Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference

Viri objav

Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija

četrtek, 9. februar 2023

VALERIJINE VRSTICE   Leto 2023 – leto prosa  

V navadi je, da je vsako leto posvečeno kakemu pomembnemu dogodku ali osebnosti iz preteklosti. Generalna skupščina OZN je leto 2023 razglasila za leto prosa. Proso je ena najstarejših žitaric, saj so jo poznali že pred 7000 leti. Dobro prenaša vročino; iz nje so pripravljali jedi tudi v Palestini v Kristusovem času. Seje se precej pozno in naš pregovor pravi: Če Anton seje proso, gre Vid pogledat, če z njim kaj bo.

Proso je pomenilo blagostanje in bilo simbol rodovitnosti, zato so z njim posipali mladoporočence in jim natrosili prosa pod posteljo, da bi bilo veliko otrok. Če se komu dobro godi, pravijo, da mu je kot vrabcu v prosu.

Staro slovensko ime za mesec januar je prosinec. Strokovnjaki si niso enotni, od kod to ime. Mnogi ga povezujejo prav s prosom. Iz oluščenega prosa kuhamo kašo, ki je veljala v naših krajih za vsakdanjo jed od srednjega veka naprej. Gorenjce so celo imenovali Kašarji. Valvasor je zapisal, da na Kranjskem pridelujejo proso za kašo in kruh. Nevzhajanemu kruhu, ki so ga pekli iz prosene moke, so rekli prosenjak ali posenec. V Evropi so imeli proso do sredine 20. stoletja za žito revežev, proseni kruh pa je bil tako po statusu najnižje. In vendar smo še otroci naše generacije veselo zrasli ob mlečni kaši, in ne reče se zaman Mlečna kaša – otroška paša. Pa ne samo otroci! Tudi tisti, ki so morali trdo delati, so jo imeli radi. Takole pripoveduje zgodba, ki sem jo izvedela pred mnogimi leti pri Janškovih v Velikem Lipovcu na domu svetniškega škofa Gnidovca: Hlapec je iskal novo službo. Hodil je od hiše do hiše in se skušal prepričati, kje mu bo najboljše. Povsod je vprašal, kako hladijo mlečno kašo. Pri prvi hiši so rekli: »Tako, da pihamo vanjo.« To mu ni bilo všeč in je šel naprej. Pri drugi hiši so rekli: «Na okno jo postavimo.« Tudi ta odgovor mu ni bil povšeči. Prav tako ne pri naslednji hiši, kjer so rekli, da jo v »kozolec devajo« – to pomeni, da jo z žlico nanesejo in razmažejo do roba sklede. Končno so na neki domačiji rekli: «Pri nas hladimo kašo s kruhom.« To je pomenilo, da h kaši prigrizujejo kruh. »Pri taki hiši ne bo lakote,« je menil hlapec in ostal.

sreda, 8. februar 2023

V BUNKERJU »LJUBLJANA« (13)  

 Frater Maver je že globoko zakoračil v teološki študij. Veselilo ga je to področje. Še posebno cerkvena zgodovina. To, kar je slišal pri predavanjih, ni bilo dovolj. V prostem času je iskal še drugo literaturo in brskal po teološki knjižnici. Ker v Slomškovem zavodu ni bilo toliko knjig s tega področja, jih je prinašal iz knjižnice na Teološki fakulteti. To je bilo zanj zelo udobno. Nekaj korakov, pa je že bil na fakulteti. Zato sploh ni bilo težko prinašati knjig domov. S knjižničarjem sta si bila dobra znanca. Ta mu je zaupal, da je smel knjige odnašati tudi na dom.

V Stični se je bližalo jubilejno in praznično leto 1935. Že dve leti prej se je vesoljna Cerkev veselila velikega praznika 1900-letnice smrti Jezusa Kristusa. Ta je potegnila za seboj vrsto drugih praznovanj. V ta praznovanja je bila vtkana tudi njegova nova maša. V duhovnika je bil posvečen prav na obletnico posvetitve stiške bazilike, na dan svetega Kilijana, 8. julija 1934. Naslednji dan je v stiški baziliki pel novo mašo. To je bil zanj velik dogodek.

