Trpljenje
je skrivnost, o kateri se veliko govori, a jo je težje živeti. Mnoge ljudi
misel na trpljenje ohromi, da niso več sposobni trezno razmišljati. Zaradi
trpljenja na svetu mnogi ljudje obtožujejo Boga, da je on kriv za toliko zla.
Zakaj Bog trpljenje pošilja ali dopušča?
Jasno
nam mora biti, da veliko trpljenja ljudje naredimo sami. S svojim ravnanjem si
marsikatero bolečino naredimo sami, potem pa se pritožujemo čez Boga, da je on
kriv našega trpljenja. Zaradi tega ga mnogi označijo za tirana in tistega, ki
uživa, če človek trpi.
Bog
človeka neizmerno ljubi in ga ni ustvaril za trpljenje, marveč za srečo. Bog je
človeka, ki ga je ustvaril, tako zelo ljubil, da hoče z njim deliti večno
srečo. Zato Bog ne more biti tisti, ki povzroča trpljenje. Bog je svet uredil
tako, da bi bilo na njem čim manj trpljenja. Toda človek sam je prekrižal
njegove načrte in grešil. Ker je imel človek svobodno voljo, se je lahko
svobodno odločal za različna dejanja, seveda pa je moral s tem prevzeti tudi posledice
le-teh. Bog je človeka v raju z vso ljubeznijo opozoril, naj ne seže po drevesu
življenja in po drevesu spoznanja dobrega in hudega. Povedal mu je tudi za
posledice, ki bi se zgodile, če bi vendarle segel po tem drevesu. Gospod Bog je človeku zapovedal in rekel: »Z
vseh dreves v vrtu smeš jesti, le z drevesa spoznanja dobrega in hudega nikar
ne jej! Kajti na dan, ko bi jedel z njega, boš gotovo umrl.« Naročilo je
bilo jasno in človek je vedel, kaj se bo zgodilo, če bo prekršil zapoved. Kača pa je bila bolj prekanjena kakor vse
živali na polju, ki jih je naredil Gospod Bog. Rekla je ženi: »Ali je Bog res
rekel, da ne smeta jesti z nobenega drevesa v vrtu?« In žena je rekla kači: »Od
sadu drevja v vrtu jeva, ›le z drevesa sredi vrta,‹ je rekel Bog, ›ne jejta
sadu, tudi dotikajta se ga ne, sicer bosta umrla!‹« Kača pa je rekla ženi:
»Nikakor ne bosta umrla! V resnici Bog ve, da bi se vama tisti dan, ko bi jedla
z njega, odprle oči in bi postala kakor Bog, poznala bi dobro in húdo.« Žena je
videla, da je drevo dobro za jed, mikavno za oči in vredno poželenja, ker daje
spoznanje. Hudobni duh je v prva človeka zasejal dvom, češ ali si ni mogoče
Bog kaj pridržal zase in nama ni razodel? Mogoče naju hoče držati v šahu?
Mogoče pa njegova ljubezen le ni tako iskrena kot kaže na prvi pogled? Hudobni
duh ju je skušal in jima rekel, da bi se jima odprle oči in bi spoznala dobro
in hudo ter postala kakor Bog. Ker je v njiju prebudil še slo po časti, da bi
postala kakor Bog, ju je prepričal, da sta stegnila roko po drevesu spoznanja
dobrega in hudega. Res sta spoznala hudo in dobro. Toda to njuno spoznanje ni
bilo tisto, kar jima je obljubljal hudobni duh. Bila sta oropana Božjega
prijateljstva in morala sta iz raja v trdo življenje. Njuno življenje je
postalo en sam trud in muka. Okusila sta trpljenje v vsej njegovi ostrini. Ker
sta se od Boga oddaljila, ju je trpljenje še toliko bolj pestilo. Če bi bila z
Bogom bolj povezana, tako kot sta bila v raju, bi mogoče trpljenje ne delovalo
s tako ostrino.
Kar
se je zgodilo prvima staršema, se dogaja danes vsakemu izmed nas. Poznamo Božje
zapovedi in vemo, kaj sledi, če jih kršimo, pa vendar grešimo in si nakopavamo
nepotrebno trpljenje. Tako seveda Bog ni nič kriv, da mi trpimo, če smo si
trpljenje sami nakopali na grbo. Toda Bog je usmiljen in noče, da bi človek
trpel. Že v raju je napovedal, da bo nekoč poslal odrešenika, ki bo strl glavo
hudobnemu duhu. »Sovraštvo bom naredil
med teboj in ženo ter med tvojim zarodom in njenim zarodom. On bo prežal na
tvojo glavo, ti pa boš prežala na njegovo peto.« Obljubil je, da bo prav
žena, ki je bila zapeljana, strla glavo hudobnemu duhu. Tako je človeštvu dal
upanje, da bo prišel drugačen čas.
Z
rojstvom Marije, Jezusove matere, se je to začelo uresničevati. Marija je bila
drugačna kot Eva. Bila je pokorna in poslušna Bogu. V polnosti je bila sposobna
izpolniti Božjo voljo. Ni se pustila premamiti mikom sveta. Bila je tako zazrta
v Boga, da je druge stvari niso mogle zmotiti. Postala je izbrana posoda, v
katero je Bog lahko položil svojega edinorojenega Sina. Dala mu je človeško
telo, da je postal eden izmed nas. On, ki je bil pravi človek, je bil v celoti
pokoren Očetu in se ni pustil premagati hudobnemu duhu. Sam ga je premagal s
čudovito pokorščino in mu s tem odvzel moč, ki jo je imel nad človekom. Prvi
človek je moral umreti, ko je spoznal dobro in hudo, Kristus pa je uničil moč
smrti, ker je bil pokoren do smrti, smrti na križu.
Toda
kaj se je z Jezusovo daritvijo spremenilo glede trpljenja? Jezus je postal
solidaren s človekom v njegovem trpljenju. Pokazal mu je, da je tudi Bog
pripravljen trpeti za človeka. Vse trpljenje, ki ga je vzel na svoje rame, je
bilo za človeka in po človeku. Pokazal nam je, da nas razume v vsakem našem
trpljenju. Ni mu tuje. Ne bo nam ga odvzel v celoti, toda dal nam je zgled,
kako naj trpimo, da bo trpljenje tudi pot k Bogu.
p. Branko Petauer