Valerija
Valerija
Valerija
»Gdje je ovaj Jakac?« je naposled dekle glasno vprašalo. Vse oči so se uprle v Jakca in prsti so se molče sprožili proti njegovi mizi. Ni bilo rešitve, dvignil se je izza mize in ne da bi kar koli rekel ali koga pogledal, namignil dekletu, naj mu sledi. S seboj je imela vse potrebne dokumente za poroko. Seveda so jih hitro uredili tudi Jakcu, saj so si vsi, posebno še župnik, želeli, da bi se fant oprijel dela. Anka se je hitro naučila slovensko, pravzaprav vrhovsko narečje, kar je bilo ljudem še bolj všeč. Kuhati ni znala, a se je hitro priučila. Seveda je marsikateri obrok, predvsem kaki krofi, rezanc, končal v grmovju za hlevom. To se je dogajalo tudi še potem, ko je kuho obvladala. Če se je kaj zažgalo ali slabo vzhajalo, je končalo za kozolcem. In veljalo je, da ji vsaka kuha uspe. Spet sta začela z gostilno, pravzaprav s kmečkim turizmom. Najprej so prodajali domači sir in mesnine, potem je zaslovela njena kuhinja. Bila je zgovorna, vedno dobre volje, znala je tudi prisluhniti gostom. Postala je zelo priljubljena in nihče ji ni zavidal uspeha, saj so vedeli, da si je vse pridobila s svojo pridnostjo in pametjo. Jakec je bil tudi zadovoljen, saj so ga ljudje spet spoštovali in pravzaprav je Anko kar rad ubogal in delal kot je želela, čeprav ljudje nikoli niso rekli: »Gremo k Jakcu,« ampak »gremo k Anki«.
Imela sta dve hčeri, obe sta bili delavni že od otroštva, končali sta šole in pridno pomagali doma. Ko je pri župniku urejala za krst prve hčere, je rekla: »Rada bi, da bi moji otroci bili vzgojeni v veri, vendar nimam v vasi nikogar, ki bi me pri tem podprl. Ali mi boste pomagali vi?« Mnogi se sprašujejo, kako jima je uspelo v tem današnjem času. Prejeli sta zakramente tako kot večina otrok v vasi. Toda potem sta ostali zvesti. Vedno ju je mogoče srečati nekje v bližini cerkve. Pečeta za pogostitve ob slovesnostih, skrbita za okrasitev, bereta berila in prošnje, vodita birmanske skupine, sta animatorki pri oratoriju. Zdaj ministrirajo že Ankini vnuki.
Marsikatera Vrhovka se z grenkobo v srcu sprašuje, ko gleda Ankine potomce, ki pri maši berejo berilo ali prošnje: »Kaj sem storila narobe, da tamkaj ne stoji moja hči?«
Valerija
Čez dan je malo pohajal po samostanu. Iskal je skrite kotičke, kjer bi se lahko skril. Nič se mu ni zdelo primerno. Bratje poznajo vsak kot v samostanu, če bi vedeli, bi bil v nevarnosti. Lahko se zgodi, da bi katerega zajeli komunisti, ga mučili, da bi izdal kraj, kjer se skriva ta ali oni. Najbolje je, da skoraj nihče ne bi zvedel, kje se skriva. Tudi na vrtu ni bilo najti nič primernega. Hišica v krošnjah smrek je primerna, a preveč obiskana. Pa še od zunaj je mogoče videti, ali kdo prihaja vanjo ali ne. Napotil se je na Polževo dvorišče. Tam so bile delavnice in čisto v kotu velika stiskalnica. Prešinila ga je misel, da bi se skril podnjo. Tam ga gotovo ne bo nihče iskal. Šel je pogledat.
Pod dnom stiskalnice je bilo veliko prostora. Bilo je narejeno iz debelih hrastovih plohov. Spodaj v kotu je bilo prostora za cel bunker. To bi bilo mogoče res dobro skrivališče, a hladno bo. Treba si bo nanesti dovolj odeje, da ga ne bi zeblo. Bil je zadovoljen, da je našel kotiček, ki bo dokaj varen. Je v sredi samostanskega vrveža, a kljub temu ne bo nihče pomislil, da se tam skriva menih.