Noč je prebedel v molitvi. Ponovno je premišljeval ves obred posvetitve duhovnikov. Čutil se je tako majhnega pred tako velikim dogodkom. Iz srca mu je kipela neizmerna hvaležnost Bogu za veliki dar duhovništva. Zdelo se mu je, da ga bo Božja ljubezen vsega použila. Kakor bi plaval v oblaku te ljubezni. Navdajal ga je občutek, da ni več od tega sveta. Biti duhovnik in darovati sveto mašo, kaj bi lahko bilo na svetu še večjega? Jezusu posoditi svoja usta, svoj glas, nastopati v njegovi osebi, kako veliko zaupanje! V tem navdušenju se je z vso ljubeznijo vsega izročil v Jezusove roke. Vse, kar bo delal, naj velja Jezusu. Vse, kar bo mislil, naj bo usmerjeno samo k Jezusu. Izročil se mu je v celoti. Vse svoje srce in je zaupal, da bo z Jezusom lahko delal velike reči. Da, največji čudež vsega stvarstva bo lahko vsak dan uresničeval. Posvečeval bo navadni kruh, delo človeških rok, in ga v moči Svetega Duha spreminjal v Jezusovo telo. Jezusa bo držal v svojih rokah. Da, v podobi kruha, toda prav istega Jezusa, ki je pred 1900 leti za vse umrl na križu. Kakor bi objemal Jezusa, ki se je sklanjal k bolnim in trpečim.

Ves je bil drugačen kot drugikrat. Tako zelo drugače se ni počutil še nikoli. Po hrbtu so mu tekle kaplje potu in obraz mu je kar žarel. Tako se mu je zdelo. Besed ni mogel urediti, da bi jih sestavil v urejeno molitev. Ko je začel moliti, se mu je hitro izgubila nit in spet je v mislih samo gledal. Imel je občutek, da kleči pred Jezusom, ki se ljubeče sklanja k njemu. Čakal je, da mu bo položil roke na glavo in ga posvetil. V srcu mu je vstajalo tisoč misli, tisoč prošenj. Rad bi Jezusa prosil, naj ga utrdi, očisti, saj se je čutil majhnega in grešnega človeka. Začutil je čudovit in ljubeč Jezusov pogled. Pogled resnice in ljubezni. V tem pogledu je videl svojo majhnost, svojo grešnost, svojo nevrednost. Toda Jezusov pogled ga ni obsojal, nič mu ni očital, čutil je samo to, da ga premalo ljubi. Sklenil je, da ga bo poslej ljubil z vso močjo svoje duše. Da, z veliko ljubeznijo ga hoče ljubiti. Rad bi zgorel v ljubezni. Rad bi ga ljubil vedno, do zadnjega diha svojega zemeljskega življenja.

V srcu mu je vstala misel, ki ga je prestrašila. Zdrznil se je. Kot bi ga oblil hladen pot. Zdelo se mu je, da mu po hrbtu tečejo ledeno mrzle kaplje vode. Tudi obraz se je v trenutku ohladil. Zeblo ga je. Zadrgetal je. Misel je vstajala vedno bolj jasna, vedno bolj strašljiva: Gospod, pomagaj mi, da te nikoli ne zatajim! V tem trenutku se je tako živo zavedal svoje slabotnosti, da se mu je zdelo, da se je sključil k Jezusovim nogam. Ves pogum, ki ga je prej čutil, mu je v trenutku izhlapel.

V letih priprave je mislil, da bo močan, zvest in neustrašen pričevalec. To se mu je zdelo edino normalno, edino pravilno. Toda sedaj mu je vsa moč uplahnila. V sebi je čutil vse človeško, bil je kakor brez moči.

Brez moči se je sklonil k Jezusovim nogam in jih poljubljal. Boječe in s tesnobo v srcu. Kljuvala ga je misel, ki se je kot puščica zapičila v njegovo notranjost. Gospod, ne dovoli, da te kdaj zatajim. Ne zapusti me nikoli. Bodi ti moja moč.

