Vsi
lepo vabljeni v stiški samostan, kjer bomo z molitvijo, pesmijo in mašno
daritvijo pričakali novo leto. Zberemo se v torek, 31. decembra, ob 20.00. v
Opatovi kapeli. Tudi za spovedovanje bo poskrbljeno. Po polnočnici bo v
obednici pod kapelo mala pogostitev, h kateri lahko prinesete kakšne
priboljške, da jih podelimo med seboj.
Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference
Viri objav
Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija
ponedeljek, 30. december 2013
nedelja, 29. december 2013
Molitev stiških menihov z mladimi za mlade
Beli menihi iz Stične vabimo mlade in pastoralne delavce, da skupaj z nami preživite večer v duhovnem ozračju Stiškega samostana. Molitev, procesija z lučkami, kateheza, adoracija ter druženje in prijateljski pogovor. Vmes tudi priložnost za spoved.
Želimo, da bi bilo tudi to srečanje lepa priložnost da se zahvalimo za preteklo leto in se tudi duhovno pripravimo na vse, kar nas čaka v letu 2014. Vigilija za mlade bo v petek, 3. januarja 2014 ob 20. uri.
Župniki in drugi pastoralni delavci povabite mlade, da se nam pri molitvi pridružijo.
Kdor želi in po vigiliji nima prevoza proti domu, lahko v samostanu tudi prenoči.
Več na: https://www.facebook.com/vigilija.zamlade
Vsem Vam želimo blagoslovljene praznične dni in obilo milosti v novem letu 2014.
p. Maksimilijan File
petek, 27. december 2013
Zahvalno romanje v Medjugorje
Vabljeni na zahvalno romanje
v Medjugorje:
od nedelje 29. decembra (odhod ob 6.00 z
avtobusne postaje v Ljubljani) do srede 1. januarja 2014 (vrnitev po maši ob
11.00). Na romanju Vas bodo spremljali kar trije duhovniki. Prijave in
informacije na telefon: Petra Černivec 030
308686.
Tiste, ki boste ostali doma, pa vabimo na
molitveno srečanje v Stično. Program se prične 31. decembra ob
20.00!
Lep pozdrav v Jezusovemu in Marijinemu Srcu
Dragica Čepar
SPOMINI POROČEVALCA IZ KRISTUSOVIH ČASOV 35. Pogovor z Jonadabom
»Kdaj, misliš, naj bi bila poroka?« sem vprašal Jonadaba.
»Po naših prastarih navadah so poroke ponoči. Zato čakam na polno luno.«
Mesečna noč v puščavi je nekaj čudovitega, ker je ozračje tako čisto. Z
Jonadabom in Kvartom sem vsak večer hodil na Sveto goro gledat z zvezdami
posuto nebo. Tam nam je očak razlagal običaje in navade svojega rodu, ki
izvirajo iz najstarejših časov.
Zagotavljal mi je: »Našim ženinom je bil vedno vzor mladi Tobija.
Novoporočenci pri nas cele tri noči goreče premolijo k Bogu in očiščujejo svoja
srca, preden se združijo v sveto skupnost, kot je rekel angel Rafael mlademu
Tobiju (Tob 6,17–18): »Poslušaj me, pojasnil ti bom, katere more hudi duh
premagati! Tisti so, ki zakon tako sklepajo, da preženejo Boga od sebe in od
svojih misli ter strežejo svoji strasti kakor konj in mezeg, ki nimata pameti.
Nad temi ima hudi duh oblast. Ko jo boš pa ti vzel in stopil v spalnico, se je
tri dni zdrži ter se hkrati z njo ne ukvarjaj z ničemer drugim kakor z
molitvijo ... Po tretji noči vzemi devico v Božjem strahu bolj iz ljubezni do
otrok kakor iz poželjivosti, da boš v Abrahamovem zarodu dosegel blagoslov v
otrocih.«
Navdušen se
je oglasil Kvart: »Po vsej pravici slovi tvoj rod, ne le po svojih pristnih
šegah, ampak so tudi vaši moški vzor možatih in zdravih mož, ki imajo v krepkem
telesu čilega duha in ki učakajo visoko starost. Zlasti opazujem vaše otroke.
Mnogo sveta sem že obhodil, a tako zdrave in lepo razvite mladeži še nisem
videl nikjer.«
V svetem
ponosu se je Jonadab ob teh besedah nasmehnil. Jaz pa sem rekel: »Kolikšna je
razlika med temi vašimi otroki in pa onimi zanemarjenimi umazanci v
Jeruzalemu!«
»In naše
ženske!« je spet spregovoril očak. »Niso samo čistih src, kar je poglavitno,
marveč so tudi telesno tako lepe, da se more z njimi primerjati redkokatera
druga.«
»Kakor mi je
dejala Marta, ki jih je opazovala, ko je živela med njimi, so tudi vaše matere
vzor močne žene, o kakršni nam pričajo Pregovori,« sem dostavil.