Odšel je v celico. O svoji nameri ni povedal nikomur. Tudi z opatom se ni pogovoril o svojem odkritju. Mirno je nadaljeval svoje življenje. Skušal je ravnati tako kot druge dni, da kdo ne bi posumil, da je kaj drugače. Premišljeval je, komu od bratov bi rekel, da bi mu pomagal. Potreboval bo hrano. Da bi hodil sam jest takrat, ko bi menihi molili, bi bilo kljub vsemu preveč tvegano. Da, potreboval bo koga, da ga bo vsaj za silo hranil. Veliko tako ali tako ne bo potreboval, toda preživeti pa mora.
Po nekaj dneh je spet šel k opatu Avguštinu na pogovor. Opat se je zanimal, ali je že kaj našel.
»Zdi se mi, da bi bilo pod stiskalnico še najbolj varno« je dejal pater Maver.
»Na to pa še pomislil nisem,« se je začudil opat.
»Mislim, da bo kar ugodno skrivališče. Bom pravzaprav sredi dogajanja. Veliko bom lahko slišal, kaj se dogaja, le mene ne bodo opazili,« je rekel pater Maver.
»Da, paziti boš moral, da boš tiho. Zelo nerodno bi bilo, če bi te odkrili. Zlasti pozimi, če bi se prehladil in bi kašljal. Takrat ne bi bilo dobro zate,« je modro dodal opat.
»Na to pa še pomislil nisem,« je začudeno ugotovil pater.
»Veš, treba je misliti na veliko reči. Dovolj je, da spregledaš kako malenkost, pa je lahko zelo narobe,« je pristavil opat Avguštin.
»Potem bi bilo bolje, da bi bil daleč od ljudi. Mogoče bi se skril v seno na Prelatovem vrtu,« je zaskrbljeno menil pater Maver.
»To je predaleč od samostana. Ti še nisi angelsko bitje. Potreboval boš hrano in še kaj drugega. Ko bi ti prinašali, bi lahko postalo sumljivo. Lahko bi te odkrili,« je modro pristavil opat.
»Po vsem sodeč je na Polževem vrtu daleč najbolje, saj bi mi hrano lahko prinesli čisto neopazno,« je kakor sam zase modroval pater Maver.
»Da, to bi lahko naredili čisto neopazno. Toda vedeti moraš, da se od tebe ne bo smel slišati noben glas.«
»Kaj ko bi izkopal luknjo pod stiskalnico?«
»O, to bi bilo pa zelo koristno,« se je začudil opat.
»Bilo bi veliko dela. Toda bil bi bolj varen. Pozimi v luknji ne bi bilo ledeno mrzlo, pa še slišalo se ne bi nič iz nje«, je dodal pater Maver.
»Potrudi se, da boš neopazno kopal. Če boš jamo izkopal, ne da bi kdo opazil, bo tudi skrivališče varno.«
Opat se je malo zamislil. Položil je prst na usta. Po nekaj trenutkih je spet spregovoril: »Spominjam se, ko smo postavljali novo stiskalnico. Takrat sem videl, da je zemlja tam spodaj zelo zbita. Zato si boš lahko izkopal jamo. Toda trdo pa bo, ko boš kopal.«
Pater Maver je skrivaj iskal orodje. V mizarski delavniki je vzel majhno sekirico. Pomislil je, da bo z njo najlažje sekal zemljo in dolbel luknjo. Našel je še staro zidarsko žlico. Blizu stiskalnice je bilo staro vedro, ki bi mu lahko služilo za zemljo. Vanjo bi nalagal in nosil v samokolnico. Pri izbiri samokolnice je bil previden. Poiskati je moral tako, ki je bila dobro podmazana. Nerodno bi bilo, če bi škripala, saj bi tako prebudil kakšnega od bratov. Označil jo je z barvo, da bi jo lahko hitro našel, če bi jo odpeljali na drugo mesto.
Ponoči, ko so vsi bratje legli k počitku, se je mladi menih pritihotapil na Polževo dvorišče. Pred nekaj dnevi je za deske naložil nekaj ostankov od sveč. Iz žepa je vzel vžigalnik in prižgal. Pokleknil je in začel s sekirico sekati trdo zemljo. Pri delu ni bil preveč uspešen, saj je moral paziti, da ne bi bil preglasen. Nakopal je vedro, dve in izsul v samokolnico. Ko jo je napolnil, je tiho in previdno odpeljal na vrt in jo razsul h klavzurnemu zidu.