Jezus se je sklonil k njemu in ga prijel za ramena. Počasi je dvignil glavo in ves osramočen pogledal Gospoda. V njegovih očeh je srečal razumevanje. Spet se mu je vrnilo nekaj moči. Tiho, da je samega sebe komaj slišal, je rekel: »Gospod, bodi ti moja moč!«

Zdelo se mu je, da je Jezus prikimal. Počasi se je dvignil in ponovno pokleknil. Gledal je Jezusa. Jezus ga je še vedno držal za ramena in ga opiral. Tiho mu je rekel: »Ne boj se. Moj si. Zate sem trpel na križu in zate je tekla moja kri. Sedaj je moje telo poveličano, zato potrebujem tvoje telo, da bom delil dobrote, ozdravljal bolnike in oznanjal evangelij. Jaz bom tvoja moč, jaz tvoja energija.«

Poln zaupanja je frater Maver klečal pred Jezusom. Ta je umaknil roke z njegovih ramen in jih počasi dvignil. Pogledal je v nebo tako kot takrat, ko je molil k Očetu, preden je pomnožil kruh. Potem je tiho in mirno položil roke na njegovo glavo. Čutil je toplino njegovih rok. Bil je to lahen dotik. Zdelo se mu je, kakor da vstopa vanj nekaj, česar doslej še ni nikoli občutil. V sebi je zaznal neko polnost, neko veliko vsebino. Imel je občutek, kot da se steguje v neki drug svet, po katerem je vedno hrepenel. Bilo mu je lepo. Umiril se je. Po hrbtu mu niso več polzele kaplje potu. Tudi obraz se je ohladil. Bil je tako umirjen, tako gotov o svojem poslanstvu. Zdelo se mu je, da ima spremenjeno srce. V njem je bilo nekaj skelečega, pa ne običajna bolečina. Bilo je nekaj, kar ga je gnalo, da bi kot Jezus delil dobrote in z vsem žarom oznanjal evangelij.

Ura se je nagibala proti zgodnjemu jutru. Bratje so že vstajali in se pripravljali za jutranjice. Bilo je še temno, a tako so bili vajeni. Bil je dan, poln nečesa slovesnega in veselega. Z zbranim srcem je sodeloval pri molitvah in čutil, da se bliža nekaj velikega. To, kar je ponoči doživel v molitvi, se bo sedaj uresničilo v vsej polnosti.

Posvetitev je bila slovesna. Bratje so peli koralne speve. Škof je položil roke na njegovo glavo. Zatem so jih nanj položili še opat Avguštin in drugi duhovniki. Pater Maver je čutil, da se mu bo ta dan tako močno vtisnil v srce, da ga ne bo nikoli pozabil. Da, to je dan, ko je ves postal Božja last. Sedaj ne bo imel več časa zase, ves čas mora pripadati Jezusu. Tudi zgodovina, ki jo je tako rad raziskoval, bo sedaj imela drugačno vsebino. To bo zgodovina Božje ljubezni do človeštva. Vse mu bo govorilo o Bogu in njegovi ljubezni. V mislih se mu je dvignil iz srca vzklik: »Gospod, daj, da bom tvoje uporabno orodje!«

Naslednji dan je daroval svojo novo mašo. Bilo je tako praznično. Ob njem je stal njegov rodni brat Placid, ki je bil že tri leta duhovnik. Na drugi strani pa ga je spremljal njegov ljubljeni opat Avguštin. Prvič ga je ob sebi začutil kot sobrata, duhovnika. Predrzna se mu je zdela ta misel. Ne, on ostaja oče, opat!

