Avor tega
spisa dr. Marko Kremžar je v 94. letu starosti, 11. junija, v Argentini umrl.
Bil je ena izmed osrednjih osebnosti slovenske politične emigracije, politik,
ekonomist, pisatelj in publicist.
“Zdaj
je moderna odprtost, a boste videli, da bo prej ali slej kaka država spet
pričela ostreje nadzorovati meje. Zato
imamo pamet, da vemo, kdaj in koliko odpreti vrata hiše pa tudi države in
lastnega poželenja. Prav tega nista storila,
po pripovedi Svetega pisma, prva človeka, ko sta prvič prelomila Božjo voljo in
zavrgla Njegov red, ter sama odločala, kaj je zanju dobro in kaj ne.«
»To
so bajke. Le kaj se je mogel odločati tisti primitivni človek.«
»Tega
res ne vem, zanimivo pa je, da je tisti človek razmišljal prav tako kot vi. Kar
pa se znanosti tiče, nas vedno postavlja pred odločitve dobre ali slabe uporabe.
Ob ognju se grejemo, ali zanetimo požar; z atomsko energijo si lajšamo delo,
ali rušimo stvarstvo.«
“In
Bog, ki je vse to vedel, zakaj ni slabega preprečil? Kje je potem njegova
dobrota, če nas je nagnal v to žalostno eksistenco?”
“Ali
raje ne bi bili, ali raje ste? Jaz sem, kljub revmi, hvaležen za čas, ki mi je
bil podarjen.”
“Ne
vem, kaj bi rekli tisti, ki umirajo po svetu od lakote?”
“Morda
so hvaležni Bogu za dar življenja in smrti.”
“Hvaležni
za smrt? Če je to šala, je ne razumem …”
“Ni
šala. Ko nam telo opeša, je smrt rešitev. Ali mislite, da bi morali živeti kar
naprej, vedno z istimi dolžnostmi, težavami, z isto zabavo in z istim delom?”
“Če
je smrt rešitev, potem je vse brez smisla.”
“Ne
bi rekel. Kaj če nas smrt osvobodi oslabelega telesa, s katerim smo se
pripravljali na večnost?”
“Mislite,
da je tam, na oni strani kaj? Da ni le prazen nič?”
“Nič,
kar je, se ne izniči. Materija, ko se izrablja, se spreminja v energijo, zakaj
bi se izničil le duh?”
“Res
mislite, da s smrtjo ni konec?”
“Prepričan
sem, da ni. Prej bi rekel, da je pričetek, da sta čas in večnost, svet in
presežnost, transcendenca, del
iste, neskončne stvarnosti.”
“Kako
morete biti prepričani?”
“Razmišljam
in verjamem.”
“Komu
verjamete?”
“Bogu, ki se nam je razodel, in svoji
pameti.”
“Veliko pametnih ljudi ne veruje. Pa
smo spet pri veri.”
“Kaj pa veste o veri takega, da vas
ne prepriča?”
“Ni znanstveno utemeljena.”
“Seveda, vera ne govori o otipljivih
rečeh, kot fizika, a tudi sila težnosti ni otipljiva in ljubezen ni znanstvena.”
“Znanost, tehnika, to je bodočnost,
ostalo so stvari, ki se jih v šoli ne uči. Niso važne.”
“Imate prav, glede tega je naša šola
pomanjkljiva.”
”Otroci se morajo učiti, kar jim bo
koristilo za življenje.”
“Prav je, da se pripravljajo na
kratko življenje v času, skrbi pa me, da jih je veliko, ki se ne pripravljajo
na življenje v večnosti.”
“Živimo
zdaj in tu. Če je tam kaj, ne more biti zelo komplicirano, ker konec koncev
gremo vsi tja. In če se prične tam spet vse na novo, zakaj bi si zdaj belili glavo
s temi rečmi?”
“Kaj pa, če ni vse na novo? Kaj, če
je tam nadaljevanje?”
“Kako to mislite?”
“Naša duša, zavest, jaz in vi bova
živela naprej. Življenje se nadaljuje.”
“Zakaj potem smrt?”
“Telo je materija. Podvrženo je
zakonom časa in prostora, duša pa se taka, kot je bila ustvarjena in smo jo v
času sami oblikovali, sprosti in preseli v duhovni svet.”
“In tam, mislite, da boste šli
kristjani v nebesa, nas bo pa vzel hudič. Dajte no. To so izmišljotine.”
“Nebesa
in pekel, ali bivanje v Božji ljubezni ali bivanje brez nje, je resničnost, ki
zahteva odločitve, pred katere smo postavljeni vsi ljudje.”
“Vi
mislite, da bo tisti vaš Bog, če res je, po smrti sprejel svetnike, druge pa
zavrgel? Večina o teh rečeh ne ve ničesar, kako naj se potem odločajo?”
“Vsi ljudje imamo vest. Vemo, kaj je
dobro in kaj ne.”
“Vemo že, a kdo dela vedno tisto kar
je dobro in prav?”