Svečo je imel na tleh, da je videl, kje in kaj koplje. Če je naletel na kamen, ga je od vseh strani odkopal in tiho položil v samokolnico. Ni imel veliko časa. Vedel je, da nekateri bratje dolgo v noč bedijo in opravljajo svoja opravila. Posebno pozoren je moral biti na brata Nivarda, ki je prvi vstajal. Pred tretjo uro zjutraj je že bil na Polževem dvorišču pri tovornjaku. Ob treh je odpeljal in šel pobirat mleko po bližnji in daljni Dolenjski.
Počasi je kopanje napredovalo. Nastala je že čedna luknja. Izkopal jo je postrani, da bi se lažje spravil vanjo. Imel je namen narediti pod zemljo celo bivališče. Vanjo bi namestil nekaj desk, da bi mu bile za posteljo. Pri delu je bil pazljiv. Še posebno se je trudil, da je izpolnjeval ves dnevni red. Če bi zamujal ali izostajal pri molitvah, bi lahko kdo od bratov posumil, da je kaj narobe z mladim patrom.
Zjutraj so začenjali molitve že ob treh. Težko je bilo zjutraj moliti, ko je vso noč prečul pod stiskalnico. Toda potrebno je bilo. Če je njegovo življenje res v nevarnosti, je treba stisniti zobe in narediti vse, da bi bil na varnem. Občasno se je pogovoril z opatom, kako mu delo napreduje. Dogovorila sta se, da se bo skrivališče imenovalo »Ljubljana«. Nikomur ne bo prišlo na misel, da pater Maver ni v mestu Ljubljana.
p. Branko Petauer
Kje je prava razsodnost, če ne v Kristusovem nauku?
Kje je prava pravičnost, če ne v Kristusovem usmiljenju?
Kje je prava zdržnost, če ne v Kristusovem življenju?
Kje prava srčnost, če ne v Kristusovem trpljenju?
Treba je reči, da so razumni le tisti, ki so prežeti z njegovim naukom; pravični le tisti, ki so po njegovem usmiljenju dosegli odpuščanje grehov; zdržni le tisti, ki se trudijo posnemati njegovo življenje; pogumni pa le tisti, ki v nadlogah junaško posnemajo njegovo potrpežljivost.
Človek si zaman prizadeva pridobiti kreposti, če jih pričakuje od drugod, ne pa od Gospoda vseh kreposti, kajti njegov nauk je sadovnjak razsodnosti, njegovo usmiljenje delo pravičnosti, njegovo življenje ogledalo zdržnosti, njegova smrt pa dokaz junaštva.
Kdo bi mogel prav doumeti ponižnost, krotkost in ljudomilost Gospoda veličastva, ko se je učlovečil, sprejel smrt in sramoto križa?
Vir vseh vrelcev in rek je morje, Gospod Jezus pa je vir kreposti in vednosti. Zdržnost telesa, gorečnost srca in pravilno hotenje izvirajo iz tega vira. Poleg tega izvira od tam tudi vsak bister um, bleščeč govor in prijeten značaj, tudi znanje in modro govorjenje, ker so tam skriti vsi zakladi modrosti in vednosti (prim. Kol. 2,3).
Čisti nasveti, pravične sodbe in svete želje, mar ne pritekajo iz tega studenca?…
Ljubi torej Gospoda, svojega Boga, iz vsega svojega srca, ljubi ga z vso budnostjo in preudarnostjo razuma, ljubi ga z vso močjo, da se iz ljubezni do njega ne bi ustrašil niti smrti, kakor je v Visoki pesmi kasneje zapisano: »Zakaj močna kakor smrt je ljubezen, trda kakor podzemlje njena gorečnost« (Vp 8,6). Gospod Jezus, ljub vašemu srcu, bo pregnal sladke mike mesenega življenja. Sladkost bo premagala sladkost, kakor en klin izbije drugega. On naj bo tudi luč predhodnica razumu in vodnica pameti, ki te ne bo varovala le pred prevarami krivoverske zmote in varovala čistost vere pred njenimi zalezovanji, ampak ti bo tudi pomagala, da se boš modro ogibal vsake prevelike in brezobzirne silovitosti v občevanju z drugimi. Naj bo tvoja ljubezen močna in stanovitna, da se ne bo umaknila strahovom in ne podlegla naporom. Ljubímo torej prisrčno, preudarno in močno, vedoč, da je prisrčna ljubezen, ki se imenuje tudi čustvena, brez tiste ljubezni, ki je v duši, sicer lahko prijetna, toda zapeljiva; preudarna ljubezen brez ljubezni, ki je iz vse moči, pa je razumna, toda krhka (št. 20,4).
