Nekoliko
manj je bil opat Avguštin Kostelec srečen ob misli na tisti del stiškega
konventa, ki je po prvi svetovni vojni odšel iz Stične in se preselil v
Nemčijo. To so bili nemški menihi, ki so leta 1898 prišli v starodavni
zapuščeni stiški samostan in ga pomagali obnavljati. Ko je bilo konec prve
svetovne vojne, so se v novi državi Jugoslaviji počutili kot tujci. Tudi
takratni opat Bernard je bil med njimi. Odločili so se, da odidejo v Nemčijo in
si tam poiščejo nov dom v katerem od starih cistercijanskih samostanov. Zavetje
so našli v samostanu Bronnbach v dolini reke Tauber. Samostan je bil v lasti
domačih grofov. Ti so v njem zgradili varilnico piva. Bilo je precej nemirno, a
menihi so kljub temu upali, da bodo našli dovolj miru in prostora za normalno
redovno življenje. Naselili so se v zahodnem delu samostana in z žalostjo
opazovali industrijsko vrvenje v njem.
Da,
prav žalostno je bilo gledati tako čudovite prostore starodavne božje hiše v
Bronnbachu. V jedilnici je bilo skladišče premoga in drv. Vse stene so bile
črne od premoga. Nič ni bilo več opaziti, da so nekoč menihi v tišini in s
hvaležnostjo Bogu prejemali tam telesno hrano. V veliki Jožefovi dvorani, ki je
bila podobna stiški opatovi kapeli, se ni dogajalo nič več svetega. Grofje so v
tej dvorani prirejali bankete in plese, da je glasba odmevala pozno v noč. Opat
Bernard je bil žalosten, da so se odločili za naselitev v tem samostanu. S
pivovarji se pa tudi ni dalo veliko pogovoriti, da bi delali manj hrupa.
Pred
prihodom v samostan je nad cesto stala lepa oranžerija. Spredaj je bila vsa
poslikana s poslikavami tistega časa. Na zidu pod streho so bile upodobljene
vse celine. Takrat, ko so te poslikave naredili, še niso vedeli za Avstralijo
in je zato niso upodobili. Zato je slikar naslikal štiri celine: Evropo, Azijo,
Afriko in Ameriko.
Nekaj
let so stiški menihi tam živeli. Toda bilo jim je vedno bolj težko. Grofje
Löwensteini so bili zelo samosvoji. Za redovno življenje niso imeli posluha.
Toda kako naj bi ga imeli, saj so bili protestantske vere. Dva sobrata je v tem
času Gospodar življenja poklical k sebi. Položili so jih k večnemu počitku na
staro samostansko pokopališče.
Opat
Bernard je začel razmišljati, da bi se preselili kam drugam. Težko mu je bilo,
ker je bil že iz Stične navajen urejenega redovnega življenja. Pa miru so imeli
v Stični na pretek. Tu pa cele dneve in noči brnijo stroji v varilnici. Delavci
pa kričijo, kot bi jih plačal za to. Toda kje najti nov, miren dom? Praznih
cistercijanskih samostanov je bilo v Nemčiji na pretek. Sekularizacija jih je
uničila na stotine. Nekateri so postali kot kamnolomi za pridobivanje kamna.
Ljudje so prihajali, rušili zidove in kamenje odvažali na svoje domove, da so
gradili svoja poslopja. Večina jih je ostala nedotaknjenih.
Zvedeli
so, da je blizu Nürnberga star ženski cistercijanski samostan, ki je dokaj
dobro ohranjen. Res je v delu samostana gostilna, a večji del samostana je
prazen. Opat in nekateri bratje so obiskali samostan. Ko so se vrnili, so
navdušeno pripovedovali, da bo tam redovno življenje veliko bolje potekalo kot
v tem pivovarskem gnezdu. Po temeljitih pogovorih se je cela samostanska
družina odločila, da se resnično preseli v Seligenporten, kjer bi končno lahko
našli zaželeni mir.
Vsa
ta Kalvarija nekdanjih stiških menihov je opata Avguština bolela. Trpel je z
njimi in molil zanje, da bi imeli moč zdržati do konca. Prosil je Gospoda, naj
jim pomaga najti nov dom, kjer bodo lahko zaživeli mirno redovno življenje.
V
Stični se je gospodarsko stanje samostana dvigalo. Mlekarna, ki so jo postavili
pred nekaj leti, se je lepo razvijala. Vse mleko, ki je bilo v okolici
naprodaj, so kupili in tako ljudem omogočili reden zaslužek. Brat Peter se je
sirarstva zelo dobro priučil. Opat ga je poslal v razne druge samostane, ki so
se ukvarjali z mlekarstvom, da bi se naučil izdelovati sir, ki bi ga ljudje
sprejeli. Bival je v Švici, Avstriji in na Nizozemskem. Ko se je vrnil, je
modro vodil stiško mlekarno in skupaj z drugimi brati izdelal recept za pozneje
zelo znani Stiški sir.
