Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference

Viri objav

Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija

sobota, 29. maj 2021

Z DUHOVNIKI V SANKT PETERBURGU (22)

Naš ogled prostorov se je ustavil. Morali smo čakati v enem prostoru. Sprva mi ni bilo jasno, zakaj? Potem pa se je med nami začelo šušljati, da smo pred »Jantarno sobo«. Namenoma sem tokrat njeno ime zapisal z veliko začetnico. To je pravi pojem veličine in dragocenosti. O njej se veliko piše in še več ugiba.

Že kot gimnazijec sem prebral, da so imeli ruski carji v eni izmed dvorcev tako imenovano jantarno sobo. Kaj naj bi to bilo, si nisem znal prav predstavljati. Ime je zvenelo tako imenitno, da sem si mislil, da mora biti to nekaj izredno dragocenega. Spominjal sem se, da smo se o jantarju učili v šoli. To je okamnela smola, ki jo je pred več sto milijoni let zakrilo morje. Smola se je cedila iz dreves, ki so rasla pred 200 do 260 milijoni let. Na zraku se je strdila. Potem je vse to zalila voda in se je potopilo daleč v globino, ko se je gubala zemeljska skorja.

Smola, ki se cedi iz dreves je najprej lepljiva. Zato se nanjo lahko ali celo pogosto prilepi kakšna žuželka. Če se je prijela na svežo kapljico smole, se je prijela. Smola, ki se je še cedila, pa jo je zalila. Zato je ostala zalita v smoli.

Po dolgih milijonih let je ta smola postala jantar. Je zelo trda, a še zmeraj je smola. Ko so jo ljudje našli, se jim je zdela dragocena. Ker jo je bilo razmeroma lahko obdelovati, je bila zelo uporabna za izdelavo nakita. Spada med poldrage kamne. Je lahko zelo različne barve. Najbolj pogosti so odtenki od rumene do temno rjave. Najde pa se tudi zelen, bel in moder jantar.

Zelo bogato nahajališče jantarja je ob obalah Severnega morja in v Baltiku. Zelo pogosto ga je mogoče najti v severni Nemčiji in na Poljskem. S to smolo so ljudje veliko trgovali in jo prenašali ter prodajali. Najbolj živahno trgovanje z jantarjem je bilo od 7. stoletja pred Kristusom do 5. stoletja po Kristusu. Prinašali so ga s Severa v Rimsko cesarstvo. Zato se je v zgodovini oblikovala tako imenovana Jantarna pot, Jantarna cesta. Potekala je približno od Sankt Peterburga do Ogleja in Benetk.

To smolo so gladili, brusili, tudi kuhali, da so dobili še lepšo. Posebej dragocena in lepa je bila tista, ki je bila prozorna. Za nakit pa je bila najbolj iskana lepo prozorna, z mušico v notranjosti. Za nakit so ga kombinirali z zlatom, srebrom in drugimi dragimi kovinami in kamni.

Po tem uvodu pa preidimo k Jantarni sobi ali dvorani. V tem dvorcu, ki smo ga obiskali, je ena izmed sob vsa obložena z jantarjem. To je tako virtuozno narejeno, da človek kar strmi. Nastala je v času, ko so izdelovali notranjo opremo za dvorec. Jantar je na stene nanesen v obliki tapet. Iz teh dragih kamnov so narejeni razni ornamenti in liki, ki se čudovito prepletajo in dopolnjujejo. Razni odtenki barve se še bolj lepo sestavljajo v grbe in obrobe od grbov in medaljonov.

Ta soba je vedno veljala za eno izmed čudes, ki jih je treba videti. Bila je seveda pogosto in natančno fotografirana. Ko pa je prišla druga svetovna vojna in čas, ko so v okolici mesta divjale strašne bitke med Hitlerjevimi oddelki in ruskimi vojaškimi silami, se je zgodilo, da ob koncu druge svetovne vojne ni bilo več jantarne sobe. Izginila je neznano kam. Še danes se ne ve, kje se nahaja, kdo jo je vzel, in kako je izginila. Rusi so seveda obdolžili Nemce, da so oni kot napadalci ukradli to dragoceno sobo. Toda vprašanje je, ali je res tako? Govori se celo o celem vlaku, polnem umetnin, ki so bile odpeljane iz Rusije. A tega vlaka do danes še nihče ni našel. Eni pravijo, da so bili do nekega hriba narejeni tiri in v hrib je bil izvrtan poseben tunel. Ko so vlak z dragocenostmi spravili v hrib v tunel, so vse zasuli in odstranili vse, kar bi spominjalo na tire. Toda vedno bolj se zdi, da je to skovala domišljija. Kako bi vse to naredili v času, ko so vihrali spopadi na vseh črtah? Še v miru bi bilo težko narediti tako, da nihče ne bi opazil.