Mislim, da je nevidni Bog predvsem iz tega razloga hotel postati viden kot človek in se pogovarjati z ljudmi, da bi vsa čustva ljudi, ki so mogli ljubiti samo po človeško, najprej pritegnil, da bi na zveličavni način ljubili njegovo človeškost ter bi jih potem postopoma privedel do duhovne ljubezni. (št. 20,6).
Sicer pa brez Svetega Duha ni ljubezni do Kristusa niti v njegovi človeškosti, čeprav ne gre za ljubezen v oni polnosti. A kdor ima takšno mero predanosti, da mu vse srce napolnjuje ona sladkost, naj ga popolnoma odtrga od ljubezni do vsega mesenega in do svetnih zapeljivosti. To se pravi ljubiti iz vsega svojega srca. Če pa morda kako svoje telesno sorodstvo ali nagnjenje više cenim kakor pa telo svojega Gospoda, tedaj seveda ne bom izpolnil vsega tistega, kar me je z besedo in zgledom učil, ko je bival v telesu. V tem primeru je menda dovolj jasno, da nikogar ne ljubim z vsem srcem, ki je pač razdeljeno, saj se vidi, da se deloma posvečam njegovemu telesu, deloma pa strežem svojemu. Jezus pravi: »Kdor ima očeta ali mater rajši kakor mene, ni mene vreden. In kdor ima sina ali hčer rajši kakor mene, ni mene vreden« (Mt 10,37). Če na kratko rečem, ljubiti iz vsega srca se pravi, postaviti ljubezen do presvete Gospodove človeškosti pred vse mikavnosti lastne ali tuje človeškosti; med te štejem tudi slavo tega sveta, saj je slava sveta človeška slava in kateri v njej uživajo, so brez dvoma posvetni (št. 20,7).
Bog, bog, bogovi, bog, BOG!
Doma smo imeli knjigo, Zgodbe Svetega pisma za otroke. To je bil običajen črno beli tisk. Slike so starejši otroci pobarvali. Prepričan sem, da so avtorji imeli najboljši namen, meni pa je knjiga Boga odtujila za desetletja. Druge slike in teksti niso pomembni. Prvi dve sliki pa sta oblikovali moje življenje in moj odnos do Boga za desetletja.
Na prvi sliki je bil starček s sivo brado, zavit v modro rjuho, ki je gledal skozi okno v oblakih. Rekli so mi »To je Bog Oče«. Besedilo: »V začetku je Bog ustvaril nebo in zemljo«.
Na drugi sliki je ta starček ležal na oblaku nad vodo. Tekst »Duh Božji je vel nad vodami«.
Ta starček je postal zame Bog.
V najstniških letih sem starčka postavil na stranski tir življenja skupaj z raznimi pravljičnimi bitji in junaki tistega časa: Ivanhoe, Robin Hood, Winetou, Kapitan Nemo itd. Končno sem v poznih najstniških letih vse skupaj zavrgel kot neuporabno šaro.
»Bog je pravičen sodnik, ki dobro plačuje in hudo kaznuje!« Bog je tako postal nekakšen policaj; v eni roki palica in v drugi vrečka bonbonov. Policaj, ne, hvala za takega boga. O Božjem usmiljenju takrat ni bilo niti govora.
Prostor, ki je nastal v meni, so hitro zapolnila božanstva filmske in rockovske zvezde in zvezdniki. Ta božanstva so se v meni bojevala, kdo je močnejši , kdo je pomembnejši itd. Znašel sem se v podobni situaciji kot v grški mitologiji, kjer se bogovi med seboj prepirajo in vojskujejo.
