Stiški
srednjeveški rokopisi spet doma
Maja 2013 je Muzej krščanstva na
Slovenskem vstopil v mednarodni evropski projekt imenovan RISECI (Religion in the Shaping of European Cultural
Identity). Poleg stiškega muzeja v projektu sodelujejo še Blanquerna
Observatory iz Barcelone, Edinburgh University iz Škotske ter Sigtuna Fundation
iz Švedske. Dvoletni projekt se sicer uradno zaključi maja leta 2015, vendar
lahko že sedaj z veseljem ugotavljamo, da je bila odločitev o vstopu vanj
pravilna. Zaposlenim v muzeju je bila dana enkratna priložnost, da na
mednarodnih simpozijih širimo obzorja in sklepamo nova poznanstva. Direktorica
mag. Nataša Polajnar Frelih in kustos Tadej Trnovšek sta tako obiskala kolege v
Španijji in na Švedskem ter se udeležila simpozija na Škotskem. Seveda pa je projekt muzeju prinesel precej obveznosti. 3. oktobra letos
smo med drugim gostili četrti redni sestanek evropskih partnerjev in
predstavili novo pridobitev - interaktivno aplikacijo o stiških rokopisih. Še precej večji zalogaj pa bo organizacija
mednarodnega simpozija na temo samostani in umetnost, ki bo v Stični predvidoma
aprila 2015.
Največja pridobitev sodelovanja v
projektu pa je gotovo nova interaktivna aplikacija, ki je bila delno
financirana s strani Evropske unije. Aplikacija je umeščena v stalno razstavo Življenje za samostanskimi zidovi in
sicer v prostor, kjer predstavljamo znamenite stiške romanske rokopise.
Obiskovalec lahko tako prvič na enem mestu dobi celosten vpogled v srednjeveško
pisarsko dogajanje v Stični. Širokozaslonski dotični ekran je umeščen v
rekonstrukcijo srednjeveške pisarske mize. S tem smo želeli povezati več kot
800 let evolucije širjenja znanja pri nas. Od poklicnih pisarjev, ki so z
gosjimi peresi pisali na pergament, do modernih brezžičnih naprav, ki nam v
vsakem trenutku omogočajo kakršnokoli informacijo. K rekonstrukciji pisarske
mize smo dodali štiri preproste stole, ki obiskovalcem omogočajo, da se ob
aplikaciji zadržijo dlje časa. Obiskovalec se usede za pisarsko mizo in se
lahko vsaj za nekaj minut preizkusi v vlogi srednjeveškega pisarja.
Namen aplikacije je obiskovalca poučiti,
da je nekje med letoma 1175 in 1181 v samostanu Stična deloval eden od
najpomembnejših pisarskih centrov tedanje Evrope. Stiški srednjeveški
skriptorij lahko postavimo ob bok največjim dvornim in cerkvenim pisarskim
delavnicam tistega časa. V njem je sodelovalo vsaj enajst poklicnih pisarjev in
devet knjižnih slikarjev, ki so v Stično prišli iz pomembnih evropskih
pisarskih centrov. Njihova zapuščina je impresivna in bistvenega pomena za
slovensko srednjeveško zgodovino. Strokovnjaki domnevajo, da so v samostanu v
tem kratkem obdobju ustvarili okrog 60 do 70 rokopisov, od katerih je danes
ohranjeno kar 36 enot. Več kot dovolj, da lahko potrdimo, da gre resnično za
izredno pomembno zapuščino, na katero bi morali biti Slovenci posebno ponosni.
In vse to se je dogajalo v majhni vasici na Dolenjskem.