»Na splošno
je to res,« mi je odgovoril Jonadab, »to pa zato, ker Božja previdnost posebej
varuje naš rod, ker se držimo čistega zakona, ker se izogibamo sleherne opojne
pijače, zlasti pa zato, ker starešine posebno pazimo, da izmed sebe izločimo
vse, ki so nam v napoto. V svojem potikajočem se življenju prihajamo v stike s
pokvarjenimi meščani. Zato pa moramo skoraj vselej, kadar se vrnemo v svoje
puščavsko taborišče, izgnati iz svoje srede kako družino, katere poglavarji so
se izkazali nevredne, da se imenujejo Rehabovi sinovi.«
»Torej
izključite iz svojega rodu hkrati s krivcem tudi njegovo nedolžno družino?« se
je začudil Kvart.
»Prav
težkega srca naredimo to, a moramo!« je zatrdil očak. »A nikar ne misli, da jih
odslovimo praznih rok. Najprej stvar kar se da natančno in pravično preiščemo
ter obtoženemu damo dovolj možnosti, da se lahko zagovarja. Če se potem dožene,
da se je bil opil ali da je zagrešil kaj nespodobnega ali koga oropal ali
okradel, tedaj njega in vso njegovo družino pozovemo, naj se odstranijo iz
rodu. Nato mu pošteno izročimo živino in šotor. Iz posebnega sklada, ki ga
imamo nalašč v take namene, dobi toliko gotovine, da lahko potem kje drugje, a
daleč od nas, sam zase pošteno zaživi. To terja od nas skupni blagor našega
rodu. Sam Bog ve, kako težkega srca moramo tako ravnati, a vendar ne delamo
izjem.« Videl sem, da je imel po teh besedah starček solzne oči. Kasneje sem
zvedel, da je moral tako ravnati tudi z enim izmed svojih sinov.
»Po vsem
tem, kar si zdaj povedal,« sem posegel v besedo, »si lahko mislim, kakšno čast
ste nam izkazali ti in tvoj rod, ko ste dopustili, da bo moja hči Rahela žena
enemu tvojih vnukov, moj sin Rafael pa mož mladenke iz tvoje rodovine.«
»Ko mi je
moj vnuk naznanil, da bi rad za ženo tvojo hčer, smo se vsi starešine dolge
mesece posvetovali, kaj naj ukrenemo. Na voljo sta nam bili dve poti, ali naj
se moj vnuk povsem loči od svojega rodu, da sklene zakon po svoji želji, ali pa
moramo mi poprej dodobra spoznati značaj tvoje hčere, preden se odločimo, ali
jo lahko sprejmemo medse. V našo veliko tolažbo pa nam je – hvala Bogu – bila
dodeljena čast, da smo tvojo hčer lahko sprejeli med svoje. S tvojim sinom, ki
sem ga zmeraj rad imel, nismo imeli teh težav. Vemo, da bo prej ali slej moral
zapustiti naše nomadsko življenje in bo svojo družino vzel s seboj z našim
popolnim soglasjem. Zato nam ni bilo težko najboljšo naših deklet dati v zakon
tako čudovitemu mladcu, kakršen je tvoj sin, ki naj ga nebo blagoslovi.«
»Vidim, da
je vam mnogo bolj kot zakon mojega sina važna zakonska zveza moje hčere, ki naj
postane, kar Bog daj, mati bodočega poglavarja vašega rodu;« sem mu odgovoril.
Očak je
slovesno nadaljeval: »Kar se žensk tiče, se sedanji svet popolnoma spreminja. Doslej
poniževano in onečaščeno žensko je Kristus vzvišeno povzdignil. Božji Sin
Kristus ni le odpravil mnogoženstva, marveč je zaprl vrata tudi ločitvi ter je
zvezo med možem in ženo spet postavil v prvotno stanje. Poslej žena možu ni več
niti sužnja niti priležnica, marveč njegova tovarišica, zvezana z njim vse
življenje.«
Čim dlje je
govoril, tem bolj mu je naraščalo navdušenje: »Le poglejte Kristusa v njegovih
odnosih do žensk! Zoper vse dosedanje navade je dopustil, da so ženske hodile z
njim in mu stregle. Le poglejte ga v Lazarjevi hiši, kjer sedi z Marto in
Marijo Magdaleno, govori in je z njima. Opazuj ga v Petrovi hiši, kjer je
ozdravil njegovo taščo in je rad sprejel, s čimer mu je ona postregla. Oglejte
si ga, ko v shodnici ozdravi nesrečno grbavko. Glejte ga, ko na gostiji pri
Simonu zagovarja Magdaleno in ji odpušča grehe, ali ko dvigne iz blata
prešuštnico ter jo brani pred njenimi hinavskimi tožniki!«
Kvart se ni
mogel premagati, prijel je očaka za roko in mu jo poljubil. A starček je
nadaljeval: »Še mnogo več! Ob vstajenju si je izbral ženske, katerim se je
prikazal celo prej kot apostolom, ter jim naročil, naj pričajo o njegovem
vstajenju. To Učenikovo ravnanje se že globoko odraža v novi družbi, ki jo je
On ustanovil. Apostoli in učenci hodijo po poti, katero jim je nakazal.