Končno sem se tega naveličal, vsa božanstva sem zavrgel. Meni ne bo nihče ukazoval, še najmanj neki starček nad oblaki. Jaz sam bom svoj bog, jaz bom odločal, kaj smem in kaj ne smem, kaj je dobro in kaj je slabo.
»Svoboda«
Tako osvobojen »vezi preteklosti«, sem začel uživati življenje z »veliko žlico«. Kmalu se nas je zbrala družba podobno mislečih »osvobojencev«, z enim samim ciljem uživati življenje, dokler ga še lahko. Počeli smo vse, kar je bilo takrat dovoljeno in smo si lahko privoščili.
Začelo nam je zmanjkovati idej, začela se nas je lotevati otopelost in nezanimanje za vse okrog nas. Nov zagon nam je dalo nekaj steklenic piva, ali kaj drugega, kar je bilo na dosegu roke.
V meni se je začela pojavljati neka čudna praznina. Izginila je za nekaj časa, pa se je spet pojavila, večja kot prej, in še bolj nadležna. Trudil sem, da bi jo zapolnil, vendar so bili vsi poskusi zaman. Bil sem na tem, da se bom sesedel sam vase. Ne vem, kaj se je dogajalo z ostalimi člani klape? Po videzu in vedenju sodeč bi si upal trditi, da smo se vsi borili z notranjo praznino.
»Neskončno število končnih stvari ne more zapolniti globine človekove duše«.1 Stavek, ki sem ga takoj ponotranjil, razumel sem, kaj se je takrat dogajalo z mano.
Osvoboditev od »svobode«
Nenadne smrti, bolezni, tekanje po bolnici, zbiranje informacij, obveščanje sorodnikov (takrat ni bilo mobitelov, še telefoni so bili redki, vse je bilo treba opraviti peš). V trenutku se mi je življenje postavilo na glavo.
Znašel sem se pred vprašanjem, kdo in kaj je človek? Je smrt zadnja postaja? Neizbežen konec? Zakaj se truditi v življenju za večji kos kruha, ko pa je s smrtjo vsega konec, zakaj si potem sploh prizadevati v življenju?
Delaš (garaš) vse življenje. Najprej, da se prebiješ skozi šolo, potem izbira življenjske in poklicne poti. Karierna borba za višjo plačo, za večji kos kruha in na koncu pa nahraniš nekaj črvov! Ne, hvala!
Če je s smrtjo vsega konec, potem je človek najbolj bedno bitje od vseh živih bitij na zemlji.
Bilo je okrog Božiča, iz cerkve so prihajali ljudje od večerne maše. Vstopil sem v cerkev, bila je skoraj prazna. Luči so bile ugasnjene in cerkev je bila zavita v prijeten mrak. Na spovednici je gorela zelena luč, ki me je privlačila, z neznano močjo, ne da bi vedel, zakaj.
Vedno bolj me je privlačila, v meni se je začel boj: »DA! NE! DA! NE«! Kaj se sploh počne v spovednici? Kaj naj rečem? V spominu je bila praznina. Niti ene same besede spovednega obrazca se nisem mogel spomniti.
Teh nekaj korakov do spovednice je bila najtežja pot mojega življenja. Vstopil sem in sedel. Sedel sem in molčal. Spovednik prekine molk in vpraša: »Kakšen problem imate«? Končno mi je uspelo izjecljati: »30 let nisem bil pri spovedi.« Vse ostalo je opravil spovednik, jaz sem odgovarjal samo z da ali ne.
Prava spoved, dolga spoved, se je zgodila šele čez nekaj let na duhovnih vajah.
Odrinite na globoko!
Ne spominjam se, kdaj in kje sem slišal to geslo, vendar me je takoj navdušilo. Kje in kako naj začnem? Enostavno, sveti spisi! Doma smo imeli: Sirahove bukve, Judito; mislim, da je bila prirejena kot gledališka igra, in »Mariborsko Sveto pismo«. Začel sem brati, vse je bilo v redu z besedili, ki sem jih poznal: stvarjenje, potop, Noe, Abraham, Egiptovski Jožef, Izhod. Ko pa sem prišel do nepoznanih besedil, ki jih nisem razumel, pa sem Sveto pismo odložil. Po obrabljenosti listov sem ugotovil, da so že drugi pred menoj ineli enake težave.
