Jožef Grebenc je
bil srečen v stiškem samostanu. Ni mu bilo dolgčas, saj je imel veliko učenja.
Pa tudi sam ni bil. Pred njim je prišel v samostan njegov starejši brat, ki je
bil že frater. Dali so mu ime Placid, po najljubšem učencu svetega Benedikta.
Frater Placid mu je ob prostem času povedal kaj iz zgodovine samostana in Jožef
je kar požiral njegove besede. Bil je vesel, če ga je brat kdaj popeljal v
samostanske prostore. Občudoval je križni hodnik in vse druge stavbe v krogu
samostana. Že kot gimnazijec se je vpraševal, kako so te velike prostore
zidali. Iz katerih časov so posamezne stavbe in kaj vse se še skriva za
debelimi samostanskimi zidovi.
Zavzeto se je
učil. Učenje mu je dobro uspevalo in ni imel težav z nobenim predmetom.
Latinščina mu je bila posebno veselje, saj je skrivala velike zaklade. Mislil
je, da se mora tega starodavnega jezika naučiti, kolikor je mogoče dobro, da mu
bodo postali dostopni vsi veliki spisi, ki so napisani v tem jeziku. Tudi
grščina mu je šla dobro, a tako velik izziv kot latinščina mu ni bila.
Prihajala je z bolj oddaljenega sveta, ki z nami ni imel toliko stika. Če ne bi
razumel grščine, bi kljub temu lahko dobro razumel korenine evropske kulture.
Latinščina te korenine odkriva bolj naravnost.
Grščina mu je
bila pri srcu bolj zaradi Svetega pisma. Učil se je je z ljubeznijo, da bi
bolje razumel besedilo Svetega pisma.
Leto je hitro
minilo. Tudi drugo se je obrnilo, kot bi trenil. Jožef je imel pred seboj kot
edino mogočo življenjsko pot vstop v stiški samostan. Tako ga je navduševalo,
da o drugih možnostih sploh ni razmišljal. Popolnoma naravno se mu je zdelo, da
vstopi v samostan in se pridruži svojemu rodnemu bratu, ki je že bil član
stiške samostanske družine. V pogovorih z opatom Avguštinom je vselej rekel, da
bi rad vstopil. Opat je bil tega vesel, toda vedno je poudarjal, da mora
vstopiti samo zato in bo srečen samo, če bo iz vsega srca služil Bogu. Vsak
drug motiv za vstop bi bil nepopoln in neupravičen.
Čeprav je bil
Jožef še mlad, je čutil v srcu, da ga kliče Bog v stiško opatijo. Čutil je, da
bo lahko kot menih najbolj uresničil svoje najgloblje hotenje. Tudi zgodovino
bo najlažje raziskoval v krogu samostanskih zidov in brskal po arhivskih
listinah. Zdelo se mu je, da samostan skriva čudovite zgodbe iz davnine, ki so
bile polne lepega in navdušujočega, pa tudi veliko grenkobe in trpljenja.
Še lepšo podobo
mu je dajala bratova navdušenost nad samostanskim življenjem. Bil mu je vzor in
cilj v življenju. Že ko je brat odhajal od doma, je sklenil, da bo šel za njim.
Sedaj je bil ideal njegovega življenja čisto blizu, skoraj na dosegu roke.
Pravzaprav se je že pripravljal na redovno življenje.
Bratje v
krojačnici so mu umerili novo belo redovno obleko. Vesel je bil tega trenutka,
ko bo to obleko lahko prvič oblekel. Z učiteljem novincev sta opravila
enotedenske duhovne vaje in skupaj razmišljala, kaj je redovno življenje, kaj
molitev in kaj služenje Bogu.
Končno se je
približalo tako pričakovano jutro. V kapitlju je bil zbran velik del
samostanske skupnosti. Opat Avguštin je bil slovesno opravljen spredaj na
svojem sedežu. Jožef je ostal zunaj z učiteljem novincev. Potem so odprli vrata
in ju povabili. Skupaj sta vstopila in se globoko priklonila pred opatom.
Učitelj novincev je stopil na stran, Jožef pa je kleče zrl v opatovo obličje.
Opat ga je mirno pogledal in mu rekel:
»Kaj želiš,
dragi brat?«
»Božjega in
vašega usmiljenja,« je mirno odgovoril Jožef.
Potem so vsi
sedli. Tudi njemu so pokazali pripravljen stol na sredi kapitlja. Brat, ki je
bil za to določen, je začel brati Pravilo svetega Benedikta. Bral je nekaj
odstavkov iz predgovora. Prve besede so mu udarile v uho:
»Poslušaj, sin,
nauke učitelja …«
Poznal je te
besede. Čeprav so bile latinske, mu niso bile neznane. Že iz šole so mu bile
domače. Pri pouku latinščine so jih temeljito obdelali. Vsako besedo posebej.
