Bog je človeka ustvaril kot družabno
bitje. Že sam je rekel, da za človeka ni dobro, da je sam. Gospod Bog je rekel: »Ni dobro za človeka, da je sam; naredil mu bom
pomoč, ki mu bo primerna.« Kot nam je znano, je Bog pripeljal pred človeka
vse živali, da bi se mu našla pomoč. Človek je vse živali poimenoval, a zanj se
ni našlo nič, kar bi mu bilo v družbo in pomoč. Zato se je Bog odločil narediti
človeku pomočnico. Naredil mu je ženo, ki se je je človek zelo razveselil in
vzkliknil: »To je končno kost iz mojih
kosti in meso iz mojega mesa; ta se bo imenovala móžinja, kajti ta je vzeta iz
moža.« Zaradi tega bo mož zapustil očeta in mater in se pridružil svoji ženi in
bosta eno meso.« Tako je človek dobil enakovredno pomočnico, ki bi mu bila
v družbo, da ne bo osamljen in ne zapuščen.
Zapuščenost človeka zelo ubija in ga
lahko privede do takšne stopnje, da človek ne ve več, ali je njegovo življenje
še komu koristno. Bog je to vedel, zato je človeka ustvaril tako, da bi bil
vedno v družbi, z nekom v odnosu, da ne bi bil zapuščen. Toda skušajmo bolje
raziskati, kaj sploh pomeni biti zapuščen.
Zapuščen ni tisti, ki je sam. Besedi
samota in zapuščenost ne sovpadata in se ne pokrivata. Sta dve različni stanji.
Človek, ki je sam, ni nujno, da je zapuščen. Lahko je fizično sam, a v odnosih
s tistimi, ki jih trenutno ni blizu. To pomeni, da ni zapuščen. Saj je lahko v
odnosu, v prijateljstvu z ljudmi, ki niso vedno telesno navzoči, a kljub temu
čuti, da so mu blizu. Zapuščenost pa je nekaj popolnoma drugačnega. Nekaj zapustiti
pomeni ločiti se od nečesa, pri čemer sem bil: zapustiti prijatelja, zapustiti
določen prostor, zapustiti Boga. Ko človek nekaj zapusti, v sebi nosi spomin na
tisto, kar je bilo prej. Prav tako pri zapuščenosti ostane spomin na odnose, ki
so bili živi in jih sedaj ni več. Zapuščenost vsebuje neko grenkobo, češ da
sedaj vsega tistega, kar je bilo prej, ni več. Zapuščen človek je lahko tudi
tisti, od katerega so se drugi ločili in ga zapustili. Tisti, ki je zapuščen,
je res pomaknjen na rob družbe in ima vse odnose pretrgane. Grenkoba
zapuščenosti človeka lahko zelo razjeda, ker mu budi spomine na čase, ko ni bil
zapuščen, zato je lahko še toliko bolj boleča.
Človek mora svoje življenje deliti z
nekom, ki mu je blizu. Ni dovolj, da mu je nekdo telesno blizu, potrebno je, da
mu je blizu po duhu. Človek si mora z nekom deliti tudi svoje duhovne izkušnje.
Če človek nima nikogar, ki bi mu bil blizu po duhu, je lahko zapuščen kljub
temu, da ima veliko ljudi, ki so mu telesno blizu. Biti zapuščen pomeni, da nimaš
nikogar, ki bi z njim delil svoje duhovno izkustvo, nikogar, ki bi te sprejemal
takšnega, kot si.
Bog je človeka ustvaril kot družbeno
bitje, ki bo znalo graditi odnose s svojimi vrstniki in z Bogom. Odnos je neke
vrste iskren pogovor ali lahko tudi sožitje. Pogovor ni samo poslušanje nekoga,
ki razlaga svoje poglede na svet, ampak je skupno iskanje resnice. To pomeni,
da morata oba, ki iščeta, sprejemati drug drugega in biti pripravljena iskreno
sprejeti resnico. S pogovorom ne smem drugega enostavno prisiliti v svoj prav.