Začel sem se potapljati in navdušenje je plahnelo. Ugotovil sem dve stvari:
1. Z znanjem, ki mi je ostalo od šolskega verouka; nekaj molitvic, obrazcev in vrsta definicij; z vsem tem si v sodobnem svetu ne morem pomagati.
2. Če hočem odriniti na globoko, moram zgraditi vsaj splav. Kako? Iz česa?
Posmrtno življenje? Resnica, ali slaba tolažba?
Vera in razum, dva pojma, ki sta se v meni borila za prevlado. Razum mi je govoril, da z vero v sodobnem svetu tehničnega napredka nimaš kaj početi. Posmrtno življenje, lepe pravljice za stare mame in majhne otroke. Nekje mora biti boljši svet brez krivic in zlorab. Ta borba med vero in razumom je v meni trajala, vse dokler nisem dobil v roke okrožnice sv. Janeza Pavla II. Vera in razom. Spoznal sem, da vera in razum v človeku nista nasprotnika ampak sodelavca.
Potem, ko so se sanje o tem, kako bom odrinil na globoko, potopile, sem iskal način, kako preživeti.
Nedeljsko popoldne, pravkar sem odložil Družino, odprta je ostala stran z obvestili in oglasi. Iz radovednosti sem začel brati, nič zanimivega.
Kaj pa je to? Katehetsko pastoralna šola razpisuje vpis ...
Poklical sem KPŠ, dobil dodatne informacije in opravil vpis. Čeprav si nisem bil povsem na jasnem, kaj bom počel s pridobljenim znanjem.
Nekako sem se prebil skozi prvi letnik. V drugem letniku sem bil že bolj domač s predmeti. Veliko stvari sem spoznal.
V rokah sem držal potrdilo, da sem uspešno zaključil prvo stopnjo KPŠ. Kaj pa zdaj? Neki glas mi je prišepnil: »Nadaljuj študij, vpiši katehetiko«! Še dve leti in v rokah sem imel diplomo KPŠ.
Prav takrat sta se menjala župnika na župniji. Po večerni maši sem šel k župniku in se mu predstavil. Povedal sem, da imam diplomo KPŠ, da pa ne bi rad učil verouka. Saj je veliko drugih del na župniji, kjer bi lahko pomagal.
»Ravno verouk najbolj potrebujem,« mi je odvrnil. Pripravila sva vlogo za kanonično poslanstvo.
Čeprav sem se v teku študija večkrat srečal s takratnim ljubljanskim nadškofom Alojzem Uranom, je bilo malo možnosti, da bi se me spomnil. Po tihem sem upal, da bo vloga zavrnjena in mi ne bo treba učiti verouka. Sanje so se razblinile, ko sem dobil kanonično poslanstvo, s katerim mi nadškof dovoljuje pouk verouka v vseh razredih devetletke. Verouk sem učil, dokler me ni pri 75 letih takratni novomeški škof upokojil.
V štirih letih študija smo v vseh letnikih imeli pouk Svetega pisma. Veliko stvari sem spoznal, veliko poglavij Svetega pisma mi je postalo bolj jasnih.
Poleg študija sem začel redno (prvi vikend v oktobru) obiskovati svetopisemske duhovne vaje. Na prvem srečanju nisem ničesar razumel. Pogovarjali so se v nekakšnih šifrah, ki jih nisem razumel. Bil sem na tem, da duhovne vaje zapustim. Pri delu v skupini mi je postalo jasno, da te šifre pomenijo posamezna poglavja in vrstice posameznega svetopisemskega spisa. Z nekaj vaje in potrpežljivosti so mi postale domače.
Kljub vsemu je v poznavanju Svetega pisma ostala velika praznina. Na KPŠ je bil razpisan dvoletni študij, poglabljanje v skrivnosti Svetega pisma. V tem času sem pridobil toliko znanja, da sem si upal prevzeti vodenje skupine na duhovnih vajah in biblične skupine v župniji.
Jožef Vodopivec
1 Štefan Kožuh, Izkušnja Boga, Duhovne vaje.