Neka
žena in mati je zapisala: »Molim rada, a molim težko. Čudna trditev, saj
navadno tisto, kar imamo radi, tudi radi opravljamo. Molim rada, ker vsaj delno
poznam lepoto in bogastvo molitvenega življenja; molim težko, ker mi molitev
predstavlja premagovanje marsikatere težave. Molim rada, ker me molitev umirja,
sprošča, nasičuje mojo notranjost. Po njej se mi približuje ter razodeva Bog in
jaz njemu. Molim težko, ker mi ni vselej preprosto začeti; težko se zberem,
potrebujem nekaj časa, ki ga tolikokrat zmanjkuje, morda si dam preveč opraviti
z drugimi, bolj ali manj pomembnimi stvarmi. Molim težko, ker velikokrat ne
znam prav moliti, ker ne molim v pravem duhu in resnici ... Kar naprej se borim
s svojo lenobo, raztresenostjo in z vsem, kar je v meni preveč Martinega in
premalo Marijinega.«
Ne
smemo pozabiti, da je Bog skrivnost, za katero je treba biti odprt. Treba je
biti lačen in žejen Boga. Upoštevati moramo Boga, kakor se nam javlja po
razodetju, in ne "boga", ki je proizvod naše domišljije. Tisto, kar
vidimo, slišimo, stehtamo, zmerimo, spravimo v denar, ni vse in predvsem ni
najvažnejše.
Sv.
Bernard nam svetuje: »Če čutiš, da se te loteva odpor, lenoba ali naveličanost,
ne izgubi zaupanja in ne opuščaj duhovnih vaj, marveč poišči roko Pomočnika in
prosi.«
Zelo
je res, kar je zapisal italijanski duhovni pisatelj Alessandro Pronzato:
»Prijatelj, če boš čakal na to, da boš molil, ko se ti bo ljubilo, se boš
pošteno opekel. Imeti moraš moč in pogum, da boš molil tudi takrat in še
posebno takrat, ko se ti ne ljubi.«
V
čemer si moremo sami pomagati, si bomo pomagali sami. Bog ne bo podpiral naše
lenobe in brezbrižnosti. Molitev zato ne more biti beg pred našimi dolžnostmi,
temveč naj bo povezana z našo dejavnostjo in odgovornostjo.
Današnji
človek, ki je nagnjen k neredu, ima težave z redno molitvijo, a prav ta je zelo
pomembna. Če se bomo glede molitve držali reda, bo ta red tudi nas ohranjal na
duhovni višini. Če je molitev dihanje duše, s tem dihanjem nikoli ne smemo
prekiniti. Dokler kristjan duhovno diha, tudi duhovno živi. Molitev zato nujno
spada h krščanskemu življenju.
Marsikdo
kljub resni volji po redni molitvi pogosto čuti skušnjavo, da ne bi molil, ker
se mu zdi, da njegova molitev zaradi različnih vzrokov nič ne velja.
Kogar
med molitvijo nadlegujejo skušnjave, bo upošteval nasvet meniha Evagrija
Pontskega (u. 399): »Če moliš kot se spodobi, pričakuj, kar se ne spodobi, in
pogumno vzdrži.«
Marsikomu
je kamen spotike trpljenje, ki ga molitev ne odpravlja. Pogosto gre za napačno
pojmovanje vere in primitivno pojmovanje Boga. Vera ni trgovina na drobno,
daj-dam.
Največja
ovira za vero in s tem za molitev je praktični materializem, to je zakopanost v
ta svet, življenje, kakor da Boga ni, skrb samo za boljši kos kruha, težnja, da
bi iz življenja iztisnili čim več užitkov. Jezus nas uči, naj ne bomo pretirano
zaskrbljeni, kaj bomo jedli ali kaj bomo pili ali kaj bomo oblekli. Če bomo
iskali najprej Božje kraljestvo in njegovo pravico, nam bo vse drugo navrženo
(prim. Mt 6,31.33). Po pravici je Kristus med blagre postavil na prvo mesto:
»Blagor ubogim v duhu, ker njihovo je nebeško kraljestvo« (Mt 5,3). Takšni si
ne nabirajo »zakladov na zemlji, kjer jih uničujeta molj in rja in kjer tatovi
spodkopavajo zidove in kradejo,« marveč si nabirajo »zaklade v nebesih, kjer
jih ne uničujeta ne molj ne rja, in kjer tatovi ne spodkopavajo in ne kradejo«
(Mt 6,19s).
Tudi
za globoko vernega človeka molitev večkrat ni lahka, zlasti če se hoče držati v
molitvi nekega reda in moli tudi takrat, kadar ni razpoložen za molitev.
Molitev postane posebno težka takrat, ko smo notranje popolnoma prazni, ko se
nam zdi, da smo v temi in da nas je Bog zapustil.
Važno
je, da v času preizkušnje ne prenehamo z molitvijo. V pomoč nam bodo kratki
molitveni izreki. S pridom bomo vzeli v roke Sveto pismo. Najbrž se bomo morali
na začetku k temu prisiliti, a končno nam bo Bog po Svetem pismu spregovoril in
nas potolažil.
Znani
duhovni pisatelj in vzgojitelj Romano Guardini v knjigi Uvajanje v molitev
svetuje: »Večkrat pomaga, če menjaš molitvene obrazce; kar je novo, še
neizrabljeno, daje prožnost. Ali pa spremeni obliko molitve. Nadomesti npr.
lastno molitev z duhovnim branjem in poskusi priti po tej poti do Boga. Ali se
omeji na določene, prav preproste in krepke molitve.
Kadar
pa ti sploh vse odpove, tedaj vsaj poklekni ali stopi pred Boga z besedami:
'Vem, da bi moral moliti, a ne morem.'«
Kako
se pri molitvi ne smemo zanašati na omahljiva čustva in kako jih moramo
prerasti, nas poučuje Hoja za Kristusom: »Sin,
ne zaupaj temu, kar morda sedaj čutiš v srcu, zakaj čustva se hitro menjajo.
Dokler boš živel, boš podvržen spremenljivosti, tudi ne po svoji volji: zdaj
vesel, zdaj žalosten; zdaj miren, potem nemiren; danes goreč, jutri mlačen;
sedaj skrben, drugič len; zdaj resen, a potem zopet lahkomiseln.
A
kdor je moder in v duhovnem življenju poučén, ta je vzvišen nad vso to
spremenljivost; tak se ne meni za čustva, ne za to, od kod vleče veter nestanovitnosti,
ampak samo za to, da je duh popolnoma obrnjen k pravemu in zaželenemu cilju.«
Treba
je upoštevati, kar je zapisal teolog Karl Rahner v knjigi Molitev, naša težava
in naš blagoslov: »"Molitev je milost. Molitev pa je tudi umetnost, ki se
je moremo privaditi. Lahko se naučimo, kako naj se pred molitvijo umirimo in
zberemo, kako naj premislimo, kaj nameravamo, kako se z Bogom pogovorimo brez
molitvenih obrazcev o svojih težavah, celo o tem, da se le neradi mudimo ob
svetih rečeh, kako se z Bogom pogovorimo o njem samem.«
p. Anton