Danes se veliko govori o molitvi in
mnogi dajejo razne napotke za dobro molitev. Obstajajo tudi različne šole
molitve ali uvajanja v molitev. Vse to nam pove, da molitev ni tako preprosta
stvar. Ni nam prirojena, ampak se jo je treba učiti. Toda zakaj je molitev
težka, zakaj lahko postane tudi križ, ki nas mogoče pritiska k tlom in nam
jemlje moči?
Molitev ni samo izgovarjanje na pamet
naučenih besedil in obrazcev. To je premalo, temu ne bi mogli reči molitev v
pravem pomenu besede. Molitev je povzdigovanje duha k Bogu, to pa je že nekaj
več. Pove nam, da je za dobro molitev potrebno povzdigniti svojega duha k Bogu.
V duhu se je treba preseliti k njemu in se z njim pogovarjati. To zahteva
določen napor in seveda določeno vzgojo za molitev. Molitev zahteva, da je
dejaven cel človek in ne samo delček človekovih sposobnosti. Vernega kristjana
zadovolji šele dobra molitev, ki mu daje resničen občutek povezanosti z Bogom.
Če molitev ni bila resničen pogovor z Bogom, ima človek slab občutek, da je
premalo naredil s svoje strani, da bi bila molitev dobra. Skušajmo raziskati,
zakaj molitev ni vedno dobra in zakaj včasih postane tudi težka.
Starši učijo otroka moliti tako, da zna
najprej narediti križ. Pripovedujejo mu o Bogu in mu pokažejo, na katerih
mestih je Bog na poseben način navzoč. Otrok si počasi vse zapomni. Na svetih
krajih skuša ravnati tako, kot so ga naučili starši. Otrokova molitev je
večinoma ustna molitev, saj otroci ne morejo popolnoma prodreti v globino
vsebine molitve, ki jo molijo z usti. Spet pa ne moremo trditi, da otrok ni
sposoben drugačne molitve kot ustne. Tudi otrok je sposoben čustvovanja in
globokega doživljanja. Veliko je odvisno od tega, kako mu starši znajo govoriti
o Bogu. Lahko mu o Bogu, Jezusu in njegovi ljubezni pripovedujejo tako živo, da
otrok Boga dojame v globini svojega srca. Otrok celo lažje dojame Boga v
globini svojega srca, ker ima čisto srce, ki še ni okuženo s slabimi nagnjenji.
Zato je otroku velikokrat lažje čustveno doživljati Jezusovo trpljenje tako
močno, da je zaradi tega ves ganjen in objokan. Otrok doživlja Boga kot
resničnost ob sebi. Ne sprašuje se, če Bog je, ampak ga čuti ob sebi in se z
njim pogovarja. Toda vse to je mogoče le, če ima otrok take starše, ki mu to
omogočijo. Če se starši ne brigajo za molitev in jih otrok nikoli ne vidi
moliti, tudi otrok ne bo mogel Boga doživljati v globini svojega srca.
Otrok tudi zelo čuti, kako ravnajo
starši. Če jim je versko življenje samo še navaden običaj, bo otrok hitro
začutil, da starši verskega življenja ne jemljejo resno. Če staršev ne bo
nikoli videl moliti, bo tudi sam molitev drugače doživljal. Še bolj hudo pa je,
če starši silijo otroka, naj moli, sami pa nikoli ne molijo z njim ali ne gredo
k sveti maši. Otrok bo njihovo ravnanje doživljal kot nasilje in se jim bo
uprl. Ko bo dorasel, bo vero in molitev hitro postavil na stranski tir in se bo
spomnil na vero samo še ob praznikih ob polni mizi.
Mlačnost staršev je prvo, kar človeku
naredi velike težave pri molitvi. Ko doraste, je potrebno vse navade na novo
privzgojiti in jih osvojiti. Pri molitvi ne moremo napredovati brez osebnega
stika z Bogom. Otrok, ki je odraščal v brezbrižnem okolju, mora sam na novo
iskati in najti Boga. Ker ga starši niso pripeljali dovolj blizu k Bogu, mora
sam opraviti to naporno iskanje. Res je dobro za človeka, da Boga sam išče, ga
najde in vzljubi, toda veliko lažje je, če ti pri tem kdo pomaga. Tisti, ki je
doraščal v brezbrižnem okolju, mora spremeniti ves svoj svet. Vrednote mora
razvrstiti po drugem vrstnem redu in se odvaditi starih površnosti v odnosu do
Boga. Molitve se mora na novo učiti. Potrebno je veliko truda, da se nauči
molitve in da le-ta postane dejanje ljubezni do Boga. Gotovo so prvi koraki, ko
človek odkrije Boga in mu začne govoriti, navdušujoči. Lepota prvega navdušenja
lahko hitro poide, potem pa se je treba prebijati dalje in vztrajati. Potrebna
je neomajna zvestoba.
Drugo, kar otežuje molitev, so človekova
slaba nagnjenja. Molitev je neke vrste trud. Pri molitvi je potrebno biti
vztrajen. Ko pride suhota, je potrebno veliko napora in predvsem volje, da
molitev ohranimo in je ne opustimo. V človeku se hitro prebudijo slaba
nagnjenja in v notranjosti vstanejo dvomi. Človek, ki se znajde v krizi
molitve, se lahko začne celo vpraševati: Ali ni bilo vse skupaj moj privid? Ali
je res potrebno toliko napora za molitev? Če človek opusti molitev takrat,
lahko slaba nagnjenja v njem zagospodarijo in mu vzamejo iz srca še tisto malo
ljubezni do Boga, ki jo je imel. Vsak dan se je potrebno z vso močjo volje
odločati za Boga. Potrebno je moliti, pa čeprav se človeku zdi to popolnoma
prazno. Običajno se ne vidi nobenih uspehov ali napredka v molitvi, zato je
potrebno vztrajati do konca. Treba je verovati, da Bog je in da me ljubi,
četudi jaz tega ne čutim.
Slaba nagnjenja v človeku prikažejo
druge reči bolj privlačne kot molitev, ki se zdi težka, pusta in nerodovitna.
Temu bi lahko rekli prva kriza ljubezni. Srečanje z Bogom nam odkrije Boga. Bog
za nas postane resničnost. Človek se Bogu nerodno zahvaljuje za to srečanje in
srečo, ki jo je ob tem doživel. Toda molitev ni samo izgovarjanje besed ali
neka pesem, molitev mora postati življenje. Zaradi Boga, ki sem ga srečal, je
potrebno življenje v marsičem spremeniti. Potrebno je opustiti slabe navade in
se oprijeti dobrih. Potrebna je odpoved. V človeku se prične tehtanje. Kaj je
tisto, kar bolj nese ali bolj privlači? Kako visoko ceno je človek pripravljen
plačati za zvestobo Bogu? Potrebno je zbrati toliko moči, da Bog ostane na
prvem mestu.
p. Branko Petauer