V prvih klopeh so bili njegovi domači. Oče, mati ter bratje in sestre. Zdeli so se mu tako daleč, a hkrati je čutil, da je njegov poklic zrasel iz njihovih molitev in žuljev. Molče so spremljali mašno daritev. Tu in tam so materi in očetu spolzele po obrazu solze, skozi prste pa so počasi in neutrudno drsele jagode rožnega venca. Da, te so trkale na Božje usmiljeno Srce, da je poklical fantiča, da je začutil v srcu, da ima z njim posebne načrte. Koliko rožnih vencev je bilo potrebno? Koliko odpovedi? Doma so krepko zategnili pas, da so lahko oba fanta izšolali. Marsičemu se je bilo treba odpovedati, mogoče so doma zaradi njiju trpeli lakoto. Drugi bratje in sestre so bili za marsikaj prikrajšani, da sta lahko brata mirno študirala in oba postala duhovnika Gospodova.

V mislih je polagal na oltar vso ljubezen svojih staršev, naj jim Bog povrne vse, kar sta storila za otroke. Ljubezni staršev ni mogoče nikoli povrniti, pa tudi če bi živel sto in več let. Naredil je sklep, da se jih bo pri vsaki sveti daritvi spominjal in prosil zanje blagoslova.

Roka mu je drhtela, ko je polagal Kristusovo telo v materina in očetova usta. Bila sta tako lepa in sveta, da je Jezusovo telo kratko malo spadalo v njuni srci. Da, tudi ona dva sta bila kakor obhajilo za svoje otroke. Pili in jedli so njuno ljubezen. Razdajala sta se in pritrgovala svojim ustom, da so otroci lahko kolikor toliko brez pomanjkanja živeli.

Že njun drugi sin Placid je pel novo mašo. To sta razumela kot poseben Božji blagoslov. Vedela sta, da sta otroke pravilno vzgajala, da so iz njunega zgleda spoznali Boga in se ga oklenili. Hkrati pa sta bila mirna, saj sta se zavedala, da se jih bosta sinova pogosto spominjala pri oltarju.

Po sveti maši so se skupaj z vso samostansko družino skromno poveselili. Prav prijetno je bilo opazovati stiško redovno družino. Bilo jih je več kot polovica mladih. Med njimi so bili tudi novinci, ki so v snežno belih oblekah stregli pri mizah. Nepozaben dan!

p. Branko Petauer

torek, 7. februar 2023

  Misli sv. Bernarda (Nagovori o Visoki pesmi)   Kristus zgled in vir kreposti  

Kaj boste počeli s krepostmi, če ne poznate Kristusa, ki je Božja krepost, Božja moč?

Kje je prava razsodnost, če ne v Kristusovem nauku?

Kje je prava pravičnost, če ne v Kristusovem usmiljenju?

Kje je prava zdržnost, če ne v Kristusovem življenju?

Kje prava srčnost, če ne v Kristusovem trpljenju?

Treba je reči, da so razumni le tisti, ki so prežeti z njegovim naukom; pravični le tisti, ki so po njegovem usmiljenju dosegli odpuščanje grehov; zdržni le tisti, ki se trudijo posnemati njegovo življenje; pogumni pa le tisti, ki v nadlogah junaško posnemajo njegovo potrpežljivost.

Človek si zaman prizadeva pridobiti kreposti, če jih pričakuje od drugod, ne pa od Gospoda vseh kreposti, kajti njegov nauk je sadovnjak razsodnosti, njegovo usmiljenje delo pravičnosti, njegovo življenje ogledalo zdržnosti, njegova smrt pa dokaz junaštva (22,11).

Kdo bi mogel prav doumeti ponižnost, krotkost in ljudomilost Gospoda veličastva, ko se je učlovečil, sprejel smrt in sramoto križa?

Vir vseh vrelcev in rek je morje, Gospod Jezus pa je vir kreposti in vednosti. Zdržnost telesa, gorečnost srca in pravilno hotenje izvirajo iz tega vira. Poleg tega izvira od tam tudi vsak bister um, bleščeč govor in prijeten značaj, tudi znanje in modro govorjenje, ker so tam skriti vsi zakladi modrosti in vednosti (prim. Kol 2,3).