Zdaj pa,
dragi moj Ben Hered, poslušaj me! Čeprav so naše ženske tako čistega vedenja,
vendar nikoli niso bile tako srečne, da bi spoznale Učenika. Poznajo ga le od
daleč, po našem pripovedovanju. Vendar je On nepričakovano uslišal moje
molitve. Neizmerno se je razveselilo moje srce, ko mi je vnuk povedal, da ljubi
tvojo hčerko, in me prosil dovoljenja, da bi jo smel vzeti za ženo. Rahelo sem
poznal. Kolikokrat mi je sedela pri nogah in poslušala zgodbo našega rodu. Poznal
sem njeno nedolžnost, njeno bistrost in tudi njeno pobožnost. Še več, vedel
sem, da je ona poznala Učenika, ki jo je učil moliti in jo celo večkrat
blagoslovil. Ta nas bo lahko učila, kako je treba ljubiti Učenika, nam
pripovedovala, kar je videla in slišala iz njegovih ust. In še to me veseli, da je Rahela najljubša učenka tiste
Marte, ki je polna vere in zaupanja in da je ljubljenka Jezusove matere Mirjam,
in da se je z Rafaelčkom ob njenih nogah učila ljubiti Jezusa. Česa drugega naj
bi še prosil Boga za svoj rod?« Ganjenost je starčku zadušila nadaljnje besede.
Ko sem
odhajal z gore, je tudi mene stiskalo v grlu.
–––––––––––––
Kakor je v
vsem Izraelu navada, so tudi Rehabovci vsako poroko kar najslovesneje
praznovali; za sedanjo pa so se še prav posebno pripravljali, saj se bo poročil
bodoči poglavar vsega rodu! Da bo vse čim bolj slovesno, bo hkrati poročenih še
šest drugih parov iz rodovin rehabovskih prvakov. Najbolj je te dobre puščavske
ljudi navdušilo, da je nevesta bodočega poglavarja tujka, česar ne pomni
zgodovina tega rodu; hkrati pa, da je to hčerka enega najbogatejših in
najvplivnejših med razpršenimi Hebrejci. Odkrito lahko to povem, brez hlinjene
skromnosti, saj sem po dedu podedoval naravnost bajno bogastvo. Naj pa
dostavim, da so Rahelo vsi imeli radi in jo tako spoštovali, da bi bila ta
poroka za ves rod prava čast, čeprav bi nevesta ne bila moja hči.
In še nekaj!
Rehabovci bodo zdaj prvikrat slovesno obhajali krščansko poroko. Svojih
starodavnih poročnih običajev niso še nikoli spreminjali. Doslej zgolj
družinska in civilna slovesnost je postala zakrament, ki bo sklenjen vpričo
Sile, v imenu Kristusovega namestnika Petra. Vse to je častitljivi očak svojim
ljudem goreče in navdušeno naznanil ter jim razložil, da je zvezo med možem in
ženo tako visoko povzdignil sam Božji Sin, ki je zakonski zvezi vrnil njeno
nekdanjo čistost in pomen.
Nepozabno
lepi so bili tisti večeri pred poroko moje hčerke. Nekega takega večera smo
Kvart, častitljivi očak in jaz spet
sedeli pod zvezdnatim nebom na vzpetini svetogorskega predgorja ter kramljali.
Očak nam je pripovedoval: »Naše šege in običaji izhajajo že iz pradavnih časov
in se jih goreče držimo. Če kdaj kaj spremenimo, to storimo šele, ko smo dolgo
premišljevali in Boga prosili razsvetljenja. Cela tri leta smo premišljevali,
preden je naš rod sprejel Učenikov nauk. Šele ko smo se prepričali, da je Jezus
Nazarečan oni, ki so ga obljubljali preroki, in da je Božji Sin, smo opustili
svoje starodavno versko prepričanje, ker pravi Luči nismo mogli zapirati oči.
