Človekovo življenje je globoko
zaznamovano z grehom. Greh, ki ga naredimo, spreminja naše življenje in nam
prinese mnoge bridkosti. Spravlja nas v neke vrste suženjstvo, da delamo tisto,
česar nočemo. Jezus pravi, da bomo svobodni šele takrat, ko ne bomo več sužnji
greha. »Resnično, resnično, povem vam:
Vsak, kdor dela greh, je suženj greha. Če vas torej Sin osvobodi, boste
resnično svobodni.«
Mnogi cerkveni očetje in svetniki so se
ukvarjali z mislijo, kakšno je bilo človekovo življenje pred prvim grehom. Tudi
sveta brata Ciril in Metod sta o tem veliko razmišljala in raziskovala tako
imenovane pradedne časti. O tem ni lahko razmišljati, ker je greh tako zelo
spremenil človekovo življenje, da od stanja pred grehom ni ostalo veliko.
Mislim, da je najboljša podoba človekovega življenja pred grehom ravno Devica
Marija, ki je bila obvarovana madeža izvirnega greha. Na posebno Božjo željo je
bila edina izmed vseh ljudi tako čista, da je noben greh ni okužil ali umazal.
Ko opazujemo Devico Marijo, si po njej lahko ustvarimo podobo človeka pred
padcem v greh. Mislim, da je bilo stanje pred grehom zaznamovano s tem, da je
bil človek v tako močnem prijateljstvu z Bogom, da druge stvari na človeka niso
imele velikega vpliva. Človek je Bogu popolnoma zaupal in mu bil zvest. V
človeku je bilo otroško zaupljivo prijateljstvo, ki ga je povezovalo z Bogom.
Bog se je tega prijateljstva veselil in človeka vsak dan obdarjal z novimi
milostmi. Človek je bil za vse Božje milostne darove sprejemljiv in odprt. Niso
padali mimo, ampak so v človekovem srcu obrodili sadove. Človek je bil v celoti
poslušen Bogu. Danes tako poslušnost hitro označimo za negativno, kot nezrelost
ali nesamostojnost. Toda to ni pošteno: človek je bil poslušen Bogu, ker se je
zavedal, da je tako najbolje. Imel je svobodno voljo in lahko je pretehtaval,
kaj je zanj najbolje, in se tudi svobodno odločal. Prijateljstvo, ki ga je
živel, mu je vedno pomagalo, da se je znal odločiti za Boga. Tudi iz izkušnje
je vedel, da je bila odločitev za Boga tudi zanj najboljša. Poslušnosti tudi ni
doživljal kot podrejenost ali suženjstvo Bogu. Njun odnos je temeljil na čisti
in zaupljivi ljubezni. Človek se je zavedal, da ga ima Bog rad, zato mu je
zaupal v celoti in mu v svojem življenju ljubezen vračal. Ta ljubezen je bila
osvobajajoča. Človeku je pomagala, da je lahko rasel v svoji človeškosti in
ostal prijatelj z Bogom. Človekova samostojnost in svobodnost nikakor ni v
nasprotju z Božjo voljo. Bog človeku nikoli ne želi ničesar, kar bi ne bilo
dobro ali kar ga ne bi izgrajevalo.
Prvi greh je to čudovito razmerje
porušil. Človek se je obrnil od Boga in storil dejanje, ki mu ni bilo v dobro.
To dejanje je razdejalo njegovo srce. Postal je usmerjen in zagledan vase, v
svoj prav. Njegovemu ravnanju je začela gospodovati sebičnost. Ni bil več tako
svoboden, da bi se lahko odločal za Boga. Bog mu je postal nekoliko oddaljen,
zato med njegovimi izbirami pri odločitvah ni bil več na prvem mestu. Tudi
hudobni duh mu je oteževal vse odločitve, ker je vedel, da se ga da premagati.
Dobil je neko moč nad človekom, ki je prej ni imel. Prej mu je bilo nemogoče
premagati človeka, ker je bil v prijateljstvu z Bogom tako trden, sedaj pa je
postal bolj omahljiv in odprt tudi za vplive hudega duha.
Ob človekovem grehu je bil Bog zelo
prizadet, če govorimo po človeško. Bil je ponižan in razžaljen v svoji najbolj
čisti ljubezni. Na nek način se je čutil tudi zavrnjenega. Človekovo srce je
postalo nekoliko bolj zaprto Bogu. Bog je bil pri človekovem odločanju
postavljen med druge izbire. Sedaj človek ni več vedno izbral Boga, marveč se
je odločal za tisti nagib, ki je bil močnejši. Prav zaradi tega je Bog postal
človeku bolj nedostopen. To pa ne pomeni, da se je Bog od človeka oddaljil.
Človek je postal drugačen in Boga ni več imel na prvem mestu. Zelo preprosto bi
lahko rekli, da je človek postal nekoliko nesramen. Ni več gledal na tistega,
ki ga ima najbolj rad ali ki mu hoče najboljše. Odločal se je za tistega, ki je
bil najbolj prepričljiv in ne najbolj dober. Človek je bil pripravljen izbrati
tudi slabo, ker se mu je takrat to zdelo najboljše. Iz vsega tega vidimo, da se
je človeku nekoliko zaslepil pogled. Hudobni duh je človeku rekel, da bosta
prva človeka spoznala dobro in hudo. »V
resnici Bog ve, da bi se vama tisti dan, ko bi jedla z njega, odprle oči in bi
postala kakor Bog, poznala bi dobro in húdo.« Žena je videla, da je drevo dobro
za jed, mikavno za oči in vredno poželenja, ker daje spoznanje. Vzela je torej
od njegovega sadu in jedla, dala pa je tudi možu, ki je bil z njo, in je jedel.
V resnici sta takoj spoznala dobro in hudo. Spoznala sta smrt, ki je postala
zanju huda in težka. Poželenje, ki ju je okužilo, jima je odprlo oči, da sta
ugotovila, da sta naga. Tedaj so se obema
odprle oči in spoznala sta, da sta naga. Sešila sta si predpasnika iz smokvinih
listov. Zaslišala sta glas Gospoda Boga, ki je ob dnevnem vetriču hodil po
vrtu. Človek in njegova žena sta se skrila pred Gospodom Bogom sredi drevja v
vrtu.
Čeprav se je Bog, po človeško rečeno,
počutil postavljenega na stranski tir, človeka vendarle ni zapustil. Ni jima
nehal pomagati, a njegova pomoč je bila po grehu manj učinkovita, ker je človek
lahko nasedel tudi hudobnemu duhu ali lastnemu poželenju. Bog je že takrat
napovedal, da bo človeku poslal odrešitev, ko se bo dopolnil čas. Bog je
človeka še naprej navdihoval z dobrim in mu pomagal na poti življenja. Čeprav
se je človek v življenju trudil, mu njegov trud ni vedno odpiral oči za Boga.
Blodil je, trpel, se mučil z delom. Njegovo delo ni več rodilo tako obilnih
sadov in Božji blagoslov je imel manj učinka na zemljo, ki je postala prekleta.
p. Branko Petauer