Kaj – čisti nasveti, pravične sodbe in svete želje, mar ne pritekajo iz tega studenca?

ponedeljek, 6. februar 2023

  TAKOLE MOLIM   Moja molitev se spreminja  

Molitev je moja spremljevalka prav od nežne mladosti, kolikor daleč sega moj spomin. Vendar pa se »navada« molitve s časom spreminja, zelo spreminja, ne da bi vedela vzrok spreminjanja.

V otroštvu in še dolgo potem v življenju sem hotela čim več znati na pamet, od križevega pota do molitev ob raznih priložnostih. Osnova molitve je ostal stalni rožni venec, koliko na dan, čim več, vedno je bil moj spremljevalec, celo na vožnji s kolesom je bil v roki mali venček. Koliko je bilo ob tem štetju rožnih vencev tudi resničnega premišljevanja – sedaj domnevam, da veliko premalo, ker je prevladovalo štetje, ki je bilo: čim več.

Moja molitvena navada pa se je v zadnjem času zelo spremenila. Zakaj, sama ne poznam vzroka, toda molitev je postala »drugačna«.

Prevladuje »pogovor«, ki bi mu morda smela reči globlje premišljevanje. Ob molitvi rožnega venca se dobesedno zgubim, če ga molim sama seveda, moje misli gredo tako v globino skrivnosti Marijinega in Gospodovega življenja, da na štetje zdravamarij pozabim. Najlepši so trenutki, ko odklenem župnijsko cerkev ter sem nekaj trenutkov sama z Njim, osamljenim Jetnikom! Včasih so ti trenutki pred mašo kar dolgi, predno še kdo pride v cerkev. Lahko bi v tem času zmolila tudi rožni venec. Toda toliko je oseb, toliko je potreb, ki jih želim še posebno priporočiti Njemu, zato ne zmorem zraven štetja po rožnem vencu, ampak je le pogovor, ki pa ga potem tudi doma v duhu pogosto ponavljam, bodisi ob vsakdanjem delu, ali ponoči, ko se zbudim.

Redni rožni venec je ostal le eden, včasih se še ta skrči le na obvezno desetko živega rožnega venca. Nikoli pa ne mine dan brez hvalnic in večernic, ki so seveda še posebno prošnja za nove duhovniške in redovniške poklice. Saj ta prošnja je najbolj pogosta tudi v tihem pogovoru z Njim, ki je veliko sam, ter mi tako pomaga sprejemati mojo pogosto samoto.

Četudi različna, je molitev bila in je vodilo mojega življenja, moja stalna spremljevalka!

Angelca

nedelja, 5. februar 2023

JEZUS NAS UČI MOLITI (19)   Spontana molitev  

Hasidska zgodba pripoveduje: Nekega poznega večera je ubog kmet na poti s trga domov opazil, da nima pri sebi molitvenika. Ravno sredi gozda se mu je snelo kolo z voza in potrlo ga je, da bo minil dan, ne da bi opravil svoje molitve.

Torej je molil: »Gospod, naredil sem nekaj zelo neumnega. Danes zjutraj sem odšel od doma brez molitvenika in moj spomin je tako slab, da ne znam niti ene molitve moliti na pamet. Zato bom naredil tole: povedal bom petkrat zelo počasi abecedo in ti, ki poznaš vse molitve, lahko sestaviš črke in iz tega narediš molitve, ki se jih ne morem spomniti.«

In Gospod je rekel angelom: »Od vseh molitev, ki sem jih slišal danes, je ta brez dvoma najboljša, ker je prišla iz preprostega in iskrenega srca.«

Največji sodobni ruski pisatelj Solženicin se na Gospoda obrača s tole molitvijo:

»Kako rad živim ob Tebi, Gospod! Kako lahko mi je verovati vate! Ko moj duh odpove in ne razume ničesar več, ko tudi bolj razumni ljudje ne vidijo dlje kot do konca dne in ne vedo, kaj naj store jutrišnji dan, mi Ti pošiljaš blestečo gotovost Tvojega bivanja in Tvoje skrbi, da se vrata dobrega ne zaprejo.