Zato si nas lahko videl, da smo krst sprejeli s tolikšnim navdušenjem, kakor ga
zmore edino le puščavski sin. Vsi srečni smo sprejeli Svetega Duha v plačilo za
svojo vero v Kristusa.«
S Kvartom
sva presunjena poslušala starčka, ki je nadaljeval: »Ker sem poglavar svojega
rodu in sem že sprejel Odrešenikov nauk, sem se čutil dolžnega, da se v tem
nauku čimbolj poučim. Zato sem dolge ure presedel pri nogah Kristusovega
namestnika Petra. In Peter me je učil preprosto in goreče, kakor zna le on,
kakor učitelj uči otroka. Iz njegovih ust sem se poučil, da je Učenik po svojem
vstajenju njemu in drugim apostolom razložil vse temelje svojega nauka ter jim
naročil, da ga morajo oznanjati po vsem svetu, kakor hitro prejmejo Svetega
Duha, ki jim ga je obljubil.
Potem mi je
Peter še razlagal: 'Kakor moramo za telesno življenje uživati telesno hrano,
tako nam je Kristus za duhovno življenje dal svoje Telo za jed in svojo
dragoceno Kri za pijačo. Za izvrševanje teh dolžnosti pa so nujno potrebni
pooblaščeni služabniki. Zato je Kristus ustanovil novo duhovništvo, izvoljeni
rod svojih zastopnikov, kateri naj tudi opravljajo daritev, kakor jo je
prerokoval že Malahija, odpuščajo grehe in povsod do konca sveta učijo ter
oznanjajo nauk in pravo Luč sveta.'«
»Ali ti
Peter o zakonu ni nič omenil?« je vprašal Kvart.
»Saj prav to
bi rad povedal,« je odgovoril starček. »Peter mi je naglasil: Vsi zakramenti so
stebri, ki na njih sloni duhovna zgradba Cerkve. Nismo pa jih mi postavili,
ampak sam Kristus, da po njih s pomočjo svojih čutov dobivamo dovolj milosti.
Abrahamova družina in za njo družine njegovih potomcev so bile deležne
posebnega blagoslova od Boga, da se je iz njih po preteku dolgih vekov rodil
Odrešenik sveta. Kako bi bilo torej mogoče, da bi bil Kristus brez svojega posebnega
blagoslova pustil nje, ki jih je odrešil s svojo krvjo in ki se pripravljajo
ustanoviti nove družine, po katerih naj iz roda v rod živi vera v Njegovo
božanstvo?
Odpravil je
mnogoženstvo s tem, kako nas je spomnil, da je zakon po Božji zamisli zveza med
enim možem in eno ženo, z besedami: ‘Zaradi tega bo mož zapustil očeta in
mater in se pridružil ženi in bosta eno telo.’ To zvezo more ločiti samo
smrt enega izmed obeh zakoncev. Učenik je takoj ob začetku svojega javnega
delovanja posvetil zakon s svojo navzočnostjo na ženitnini v Kani Galilejski,
kjer je storil tudi svoj prvi čudež. Zato mi je Peter naglasil, da je zakon
temelj družini, družina pa je temelj družbi. Če naj bo družina čista in
poštena, morajo takšni biti tudi starši; in če naj bo družba urejena, morajo
biti urejene tudi družine. Zato je Učenik zakonsko pogodbo, ki je prej bila
zgolj družinsko in civilno dejanje, povzdignil v dostojanstvo zakramenta, po
katerem zakonci dobijo posebno milost, da lahko živijo po Kristusovem nauku.«
»Že vidim
odgovor na svoje vprašanje: Kaj pa zdaj?« sem se oglasil.
»Prav si
storil, da si dal tako slovesno obhajati to prvo poroko med Kristusovimi
verniki!« ga je pohvalil Kvart.
»Če besedo
vklešeš v skalo, se ne izbriše, dokler se ne obrabi skala!« je omenil Jonadab.
»Da bodo moji ljudje mogli ohraniti te nauke, hočem, da se jim vtisnejo v srce.
– Mar niste še opazili, da Sila hodi od hiše do hiše obiskovat moje ljudi?«
»Nisem
opazil,« sem mu odgovoril.
»Res hodi.
Govori z moškimi in ženskami, jih spodbuja, naj se skesajo svojih grehov, nakar
se mu ponižno spovedo in mu obljubijo poboljšati se, on pa jih v Kristusovem
imenu odveže, da se bodo na predvečer poroke mogli dobro pripravljeni udeležiti
lomljenja Kruha.«
––––––––––––––
»Silo grem
obiskat,« se je oglasil Kvart. »Ali hočeš z menoj, domine?«
»Seveda grem
tudi jaz,« sem dejal.
In res sem
bil na predvečer poroke priča nepričakovanega obreda. Pri lomljenju Kruha sem
bil drugod že večkrat navzoč. Nikoli pa še nisem videl obreda, ki bi bil bolje
in slovesneje pripravljen kakor je bil nocojšnji.
