Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference

Viri objav

Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija

petek, 18. avgust 2023

BESEDA O BOGOSLUŽJU MAŠNA DARITEV Spremljaj vstop mašnika k oltarju

Pred zakristijo se oglasi zvonček. Mašnik in njegovi pomočniki gredo v liturgični obleki v urejenem sprevodu k oltarju. Ob nedeljah in praznikih naj bi bil vhod mašnika in njegovih sodelavcev bolj slovesen. Tak vhod je znamenje naše življenjske usmerjenosti k Bogu. Vsi smo romarji, smo Cerkev na poti k Bogu. Ob slovesnostih, če ima duhovnik veliko pomočnikov, se v skladu z navodili Rimskega misala sprevod razvrsti takole: Na čelu gre kadilničar s kadečo se kadilnico, če uporabljamo kadilo. Nato se uvrstijo strežniki, ki nosijo sveče, če je potrebno; med njimi, če je potreben, drug strežnik s križem. Nato gredo mašni pomočniki in drugi strežniki, za njimi bralec, ki lahko nosi evangeljsko knjigo. Zadaj za vsemi gre duhovnik, ki bo maševal.

Na koru zadonijo orgle, ki imajo pri bogoslužju posebno mesto. Drugi vatikanski koncil glede orgel določa: »Orgle je treba imeti v latinski Cerkvi v veliki časti kot tradicionalno glasbilo, ki more s svojim zvokom čudovito povečati sijaj cerkvenih obredov ter duha silno dvigati k Bogu in vzvišenim rečem« (B 120).

Po cerkvi se razlega ljudsko petje vstopne pesmi, ki je skladna s cerkvenim letom. Drugačna je v adventnem času, drugačna ob praznovanju Gospodovega rojstva, drugačna zopet v postnem ali velikonočnem času. Vstopna pesem spremlja prihod mašnika in njegovih sodelavcev k oltarju, zbrane vernike poveže v versko in molitveno občestvo, v vernikih zbudi notranje razpoloženje, ki je skladno s cerkvenim letom ali praznikom ter prispeva k slovesnemu začetku evharističnega bogoslužja. »Poje tisti, ki ljubi,« pravi sv. Avguštin.

Vsaj pri eni nedeljski ali prazniški maši običajno poje zbor, ki je del zbranega občestva vernikov in mu je zaupana posebna naloga. Po nauku 2. vatikanskega cerkvenega zbora »člani pevskega zbora opravljajo pravo liturgično službo. Zato naj svoje opravilo vršijo s tisto iskreno pobožnostjo in urejenostjo, ki taki službi pristoji in kakor jo Božje ljudstvo od njih po pravici zahteva« (B 29). Naloga pevskega zbora je skrbeti za pravilno izvajanje njemu namenjenih delov, pa tudi podpirati dejavno sodelovanje vernikov pri petju.

Velja staro pravilo, da tisti, ki dobro poje, dvakrat moli. Petje je znamenje veselega srca in odrešenjskega dogajanja v Božjem ljudstvu. Je tudi izraz prazničnosti. Zbrano občestvo zelo povezuje med seboj. Če sami s srcem pojemo ali petje zbrano poslušamo, ima tudi veliko oznanjevalno vrednost. Kako osiromašeno bi bilo cerkveno leto brez adventnih, božičnih, postnih in velikonočnih pesmi!

Z vstopno pesmijo, ki ji rečemo tudi vstopni spev, se je pričel začetni obred. V Rimskem misalu imamo pojasnilo: »Vstop, pozdrav, skupno kesanje, Gospod, usmili se, Slava in prošnja, kar vse je pred besednim bogoslužjem, ima začetni, uvodni in pripravljalni značaj. Namen teh obredov je, da bi verniki, ki so se zbrali, postali občestvo in da bi se pravilno uglasili za poslušanje Božje besede ter vredno obhajanje Evharistije.«

 

Pred teboj je daritveni oltar

Spredaj v prezbiteriju vidiš oltar, h kateremu se bliža mašnik s svojim spremstvom. Prezbiterij je prostor okrog glavnega oltarja, določen za duhovščino (prezbiter = duhovnik). Oltar je središče celotnega evharističnega bogoslužja. Na njem se bo daroval Jezus, kakor se je pri zadnji večerji na véliki četrtek daroval ob mizi velikonočne večerje in na véliki petek na oltarju križa. Oltar te zato spominja na zadnjo večerjo in na Kalvarijo. Je miza za daritev in velikonočni obed. Pri tej mizi se zbiramo, da se s Kristusovo daritvijo zahvaljujemo Bogu in prejemamo njegovo telo in kri. Na oltarju mašnik, ki predstavlja Kristusa, izvrši isto, kar je izvršil Kristus. On je namreč naročil: »To delajte v moj spomin« (Lk 22,19).