Branje ni bilo dolgo. Potem je opat Avguštin vstal in spregovoril novincu.
Govoril je o pomenu redovniškega služenja. Razumel je, saj sta o tem že govorila.
Ponovno je poudaril, da mora biti ta odločitev resnično samo zaradi Boga. Le
edino tako je mogoče najti srečo v darovanju in služenju. V nasprotnem primeru
lahko postane redovno življenje nedoumljivo velika muka.
Po nagovoru so
prinesli blagoslovljeno vodo in knjigo. Opat je zmolil blagoslovno molitev in
poškropil Jožefovo novo obleko. Tiho je pristopil k Jožefu. Tudi on je stopil
korak naprej. Prijel ga je za rob suknjiča in ga začel slačiti. Zraven je molil
besede:
»Sleci starega
človeka in obleci novega, ki je po Bogu ustvarjen v resnični pravičnosti in
svetosti.«
Učitelj novincev
je že držal nov bel habit v roki in ga podal opatu. Ta ga je tiho položil
Jožefu okoli vratu in pomagal, da se je razprostrl po vsej njegovi višini.
Nadeli so mu še lep bel škapulir s kapuco. Opasali so ga z belim pasom in
ogrnili v bel plašč. Ves se je bleščal v belem. Zdelo se mu je, da je v nebesih
med izvoljenimi, oblečenimi v bela oblačila. Menihi so začeli peti Benediktus.
Opat je pristopil k njemu ter ga objel in stisnil k sebi. Potem so pristopili
še drugi menihi in ga objeli. To je pomenilo, da ga sprejemajo v svojo
skupnost.
Po končani pesmi
je opat Avguštin slovesno oznanil:
»Odslej se boš
imenoval frater Maver.«
Taka je bila
navada. Ob preobleki so novinci dobili novo ime. Niso si ga izbrali sami,
določil ga je opat. Nekateri so radovedno ugibali, kakšno ime bodo dobili. A to
ugibanje se je običajno izkazalo za zgrešeno. Zakaj novo ime? Novo ime je
pomenilo nov začetek. Vstop v samostan naj bi bil neke vrste spreobrnjenje k
novemu načinu življenja. Vse, kar je bilo prej, je sedaj ostalo zunaj za
samostanskimi zidovi. Vsi trenutki dneva bodo posvečeni Bogu. Bog bo postal
središče novinčevega življenja. Molitev bo postala njegovo glavno, celo
službeno opravilo. Iskati bo treba novih načinov molitve. Še zlasti bo potrebno
odkrivati Boga v vsem, kar bo delal.
Življenje v
noviciatu je bilo drugačno od dijaškega. Skupaj s samostansko družino je bil
pri molitvah. Tudi vstajati je bilo treba bolj zgodaj. Gimnazijski študij je
bil za eno leto prekinjen, saj je bilo dovolj drugih obveznosti. V noviciatu je
bila šola posebne vrste. Imeli so pouk v čisto praktičnih rečeh. Učili so se
lepega petja psalmov. Spoznavali so zgodovino reda. To je bilo za fratra Mavra
nekaj tako zanimivega, da je še v prostem času raziskoval po knjigah, kje bi še
kaj več zvedel. Na latinščino niso pozabili niti v noviciatu. Sedaj se je
pokazalo, kako potrebna je. Molitve in sveta maša so bile v latinskem jeziku.
Zato je bilo treba poglabljati se v ta stari jezik Cerkve, da bi razumel vsaj
nekaj od tega, kar so menihi pri molitvah peli. Podrobno so proučevali Pravilo
svetega Benedikta in sodobne konstitucije. Velik poudarek je bil na duhovnosti
in uvajanju v molitev. Frater Maver je spoznaval, da molitev ni samo takrat,
kadar imaš sklenjene roke in moliš rožni venec ali očenaš. Molitev je veliko
več. Molitev je premišljevanje, je tudi branje nabožnih besedil. Molitev je
lahko tudi delo, ki ga opravljaš zbrano in z mislijo na Boga.
Čeprav mu
meniško življenje ni bilo tuje, je bilo vendar veliko novega, kar se je bilo
treba naučiti. Meniško življenje je čisto drug način življenja, v njem ima
vsaka kretnja in beseda namen, da človeka približa Bogu. Večkrat na teden so
bili pri pouku z opatom Avguštinom. Tudi on jih je uvajal v redovno življenje.
Novinci so ga ljubili kot svojega očeta. Spregovoril jim je iz srca, čisto
odkrito in življenjsko. Še bolj so začutili njegovo globoko izročenost Bogu.
Spoznali so, da z vsem srcem živi samo za Gospoda. Tudi strogosti mu niso
zamerili. Bilo jim je jasno, da je strog do njih zato, da bi jih obvaroval
hudega. Razumeli so, da je tudi opatova strogost izraz njegove ljubezni do
njih.
p. Branko Petauer