Sveti Avguštin
je v pismu vdovi Probi zapisal: »O bratih [puščavnikih] v Egiptu pripovedujejo,
da opravljajo pogostne molitve, vendar prav kratke, ki jih izrečejo v eni sapi,
kakor bi zagnali kopje, da bi skrbno obujena srčna pobožnost, ki je molivcu
najbolj potrebna, s časom ne izhlapela in oslabela. To nam dovolj jasno kaže,
da ne smemo dopustiti, da bi srčna pobožnost, kadar popušča, čisto otopela, a
tudi naglo naj je ne pretrgamo, dokler je živa.« To je puščavnikom pomagalo, da
so živeli v stanju molitve.
Predvsem je
sveta Družina, Jezus, Marija in sv. Jožef, živela v stanju molitve. Pa tudi
svetniki so bili s pomočjo izrečne molitve ali na kak drug način stalno
povezani z Bogom. Že za prerokinjo Ano je zapisano, da »templja ni zapuščala,
ampak je noč in dan s postom in molitvijo služila Bogu« (Lk 2,37). V stanju
molitve je živel sv. Pavel in mnogi prvi kristjani, ki so se k posebnim
molitvam zbirali v templju in po hišah. Sv. Hieronim pravi o sv. Jakobu
Mlajšem, da je tako pogosto kleče molil, da je njegova koža na kolenih postala
trda kot kamelja koža.
Sv. Anton
Puščavnik je pogosto noč prečul v molitvi. Sv. Atanazij poroča, kako je sv.
Anton po taki prečuti noči zjutraj žalosten govoril soncu: »Sonce, kako da si
že zopet tu? Ti mi odvračaš oči od veliko lepšega Sonca!«
Sv. Frančišek
Ksaver, véliki misijonar Indije in Japonske, ki je pridobil velike množice za
Kristusa, je bil velik mož molitve. Skrivnost njegove silne in tako
blagoslovljene dejavnosti je ravno v njegovi molitvi. Molitve ni nikdar opuščal
ne skrajševal, čeprav je bil od misijonarskega dela popolnoma izčrpan.
Privoščil si je le kake tri ure spanja, ostali čas noči je premolil. Celo v
spanju so ga slišali, kako je klical: »O moj Jezus! O moj Stvarnik!« Pogosto je
celo noč premolil pred Najsvetejšim.
Sv. Frančišek
Saleški se je ob vsaki stvari spomnil na Boga. Njegovo življenje je bilo trajno
pogovarjanje z Bogom. Če je bil na polju, je rekel: »Mi smo tudi polje, ki ga
je Bog obdelal, da bomo obrodili sad.« Ko je šel mimo lepe cerkve, je vzkliknil:
»Tudi mi smo svetišče živega Boga; zakaj naše duše niso okrašene s svetimi krepostmi?«
Ko je zagledal lepe cvetlice, se je vprašal: »Kako to, da cvetje naših kreposti
ne obrodi sadu?« Ko je opazoval umetniške slike, je razmišljal: »Nič ni lepšega
kakor po Božji podobi ustvarjena duša.« Ko je bil na vrtu, je rekel: »Kdaj bo
vrt naše duše obložen s cvetjem in sadjem?« Kadar je prišel do reke, je dejal: »Kdaj
bomo tako kakor vode, ki se izlivajo v morje, sklenili popotovanje k Bogu?«
Sv. Fidelis,
prvi mučenec iz kapucinskega reda, je bil človek molitve. Njegov sobrat p.
Janez, ki je v procesu za razglasitev za blaženega nastopil kot priča, je
izpovedal:
»Njegov duh je
bil v življenju zmeraj usmerjen k Bogu, v vsakem položaju, v vročini in mrazu,
v lakoti in žeji, v nevarnostih in naporih, pa naj je bil v samostanu ali kje
zunaj. Čas molitve, ki so ga določala redovna pravila, mu ni zadoščal.