Ker se pri oltarju opravlja Gospodova daritev in verniki z njega prejemajo Gospodovo telo in kri, so že od nekdaj cerkveni pisatelji gledali v oltarju znamenje Kristusa samega. Zato se je uveljavil izrek: »Oltar je Kristus«. Oltar postane še bolj simbol Kristusa, če je posvečen in pri tem maziljen s sveto krizmo.

Oltarje in daritve so poznala že starodavna ljudstva. Na njih so darovali živali in poljske pridelke. Spomni se Kajna in Abela ter njune daritve. Sveto pismo med mnogimi drugimi omenja tudi Abrahama, kako je postavil oltar in na njem opravil daritev Bogu.

Najstarejši krščanski oltarji so bile lesene mize. Tudi Kristus je pri zadnji večerji na leseni mizi obhajal prvo mašno daritev in podelil apostolom prvo sveto obhajilo. Pozneje so postavljali kamnite oltarje.

Oltar je v vsaki cerkvi in kapeli, tudi tam, kjer ni tabernaklja in Najsvetejšega. Pokrit je vsaj z enim belim prtom, ki je simbol čistosti našega srca. Samo iz čistega srca se rodi prava žrtev, takšna, ki je Bogu všeč.

Oltar je lahko premičen ali nepremičen. Miza nepremičnega oltarja je iz naravnega kamna. Oltar je posvečen ali pa samo blagoslovljen. Posveti ga škof, blagoslovi pa škof ali duhovnik. V Rimskem misalu je določeno, naj bo v vsaki cerkvi redno nepremičen in posvečen oltar. Nepremični oltarji so vedno posvečeni, premični pa so lahko posvečeni ali samo blagoslovljeni.

V starejšem posvečenem oltarju so na sredi oltarne mize v grobku vzidane relikvije mučencev. V oltarjih, ki so bili posvečeni po prenovljenem obredniku (leta 1977), škof pristne relikvije mučencev ali drugih svetnikov vzida pod oltarno mizo. Vendar pod premične oltarje, čeprav so posvečeni, ni dovoljeno vlagati relikvij svetnikov. V posodici z relikvijami je pergament z datumom posvetitve oltarja, z imenom škofa, ki je opravil obred, z imenom zavetnika cerkve in z imeni mučencev ali drugih svetnikov, katerih relikvije so vzidane pod oltarno mizo.

Vsak oltar je posvečen samo Bogu, saj se sveta maša daruje le njemu. Lahko pa je posvečen v spomin mučencev ali drugih svetnikov. Sv. Avguštin lepo pravi: »Oltarjev ne postavljamo nobenemu mučencu, pač pa Bogu mučencev, čeprav v spomin mučencev.«

Kristjani smo po svetem krstu Kristusovi udje, on pa je naša Glava. Ker je pravi duhovni oltar Kristus, smo tudi mi kot njegovi udje duhovni oltarji. Na oltarju svojega srca moramo darovati Bogu daritev svojega življenja. Tako razumemo besede našega pesnika Simona Gregorčiča: »Oltar najlepši je – srca oltar!«

Romano Guardini je zapisal: »Najgloblja moč v duši je moč žrtvovanja. Na dnu človekove notranjosti vlada ona tišina in jasnost, iz katere se žrtev dviga k Bogu. Oltar je zunanje in vidno znamenje te največje globine in tišine ter moči v človeku. (…) Oboje pa spada skupaj, oltar zunaj in znotraj. On je srce cerkve; ta pa najtišja globina živih človeških prsi, notranjega svetišča, katerega izraz in prispodoba je zunanje svetišče s svojimi stenami in

 