Nemci prav tako ne vedo, kam je izginila in kdo jo je ukradel. Zato so Rusom za odškodnino dali osem ton surovega jantarja. S tem jantarjem so ruski umetniki jantarno sobo na novo naredili. Hvala Bogu, da so bile ohranjene dobre fotografije, pa čeprav črno bele. Po dolgem času so to sobo zopet restavrirali, ali bolje rečeno, nazaj naredili.

Kot sem že omenil, je jantar nanesen na stene v obliki tapet. Večji kosi so bili narejeni v delavnicah, potem pa skrbno pritrjeni na stene. Vse stene so skoraj do stropa obložene z jantarjem, le zunanja stena ni obložena. To pa zaradi tega, ker se zunanja stena nekoliko bolj ogreje kot notranje stene. Zato je nevarnost, da bi se jantar segrel in popadal iz sten.

Ker smo morali čakati pred sobo, sem tudi jaz posumil, da smo najbrž pred jantarno dvorano. In res, bili smo tam. Že na podbojih so bila znamenja, da je prepovedano fotografirati. No, pa smo spet tam! Pred nami je bila skupina Kitajcev. Mogoče znamenja niso videli ali pa ga niso upoštevali. Slikali so vsak po svoje. Celo selfije so skušali delati. Gospa, ki je pazila v jantarni sobi, je imela z njimi kar nekaj dela, da jim je dopovedala, da ne smejo fotografirati. Moj fotoaparat pa je precej velik in neokreten. Zato sem vedel, da tam ne bom mogel narediti slik. Toda skušnjava je bila velika! Skoraj se je ni dalo premagati. Skušal sem čim manj opaženo narediti čim več posnetkov kar skozi vrata. Tako v jantarni sobi nisem fotografiral, saj sem stal še zunaj sobe.

Ko so Kitajci končali ogled in odšli naprej, smo tudi mi smeli vstopiti v to znamenito sobo. Nikoli v življenju si nisem upal misliti, da bom kdaj v tej dragoceni sobi. Vodička nam je razlagala, a ne na dolgo. Mogoče je računala, da gospodje o tej sobi že kaj vedo.

Ne bi znal opisati, kaj je v tej sobi tako čudovitega. Dih ti vzame, ko pomisliš, kako dragoceno je vse to, kar je na stenah. Že sam jantar, še mnogo bolj pa izdelek. Soba je sama po sebi umetnina, ker so koščki jantarja tako umetelno zloženi, da prikazujejo razne podobe, like, ozadja. Notranjost sobe je tako topla, prijetna. Barve jantarja so različne. Pravijo, da je osem različnih odtenkov. Cela paleta jih je, od rumene pa do čokoladno rjave. Vmes so štukature in razni okviri, ki so pozlačeni. Na stenah so lestenci, ki so primerno oddaljeni od z jantarjem obloženih sten. Skratka, neka posebna fama je v tej sobi. Mogoče zato, ker sem že prej dosti prebral o tej sobi. Lahko tudi zato, ker sem se zavedal, kako dragocena sobana je to. Mogoče je za tiste, ki so o njej prvič slišali, nekoliko drugače. Ne vem? Moral bi jih vprašati.

p. Branko Petauer

 

petek, 28. maj 2021

Misli sv. Bernarda

Močna je duša, ki se opira na Besedo, Gospoda:

»Kdo pojde na Gospodovo goro?« (Ps 23,3). Kdorkoli hoče doseči vrh te gore, to je popolno krepost, naj pač ve, kako strm je vzpon nanjo in brezuspešen vsak poskus brez pomoči Besede. […] Kakšno zaupanje je v Pavlovih besedah : »Vse premorem v njem, ki mi daje moč« (Flp 4,13). Nič ne pokaže vsemogočnosti Besede v jasnejši luči kakor to, da stori vsemogočne vse, ki vanjo upajo. Sicer pa: »Vse je mogoče tistemu, ki veruje« (Mr 9,23). Ali ni vsemogočen, komur je vse mogoče? Tako duša, ki se ne zanaša nase, ampak prejme svojo moč od Besede, more dobiti oblast nad seboj, da ji ne gospoduje nobena hudobija. Tako, pravim, duše, ki se opira na Besedo in na moč od zgoraj, ne more podreti niti premagati nobena sila, nobena zvijača in nobena skušnjava (85,5).