Pogovor je sprejemanje stališč in misli svojega bližnjega, te misli pa lahko v
meni odprejo nove misli in zbudijo nova iskanja. Tako se pogledi vedno bolj
kristalizirajo in misli postajajo vedno bolj čiste. Toda to se lahko dogaja le,
če znam bližnjega sprejemati v njegovih izjavah in biti zanje hvaležen, ker so
mi vir novih navdihov. Tisti, ki je v pogovoru, je v odnosu, je v družbi.
Drugače pa se dogaja pri zapuščenosti.
Zapuščen človek ni sprejet od drugih. Ne more vstopiti z bližnjim v pogovor, v
iskanje. Ker ga ne sprejema, resnice ne more iskati tako uspešno. Namesto da bi
napredoval, se vrti okoli samega sebe in se še bolj zapira. V sebi neguje in
pestuje svojo nesprejetost in v duhu obtožuje vse druge, češ da ga ne razumejo.
Še bolj postaja zagrenjen in s tem seveda še bolj onemogočen, da bi začel
iskreno sožitje ali pogovor. Njegov krog doživljanja postane vedno ožji, saj
izloča iz njega vse tiste, ki ga ne razumejo. Sam se oddaljuje od njih. Tako
postaja vedno bolj zapuščen in zagrenjen. Zapuščen človek na nek način oslepi,
ker ob sebi ne vidi več drugih, ki ga obdajajo. Ker je doživel nesprejetost,
misli, da ga nihče noče sprejeti in z njim zgraditi odnosa. Za takega človeka
je nevarno tudi, da podvomi v Božjo dobroto. Tudi Boga si predstavlja po
človeško, po vzorcu tistih ljudi, ki so ga zavrnili, zato ostaja še bolj
zapuščen. Lahko se začne jeziti na Boga in ga v svoji zapuščenosti preklinjati.
Vprašajmo se, kaj je krivo, da človek
postane zapuščen. Lahko je premajhna odprtost do drugih ljudi, lahko pa je tudi
prevelika sebičnost. Človek hoče imeti vedno prav in se ne zna pogovarjati.
Hoče zmeraj deliti, nikoli pa sprejemati. Hoče poučevati, a se nikoli ne pusti
poučiti. Mogoče je v takem človeku premalo ponižnosti, da bi znal sprejemati in
se pustiti poučiti. Vedno hoče igrati vlogo nekoga, ki vse najbolje ve, ki vse
obvlada, ki se povsod znajde. V resnici pa takih ljudi ni. Mogoče se boji, da
bi s tem, ko bi se pustil poučiti, drugi opazili, da vsega le ne ve. Hoče biti popoln.
Vsak, ki pride z njim v stik, se počuti utesnjenega in prisiljenega sprejemati
njegove trditve. Te niso vedno pravilne, a kljub temu vztraja pri svojem. Ravno
njegova sebičnost mu podira vse odnose in ga zapira v svoj lastni krog.
Drugi vzrok pa je premajhna
potrpežljivost tistih, ki pridejo v stik s človekom, ki je drugačen od njih.
Vsak, ki pride z njim v stik, hitro opazi njegovo naravo in težak značaj.
Mogoče se še trudi, da bi mu bil v pomoč. Hitro lahko obupa, ker vidi, da so
njegovi namigi nesprejeti in mu ničesar ne more podariti. Premalo je, da bi ga
samo poslušal, podariti mu ni mogoče ničesar, kar bi mu odprlo oči. Pusti ga
pri miru in se mu raje ne bliža več. Tak človek sicer išče prijateljev in
družbe, toda ne išče jih zato, da bi se ob njih bogatil, ampak da bi jih
poučeval. Preprosto mora imeti nekoga, ki bi ga poslušal in mu prikimaval, tega
pa veliko ljudi noče. Sam tarna in čuti, da je zapuščen. Išče prijateljev, a z
vsakim počne enako: hoče ga imeti za nekoga, ki mu bo pritrdil, da ima prav.
Zato je vsako tako prijateljstvo že v začetku obsojeno na skorajšnji konec,
človek pa postaja vedno bolj zapuščen in zagrenjen. Vsaka slaba izkušnja poveča
njegovo zapuščenost, hkrati pa ga dela čedalje bolj nemogočega.
p. Branko Petauer