četrtek, 17. avgust 2023

P. Avguštin Novak – zlatomašnik

Rodil se je v Kriški vasi, župnija Višnja Gora. Po končani osnovni šoli v Višnji Gori in po maturi na Gimnaziji Josipa Jurčiča v Stični je vstopil k cistercijanom, kjer je bil že njegov brat Janez. Teološko fakulteto je končal v Ljubljani in bil posvečen za duhovnika 29. junija 1973. Novo mašo je pel v baziliki v Stični in v Višnji Gori. V samostanu v Stični je opravljal različne službe in je še danes dejaven ter na razpolago, kjer je treba. Zlatomašni jubilej je praznoval 11. junija v baziliki v Stični.

 

sreda, 16. avgust 2023

Nekatere duhovne prireditve v Stični v letu 2023

Srečanja Bernardove družine, posvečenih JMS in članov Apostolata darovanja ter drugih bodo na 4. nedeljo v mesecu ob 15.00 v stiški baziliki: 25. junija, 23. julija, 27. avgusta, 24. septembra, 22. oktobra in 26. novembra.

Srečanja na daljavo po zoomu bodo vsak prvi ponedeljek v mesecu (razen ene izjeme) ob 20.00: 5. junija, 3. julija, 31. julija!, 4. septembra, 2. oktobra, 6. novembra in 4. decembra.

Fatimski shodi v baziliki v Stični bodo na 13. dan v mesecu ob 18.30, od maja do oktobra; avgusta bo shod na praznik Marijinega vnebovzetja 15. avgusta ob 18.30.

Letno vseslovensko srečanje posvečenih Jezusovemu in Marijinemu Srcu bo na Zaplazu, škofija Novo mesto, v soboto, 17. junija 2023. Potek: 9.30 rožni venec, 10.00 somaševanje (vodi upokojeni škof Andrej Glavan), odmor, pričevanja, pete litanije in blagoslov z Najsvetejšim.

Letne duhovne vaje za duhovnike, diakone in laike, posvečene Jezusovemu in Marijinemu Srcu, bodo od 6. do 10. avgusta 2023 v Assisiju. Prijave zbira g. Srečko Fras, župnik pri Mali Nedelji, na elektronski naslov: fras.srecko@gmail.com ali na mobilni telefon 041 93 93 94.

 

torek, 15. avgust 2023

ZA ZIDOVI SAMOSTANA Zakaj neuspešnost v prizadevanju za duhovno rast?

Velika napaka v našem duhovnem prizadevanju za svetost je v tem, da preveč zaupamo sebi, svojim močem. Hodimo k spovedi, delamo trdne sklepe, da bomo odpravili to in to napako, da si bomo pridobili to in to krepost. Minevajo meseci, minevajo leta, pa skoraj ni napredka. To velja tudi za naše poslanstvo ohranjanja in poglabljanja vernosti pri tistih, ki so nam zaupani. Stari starši so še verni, njihovi otroci so se od Boga oddaljili, njihovi vnuki pa niso več niti krščeni.

Poglejmo, kako je bilo pri apostolih. Tri leta so bili v Jezusovi šoli, najboljši šoli. Poslušali so Jezusove govore, gledali njegove številne čudeže, bili priča njegovemu čudovitemu zgledu ljubezni do Boga Očeta in do ljudi. In koliko so napredovali? Jezusovo oznanjevanje so razumeli zelo posvetno, politično. Pričakovali so, da jih bo osvobodil izpod jarma Rimljanov. Nazadnje ga je apostol Judež izdal sovražnikom, apostol Peter pa ga je trikrat zatajil. Drugi apostoli so se razbežali. Le Janez je z Jezusovo materjo Marijo in nekaj žena vztrajal pod križem do konca.

Potrebno je bilo Jezusovo poveličano vstajenje iz groba in zlasti prihod Svetega Duha na binkoštni praznik, da so se apostoli temeljito spremenili. Z Božjo pomočjo so spoznali, da niso oni tisti, ki so lahko uspešni in duhovno rodovitni. Potreben je Sveti Duh, potrebna je Božja moč od zgoraj. Šele na binkoštni praznik se je, po delovanju Božjega Duha, začela hitra rast Cerkve.