Velika
shodnica, ali bolje rečeno, cerkev, največji šotor v taborišču, je bila
okrašena z nešteto svetilkami, ki so visele s stropa in toplo razsvetljevale
ves prostor. V ozadju se je dvigal oder, na njem je stala miza, to se pravi –
oltar, na njem pa opresni kruh in velik kelih vina. Ženske so s pokritimi
glavami sedele na tleh na levi strani oltarja. Na desni so stali moški odkritih
glav. Na vsaki strani oltarja je stala še ena mizica, na njej pa polno lončenih
krožnikov z drobnimi cevkami iz trsa.
V ospredju
odra sta stala Sila in Pavel z več mladeniči, na katere je bil Peter položil
roke. To so bili diakoni.
Obred se je
pričel s petjem 42. psalma: »Prisodi mi pravico, o Bog, in vodi mojo pravdo
zoper nesveto ljudstvo, zvijačnega in hudobnega človeka me reši!« Nato sta
dva zbora začela peti in si odpevati 5. psalm: »Čuj, Gospod, moje besede,
... prisluhni glasu moje molitve ...« Zdaj je v moje veliko začudenje s
Silovim dovoljenjem povzel besedo Pavel. Ne morem reči, da bi bil njegov govor
govorniško dovršen, pač pa je bil tako duhovit, da mi je vsaka njegova beseda
segla prav do srca:
»Bratje
moji, po Silovem naročilu vam ob tej nadvse slovesni priložnosti govorim te
besede: Vsi ste dobro poučeni, kaj bo zdaj. Po Gospodovi besedi boste prejeli
kruh, ki je prišel iz nebes, ne opresnik, ki ga vidite s telesnimi očmi. Kdor
je od tega kruha, bo živel vekomaj. V tem blagoslovljenem kelihu je Kristusova
kri. In vi, ki nikoli ne pijete vina, zdaj ne boste pili vinskega soka, ki
slabi, marveč boste zaužili Kristusovo kri, ki je bila za nas prelita. Kruh, ki
ga boste prejeli, je Kristusovo telo.
Kadar se
obhajate, to ne pomeni, da jeste večerjo. Pri jedi namreč vsak jemlje svojo
večerjo, ne meneč se za druge. Povem vam, kar sem prejel od Gospoda.
Gospod Jezus je tisto noč, ko je bil izdan, vzel kruh in se zahvalil, ga
razlomil in rekel: ‘To je moje telo, ki se daje za vas. To delajte v moj
spomin!’ Prav tako je vzel tudi kelih po večerji in rekel: ‘Ta kelih je nova
zaveza, sklenjena z mojo krvjo. Kolikokrat boste pili, delajte to v moj spomin.
Zakaj kolikokrat jeste ta kruh in pijete kelih, oznanjate Gospodovo smrt,
dokler ne pride.'
Zato morate
navadno večerjo razlikovati od te Gospodove večerje. Kdor bo torej nevredno
jedel ta kruh ali pil Gospodov kelih, se bo pregrešil nad Gospodovim telesom in
krvjo. Naj torej vsak sebe presodi in tako je od tega kruha in pije iz keliha,
kajti kdor je in pije, je in pije svojo obsodbo, če se ne zaveda, da je to
Gospodovo telo.«
Polni
kesanja so nato navzoči zapeli 50. psalm: »Usmili se me, Bog ...«
Zdaj je
vstal Sila in spregovoril: »Slišali ste, kaj vam je govoril Pavel. Vem, da ste
storili vse, kar ste mogli, da boste postali deležni tolikšne skrivnosti.
Izvršujoč Gospodovo naročilo, bom zapel pesem zahvale za tolikšno dobro.« Nato
je spet spregovoril: »Zdaj pa molimo za svoje brate, da bi po Kristusovem
zasluženju bili deležni Gospodove milosti.« Za hip se je zamislil, potem pa
nadaljeval: »Izvršimo Gospodovo naročilo ter mislimo na njegovo trpljenje in
smrt.« Nato je vzel kruh, ga blagoslovil in rekel: “To je moje telo, ki se
daje za vas.« Po teh besedah je prijel kruh in ga povzdignil, vsi navzočni
pa so v počastitev sklonili glave. Potem je vzel kelih in izrekel tele besede: »Ta
kelih je nova zaveza v moji krvi, ki se preliva za vas.« Ko je kelih
povzdignil, da so ga lahko vsi videli, ga je spet postavil na oltar.
»Zdaj pa,«
je spet spregovoril Sila, »izvršimo, kar nam je naročil Gospod, ki nam je
naročil takole moliti: »Oče naš, ki si v nebesih ...« In vsi navzočni so
za njim glasno ponavljali.
