Za kristjana se spodobi, da moli zjutraj
in zvečer. Poglejmo nekaj zgledov in nasvetov. Morda bo kakšen tudi za nas.
Navedena je tudi utemeljitev, zakaj moliti zjutraj in zvečer.
Tomaž Kempčan v znameniti Hoji z
Kristusom piše: »Če ne moreš vedno biti zbran, se zberi vsaj včasih, vsaj
enkrat na dan: zjutraj ali zvečer. Zjutraj napravi sklep, zvečer pa izprašaj
svojo vest, kaj si čez dan govoril, delal in mislil, ker si s tem morda večkrat
razžalil Boga in bližnjega.«
Izobraženka: »Če je Bog moj Gospod,
potem je naravno, da mu hvaležno služim, in molitev spada bistveno zraven.
Razpoloženje ni prav nič pomembno, Gospod terja zvestobo. Pozdraviti svojega
Boga, od katerega imam vse, vsako jutro, se mu zahvaliti za srečno noč in mirno
spanje, za dobro začeti dan – to je vendar stvar spodobnosti! Enako se spodobi
zahvaliti se mu zvečer, da je dan minil brez hujših nadlog, prinesel morda celo
kakšen uspeh, lepo srečanje, veselje nad razcvetelim drevesom spomladi, nad
petjem kosa v zgodnjem jutru, nad sončnim poletnim dnem, bleščečimi barvami
jeseni ali iskrečo se belino na novo zapadlega snega ... Koliko vzrokov za
zahvalo!«
Avstrijski skladatelj Franz Joseph Haydn
iz 18. stoletja, oče instrumentalne glasbe, je v nekem pismu zaupal svojemu
prijatelju, kakšna je njegova jutranja molitev: »Vstanem zjutraj zgodaj. Ko se
oblečem, pokleknem ter prosim Boga in presveto Devico, da bi mi tudi danes
prišel navdih. Potem ko malo pozajtrkujem, sedem za klavir in začnem iskati
kakšno misel. Če se mi porodi, lahko brez truda nadaljujem svoje delo. Če pa ne
gre, tedaj razumem, da sem s kakšnim pogreškom zapravil Božjo milost in potem
molim tako dolgo, dokler nimam občutka, da mi je greh odpuščen.«
Italijanski operni pevec Mario del
Monaco, eden najboljših tenoristov novejšega časa, je v nekem intervjuju
povedal: »Vsako jutro, ko vstanem, v duhu pokleknem pred Bogom, da mu rečem:
'Hvala, Gospod, za vse, kar si mi dal,' in se mu iskreno zahvalim.«
Pisatelj Franc Saleški Finžgar pripoveduje v delu Kakor
pelikan, kako je stari pastir Boltežar zjutraj molil: »O Bog, tvoj hlapec je
zdajle vstal, da bo Tebi čast dajal, sebi kruha služil. Požegnan je ta kruh z
žegnom šentjanževim, pokropljen s kropljenjem angelskim! Ti si mi rekel vstati,
daj še tri angelce k meni poslati: Bo prvi zame, za dušo in telo, bo drugi za
kočo in hlev, in tretji, da živino pase in pana vse kače in modrase ... Češčena
Marija ... ki je bil zame z eno žlajfo trikrat udarjen ...«
Žena in mati za svojo jutranjo molitev
najraje gre k sveti maši. Molitev ji v zakonskem in družinskem življenju veliko
pomeni: »Če hočem opraviti dobro in koristno jutranjo molitev in s tem
posvetiti ves dan, jo najraje združim z zgodnjo jutranjo mašo, ko otroci še
spijo. S poslušanjem Božje besede zaposlim duha ter z Božjo mislijo obogatim
svojo za ves dan; z navzočnostjo pri obhajanju evharistije more tudi moje
vsakdanje življenje postati po Božji daritvi nekaj velikega, lepega,
nevsakdanjega; po uživanju evharistične hrane postajam krepkejša v Božjem duhu
in resnici.
Vsega tega ne potrebujem le zase, ampak
tudi za moža in otroke. Vse lepe, koristne misli, spoznanja in sklepe moram
posredovati otrokom, ker s tem učim moliti tudi nje. Postanejo mi vodilo pri
vsakdanjem delu in vzgoji. Če svoje srce odpiram po molitvi svojim otrokom in
možu, bodo tudi njihova srca bolj odprta Bogu in meni. Če znam sama dobro in
prav moliti, bom tako znala moliti tudi v družini. Če se sama znam premagati in
ne sitnarim, bodo to zmogli tudi vsi drugi. Če v zakonski težavi prosim Boga za
pomoč, mi bo mož postal bolj dostopen ali mi bo sam od sebe prišel naproti.