Vsakoletni binkoštni praznik nam daje zgovoren odgovor, s kom moramo računati pri naši rasti v svetosti in pri našem oznanjevanju Jezusovega evangelija. Slovenija in Evropa ter ves svet lahko računajo na duhovno rast le pod vodstvom in delovanjem Svetega Duha. Za njegovo delovanje pa je potrebno pripraviti prostor v naših srcih. Apostoli in drugi učenci so se z Marijo pripravili na njegov prihod. Dokler v nas gospodari sebični in domišljavi jaz in v nas ni sprejemljive ponižnosti, v naših srcih ni prostora za Božje delovanje.

Že v času Jezusovega zemeljskega življenja se je pokazalo, kaj je tisto, kar pomaga človeku, da duhovno napreduje. Predvsem je potrebna z ljubeznijo prežeta globoka ponižnost, ki v srcu napravi prostor Božjemu delovanju. Priznati moramo, da smo sami nemočni, slabotni, grešni. Treba je, da zaupamo v Marijino in Božjo pomoč. Cestninar je v templju molil: »Bog, bodi milostljiv meni grešniku!« Jezus ga je pohvalil, da je šel opravičen na svoj dom. Desni razbojnik, ki je poleg Jezusa visel na križu, je priznal in obžaloval svoje zavoženo življenje in vse zaupanje stavil v Jezusa: »Jezus, spomni se me, ko prideš v svoje kraljestvo!« Jezus mu je zagotovil, da bo še isti dan z njim v raju. »Brez mene ne morete ničesar storiti,« je rekel Jezus učencem. To pomeni:  ničesar nadnaravnega, za nebesa zaslužnega, ne moremo storiti brez Jezusa, pa naj se še tako trudimo. Skozi življenje moramo iti skupaj z Jezusom in z njegovim in Očetovim Svetim Duhom. Z Bogom smo povezani v molitvi in v izpolnjevanju njegove volje. Dobri Jezusovi učenci smo le tedaj, če smo po veri, upanju in ljubezni povezani z njim.

Za ponazorilo, kako je za našo duhovno rast in rast tistih, ki so nam zaupani, potrebno Božje delovanje, si oglejmo Jezusov čudež z obilnim ribjim lovom. »Vso noč smo se trudili, pa nismo nič ujeli,« tako je rekel Peter Jezusu. Noč je najboljša za lovljenje rib. Vendar Peter in tovariši niso na Genezareškem jezeru vso noč ujeli niti ene ribe. Jezus je tedaj storil čudež z obilnim ribjim lovom. Petru je rekel:

»Odrini na globoko in vrzite mreže za lov!« Bil je dan in zato neugoden čas za lovljenje rib. Peter bi lahko rekel Jezusu: »Gospod, ti se ne razumeš na ribji lov, saj nisi ribič. Mar ne veš, da mi ribiči lovimo ribe ponoči?« Toda Peter je ubogal Jezusa. Veroval je vanj, da je odrešenik in da hoče samo dobro. Veroval je, da more storiti, kar hoče, in da hoče samo dobro. S popolnim zaupanjem je rekel Jezusu:

»Gospod, na tvojo besedo bom vrgel mreže.« Pri tem se je pokazala Petrova vera, zaupanje v Jezusa in ljubezen do njega. Jezus je pri čudežih pričakoval od ljudi zaupno vero. Evangelist Luka pripoveduje, da so »zajeli veliko množino rib, tako da so se jim mreže začele trgati.« Na pomoč so poklicali tovariše iz drugega čolna. Oba čolna sta bila tako polna rib, da sta se skoraj potapljala.

Za sklep se vprašajmo: Kaj naj storimo, da bomo pri svojem duhovnem prizadevanju bolj uspešni? Vedno lahko prosimo Boga za pomoč. Zelo uspešno je Marijino posredništvo: Marija, pomagaj! Računajmo s Svetim Duhom: Pridi, pridi, Sveti Duh! Ne pozabimo na Usmiljenega Jezusa: Jezus, vate zaupam! Ponavljajmo geslo Janeza Krstnika: On mora rasti, jaz pa se manjšati! Uspešni bomo, ko bomo v svojih srcih dali prostor Jezusu in njegovemu Svetemu Duhu.

p. Anton

PO MARIJI K JEZUSU 3.Kako se osebna posvetitev Mariji razlikuje od posvetitve naroda?

