Ko smo izstopali
s ploščadi, je bila ura že deset minut čez enajsto. Pri nas je ta čas že trda
tema, tam zgoraj pa se je najlepši del večera šele bližal. To so opazili tudi
ljudje, saj so bile ulice še vedno polne. Celo vedno več ljudi je prihajalo na
ploščad. In imeli so kaj videti. Ermitaž je blestel v lepi zlati barvi, nad
njim pa je žarelo čudovito modro nebo. Počasi, počasi je temnelo. Najprej na
vzhodu, potem še na zahodu.
Tudi Nevski
prospekt je bil čisto drugačen. Bil je čarobno lep. Luči, ki so osvetljevale
stavbe, so jih naredile še bolj privlačne. Povsod je bil čudoviti kontrast med
modro barvo neba in med zlato rumenimi zgradbami. Prava paša za oči so bili
veliki hoteli, pa ne novi. Bili so v starih, lepo prenovljenih stavbah.
Stolpnic v tem starem delu mesta ni bilo.
Potem smo prišli
do tiste velike cerkve, ki smo jo prej že videli. Bazilika kazanske Matere
Božje. Kolonade pred in ob njej so bile razsvetljene, kupola je čudovito zlata
silila v modro nebo. Bil sem prevzet od lepote in skušal čim več tega ujeti na
tipalo Rad bi še drugim pokazal, da bi začutili vsaj malo tega, kar se je v
meni dogajalo.
Stal sem ob cesti
in fotografiral. Najraje bi kar ostal vso noč in iskal lepih motivov, ki jih je
bilo na vsakem koraku dovolj. Le kabli in žice preko cest, so kazili vsako
fotografijo. Da bi naredil sliko brez kablov, je bilo nemogoče. S tem sem se že
sprijaznil. Skušal sem se tako postaviti, da jih je bilo na fotografiji čim
manj.
Neko
skrivnostnost so vsaki fotografiji dodali še avtomobili, ki so vozili mimo.
Risali so rumene in rdeče črte ali naredili čez del fotografije rahlo meglico.
Na drugi strani
je bila v daljavi ob kanalu lepa cerkev z mnogimi čebulastimi zvoniki. Bila je
vsa osvetljena. Nad njo se je pelo modro nočno nebo. Ker je bil moj pogled
obrnjen proti zahodu, so za njo, v spodnjem delu neba, še vedno žareli lepi
rdečkasti oblaki. Mislil sem si, da bi bilo to cerkev dobro fotografirati
ponoči, saj je najbrž veliko bolj lepa kot pa podnevi. Mogoče bomo pa imeli
možnost? Kaj vem, pustimo se presenetiti!
Morali smo
pohiteti v podzemno železnico. Ura je bila že blizu polnoči. Pravijo, da ob
polnoči zaprejo vse postaje podzemne in vlaki nehajo voziti. Kako daleč od
bogoslovja smo bili, si nisem znal predstavljati. Vožnja je kar nekaj časa
trajala in razmiki med postajami so bili kar dolgi.
Vrata pri
Gribojedovem kanalu so bila že zaprta. Silvo se je hitro znašel in nas popeljal
do drugega vhoda v podzemno železnico. Bilo je še odprto. Hitro smo vstopili in
se spravili na tekoče stopnice, ki so nas vodile globoko pod reke in kanale. Še
vedno je bilo veliko ljudi, pa čeprav je bila že tako pozna ura. Mogoče so tam
zgoraj razmere drugačne. Najbrž za njih polnoč ni pozna ura, ko se komaj dobro
stemni. Najbrž so drugače navajeni. Je pa zato pozimi precej drugače. Imajo
zelo kratek dan. Komaj par ur svetlega, vse drugo pa tema in noč.
Med vožnjo mi je
prišlo na misel, da bi šel slikat še cerkev v bližini bogoslovja. Take
priložnosti najbrž ne bom imel nikoli več v življenju. Da, trdno sem se
odločil, da bom šel tudi tja fotografirat. Vreme je lepo. Jaz sem bil sicer
zaspan in utrujen, a veljalo je izkoristiti to enkratno priložnost.
Izstopili smo pri
Tehnološkem inštitutu. Tudi ta je bil razkošno razsvetljen. Ves je žarel v
zlatu. Luči, ki so ga osvetljevale, so bile še nekoliko bolj rumene od ostalih.
Nad njim je še vedno žarelo modro nočno nebo. Križala ga je cela množica kablov
iz žic vseh vrst. Čisto nizko na zahodu pa je še vedno žarel ostanek večerne
zarje. Avti so risali črte mimo inštituta. V parku ob njem pa je posedalo kar
nekaj ljudi. Nikamor se jim ni mudilo domov. Najbrž so uživali lepoto belih
noči v Sankt Peterburgu.
Prišlo mi je na
misel, da bi bil pika na »i« še severni sij, če bi ga bilo mogoče videti. Toda
zdi se mi, da je nekoliko prenizko, čeprav je mesto že daleč na severu. Povrhu
vsega pa je severni zemeljski magnetni pol malo pomaknjen na levo, tja proti
Severni Ameriki, oziroma Kanadi. Ne vem ali poznajo severni sij ali ne. Gotovo
so ga že kdaj videli. Saj so izbruhi na soncu včasih tako močni, da se severni
sij vidi tudi v nižjih geografskih širinah. Celo pri nas v Sloveniji so ga
nekateri izvedenci že videli in fotografirali.