Ali želite, da se vam ne bo treba bati napadov? Ne vdajte se napuhu in vaši sovražniki bodo brez moči …

Ne more vztrajati v resnici, kdor se ne opre na Besedo in zaupa v lastno moč … Kdor torej stoji in ne bi rad padel, naj ne zaupa vase, marveč naj se nasloni na Besedo. Beseda govori : »Brez mene ne morete ničesar storiti (Jn 15,5). Tako je, brez Besede ne moremo niti vstati, da bi delali dobro, niti vztrajati v dobrem …« (85,6).

Nagovori o Visoki pesmi

 

četrtek, 27. maj 2021

JEZUS NAS UČI MOLITI (2) Prizori Jezusove molitve

"Ko so se množice razšle, je šel na goro, da bi na samem molil" (Mt 14,23).

Jezus je veliko molil. Pisatelj pisma Hebrejcem omenja jutranjo molitev Jezusovega zemeljskega življenja, ki je čudovita jutranja molitev za vsakega kristjana:"Glej, prihajam, da izpolnim, o Bog, tvojo voljo" (Heb 10,9).

V času javnega delovanja se je Jezus tudi podnevi umaknil v samoto, če je bilo mogoče, in je molil (prim. Mt 14,23; Lk 9,18). Če je imel čez dan polne roke dela, je že zgodaj zjutraj molil (prim. Mr 1,35). Pred najvažnejšimi dogodki, kot je npr. izbor apostolov, je vso noč prebedel v molitvi (prim. Lk 6,12). Molil je pred prelomnimi dogodki svojega življenja, tako ob svojem krstu (prim. Lk 3,21), pri spremenjenju na gori (prim. Lk 9,28), v vrtu Getsemani (prim. Mt 26,36-42).

Najdaljša je Jezusova velikoduhovniška molitev, v kateri je posebej poudarjena edinost med njegovimi učenci: "Sveti Oče! Ohrani jih v svojem imenu, ki si mi ga dal, da bodo eno kakor midva" (Jn 17,11).

 

Jezus je začel javno delovati s krstom v reki Jordan. Krstil ga je človek, ki je v svojem življenju veliko premolil. Bil je to Janez Krstnik. Evangelist Luka poroča, da je Jezus po krstu molil. Na podlagi Jezusove molitve so se odprla nebesa, nad Jezusa je prišel Sveti Duh, iz nebes se je zaslišal Očetov glas. Očetov odgovor kaže njegovo zadovoljstvo s Sinom. Prejem Svetega Duha, ki si ga je Jezus izprosil s svojo molitvijo, je Jezusa usposobil za javno delovanje (prim. Lk 3,21s).

Tudi Jezusova spremenitev na gori je povezana z njegovo molitvijo, ko je "vzel s seboj Petra, Janeza in Jakoba in šel na goro molit. Medtem ko je molil, se je podoba njegovega obraza spremenila in njegova obleka se je belo bleščala" (Lk 9,28s). Tu se kaže silna moč Jezusove molitve.

Za Cerkev je bilo posebno pomembno dejanje izbor apostolov, zato je Kristus pred tem dejanjem na gori vso noč prebedel v molitvi (prim. Lk 6,12s).

Kaj vse se je zvrstilo pred Jezusovimi duhovnimi očmi v tej prebedeni noči! Apostoli, ti tako slabotni možje, bodo temelj Cerkve, ki mora kljub silnim viharjem vztrajati do konca sveta. Med apostoli bo omahujoči Peter, bo izdajalec Juda.

p. Anton

 

sreda, 26. maj 2021

MOLI IN DELAJ Žetev je velika, delavcev pa malo

Maj je tudi mesec duhovnih poklicev, ker je Devica Marija še posebej mati poklicanih. Sama je izvrševala najvišji poklic Božje matere. Duhovniki, redovnice in redovniki ter misijonarji in drugi duhovni poklici prinašajo Jezusa svetu in Jezusu svet. Mariji so duhovni poklici zelo pri srcu. Poleg Jezusa ona najbolj želi, da bi imeli dovolj dobrih duhovnikov, redovni c, redovnikov, misijonarjev in drugih duhovnih poklicev. Molímo za duhovne poklice skupaj z Materjo Marijo! To se dogaja prav z molitvijo rožnega venca. Če zmolimo vse štiri dele rožnega venca, v njih premišljujemo o dvajsetih skrivnostih, ki so vse povezane z duhovnimi poklici. Gre za nekakšno učlovečenje Jezusa v dušah pa vse do nekakšnega Marijinega kronanja v njih. – Napredovali smo za dve zrni. Bog povrni vsem sodelujočim.