Osrednja pozornost je namenjena stiškim
romanskim rokopisom iz konca 12. stoletja. Imena pisarjev, ki so na Dolenjsko
prišli iz belgijskih, nemških, francoskih in avstrijskih krajev, ostajajo
večinoma neznana. Izjema so le Bernard, Engilbert in Willerm. Bernard, ki je
prvi poimensko znan pisarski mojster na Slovenskem, je bil osrednja figura
stiškega skriptorija in ga lahko imamo celo za vodjo delavnice. Njegov
prispevek je viden v številnih stiških rokopisih, poleg tega pa je bil odličen knjižni
slikar. Njegove iniciale so prefinjeno dovršene in domiselne. Engilbert, ki ga
po slogu pisave lahko uvrstimo v kölnsko pisarsko šolo, je v enem od rokopisov
tudi upodobljen. Nasploh so stiški romanski rokopisi polni različnih portretov,
ki do danes večinoma ostajajo anonimni. Gre za upodobitve cerkvenih
dostojanstvenikov, menihov, pisarskih pomočnikov ter pisarjev samih. Cela
paleta ljudi, ki so bili takrat povezani s samostanom in z nastajanjem
rokopisov.
Obiskovalec spozna tudi vsebino
najpomembnejših rokopisov. Zlasti zanimivi pa so številni pripisi, ki
razkrivajo vsakdanje skrbi takratnega človeka. Eden takih zapisov se v
latinščini glasi: "O dragi sin, ne skušaj leteti previsoko, če boš letel
visoko, si boš peruti ožgal." Poleg pripisov, ki so značilni za tisti čas
in jih najdemo tudi v drugih sočasnih evropskih rokopisih, pa je nekaj povsem
avtentičnih in unikatnih. Tak je na primer latinski slovarček oglašanja ptic in
zveri. Avtor, ki se je več kot očitno zanimal za živali, je popisal oglašanje
štiriindvajsetih ptic in štirinajst zveri, med katerimi so tudi levi, tigri,
leopardi, panterji, sloni, risi idr. Posebej zgovorni so pripisi o turških
vpadih, ki so Dolenjsko s Stično prizadeli zlasti v 15. in 16. stoletju. Zapisi
vaj iz hebrejskega in arabskega jezika dokazujejo, da so bili menihi v poznem
srednjem veku zelo razgledani in eni redkih izobražencev tedanjega časa.
Posebej zanimiva je galerija nekaterih
romanskih inicial, po katerih so stiški rokopisi znani tudi izven meja
Slovenije. Uporabniku aplikacije odkrivajo drugačen - srednjeveški - svet, poln mističnih živali in zveri. Svet takrat je bil namreč po prepričanju
tedanjih prebivalcev poln nadnaravnih bitij in nerazjasnjenih pojavov. Z
pomočjo povečave, lahko razkrijemo vsako potezo knjižnega slikarja, ki je
delček tega sveta ujel v slikovito inicialo.
Predstavljen je tudi znameniti stiški
rokopis Ms 141, v katerem je tretji najstarejši zapis v slovenskem jeziku. Gre torej za enega najpomembnejših pisnih
spomenikov v slovenski zgodovini. Kodeks, ki je nastal med leti 1428 in 1440,
je pisalo več pisarjev. Zadnjih nekaj strani, kjer se nahaja slovensko
besedilo, pa sta pisala zgolj dva: neznani češki menih in domnevno njegov
"kranjski" učenec. Vsebina slovenskega dela je predstavljena v posebni flash
tehniki, ki bralcu omogoča, da lista po besedilu in ga spoznava tudi slušno.
Zasluga za to izkušnjo gre rokopisnemu oddelku NUK-a, ki je uporabo modula
odstopil našemu muzeju. Sodelovanje z Arhivom Republike Slovenije omogoča
obiskovalcem muzeja, da si na aplikaciji lahko ogledajo krajši 14 minutni film
o nastajanju srednjeveških kodeksov.
Aplikacija je izredno pomembna
dopolnitev h klasičnemu ogledu in k številnim pedagoškim delavnicam, ki jih,
tudi na temo kaligrafije in knjižnega slikarstva, ponuja naš muzej. Za vse
domačine pa je pomembno dodati, da so stiški rokopisi končno spet doma - v
Stični, pa čeprav le v digitalni obliki.
Tadej Trnovšek, kustos Muzeja krščanstva
na Slovenskem