Na
pristavi so menihi zgradili velike hleve in v njih redili okoli šestdeset krav
molznic. Na ta način so tudi z domačim mlekom oskrbovali mlekarno. Mlekarna je
pobirala mleko v vedno širšem okolišu. Za to je skrbel brat Nivard. Ob treh
zjutraj je odšel s tovornjakom iz samostana in se dopoldne vrnil s polno
cisterno mleka. Domačini iz Stične pa so sami prinašali mleko v mlekarno ali pa
ga dovažali z vozički.
Prostorska
stiska v samostanu je opata Avguština nagnila k temu, da je razmišljal o
novogradnji. Na južnem delu samostana je bila ob veliki žitnici na pol porušena
trdnjava, ki je nekoč služila za obrambo proti Turkom. Zgrajeni so bili štirje
obrambni stolpi z visokim obzidjem. Stolpi so bili dobro ohranjeni, zidovi in
osrednja utrdba pa so bili že v ruševinah. V prostoru med stolpi je nameraval
opat zgraditi večjo stavbo, ki bi bila lahko bivališče za veliko bratov. Spodaj
v pritličju pa bi lahko prostore uporabil za mesno industrijo, ki jo je
nameraval ustanoviti. Tako bi rešil dve težavi obenem. Dobil bi lepe in nove
prostore za mesarsko dejavnost in seveda bivališča za brate. Toda do nove in
moderne stavbe je dolga pot. Skromni začetki mesne industrije so bili v
pritličnih prostorih samostanske kašče. Na Dunaju so nakupili nekaj prvih in
najbolj potrebnih strojev.
Med
prvimi je bil v samostanski mesariji dejaven brat Celestin. Bil je kot deklica
za vse. Na vsako delo se je razumel in vsega se je lotil. Hitro se je priučil
vsake obrti, četudi je sprva ni poznal.
Opat
Avguštin je začel iskati arhitekta, ki bi izdelal načrte za novo stavbo na
južnem delu samostana. Mislil je na Plečnika, a je bil ta preveč zaposlen in ni
zmogel. Sam mu je predlagal svojega učenca Suhadolca. Ta se je res lotil dela.
Veliko je bilo usklajevanja in pogovorov. Opat je želel stavbo, ki bo preprosta
in uporabna. Nikakršnega razkošja, naj se tudi v novogradnji pozna, da se v
samostanu ravna po načelu uboštva. Arhitekt je znal prisluhniti opatovim
zahtevam in je svoje načrte večkrat popravil, dokler niso bili vsi zadovoljni.
Veliko
veselje so opatu prinesli mladi duhovniki. Vsako leto je bila vsaj ena nova
maša. Nove patre-duhovnike je opat Avguštin čuval kot punčico svojega očesa.
Bili so najlepši sad njegovega truda. Ponosen je bil nanje, a kljub temu jih je
vedno znova navajal k ponižnosti in zvestemu služenju. Skrbno jih je spremljal
in opazoval njihove sposobnosti. Ko je odkril njihove talente, jih je usmerjal
in spodbujal k študiju. Najbolj talentiranim je omogočal nadaljnji študij, da
so dosegli doktorske naslove. V Sloveniji je takrat bilo v polnem razmahu
liturgično gibanje, ki je imelo namen, da bi ljudje sveto mašo in druge obrede
čim bolj razumeli in pri njih dejavno sodelovali. Mladi patri so se z vsem
mladostnim ognjem vključili v to delo in kmalu je začela v Stični izhajati
revija Božji vrelci, ki je naletela na velik odmev. Pridružili so se jim še
nekateri zunanji liturgični sodelavci in gibanje je dobilo nov razmah.
Velika
želja opata Avguština je bila edinost kristjanov. Že mlade dijake, ki so se
šolali v Slomškovem zavodu, je skušal navduševati za to čudovito misel. Že samo
ime doma v Ljubljani je razodevalo misel o edinosti kristjanov, saj je bil
Anton Martin Slomšek velik apostol za zedinjenje vseh kristjanov. Njegovo
Apostolstvo svetega Cirila in Metoda je dobilo svoje mesto tudi med stiškimi
dijaki. Skoraj vsi so bili dejavni člani tega apostolstva.
Pri
bogoslovcih in mladih patrih pa je spodbujal učenje vzhodnih jezikov, da bi
tako lažje mogli vzpostaviti pristne stike z vzhodnimi kristjani. Radi so se
zbirali okrog profesorja Grivca, ki je bil zelo navdušen za to idejo. Poleg
učenja vzhodnih jezikov so začeli raziskovati tudi vzhodno bogoslužje. V celoti
so prevedli v slovenski jezik liturgijo svetega Janeza Zlatoustega. Tako so
slovenskim duhovnikom in drugim ljudem približali to čudovito vzhodno
bogoslužje. Iz tega zanimanja za edinost je vzklila zamisel, da so osnovali in
začeli izdajati revijo Kraljestvo Božje. V njej so veliko razmišljali o
edinosti in zbirali novice o dogajanjih s tega področja.
V
okviru liturgične prenove so mladi stiški menihi prevedli celotno mašno knjigo
v domači jezik. Poslej so ljudje lahko spremljali vse molitve pri sveti maši.
Knjiga je med ljudmi hitro našla svoje mesto.
p. Branko Petauer