Nato so
pristopili diakoni in na krožnikih prinesli posvečenega kruha. Vsakemu moškemu
in ženski so podali po en krožnik. Ko je zaužil Sila, so zaužili telo našega
Gospoda tudi oni. Potem so diakoni posvečeno vino prelili v dva manjša keliha,
pristopili eni k moškim, drugi k ženskam ter jim podajali kelih. Vsak vernik je
svojo cevko vtaknil v kelih in iz nje srknil nekaj krvi našega Gospoda pod
podobo vina. Potem so vsi molčali, dokler ni Sila glasno izrekel zahvale. Zapel
je še psalm, dvignil roke k nebu in blagoslovil vse navzoče v imenu Očeta in
Sina in Svetega Duha.
P. M. de Heredia
sreda, 25. december 2013
ZGODBE ZGODNJEGA CISTERCIJANSKEGA REDA O menihu, kateremu je bilo rečeno: "Tvoji grehi so ti odpuščeni."
Med Kristusovimi tekmovalci, ki so se bojevali v
Clairvauxu, je bil tudi navdušen borec, z imenom Eberhard, ki je bil svoje dni
slaven vitez. Pridružil se je vitezom templarskega reda, spoznali so ga za
zvestega in imenovali za mojstra templarjev. V tisti službi se je naučil
uporabljati moči svojega duha in telesa, ki jih je prejel od Gospoda, ne proti
državljanom, ampak proti duhovnim sovražnikom. Skrbel je, da ni delal za
zemeljsko priznanje, ampak za nebeško plačilo. Ker pa ta vojaška služba ni
vedela ničesar o prostem času Marije in je obstajala samo v izčrpavajočem
delovanju Marte, ki je bilo komaj ali nikdar dovršeno, se je podal v Clairvaux,
da bi izpolnjeval svojo prisego še v svetejši vojaški službi. Tam je začel
obvladovati moči svojega telesa s postom, bedenjem in mnogimi napori, tudi z
odpovedjo svoji volji, ter se izkazal kot ljubitelj prostovoljnega uboštva, kar
je edina prava vojaška služba v krščanskem meništvu. Bil je vnet za molitev in
pokoro za svoje prejšnje grehe.
Ko je nekoč pri priznavanju svojih pregreh in zelo
poglobljen v molitev zaradi svojih grehov stopil pred Gospodovo obličje, je bil
nenadoma zamaknjen v duhu in videl Gospoda Jezusa Kristusa, ki mu je
prijateljsko dejal: "Tvoji grehi so ti odpuščeni!” Po zamaknjenju je
prišel k sebi in bil je zelo potolažen. Zahvalil se je Bogu, se naučil od tedaj
naprej služiti Gospodu s strahom in mu vzklikati s trepetom. Ko je ostarel, se
je združil z očeti in prejel pri Gospodu za plačilo večno življenje.
Ta spoštovanja vredni mož nam je sporočil znamenit
Božji čudež, ki se je zgodil malo prej. Slišal ga je pri svojih zelo
verodostojnih bratih; zgodil se je namreč v njihovi navzočnosti, tako da so mogli
stvar natančno preiskati. Na Nemškem je živel sposoben vitez plemenitega rodu,
ki je umrl. Ko je že precej časa ležal mrtev, še pred pogrebom, se je vrnila
njegova duša in mož je nenadoma oživel. Potegnil je proč mrtvaški prt, odprl
oči in se usedel. Vsi navzoči so se zdrznili in jadikovanje ter stokanje
žalujočih je takoj prenehalo. Nato so obujenega od smrti vprašali po vzroku
tako nenavadne reči. On pa je začel v navzočnosti svoje žene in brata, katerega
je določil za dediča, takole govoriti: “Ko sem po smrti zaprl oči, so me takoj
peljali k preiskavi pred Sodnikov sedež. Tehtali so me na tehtnici pravičnosti
in moja teža je bila manjša, kot je potrebno za zveličanje. In ko bi morala
biti pravična obsodba izrečena, so se zame zavzeli prisotni svetniki, naj bi mi
bilo dovoljeno vrniti se k vam, da bi izprosil od vaše dobrote zveličavno
sredstvo za dve reči, ki mi posebno nasprotujeta, namreč za velike dolgove in
nezakonsko zvezo.« Tedaj se je obrnil proti svoji ženi in ji rekel: "Ti
veš, moja ljuba žena, da sva bila združena v prepovedanem zakonu, ker sva
sorodnika, zato sva oba pripisana večni smrti. Spoznaj, da obstaja samo eno
zveličavno sredstvo: “Da zapustiš posvetno razkošje, tako boš dosegla zame
milost, zase pa zveličanje.” Ona je to hvaležno sprejela in zagotovila, da bo
to pri priči storila. Nato je sklical upnike in naročil bratu, naj jim povrne,
kar jim po pravici pripada. Med njimi je pristopil neki Jud, ki je zahteval od
njega 300 zlatih kosov. Zazrl se je vanj s strogim obrazom in ostrim pogledom
ter rekel v začudenje vseh navzočih: “Tvoja zahteva ni pravična ne v nebesih ne
na zemlji, ne pri kakšni Božji stvari. Toda ne sme se zdeti, da smo te
predčasno obsodili." Potem je naročil, naj se mu vse izplača.