Od Tehnološkega
inštituta ni bilo daleč peš. Kakšnih deset minut je bilo do bogoslovja. Šli smo
skupaj, a vsi niso šli takoj počivat. Kar nekaj jih je šlo za mano. Toda najbrž
niso bili namenjeni ogledovat cerkve v naši bližini. Ustavili so se pri samopostrežbi
in vstopili vanjo. Pa sem stopil še jaz za njimi. Kupil sem si liter soka, da
sem imel vedno pri roki nekaj za popiti. Potem sem jo mahnil še naprej po
ulici. Kmalu se je pred menoj zasvetila cerkev ruske vojne mornarice. Da, vojna
mornarica je imela svojo cerkev, in to kako imenitno! Imela je pet lepih kupol.
Srednja je bila večja. Vse so bile pokrite z modro streho. Na lepi modri strehi
pa so žarele zlate zvezde. Razložili so nam, da je streha zato modre barve, ker
je obleka marincev modre barve. Zvezde na modri strehi pa so ponazarjale čine
ali vojaške stopnje, ki so jih izražali s številom zvezdic na našitkih. Moram
priznati, da si je arhitekt dobro zamislil in imenitno vkomponiral simboliko
vojaške mornarice v zunanjo podobo cerkve.
Pogled me je kar
osupnil. Modra streha cerkve se je lepo prelivala v nočno modrino neba. Čeprav
je bila ura že malo čez eno, je bilo nebo še vedno modro. Malo manj je nehalo
žareti, a še vedno je bilo čudovito. Proti vzhodu je bilo res zelo temno modro,
proti zahodu pa je še vedno modro žarelo. Rdečina večerne zarje pa je že povsem
izginila. Spraševal sem se, ali sploh nastopi prava noč? Ko se bo na zahodu
stemnilo, bo najbrž na vzhodu že začelo nebo ponovno modro žareti, saj se bo
sonce že dvigalo. Mogoče imajo črno nebo za kakšne pol ure ali največ eno uro,
potem pa se že začne prebujati jutro.
Iskal sem čim
boljša mesta za fotografiranje in se veselil lepoti, ki sem je bil deležen.
Cerkev je bila razsvetljena s hladnobelo svetlobo. Še bolj lepo je risala linije
cerkve, se potem prelila v modro streho z zlatimi zvezdami in nato v še
nekoliko temnejše modro nebo. Ena sama pesem v modri barvi!
Da, pesem v modri
barvi, ki so jo peli vojaki mornarji. Ni jim bilo lahko v tako težkih pogojih.
Morje je bilo vedno mrzlo in dobršen del leta celo zamrznjeno. Imeli so trdo
življenje, toda ljubezen do domovine jih je gnala, da so celo svoje življenje
zastavili za očetnjavo. Rabili so nekoga, da jih je podpiral, jim dajal moč. Ne
samo zato, da so bili krepki, marveč zato, da so imeli pogum darovati se.
Povezava z Bogom jim je dajala moč, da so lažje živeli svoj poklic. Molitev jih
je dvigala, ko jim je bilo najbolj težko.
Tudi ob tej
cerkvi je bil velik steber, na katerem je stal angel. Bil jim je v pomoč.
Poslušal je njihove klice, njihove molitve, in jih nosil pred Božje obličje.
Njihov služabnik in pomočnik je bil. Vedno je bil z njimi, vedno jih je
spremljal. Zato so ga postavili na steber ob cerkev, da bi jih dosegel na
vsakem njihovem potu, bodisi v miru ali v vojni.
Niso ga postavili
na navaden steber, marveč na visok steber, zgrajen iz samih topovskih cevi. V
roke so mu položili lovorov venec, znamenje zmage. Da, zmage v bitki in
znamenje zmage nad zemeljsko minljivostjo. Podaja ga vsakemu, ki se mu
približa. Angel vabi v bitko. Pa ne samo v bitko s sovražnikom. Vabi v bitko
življenja, ki traja do človekovega zadnjega diha. Šele takrat bo mogoče prejeti
venec.
Mogoče so
topovske cevi prinesli k angelu zato, da bi jih bilo treba čim manj
uporabljati. Da ne bi morile, da ne bi sejale smrti. Da bi bile za oporo, da bi
bil po njih angel še bolj viden. V drugo roko pa so položili angelu palmovo
vejo. Vejo, ki je znamenje mučeništva. Da, tudi vsi, ki so umrli za pošteno
stvar, so neke vrste mučenci. Tudi padli v boju za domovino. Tudi oni so
darovali svoje življenje za skupno dobro. A na misel mi je prišlo, da palmova
veja ni poveličevanje tistih, ki so padli. Zdi se mi, da angel prosi vse, da bi
znali umirati v sluhu svetosti. Da bi tudi vojakovo življenje bilo življenje svetnika,
življenje moža, ki ima pred seboj Jezusa in njegov zgled življenja.
Topovske cevi, ki
so bile vzidane v spomenik, so mi končno postale všeč. Bolje je, da so tam v
spomeniku kot pa na bojišču in sejejo smrt. Poleg topovskih cevi je bilo spodaj
ob spomeniku razstavljenih še cela vrsta topov, ki so jih uporabljali marinci.
Toda ta cerkev je
bila za vojaštvo samo v času ruskih carjev. Po revoluciji, ko je nastopila
brezbožna oblast, je bila najbrž zaprta, tako kot skoraj vse druge cerkve.
Sedaj spet služi svojemu namenu. Nisem pa prepričan, da je spet za vojaštvo.
Mogoče pa! Saj se čudeži še vedno dogajajo.
p. Branko Petauer
Ni komentarjev:
Objavite komentar