Govoriti o smrti je danes kar nesodobno in čudno.
Ljudje bi to resničnost našega življenja radi dali na stranski tir. Zdi se,
kakor da bi radi vse življenje živeli brez misli na smrt, na koncu pa na hitro
umrli. Človek dobi občutek, kakor da smrt ni del našega življenja.
Ponekod po svetu, v bolj razvitih družbah, kakor
pravijo, odrivajo vse, kar je povezano z umiranjem in smrtjo čisto na rob
dogajanja. Pokopališča so prestavili daleč iz mest. Ljudje ne umirajo več doma,
marveč v bolnišnicah ali domovih za ostarele. Imajo celo posebne storitve ob
smrti. Umrle naličijo tako, da so vidni čim bolj takšni, kot so bili še v
življenju, da bi čim manj dajali videz, da so že umrli. Naredijo, kakor da so
samo zaspali. Nekateri celo otrokom ne pustijo imeti stika z umrlim, da ne bi
postali zagrenjeni. Vse to se dogaja zato, ker ljudje ne sprejemajo smrti kot
sopotnice v življenju. Hočejo uživati življenje, zaradi tega pa postane tudi
življenje drugačno. Vse je hitro, napolnjeno in natrpano. Ni časa, da bi se
ustavili in razmislili o svojem življenju in prihodnosti. Trenutek, ki ga
živijo, bi radi čim bolj uživali, in ko le-ta mine, že hitijo za drugim in
mislijo, kako bi naslednji trenutek spet uživali. Toda ali je vse to za človeka
zdravo? Ali je človek res bolj miren, če nikoli ne misli na smrt ali se z njo
nikoli ne sreča?
Iz življenja ni mogoče popolnoma odstraniti vsega,
kar je povezano s smrtjo. Trenutek smrti je vedno nepredvidljiv in te lahko
doleti kjerkoli in kadarkoli. Ob nas lahko umre kdo, za katerega smrti ne bi
niti slutili. Res lahko ostarele ljudi strpamo v domove in bolnišnice, da bodo
umirali daleč od nas, toda tudi mladi, ki živijo ob nas, lahko umrejo.
Mislim, da je bilo včasih drugače. Ljudje so
umirali v krogu svojih domačih. Če so bili bolni, so vsi vedeli, da ne morejo
biti več dolgo. Vsem je bilo jasno, da se bliža trenutek odhoda. V vernih
družinah so običajno molili za srečno zadnjo uro, umirajoči pa so se
pripravljali. Pred smrtjo so skušali urediti vse zemeljske zadeve z dediščino
in prejeli zakramente. Tako so imeli več možnosti, da so umirali pripravljeni
in spravljeni z Bogom in ljudmi. Tudi pokopališča so bila običajno okoli
cerkva. Ljudje so jih obiskovali vsako nedeljo in bili tako v stalnem stiku s
svojimi rajnimi, se jih spominjali in zanje molili. Smrt je bila vtkana v
njihovo življenje in so z njo živeli.
Tudi njihovo delo je bilo drugačno od današnjega.
Delali so, da bi se preživljali. Večinoma ljudje niso mislili na dobiček.
Ljubili so svoj košček zemlje in ga obdelovali ter se preživljali. Danes je
drugače; vsako delo mora prinašati dobiček, drugače je nekoristno. Tudi ljudje
morajo biti čim bolj uspešni in čim več narediti. Tako onemogli in bolni ljudje
postanejo nepotrebni in nekoristni, zato jih odstranijo iz normalnega okolja v
domove, kjer so zapuščeni in osamljeni. Tam nimajo nikogar, ki bi jih spremljal
na njihovi poti umiranja, in smrt jim res postane nekaj groznega in sovražnega.
Obdani so z množico strokovnega osebja, a ti jim ne morejo pomagati tako, kot
bi jim lahko domači. Velikokrat ti uslužbenci naredijo samo to, kar bo plačano.
Popolnoma razumljivo je, da je proces umiranja drugačen, je nekoliko nasilen.
To ni organska rast ali zorenje, temveč čakanje v grenkobi in zapuščenosti.
Skušajmo stopiti še korak naprej in si oglejmo,
kako bi naj kristjan doživljal smrt. Vsakemu kristjanu je jasno, da bo umrl.
Smrt zanj ne pomeni konec vsega, ampak prehod v drugačno življenje. Je
uresničitev tistega, kar je veroval, kar je upal in za kar je živel. Kristjan
ima tudi do bolnega človeka drugačen odnos. Ostarel človek ni nekoristen, ampak
je človek, ki je v življenju že veliko naredil, zato je dragocen. Tudi v svoji
starosti in onemoglosti je lahko koristen, ker lahko daruje svoje trpljenje za
svoje domače. V tihi žrtvi in molitvi lahko spremlja vse delo in življenje
domačih ter jim tako pomaga. Marsikaj jim lahko svetuje, ker iz svoje izkušnje
pozna življenje. Tudi mladim lahko deli iz svojih bogatih življenjskih izkušenj
ter jih vzgaja za bolezen in ostarelost.