Ko je izrekel to in še mnogo drugega, je zopet
naslonil svojo glavo in mirno izdihnil.
torek, 24. december 2013
Spreobrnjenje apostola Pavla (12) Hananija krsti Savla
Hananija je Savlu
razložil, da je tudi on imel videnje, naj gre in obišče Savla. Savlu se je
zdelo čudovito. Vse je bilo tako povezano. Nič ni bilo brez smisla, ampak je
bilo vnaprej skrbno pripravljeno. Hananija mu je razložil, kako velike
pomisleke je imel, ko se mu je zgodilo videnje. Poznal je Savla po imenu. Vedel
je, da neusmiljeno preganja kristjane. Ta pomislek je razodel Jezusu, ki je
govoril v videnju. Toda začul je pomirjujoč odgovor.
»Pojdi, zakaj on je posoda, ki sem si jo izbral, da ponese
moje ime pred pogane in kralje in Izraelove sinove. Pokazal mu bom, koliko bo
moral trpeti za moje ime.«
Savel se je čutil
ob teh besedah neizmerno počaščenega. Zavedal se je, da njegovo življenje ne bo
zaman. Vtkano bo v velike dogodke ob razodevanju in širjenju Jezusove
blagovesti. Nekoliko so ga pretresle besede o trpljenju, a hitro je pomislil na
Jezusa. Imel je v sebi neko gotovost, da ni sam. Jezus, ki se mu je prikazal,
bo z njim. Vedno bolj je ta dogodek doživljal kot neločljivo zbližanje z
Jezusom. Vedel je, da bo odslej vse njegovo življenje potekalo v tesni
povezanosti z Jezusom. V njem je spoznal Boga ljubezni, zato hoče biti vedno z
njim. Ni mu bilo jasno, kako bo ponesel Jezusovo ime pred pogane in kralje,
toda ni se bal, kako se bo to moglo uresničiti. V njem je bilo tako močno
zaupanje, da je bil prepričan, da bo vse zmogel z Božjo pomočjo.
Hananija je
pristopil in položil roke Savlu na glavo. Ta je mirno pričakoval, kaj se bo
zgodilo. Spregovoril je: »Brat Savel!
Gospod Jezus, ki se ti je prikazal na poti semkaj, me je poslal, da spregledaš
in postaneš poln Svetega Duha.« Savla prevzel čudovit občutek. Spregledal
je. Spet je videl! Čutil je, da je poln neke moči, ki ji ni vedel imena. Mogoče
je Sveti Duh, o katerem je govoril Hananija? Savel ga ni poznal. Doslej je
vedel samo za Božjega duha, ki je plaval nad vodami ob stvarjenju sveta.
Kasneje je navdihoval preroke, da so govorili Božje besede. Iskal je po
spominu, da bi se mogel spomniti česa, kar bi bilo povezano s Svetim Duhom. Nič
ni našel. Sveti Duh mu je bil čisto neznan. Pač! Spomnil se je velikih govoric,
ki so nastale po binkoštnem prazniku tistega leta, ko je bil Jezus križan.
Takrat je ves Jeruzalem govoril, kako so Jezusovi najbližji učenci pridigali in
učili po mestu. Vse jih je poslušalo, celo tisti, ki niso znali judovskega
jezika, so jih razumeli. Vse je govorilo, da so bili apostoli napolnjeni s
Svetim Duhom. Sam je slišal, da so bili čisto navadni, neuki ribiči iz
Galileje. Toda ko so jih zasliševali veliki duhovniki, so pokazali neverjetno
razumnost in pogum. Ali Sveti Duh prinaša moč, spoznanje in razumnost?
Savel je čutil, da
mora Hananiju povedati, kaj se mu je zgodilo na poti. Kako se mu je Jezus
prikazal. Toda Hananija mu je rekel, da mu je že vse znano. Gospod sam mu je
razodel. Savel je strmel vedno bolj. Segel je po torbi, ki je ležala ob
vzglavju. Hotel je vprašati Hananija, kaj naj naredi s pismi, ki so mu jih dali
veliki duhovniki. Previdno je odprl torbo in s strahom izvlekel iz nje
pergamente. Razvil jih je. Toda, glej! Bili so samo prazni zvitki brez vsakega
pisanja. Vse je izginilo. Nič, kar so mu napisali, ni ostalo. Čutil je, da je
popolnoma prost, svoboden. Nikogar mu ni treba preganjati. Jezusove učence
lahko vzame za svoje brate, saj so ga oni že sprejeli za svojega. Tako mu je
rekel Hananija. Brat Savel, tako ga je nagovoril.
