
ostajalo za nami in pred nami so se razgrnile ravnine ob morju. Tu je bilo
precej rodovitne zemlje, zato je bilo veliko vinogradov, njiv in drugih
nasadov. Vse je bilo zeleno in obdelano. Toda ne vsepovsod. Ko smo se bližali
Cezareji, je bilo precej peščenih površin, ki so bile napol gole.
Cezareja, to je bila naša
naslednja postaja. Cezarej je bilo v vzhodnem delu rimskega cesarstva več. Ta,
ki smo jo obiskali, je bila Cezareja ob morju ali Cezarea maritima. Bila je
pomembno pristanišče, od koder je šel tovor z ladjami po vsem Sredozemlju.
Zgradili so veliko pristaniških naprav in lepo mesto zraven. Tudi razkošno
gledališče na prostem ni manjkalo.
Najprej smo si ogledali
kratek film o Cezareji skozi stoletja, ko je najbolj uspevala. Potem pa smo se
sprehodili po ostankih antičnega mesta. Veliko gledališče v polkrogu, kot
slovita grška gledališča, je lepo prenovljeno. V njem je zopet mogoče imeti predstave.
Postavljeno je tako, da so gledalci preko odra gledali na morje. Zelo lepo je
bilo zvečer ob zahajajočem soncu, ko so imeli za odrom čudovito kuliso: žareče
nebo.
Nekoliko smo se sprehodili po
prostorih za gledalce. Res dobro so videli, vprašanje je, če so tudi slišali
tako dobro. Toda stari Rimljani so bili mojstri za gradnje gledališč in
amfiteatrov. Znali so tako zgraditi, da je bila tudi akustika enkratna. Za
grška gledališča pravijo, da so prav v zadnji vrsti razločno slišali, če je
kovanec padel na tla.
Mimo hipodroma smo
nadaljevali sprehod do rtiča, na katerem je stal velik svetilnik. Veliko
ostankov stavb je bilo na naši desni strani. Če bodo hoteli še kaj obnavljati,
bo veliko dela.
Morje ni bilo mirno. Valovi
so pljuskali, ponekod celo čez betonski zidec ob obali.
Pri neki restavraciji smo se
ustavili. Črnuška skupina me je povabila na malico. Toda izraelski strežniki so
nas hoteli odgnati, ko so videli, da bomo malicali svojo hrano. Komaj smo jim
dopovedali, da bomo pijačo naročili pri njih. Ko so nas postregli s pijačo, smo
lahko mirno malicali.
Bilo je prijetno sedeti na
toplem soncu, ki je ravno prav grelo. Veter je rahlo pihal, da smo imeli
občutek svežine. Svoje je dodal še glas valov, ki je prihajal iz morja. Kar
lepo so se imeli tu v Cezareji, a ne vsi. Samo oni iz višjega sloja, mali
ljudje pa so morali pridno delati in raztovarjati ladje.
Po odmoru smo nadaljevali
pot, a smo se kmalu ustavili. Ogledali smo si ostanke nekdanjega akvedutka, ki je
Cezarejo oskrboval z vodo. Najbrž ni bil samo eden. Tekel je vzdolž obale, ki
je bila peščena. Bil je lep, a ne tako eleganten, kot so bili oni, ki so vodili
vodo v Rim. Zelo močno in masivno je bil zgrajen, da je človek dobil občutek,
da arhitekt ni popolnoma zaupal materialu in je vse naredil prekomerno masivno.
Rimski akvedukti so bili elegantni, z visokimi oboki, ponekod v več
nadstropjih.
Postanek pri akveduktu je bil
čisto kratek. Naredil sem nekaj fotografij in tekel še na drugo stran, ki je
bila obrnjena proti soncu. S tem sem zmotil parček, ki je zaljubljeno sedel na
pesku pri stenah akvedukta.
Bolj ko smo se vozili proti
severu, več je bilo rodovitne zemlje. Lepa zelena polja in veliki nasadi
pomaranč. Zdeli so se mi pravljično lepi. Z veseljem bi zašel med drevesa in
užival ob lepoti, ko so skoraj zrele pomaranče žarele izmed zelenega listja.
Pred nami se je izrisala gora
Karmel. Bolje bi bilo reči pogorje, ker je precej dolgo. Zaradi boljše povezave
smo se odločili za obisk gore Karmel že ta dan, saj bodo naslednji dnevi v Galileji
zelo natrpani z obširnim romarskim programom.
Vzpeli smo se na hribovje, ki
ni visoko. Mogoče je štiristo metrov nad ravnino. Pogorje je tu in tam poraslo
z redkimi gozdovi, večina pobočij pa je kamnita s skromnimi pašniki. Na tem
pogorju prebiva posebno ljudstvo, ki ga imenujejo Druzi. Ti so zelo zvesti
politiki in usmeritvi izraelske države, zato so edini, ki jim Izraelci zaupajo
orožje in smejo služiti v njihovi vojski. Drugim narodom, Palestincem in
Arabcem, tega ne zaupajo.
Škof nam je povedal, da imajo
ti ljudje zanimive navade, so pa miroljubni. Zanimivo imajo urejeno
ženitovanje, ali bolje pripravo na poroko. Ko je hči v družini godna za
možitev, obesijo pred hišo posebno znamenje. Ne vem ali je to kakšna zastava
ali kaj. Vsak domačin, ki to vidi, točno ve, da iščejo ženina za njihovo hčer.
Potem prihajajo fantje, ki se želijo oženiti, da se srečajo z dekletom in
starši. Če se vsa pričakovanja pokrijejo, je mogoče začeti pogovore o poroki.
Kako ta poteka, nismo imeli časa zvedeti, ker smo se že ustavili na parkirišču
pred cerkvijo na Karmelu.
p. Branko Petauer
Ni komentarjev:
Objavite komentar