Poznamo
Jezusovo pripoved o cestninarju in farizeju, ki v templju molita. Farizej se
hvalil, kaj vse je dobrega storil in pri tem zaničeval cestninarja. Cestninar
pa je stal daleč proč in še oči ni upal povzdigniti proti nebu, ampak se je
trkal na prsi in govoril: »Bog, bodi milostljiv meni grešniku!« Jezus ga je
pohvalil: »Povem vam: ta je šel opravičen domov, oni pa ne; kajti vsak, kdor se
povišuje, bo ponižan, in kdor se ponižuje, bo povišan" (Lk 18,10–14).
Sv.
Peter nas vabi: »S ponižnostjo se vsi povežite, ker se Bog prevzetnim upira,
ponižnim pa daje milost« (1 Pt 5,5b).
Primer
ponižne molitve so stotnikove besede Jezusu, ki jih, nekoliko preoblikovane,
molimo pred sv. obhajilom: »Gospod, nisem vreden, da prideš pod mojo streho,
ampak reci le besedo in moj služabnik bo ozdravljen« (Mt 8,8). Kanaanska žena
je Jezusa prosila za svojo hčer. Njena ponižna vera je šla tako daleč, da se je
primerjala s psički, ki »jedo drobtinice, ki padajo z mize njihovih
gospodarjev« (Mt 15,27). Po obilnem ribjem lovu je Simon Peter »padel Jezusu
pred noge in rekel: 'Pojdi od mene, Gospod, ker sem grešen človek!'« (Lk 5,8).
Neki
redovnik piše: »Prava molitev človeka razgalja. Če hočem resnično moliti, moram
nujno vreči s sebe vso navlako in si iskreno pogledati v oči. Pravi molivec je
nujno ponižen; podoben je cestninarju, ki skrušen stoji v mraku svetišča in
trkajoč se na prsi prosi Božjega usmiljenja. Iskrena ponižnost je prava
molitvena drža. Težko je biti ponižen, težko je res moliti.«
Jezus
je, kakor starozavezni preroki, naglašal notranjo, pristno molitev. Njegov
zgled je močno deloval na učence, ker je bila molitev pri njem nekaj popolnoma
človeškega, pristno življenjskega. Nastopal je proti vsaki hinavščini: »Varujte se pismoukov, ki radi
hodijo okrog v dolgih suknjah in jim je všeč, da jih ljudje na cesti
pozdravljajo. Radi imajo prve sedeže v shodnicah in častna mesta na gostijah.
Vdovam požirajo hiše, pri tem pa na videz pobožno opravljajo dolge molitve; te
bo zadela hujša obsodba« (Lk 20,46s).
Kako
naj molitev prihaja iz ponižnega srca, uči tudi sv. Ciprijan: »Če molimo,
govorímo in prosímo umirjeno, mirno in hkrati spoštljivo. Pomislimo, da stojimo
pred Božjim obličjem. Božjim očem mora biti všeč, kako se vedemo in kako
govorimo. Kajti kakor objestnež na ves glas kriči, tako se spodobi spoštljivemu
prosilcu skromno prositi in moliti. Saj nam je Gospod v svojem nauku zapovedal,
na skrivnem moliti, na samem, na tihem, celo v sobah, ker je to bolj skladno z
vero.«
Ponižna
molitev lahko pride le iz ponižnega in skrušenega srca. Tomaž Kempčan priporoča
v Hoji za Kristusom: »Vdaj se srčnemu kesanju in našel boš pobožnost!« Tako
moli človek, ki spozna in prizna, da je pred neskončno svetim Bogom grešnik.
Kardinal Newman pravi: »Kdor hoče biti pred Bogom velik, mora prej postati prav
majhen.«
Romano
Guardini je v knjigi Uvajanje v molitev zapisal: »Človek se pred Božjo svetostjo zave lastne nevrednosti. Ta
zavest je prvi vzgib k molitvi. Človek spozna, da je sebičen, krivičen,
omadeževan, hudoben ... Ni dovolj, da samo spoznaš, moraš se tudi vdati v to,
da si grešnik. Ne trmasto in samopašno, marveč iskreno in voljno. Tudi se ne
ponižuj pretirano in ne bodi besen nase, vedi se dostojno in odgovorno. Z
dejstvom, da si grešnik, se moraš sprijazniti in sramoto prenesti: to je
podlaga za prenovo.«
Za
temeljito spoznanje in odkritosrčno priznanje grešnosti je potrebno spoznavanje
sebe s pomočjo luči Božje milosti. To pa si izprosimo v molitvi.
Krepost
ponižnosti je v človeku nekaj trajnega. Ponižen človek ne prizna le svojih
napak, ampak tudi tisto, kar je v njem dobrega, le da to ne pripisuje sebi,
temveč Bogu. Ponižnost se ne razodeva samo v odnosu do Boga, temveč tudi v
odnosu do bližnjega. Najgloblji temelj ima v Jezusovem izničenju do smrti na
križu in je hoja za izničenim in zapuščenim Kristusom, poseben njegov dar.
Povezan je z ljubeznijo do Boga in bližnjega. Večina tega daru ne razume, ker
misli, da je v nasprotju s človeškim dostojanstvom.
Zakaj
je ponižnost za dobro molitev tako pomembna? Bog je človeka postavil za krono
stvarstva, kako to, da pričakuje od človeka, da se bo pred Bogom poniževal? Gre
za resnico, da je človek hkrati velik in majhen; velik, če pusti, da ga Bog
napravi velikega, majhen, če ostane sam v sebi. Če se pred Bogom ponižamo, se s
tem najbolje pripravimo na sprejem Božjih darov. Če se pred neskončno svetim
Bogom ponižujemo, gremo iz sebe, se rešujemo svoje sebičnosti, očiščujemo svoje
srce. Ker je ponižnost velik Božji dar, si ga je treba od Boga izprositi. S tem
darom sodelujemo, če se vadimo v poniževanjih in v luči vere in evangelija
razmišljamo o svojih slabostih in grehih.
Če
nas beseda »ponižnost« moti, lahko uporabljamo besedo »iskrenost« kakor dela
neki študent: »"Molitev je pogovor z Bogom, pogovor z bitjem, z osebo, ki
ve o nas samih neskončno več, kot bomo mi kdaj sposobni slutiti. Zato zahteva
molitev od nas predvsem iskrenost. Le tako ne bomo doživeli samote Božjega
molka. Iskreni pa smo le, če smo odkriti do zadnjih kotičkov svoje vesti.
Pogosto se nam dogaja, da se naša molitev sprevrže v opravičevanje samega sebe
in naših dejanj. Misli, ki iščejo le svojo potrditev in rešitev v nas samih,
niso molitev! Moliti pomeni darovati vso svojo majhnost, neuspehe in poraze Bogu
brez opravičevanja, a s kesanjem in zato tudi z zaupanjem, da nam bo zaradi
Božje ljubezni odpuščeno.
Molitev
pa ni samo samoobtožba. Moliti pomeni tudi darovati Bogu vse svoje uspehe in
upe. Moliti pomeni, da se v Bogu veselimo, da načrtujemo prihodnost.«
p. Anton