Prve pobude za posvetitev posameznikov in družin so se porodile takoj po znamenitem obisku fatimske Marije romarice v Sloveniji leta 1997. Med seboj se je povezalo nekaj duhovnikov, redovnikov in laikov. Njihovo pobudo je podprlo okrog 300 podpisnikov iz vrst duhovnikov, redovnikov in laikov. Pobudo so v novembru 1998 poslali slovenski škofovski konferenci, s prošnjo, da prizadevanje za posvetitev odobri in priporoči.

Naši škofje so na svojem tretjem plenarnem zasedanju v Ljubljani, 17. novembra 1998, to pobudo radi sprejeli. V vabilu slovenskim vernikom k tej posvetitvi so zapisali: »Ves slovenski narod se vsako leto na veliki šmaren posveti Mariji. Tako bo tudi za naprej. Hkrati priporočamo v letu 1999, kot pripravo na dvatisočletnico Jezusovega rojstva in za dober začetek tretjega tisočletja … bolj osebno in hkratno posvetitev Jezusovemu in Marijinemu Srcu. Pri tej posvetitvi gre za posvetitev posameznikov in družin v okviru župnije, redovne skupnosti, krščanskega duhovnega gibanja ali drugih krščanskih občestev …« Gre torej za osebno, a skupaj z občestvom, h kateremu pripada (družina, redovna skupnost, duhovno gibanje, župnija …), svobodno, dobro pripravljeno posvetitev posameznikov in družin, s posebnim poudarkom na družine, kakršno so poznale naše družine še v predvojnem času. Potrebna je torej prostovoljna odločitev, temeljita molitvena priprava, dobro poznanje narave posvetitve, zlasti še bolj goreče in dosledno krščansko življenje. Preko apostolskega nuncija msgr. Edmonda Farhata smo o našem prizadevanju za posvetitev leta 2000 seznanili tudi svetega očeta. Prejeli smo odgovor: »Z veseljem vam sporočam, da je bilo Vaše pismo zelo skrbno preučeno. Prejel sem častno nalogo, naj Vas obvestim, da sveti oče Janez Pavel II. spodbuja to hvalevredno pobudo

Drugo pa je posvetitev sveta, naroda, župnije redovne skupnosti. Ta se izvrši po predstojniku: papežu, škofu, župniku, družinskem očetu itd. Tako so ravnali v preteklosti papeži, tako škofje in drugi predstojniki. Takšna posvetitev ima svoj pomen, saj jo predstojnik izvrši kot zastopnik skupnosti. Čim bolj so posamezniki v edinosti s predstojnikom in z njim sodelujejo, tem popolnejša je. Vendar pri tej posvetitvi pogosto manjka volja vsakega posameznika, njegova osebna odločitev in izročitev, in je zato manj popolna.

Odbor za posvetitev Jezusovemu in Marijinemu Srcu je leta 2003 poslal slovenski škofovski konferenci pobudo za posvetitev naših župnij, ki naj bi jo opravili župniki. Škofovska konferenca je odgovorila: »Škofje se strinjajo s pobudo posvetitve župnij Jezusovemu in Marijinemu Srcu«. Lahko bi rekli, da je posvetitev naroda ali župnije goreča molitev predstojnika za izročene mu vernike. V tej molitvi župnik med drugim moli: »Posvetim in izročam ti vse župljane, začenši od najslabotnejših, od še ne rojenih do bolnih, invalidnih in ostarelih. Izročam ti naše družine, naše otroke, našo mladino ter samske in ovdovele. Posebej te prosim za neurejene, ranjene in razbite družine …«

nedelja, 6. avgust 2023

DOMAČA ZDRAVILA Bazilika za krepitev želodca in lažje spominjanje

Naši predniki na Slovenskem so baziliko (Ocimum basilicum L.) imenovali tudi božilek, bržilka, bosiljek, bražilka, bažilka. Prvotna domovina bazilike je Indija. Dele rastlin so našli v grobnicah piramid iz let okoli 3500 pred Kristusom. V 12. st. so baziliko v Evropo prinesli menihi in jo gojili v svojih samostanskih vrtovih. Od tu se je nato na podeželju razširila njena uporaba.