Zornicam, ki so s premišljevanjem trajale od polnoči do dveh, je vedno dodal še
eno uro molitve. Pri vsem tem je bil zjutraj ob petih spet prvi v koru. Na
vsako pridigo se je pripravljal z dolgo molitvijo in po pridigi je spet vsaj
eno uro molil. Spal je malo, ponoči je pogosto vstajal in molil.«
Albera pravi o
sv. Janezu Bosku: »Smeli bi reči, da je bilo don Boskovo življenje neprestana
molitev, stalno in nikdar pretrgano zedinjenje z Bogom. O tem nam priča
odkritosrčna veselost, ki ni nikoli izginila z njegovega vedno smehljajočega se
obraza. Kadarkoli smo prihiteli po kakšen nasvet, se nam je vselej zdelo, kot da
je moral pretrgati pogovor z Bogom, da nas je mogel poslušati. Pa tudi nasveti
in besede, s katerimi nas je opogumljal, so se zdele, kot da so prišle iz
Božjih ust.«
Ceruti je
povedal o istem svetniku: »Zase sem popolnoma prepričan, in so mi pravili tudi
drugi, ki so ga pobliže poznali, da je bilo njegovo življenje, posebno v
zadnjih letih, ena sama nepretrgana molitev.«
Neprenehoma
moliti ne pomeni, da kar naprej molimo ustne molitve, saj je to nemogoče. Prav
tako med delom večinoma ne moremo izrečno ustno moliti. Če je z delom zaposlen
naš duh, hkrati ne moremo misliti na Boga. Lahko pa naš duh pogosto poleti k
Bogu, a še važnejše je, da je naše srce čim bolj pri Bogu. Nenehna molitev je
predvsem notranja usmeritev celotnega življenja na Boga. To je takrat, kadar
živimo in delamo za Boga, z njim in v njem. Takrat tudi spolnjujemo njegovo
voljo. Takrat si pogosto najdemo čas tudi za izrečno molitev.
Sv. Terezija
iz Kalkute nas spodbuja: »Ljubimo molitev! Čez dan bi morali dostikrat začutiti
željo po molitvi. Čim več v tihi molitvi prejmemo, tem več lahko pri delu
razdamo.«
Do stanja
molitve pridemo z dolgotrajnim sodelovanjem z Božjo milostjo. Velja, kar pravi
sv. Janez Klimak: »Bog podari sposobnost molitve onemu, ki moli.« Vaja dela
mojstra!
O svetopisemskih
očakih je rečeno, da so hodili pred Bogom z nedeljenim srcem, kar je neprestana
molitev ali stanje molitve. V stanju molitve ni nobenega nasprotja med delom in
molitvijo, jedjo in spanjem. Vse je postalo eno.
Bl. Contardo Ferrini
(u. 1902), vseučiliški profesor, ki je bil velik znanstvenik, je dnevno hodil k
maši, pred njo molil četrt ure in se je tudi med delom pogosto zatopil v
molitev. Če je le utegnil, je več ur premolil pred Najsvetejšim. Mnoge noči je
prebedel v molitvi. Ljudje so govorili o njem, da moli kakor angel.
Neprestana
molitev je s pomočjo Božje milosti možna za tistega, ki upošteva, da je vsa
zemlja polna Božjega veličastva (prim. Iz 6,3) in da »stvarstvo nestrpno
hrepeni po razodetju Božjih sinov« (Rim 8,19).
Stanju molitve
se približa človek, ki pogosto in dobro moli; človek, ki mu je tudi delo in
razvedrilo, veselje in žalost povod, da se dvigne k Bogu. Mlajša uslužbenka
piše:
»Molim, kadar
imam drobce brezposelnosti čez dan: ko hitim v službo, na avtobusu, v vrsti za
nakup. To je navadno preprosta misel na Boga, prošnja za nekoga, ki je v
stiski, občudujoča zahvala za lepoto zvezdnatega neba, navadno pa kar kratek
verz iz psalma: »O Bog, kakor jelen hrepeni po studencu, tako moja duša koprni
po tebi. Mojo dušo žeja po Bogu, živem Bogu.«
Sv. Janez
Henrik Newman govori o duhu nenehne molitve: »Človek ne more biti eno uro zares
veren in drugo neveren. Saj bi potem lahko rekli, da more biti izmenoma eno uro
zdrav in naslednjo bolan. Človek, ki je veren, je veren zjutraj, opoldne in
zvečer. Njegova vernost je bistvena značilnost, je posoda, ki obsega vse
njegovo mišljenje, govorjenje in dejanje: vse sestavlja prav isto celoto. V
vseh rečeh vidi Boga, vse svoje delovanje povezuje z duhovnimi cilji, ki mu jih
je Bog razodel. Vse dogodke v teku dneva, sleherno osebo, ki se z njo sreča,
novice, ki jih sliši, vse meri z merilom Božje volje.
Kdor tako
živi, o tem lahko skoraj dobesedno rečemo, da neprestano moli. Vedno se zaveda
Božje navzočnosti, zato se stalno spoštljivo obrača na Boga, ki mu je zmeraj
pred očmi, z notranjo govorico molitve in hvale, ponižne izpovedi in veselega
upanja.«
p. Anton