Zakaj človek nosi v sebi strah pred smrtjo? Res je
le-ta povsem drugačna od vseh drugih doživetij v življenju, saj je vedno
enkratno neponovljivo dejanje. Smrt je treba razumeti kot pot k prijatelju ali
srečanje z njim in ne kot srečanje s tistim, ki te bo sodil. To pa je odvisno
od življenja. To mora biti urejeno in tako bo tudi smrt lahka. Umiranje je
podobno človekovemu srečanju s prijateljem. Če se dobro poznata in sta dobra
prijatelja, je vsako snidenje neke vrste veselje. Med njima ni napetosti ali
zahrbtnosti, tudi strahu ne. Poznata se dobro, drug drugemu zaupata in se rada
srečujeta. Spoštovanje med prijateljema je tako veliko, ker drug drugemu nista
naredila ničesar zahrbtnega, kar bi motilo njuno prijateljsko vez. Drugače je,
če sta dve osebi prijatelja samo na videz ali pa če je eden izrabil
prijateljstvo ali prijatelja v svojo korist. Tak odnos ni več čist, sproščen in
naraven. Mednju se je naselila neka tesnoba. Ko se srečata, vsaj tistega, ki je
skrivaj izrabil drugega, prevzame neka tesnoba in strah. Boji se, da bo
prijatelj izvedel za njegovo zahrbtno ravnanje. Nepoštenost prinese v odnos
nesproščenost in nezaupanje. Tisti, ki je ravnal slabo, lahko začne dvomiti v
drugega, ki je pošten. Svoja nepoštena nagnjenja prenaša vanj in sumi: Kaj, če
ni on ravnal še bolj nepošteno in je mogoče še bolj izkoristil mojo
»poštenost«? Odnos ni več prijateljski in zaupljiv, prepojen je z nezaupanjem,
sumničenjem in nepoštenostjo. Srečanje je zaradi vseh teh napetosti lahko prava
muka in trpljenje.
Podobno se z vsakim izmed nas dogaja ob smrti.
Živimo z Bogom in naše prijateljstvo z njim je naša glavna življenjska vsebina.
Bog je vedno iskren in zaupljiv prijatelj. K takemu prijateljstvu kliče tudi
nas, zato ni vseeno, kako živimo. Z Bogom je treba gojiti prijateljstvo. To pomeni,
da mora biti vse življenje sobivanje z Bogom. Potrebno se je truditi, da je ta
odnos vedno bolj živ. Prav molitev nam k temu pomaga. Z Bogom se je treba
pogosto srečevati v svetem obhajilu in ga obiskovati v zaupni molitvi. Potrebno
ga je poslušati in se z njim pogovarjati. Vsak kristjan mora postati domač z
Bogom. V življenju lahko zraste do Boga lep in zaupljiv odnos. Bog res postane
prijatelj, saj prav on lahko pomaga v vsaki stiski. Smrt je pravzaprav srečanje
z Bogom, ki je moj prijatelj. Če sva vse življenje prijateljevala in si
zaupala, bo poslednje srečanje nekaj veselega. Človek ne bo občutil nobene
tesnobe in ne strahu, saj mu vest ne bo ničesar očitala. Takim gotovo velja
blagor iz Knjige razodetja: »Blagor mrtvim, ki odslej umirajo v Gospodu! Da,
govori Duh, odpočijejo naj se od svojih naporov; kajti njihova dela gredo z
njimi.« Drugače pa je, če si človek za tako prijateljstvo ni nič prizadeval.
Mogoče je celo živel tako, kot da Boga ni ali ga je v življenju celo zatajil. S
takim odnosom se prijateljstvo krha in v človeka, ki dela proti Bogu, se
naseljuje tesnoba in nemir. Smrt ne bo srečanje s prijateljem, ki ga imaš rad,
marveč z nekom, ki se ga bojiš, ker se bojiš, da bi ti očital tvoje prestopke.
Človek se boji, da bi bil Bog z njim strog, zato se od njega še bolj oddaljuje.
Namesto da bi se z njim spravil, pred njim beži. Toda zakaj? Ali je Bog res
strog sodnik, ki išče izgubljene prestopnike, da bi jih kaznoval? Ne, ni! Bog
je dobrotljiv prijatelj in usmiljen Oče. Tako ga doživlja tisti, ki je vse
življenje delal po svoje. Običajno ima človek v starosti in bolezni veliko časa
za premišljevanje. Takrat se vsi prizori njegovih spodrsljajev zelo živo
vračajo v spomin. Sprašujejo nam vest in še bolj burijo našo notranjost. Mnoge
ljudi to zelo zbega. V nemiru se občutki krivde še stopnjujejo in nemalokrat se
zgodi, da taki ljudje obupajo nad življenjem. V strahu pred srečanjem z Bogom
si sami vzamejo življenje, misleč, da mu bodo na ta način ušli. Smrt takega
človeka more biti resnična groza in trpljenje.
p. Branko
Petauer