 

torek, 25. maj 2021

BOŽJA BESEDA V CERKVENEM LETU

4. velikonočna nedelja: Klemen Aleksandrijski: Kristus je bil tako dober Pastir, da je za nas umrl:

- Mi, ki smo bolni, potrebujemo zdravnika; zašli tistega, ki nas bo pripeljal na pravo pot; slepi vodnika, ki nas bo pripeljal na luč; žejni potrebujemo vir življenja: kdor iz njega pije, ne bo več žejen; mrtvi potrebujemo življenje, ovce Pastirja, otroci Učitelja; skratka, vsa naša narava potrebuje Jezusa.

- Pasel jih bom, kakor je prav. To je torej obljubil dobri Pastir. Pasi torej nas, majhne kakor ovce! Da, Gospod, hrani nas s pašo svoje pravičnosti. Učitelj, pasi nas, kakor je prav, v Cerkvi, ki stoji visoko, sega nad oblake in se dotika neba.

 

5. velikonočna nedelja: sv. Ciril Aleksandrijski: Jaz sem trta, vi mladike:

- Mladikam pa primerja tiste, ki so z njim združeni, na neki način vsajeni in vcepljeni vanj.

- Združili smo se s trto, ker smo se privili k njemu s svojo voljo in sklepom, on pa k nam s svojo ljubeznijo in razpoloženjem.

- Mi ne moremo biti vzidani drugače, razen če je Kristus temelj. Prav isto pravi, ko sebe imenuje trto mladik, ki se iz njega rodijo in hranijo.

- Kakor korenina daje mladikam svoje naravne lastnosti, tako edinorojena Božja Beseda daruje svojega Duha ljubezni tistim, ki so z njo združeni po veri.

 

6. velikonočna nedelja: sv. Avguštin: Kristusa toliko ljubimo, kolikor spolnjujemo njegove zapovedi:

- Od kod bi ga mi ljubili, če ne bi on prej ljubil nas? To popolnoma jasno govori evangelist v svojem pismu: »Mi ljubimo, ker nas je on prvi ljubil«.

- Kdo dvomi, da je ljubezen predhodnica spolnjevanju zapovedi? Kdor pa ne ljubi, ta ne ve, čemu spolnjevati zapovedi.

- Ljubimo ga toliko, kolikor spolnjujemo njegove zapovedi; kolikor pa jih manj spolnjujemo, toliko manj ga ljubimo.

- Torej ne spolnjujemo tistega, kar on ukazuje zato, da nas on vzljubi; marveč, če on nas ne bi prvi ljubil, ne bi mogli spolnjevati njegovih zapovedi.

 

Gospodov Vnebohod: sv. Gregor Niški: Kdo je kralj slave?:

- Povzpel se je v višave in popeljal s seboj ujetnike ter ljudem dal dragocene darove, življenje in kraljestvo.

- Zato tudi mi, kolikor le moremo, posnemajmo preroka v ljubezni do Boga, v blagosti življenja in v prenašanju tistih, ki nas sovražijo in preganjajo.

 

7. velikonočna nedelja: sv. Avguštin: Verujemo v Kristusa, ki ga nismo videli:

Kristusa so oznanili tisti, ki so ga videli, se ga dotikali s svojimi rokami in poslušali besede, ki so prihajale iz njegovih ust.

- On jih je poslal, da vsem ljudem sporočijo njegove resnice. Sami od sebe si tega ne bi upali.

- Vsi, ki ga pričakujejo z vero, se bodo veselili, ko se vrne; tisti pa, ki so brez vere, bodo osramočeni, ko bodo videli, da se je vrnil.

- Le nikar ne popuščaj, marveč pričakuj obljubljeno. Resnica ne pozna goljufije. Ti ne bodi lažniv, da bi eno govoril, drugo delal. Ti ohrani vero, on bo držal obljubo.

 

Binkoštna nedelja: sv. Leon Veliki: Postal sem Sin človekov, da morete vi postati Božji sinovi:

- Če hočemo pazljivo izpovedati Očeta in Sina in Svetega Duha, odstranimo daleč od svoje pameti podobe vidnih stvorov, minljivost časnih narav, vsa telesa v prostoru in vsa mesta, kjer so telesa.

- Kdor pa si zamisli kaj, kar je vredno Boga, naj si ne drzne pri kateri osebi tega zanikati, kakor da bi Očetu pripisoval nekaj bolj častnega kot Sinu in Svetemu Duhu.

- Te vere ni iznašla zemeljska modrost, niti je ne dokazuje kakšno človeško ugibanje. To vero nas je naučil sam Edinorojeni, utrdil pa jo je sam Sveti Duh.

zbral p. Avguštin Novak