Napetost med
vero in znanostjo je v veliki meri posledica racionalizma, ki zavrača vse,
česar ni mogoče spoznati s človeškim razumom. Vendar šele znanost in vera
skupaj omogočata celostno podobo sveta in odkritje resnice.
Od filozofa Descartesa (+ 1650) naprej se je vedno
bolj uveljavljalo prepričanje o neomejenosti razuma. Vera v neomejenost razuma
je imela za posledico vero v neskončni napredek. Uveljavilo se je prepričanje,
da je resnično le tisto, kar je mogoče izmeriti. Kvantiteta je stopila na mesto
kvalitete. Človek teži po tem, da bi čim več imel. A človeka osrečuje predvsem
kvaliteta, npr. medsebojna ljubezen.
Nič več ni
prostora za skrivnosti. Obstaja le neznano, še ne odkrito, neraziskano. Človek
se ima za neomejenega gospodarja vesoljstva.
Danes prihaja do
streznjenja. Če se človek ne bo pravočasno spametoval, mu grozi samouničenje.
Mnogi že nekaj stoletij pozabljajo, da je vse dar. Zato je treba imeti drugačen
odnos do sveta.
Alenka Goljevšček (* 1933) je v knjigi New age in krščanstvo zapisala:
"Znanost
danes ni izgubila le sveta; izgubila je tudi zaupanje, ki ga je tako neomejeno
uživala polna tri stoletja. Hudo nas je razočarala, ko si ni mogla izmisliti
nič zares učinkovitega zoper rak ali aids. In še huje, ko se je izkazalo, da
nas je s svojim nenehnim napredovanjem spravila na rob atomske in ekološke
katastrofe. Namesto vere, da deluje v dobro človeštva, narašča danes strah pred
njo. In ta strah je v veliki meri upravičen. Kajti če je predvsem ona tista, ki
vleče niti iz klobčiča, nam lahko zakuha vraga in pol; vsi skupaj smo njeni
poskusni kunci, prepuščeni ji na milost in nemilost. Kdo nam lahko zagotovi, da
se ne bodo njeni bodoči izumi še bolj uničujoče obrnili zoper človeštvo?
Iznajdba nevtronske bombe, ki pušča reči nedotaknjene, ubija pa vse živo, je
dovolj jasno opozorilo, se vam ne zdi? Pa začetki načrtnega poseganja v genetsko
zasnovo živih celic (genetski inženiring), ki odpirajo možnosti, ob katerih se
vam lahko naježijo lasje..."
Znanost gleda na
človeka samo s posameznih vidikov, ne jemlje pa ga kot celoto, kot osebnost.
Ekonomista zanima človek pod vidikom porabništva, psihologa pod vidikom njegove
psihološke strukture, zdravnika pod vidikom zdravja ...
Človek pa je
celota. Je bitje, ki išče srečo in smisel življenja. Je bitje, ki hoče ljubiti
in biti ljubljen. Zato bi morali človeka vedno jemati pod vsemi vidiki hkrati.
Drugi vatikanski
koncil opozarja na nevarnost pretirane zaverovanosti v znanost in tehniko:
"Seveda
more današnji napredek naravoslovnih ved in tehnike, ki na osnovi svoje metode
ne morejo prodreti do najglobljih temeljev stvarnosti, pospeševati nekak fenomenalizem
in agnosticizem, če raziskovalna metoda, ki jo uporabljajo te stroke, začne po
krivici veljati za najvišje pravilo pri odkrivanju celotne resnice. Obstoji
celo nevarnost, da bi človek v prevelikem zaupanju v današnja odkritja mislil,
da sam sebi zadostuje, in da ne bi več iskal višjih stvarnosti« (CS 57,5).
Bosmans piše: "Znanstvenike in tehnike sem
prosil, naj mi napravijo travno bilko. Naredili so jo. Na videz je bila kakor
pristna travna bilka, prav tako zelena, prav tako drobna, prav tako upogljiva.
Ko sem si jo podrobneje ogledal, sem videl, da je mrtva. Ni mogla dihati. Ni
mogla rasti. Ni mogla živeti in umreti. Pravzaprav od pristne travne bilke ni
imela ničesar drugega, razen imena. Niti krava niti koza je nista mogli požreti
in iz nje napraviti mleko. Slišal sem, kako so se vse travne bilke sveta
smejale človekovi travni bilki: 'Veliki ljudje ne morejo z vso svojo znanostjo
in tehniko napraviti niti ene same male travne bilke.'"