Savel je bil
srečen in vsemu svetu bi rad pripovedoval o vseh čudežih, ki so se zadnje dni
zgodili. Da, to so bili čudeži. Bog je očitno posegel v njegovo življenje in ga
popolnoma spremenil. Iz preganjalca ga je naredil za brata tistim, ki jih je
preganjal. Jezus je vstopil v njegovo življenje, kot Bog ljubezni. Tisti, ki je
bežal pred njim, ga je dohitel in povedel na pota ljubezni. Pogosto mu je v
vesti vstajal občutek krivde za Štefanovo smrt. Sedaj je miren in čuti Štefana
ob sebi še bolj kot nekoč.
Ni vedel, kaj bi
storil. Hananija je rekel, da ga bo krstil. Savel ni razumel. Razložil mu je,
da bo s krstom postal tako zelo Jezusov, da bo del njegovega poveličanega
telesa. Spet ni razumel. Toda zaupal je, da je krst nekaj velikega. Poiskali so
vodo. Savel je pokleknil, Hananija pa je zlil na njegovo glavo vodo in govoril:
»Savel, jaz te krstim v imenu Očeta in Sina in Svetega Duha.«
Nekaj neznanega je
prešinilo njegovo notranjost. Zdelo se mu je, da ni več sam v svojem telesu.
Nekoga nosi s seboj, nekdo se je naselil v njem. Glas, ki ga je slišal na poti,
mu je postal čisto domač, ni zvenel od zunaj, v srcu ga je slišal. Prepoznal je
Jezusa. Sedaj ga nosi v sebi, je njegov. Savlu se je zdelo, da ne bo več živel
sam sebi, živel bo Jezusu in Jezus bo živel v njem. Toda to so šele prvi
trenutki, ko nosi Njega v srcu. Jezusa se bo moral še učiti, poslušati ga in
šele potem oznanjati.
p. Branko Petauer
ponedeljek, 23. december 2013
Poslednje slovo + patra Alojzija Ilca
V petek, 29. novembra 2013, je Gospodar življenja
odpoklical našega patra Alojzija Ilca, da mu za dolgo in dobrih del polno
življenje podeli večno plačilo. Doma je bil v župniji Ribnica na Dolenjskem.
Kar 50 let je z izredno veliko zavzetostjo dušnopastirsko deloval v Braziliji,
kjer je med drugim kot iskan spovednik veliko spovedoval (tudi po sto vernikov
na dan) in si v pokoncilskem vrenju teologije osvoboditve z govorjeno in pisano
besedo prizadeval za ohranitev pravega nauka. Bil je kaplan, župnik, rektor
semenišča, profesor latinščine in generalni vikar.
Zgradil je kar dve veliki cerkvi in še druge stavbe ob
njih. Zapornikom, ki so bivali v neprimernih tesnih prostorih, je preskrbel
novo zgradbo, ki nosi ime po njem.
Čeprav je bil dušni pastir za Brazilce, je ustanovil
župnijo za Slovence in mu ni bilo težko, z avtobusom se odpeljati tja tisoč km
daleč, da je zanje maševal. Bil je eden od tistih Slovencev, ki je ponesel
slovensko ime in pridnost v širni svet.
Bil je v zvezi z duhovnikom Ludvikom Ceglarjem, duhovnim
pisateljem, ki je v Braziliji napisal več knjig, med njimi štiri o ljubljanskem
nadškofu Antonu Vovku, našem kandidatu za blaženega. V Braziliji je bil pokojni
pater povezan tudi z Jožetom Mestnikom, nekdanjim stiškim faranom. P. Alojzij
je dobro znal portugalsko in je sodeloval pri prevajanju fatimskih Lucijinih Spominov na slovenski jezik.
Na stara leta je za stalno prišel v naš samostan. Od 12.
decembra 2001 je bil najprej samostanski gost. Kmalu se je odločil, da postane
cistercijan, in 31. julija 2003 je izpovedal začasne zaobljube, 25. junija 2006
pa večne. Veliko je prevajal iz tujih jezikov na slovenski jezik, zlasti za
našo samostansko liturgijo, in je zelo rad spovedoval. Dočakal je več kot 92
let. Somaševanje samostanskih in drugih duhovnikov ter pogrebni obred je vodil
opat Janez Novak na prvo adventno nedeljo, 1. decembra 2013. Pokojni pater
Alojzij pričakuje vstajenje na samostanskem pokopališču pred stiško baziliko.
Naj mu bo dobri Bog bogat plačnik!
Naročite se na:
Objave (Atom)