Molitev me tako ne združuje le z Bogom,
temveč tudi z možem in otroki, ki so tempelj istega Svetega Duha, ki prebiva v
meni in v njih. Za družino še prav posebej velja Jezusova obljuba, da tam, kjer
sta dva ali so trije zbrani v njegovem imenu, tam je Bog sredi med njimi.«
Druga mati jutranjo in večerno molitev
zelo lepo povezuje z življenjem: »Zjutraj razgrnem pred Gospoda svoje načrte in
ga poprosim, naj jih potrdi s svojim blagoslovom in mi da moči, da bom sposobna
prenesti preizkušnje in neuspehe pri njihovem izpolnjevanju. Zvečer, ko ležem k
počitku, je moja molitev zahvala za vse dobro, kar sem prejela in uspela
ustvariti, pa tudi za vse hudo, kar sem z Božjo pomočjo prenesla. Obenem je
kesanje za vse spodrsljaje in pomanjkljivosti, ki so sad moje nepopolnosti in
grešnosti. Ničkolikokrat se mi zgodi, da zvečer stojim pred Gospodom praznih
rok, z občutkom zagrenjenosti in slabe volje zaradi izgubljenega dneva. Trudim
se, a vendar naredim tako malo ali nič dobrega, toliko načrtov ostane
neizpolnjenih, toliko sklepov neizvršenih. Takrat še posebno vdano prosim
Svetega Duha za spoznanje Božje volje, kajti Gospod pravi: 'Moje misli niso
vaše misli in vaša pota niso moja pota' (Iz 55,8).«
Za jutranjo in večerno molitev lahko
uporabljamo katerega koli od že omenjenih načinov molitve. Zelo se priporoča
molitev rožnega venca in liturgične hvalnice in večernice.
Kardinal Faulhaber pravi, da je jutranja
molitev jutranja telovadba duše. Francoski pesnik Baudelaire pa trdi, da je
človek, ki zvečer moli, podoben stotniku, ki je razporedil straže in lahko
mirno zaspi.
Vseučiliški profesor in znanstvenik
Contardo Ferrini je pisal svojemu prijatelju: »Nikakor si ne morem
predstavljati življenja brez molitve, prebujenja zjutraj brez srečanja z Božjim
nasmehom in zvečer počitka brez misli na Kristusa. Takšno življenje bi bilo
podobno temni noči, ... brez pravega duhovnega veselja.«
Sv. Hieronim je dal sv. Evstohiji
naslednja navodila, od katerih vsaj nekatera lahko upoštevamo: »Za svetnike naj
bo še spanje molitev. Kljub temu moramo določene ure odbrati za molitev. Za čas
molitve je najbolj primerna tretja, šesta in deveta ura, jutranja in večerna
ura. Tudi ne vstani prej od mize, preden se ne zahvališ Stvarniku. Ponoči pa se
vzdignimo dvakrat do trikrat in pri tem ponovimo, kar smo se na pamet naučili
iz Svetega pisma. Pred vsakim dejanjem, pred vsakim novim začetkom se
pokrižaj!«
Enzo Bearzot, Furlan, trener italijanske državne nogometne reprezentance, je
rekel o svoji veri: »Boga doživljam v sebi kot stalno navzočnost. Čutim ga po
glasu svoje vesti, ki usmerja vse moje bivanje. Lahko me napadajo, toda če je
moja vest mirna, brez omahovanja nadaljujem svojo pot ... Pri delu, ki ga
opravljam, ob nedeljah ne morem redno k maši, vsak dan pa se v molitvi
pogovarjam z Bogom. Včasih grem k maši skupaj s celotno reprezentanco, kajti
skoraj vsi moji 'fantje' so verni.«
Kako je zlasti jutranja molitev pomembna
za ves dan, ki po jutranji molitvi lahko postane nenehna molitev, naglaša
France Oražem v knjigi Krščanska duhovnost: »Razumljivo pa je, da takšna
nenehna molitev sredi dela in skrbi ni mogoča, če se z Bogom ne srečujemo prav
v direktni molitvi, v molitveni samoti. V takšni molitvi, posebno jutranji,
moremo že vnaprej zaživeti ves dan s tem, da dan z njegovimi težavami,
veseljem, potrebami in nevarnostmi prepojimo z molitvenim ozračjem vere in
ljubezni. Tu se že srečujemo s konkretnimi osebami, na katere bomo verjetno čez
dan naleteli; tu obnovimo pravilne odnose do njih. Tu že vnaprej obvladujemo
sami sebe, pomagamo do veljave pravičnosti, vljudnosti, ljubezni,
potrpežljivosti, iskrenosti, poštenju itd. Tu gledamo dan v njegovih
napetostih, trenjih in bojih, do katerih prihaja zaradi najrazličnejših stališč.
V takšni molitvi že vnaprej razpuščamo v sebi ves nered celega dne in se
pripravljamo na pravilno notranje razpoloženje, ki je nam kristjanom potrebno v
najrazličnejših okoliščinah.«
p.
Anton