Poole v knjigi Vera in znanost pojasnjuje, kaj znanstvenik zmore in česa ne zmore:
"Znanstvenik
lahko raziskuje svet snovnih vzrokov in posledic, ne da bi se kdaj skliceval na
Boga. Toda kakor hitro se znanstveniki začnejo spraševati, zakaj obstaja
vesolje, ki ga raziskujejo, ali zakaj deluje narava urejeno in enotno ter ali
obstajajo za zakoni, ki jih raziskujejo, neki možgani, tedaj ne iščejo
znanstvene razlage, temveč neko drugo.
Trditev, da
fizikalne razlage, kako je nastalo vesolje, onemogočajo vero v Stvarnika, je
prav tako napačna kakor trditev, da fizikalne razlage nekega izuma onemogočajo
prepričanje, da ga je nekdo izumil. Naloga znanosti je poiskati razlage, vendar
lahko poišče le nekatere vrste razlage ... Znanstvene razlage niso edina vrsta
razlag niti niso vselej najboljše."
Znanost in
tehnika sta sicer človeštvu prinesli veliko dobrega. Kar spomnimo se na
različne pridobitve v zadnjem stoletju. Brez njih si danes življenja niti
najbolj preprost človek pri nas ne more zamisliti.
Znanost pa ne
rešuje vseh vprašanj, ki si jih človek zastavlja. So vprašanja, na katera
znanost nikoli ne bo mogla odgovoriti. In to so najvažnejša vprašanja,
vprašanja končnega smisla našega bivanja, trpljenja, smrti. Na ta vprašanja
zadovoljivo odgovarja le vera, ki svoje odgovore črpa predvsem iz Svetega pisma. Ta knjiga posreduje Božje
odgovore na najvažnejša človekova vprašanja: od kod je človek, kakšen pomen ima
njegovo življenje na zemlji, kam potuje, kako naj živi, da bo dosegel svoj
večni cilj, kako naj bo povezan z Bogom in človekom, kdo je Bog in kakšen je.
Resnično ni le
tisto, do česar more znanost. Znanost obravnava zelo ozko področje. Življenje
pa je čisto nekaj drugega. Znanost se ne more ukvarjati s tako pomembnimi
dejstvi, kakor so ljubezen, dobrota, lepota, srčna omika, kulturno življenje.
Vsega tega ne moremo z znanstvenimi merili zmeriti in stehtati. Resničnost je
mnogo bolj obsežna in globlja, kakor je področje znanosti. Sama znanost človeka
ne more zadovoljiti.
Tudi pri resnici
znanost pogosto ne more imeti zadnje besede. Resničnost je mnogo bolj široko
področje. Resnica ni le tisto, kar je mogoče natančno opisati, izračunati, s
poskusi dokazati. Mnogo več je nevidnega kakor vidnega.
Čeprav ima
znanost veliko veljavo, ni najvišji razsodnik pri vseh vrstah znanja, predvsem
ne pri tistih, ki ne spadajo na njeno področje. Treba je tudi upoštevati, da
človek ni samo razum.
Veliki
znanstveniki so večinoma zelo skromni in odprti za skrivnosti in za Boga.
Čeprav veliko vedo, se zavedajo, da je še mnogo več tega, česar ne vedo. To jim
odpira obzorje za vero.
Young je zapisal: "Veliko znanja omogoča
človeku, da odkriva svojo prostrano nevednost."
Tudi na področju
znanosti ni mogoče vsega dokazati. Marsikaj je treba kratko in malo sprejeti.
Verjeti je treba, da so naši miselni procesi smiselni in zanesljivi in da je
svet mogoče spoznavati in razumeti, da je znanost vredna truda ter da v svetu
vladajo zakoni, ki se ne spreminjajo.
Danes mislečim
ljudem vedno bolj prihaja v zavest, da ima znanost meje, čez katere ne more.
Znanost ne more podati prave podobe o celotni stvarnosti človeka in sveta.
Prava znanost nikakor ni veri nasprotna.
Nekateri ljudje
z manjšo izobrazbo so večkrat domišljavi in ne vidijo svojih omejenosti.
Pravijo, da je vera v Boga samoprevara in da bo znanost v prihodnosti vero
spodrinila. Neki kirurg je rekel, da je odprl že veliko človeških možganov, pa
ni našel duše.