Bazilika je močno razraščena rastlina, do 60 cm visoka enoletnica iz družine ustnatic (Lamiaceae). Listi so dolgopecljati in jajčaste oblike. Cvetovi so večbarvni, beli, rožnati ali škrlatni – poznamo več vrst bazilike. Cveti od julija do oktobra. Rada ima s hranilnimi snovmi bogata tla, ki so tudi malo vlažna, in predvsem obilo sonca. Naj raste v zavetrju, saj je občutljiva na nizke temperature. Cela rastlina je močno aromatična. Nabiramo oziroma žanjemo zel bazilike (Herba basilici), celo rastlino brez podzemnega dela oziroma gornji del rastline, v času cvetenja, večkrat na leto. Lahko pobiramo tudi samo liste (Folium basilici). Sušimo jo v senci ali sušilnici pri 40° C, posušena ima slan okus. Hranimo jo v dobro zaprti posodi, sicer izpuhti veliko njene zdravilne in začimbne vrednosti.

Uporabljamo posušeno celo rastlino ali samo liste za pripravo čaja. Lahko jo tudi dodajamo drugim zdravilnim rastlinam za pripravo čajnih mešanic. Bazilika vsebuje eterično olje, cineol, čreslovine in druge neraziskane učinkovine, ki jih je več kot 200. Eterično olje bazilike zavira rast gliv in bakterij. Deluje npr. proti Pseudomonas spp. ter Asperigillus spp., Candida spp. Vsebuje nekaj mineralov in vitaminov - predvsem veliko kalija in vitamina K.

V ljudski medicini bazilika krepi želodec, pomaga pri napenjanju, vetrovih, zaprtju, vrača apetit in odpravlja bolečine v predelu trebuha.

Čajna mešanica patra Simona Ašiča ČreSIT blagodejno deluje na prebavila ter vsebuje baziliko in druge zdravilne rastline, ki tudi izboljšajo delovanje prebavnega trakta:

-          30% rastline bazilike (Basilici herba),

-          15% korenin angelike (Angelicae radix),

-          15% rastlin rmana (Millefolii herba),

-          10% listov poprove mete (Menthae piperitae folium),

-          10% plodov komarčka (Foeniculi fructus),

-          10% rastlin majarona (Majoranae herba).

Bazilika nas pomirja, če smo živčni in napeti ter odpravlja nespečnost. V ta namen jo priporočamo študentom pred izpiti, saj pomaga pri mentalni utrujenosti. Baziliki pri tem dodamo še druge zdravilne rastline za pripravo čaja: cvet kamilice, list rožmarina, korenino angelike, plod ovsa ter list koprive. To je sestava MemoSIT čajne mešanice patra Simona Ašiča. 

Bazilika tudi poveča izločanje urina (UroSIT čajna mešanica), zato jo uporabljamo pri vnetem mehurju, pri pekočem in bolečem mokrenju. Za to delovanje ji dodamo še druge zdravilne rastline za boljši učinek. To so listi breze in velike koprive, zeli zlate rozge in njivske preslice in koruzne laske. Čreslovine v baziliki delujejo antiseptično – uničujejo morebitne bakterije v sečilih.

Ustavlja beli tok pri ženskah v rodni dobi, zato je primerna za ženske pri motnjah menstrualnega ciklusa. V ta namen, naj ženska pije ŽENSKI ČAJ patra Simona Ašiča, ki vsebuje poleg bazilike še rastlino plahtice, gosje trave in rmana ter cvet kamilice in list melise.

V literaturi zasledimo, da bazilika deluje tudi protivirusno, in sicer proti virusu herpesa simpleksa 2, protivnetno in zaščitno za jetra. Izkazuje še antioksidativno delovanje. Zaradi njenega blagodejnega mnogovrstnega delovanja baziliko najdemo v čajnih mešanicah za dobro počutje (čajna mešanica DOBRO POČUTJE).

Baziliko, najbolje svežo, dodajamo kot okusno in zdravilno začimbo mastnim jedem za lažjo prebavo, pa tudi solatam »olepša« okus. V poletnih mesecih se prileže solata iz paradižnika, mozzarelle in bazilike.

Barbara Kozan, mag.farm.