Ko sem prišel na najvišji vrh zemeljske slave, z mislijo strmeč preiskujem prehojeno pot, ki je ne bi odkril sam, presenetljivo pot, ki me je vodila skozi praznino brez upanja do tega kraja, odkoder sem mogel človeštvu posredovati odsev Tvojih žarkov. In pustil boš, da jih bom še naprej odseval v tisti meri, ki se Ti bo zdela potrebna. In če jaz ne bom imel več časa, boš nalogo, da delajo to, naložil drugim.«

            Najbolj naša, najbolj osebna in prisrčna je običajno tista molitev, ki jo sestavimo sami. Pomembno je, da jo povezujemo s svojim življenjem. Naj ne bodo v njej samo prošnje, temveč še bolj češčenje Boga in zahvala Bogu za vse njegove darove in zlasti za njegovo neizmerno ljubezen.

Vendar lahko tudi s pomočjo molitvenih obrazcev molimo tako zavzeto, kakor da bi jih sestavili sami. Seveda je to možno le, če jih molimo počasi, s premislekom, s pravo notranjo ubranostjo.

Če kje, velja na področju molitve, da vaja dela mojstra. Če hočemo v molitvi in s tem v veri in duhovnem življenju napredovati, ne bo šlo brez našega sproščenega prostega pogovora z Bogom. Tako so delali vsi veliki kristjani, pa tudi velikani drugih verstev.

An

sobota, 4. februar 2023

JEZUS NAS UČI MOLITI (19)   Ustna molitev  

Neka dijakinja je zapisala: »Že iz otroških let sem navajena moliti, vendar čutim, da to, kar molim, ni prava molitev; sploh se ne znam pogovarjati z Bogom. Zdi se mi neumno, da bi dan za dnem ponavljala iste obrazce. Tako je moja vera zelo plitva in rada bi jo izpopolnila.«

Pri ustni (zunanji) molitvi, kakor že ime pove, uporabljamo molitvene obrazce. Mnoge znamo na pamet. Uporabljamo pa tudi razne molitvenike. Za mašno knjigo najodličnejši molitvenik je bogoslužni molitvenik ali brevir. Duhovniki in redovniki pa tudi nekateri laiki ga imamo vsak dan večkrat v rokah.

Do ustnih molitev vlada danes precejšen odpor. Vzroki so različni: prehitro zgolj mehansko izgovarjanje molitev, kateremu bi Jezus rekel blebetanje; nepoznanje globoke vsebine; težko je v obrazce vključiti svojo osebno molitev, ki jo laže izrazimo s prostimi besedami; nekateri neprimerni, zastareli obrazci.

Ustne molitve so del našega večtisočletnega verskega izročila. Nekateri starozavezni psalmi, ki jih danes uporabljamo pri bogoslužju, so stari že več kakor tri tisoč let. Očenaš je Jezusov dar človeštvu. Glavna vsebina zdravamarije je svetopisemska. Večina ustnih molitev je dobila svoje posebno posvečenje po večstoletni uporabi. To je zaklad, ki ga ne smemo zavreči.

Najlepša ustna molitev je očenaš. Če jo hočemo dobro moliti, je treba, da jo vsaj kdaj molimo zelo počasi, od besede do besede, da vsako besedo premislimo in pustimo, da se dotakne našega srca, ne le glave.

petek, 3. februar 2023

MOLI IN DELAJ   Žetev je velika, delavcev pa malo  

Napredovali smo za eno zrno. Hvala Bogu in vsem molivkam in molivcem! Da se še kdo odloči za sodelovanje pri polnjenju klasa in posameznih zrn, naj pojasnim, da zrn ne polnijo le rožni venci. Res je 500 rožnih vencev za eno zrno zelo veliko. Lahko za duhovne poklice in njihovo stanovitnost darujemo tudi obisk delavniških svetih maš, češčenje Najsvetejšega, branje Svetega pisma, molitev križevega pota in različnih litanij, darovanje svojega trpljenja ipd. Prav darovanje dolgotrajnega trpljenja v bolezni za duhovne poklice, združeno s Kristusovim trpljenjem, je še več vredno kot molitev.