“Nihče. Vsi smo grešniki, a nam je
vendar lahko kdaj kake stvari žal. Priznanje naših slabih dejanj in opustitve
dobrih je potreben korak do obžalovanja in Božjega usmiljenja.”
“Ali res mislite, da je vse odvisno
od Njega?”
“Vse, kar je, je odvisno od
Stvarnika, ker pa smo svobodna bitja, tudi od nas.”
“Vsi
smo rdeči pod kožo, nihče ne živi, kot pravite, po vesti. Smo grešniki in jaz
si ne domišljam, da bi bil lahko kaj drugega. Kot sem rekel. Tista vaša nebesa
so za elito, za take brez grehov, za rajo pa naj bo pekel. Tako je že na
zemlji, brez kakega boga. Za to ni treba večnosti.«
»Govorite o nebesih in peklu, bi
rekel, da ste včasih hodili k verouku. Ali ste bili celo ministrant?«
»Tisto ne, k verouku pa so me res
naganjali doma. Pri župniku smo morali znati vse zapovedi in grehe na pamet.«
»Pa se menda niste učili le o
grehih?«
»Vedno
pravijo, da so važni grehi, teh pa imamo vsi dovolj, tako da je vse skupaj brez
pomena.«
»Če
ni Boga, je res vse brez smisla, če pa je,
se je vredno vprašati o smislu vsega, kar je, tudi greha, ki je odsotnost
ljubezni.«
»Ne
boste rekli, da grešniki ne znamo ljubiti. Prepričan sem, da bolj kot kak
svetnik.«
»Zamenjujete spolnost z ljubeznijo.«
»Ali mislite, da je kaka razlika? Za
večino je ni.«
»Spolnost je lahko izraz ljubezni,
lahko pa tudi sebičnosti.«
»Vsi smo sebični. Poznate koga, da
ne bi bil?«
»Kot
vsaka lastnost, mora biti tudi sebičnost uravnovešena. Kar je v nas slabega,
prihaja iz neurejene sebičnosti, iz napuha ali iz sovraštva. Vse te lastnosti
pa so nasprotje ljubezni. Vendar mislim, da je kljub temu v večini ljudi več
ljubezni in dobrote, kot to kažejo na zunaj.”
“Nekaj
že, a dobro veste, da se večina peha in trudi le zase. A to ne pomeni, da bi
bili slabi ljudje.”
“Rekel
bi, da malokdo misli vedno le nase. A dandanes ljudje ne razkazujejo radi
dobrote. Pa smo vendar vsi zmožni kdaj kakega dobrega dela.”
“To
že.”
“No
in kdor ima v trenutku, ko se poslovi s tega sveta, v sebi vsaj iskrico
ljubezni, ne more v pekel.”
“Zakaj
ne?”
“Ker
v peklu ni prostora za ljubezen.”
“Potem
je tisti vaš pekel prazen?”
“Pekel
je hudičev, a se bojim, da ni prazen.”
“Dajte
no, saj ste rekli, da je dovolj narediti kdaj kaj dobrega.”
“Ne
obračajte besed. Vprašanje je, ali je ob koncu življenja od tistega dobrega,
storjenega iz ljubezni in usmiljenja, kaj ostalo v nas. Vsaj velika slaba
dejanja moramo obžalovati, tako smo v prijateljstvu z Bogom. Nekdo, ki je s
slabimi dejanji uničil v sebi zmožnost ljubiti in ni te lastnosti gojil z
dobrimi deli, se lahko znajde na pragu večnosti brez trohice ljubezni. A tudi
jaz upam, da takih nesrečnikov ni veliko.”
“Kaj
pa ostali? Za hudiča so predobri, za tista vaša nebesa pa preslabi. Tam grešnikov
ne marajo.”
“Vsi
smo grešniki. Skesati se je treba.”
“Skesati
na zadnjo uro? Se mi ne zdi pošteno.”
“Bolje
je kot nič. Kjer je vsaj malo ljubezni, je po Božjem usmiljenju tudi to
mogoče.”
“In
kaj potem?”
“Za
nebesa bo treba dozoreti.”
“Mislite,
da potem Bog odmeri kazni?”
“Bog
ne meri kazni. Mislim, da bomo kar sami spoznali, da še nismo zreli za to, kar
nam je v večnosti pripravil Stvarnik. Potem bomo čakali, da se ob tisti iskrici
ljubezni, ki smo jo ohranili v sebi, počasi in z Božjo pomočjo in našimi
molitvami stopi ledena gora grehov in sebičnosti, ki jo imamo nakopičeno v
duši.”
“Mislite, da je to večnost?”
“Očiščevanje
je verjetno v času, ki je del večnosti. Traja, a bo minilo. Kristjani pravimo
temu stanju vice. Nekoč se bo končalo, ker je plamenček ljubezni močnejši kot
ledenik naših slabosti. Po Božjem
usmiljenju se ta čas konča pri Njem, ki je vir ljubezni. To bo večnost, ki ne
mine, a pred njo bo sodba.”
“Mislite
´sodni dan´, ko bo zemlja uničena?”
“Nekoč
se bo zemlja, ki je materija, tako ali drugače izrabila, se presnovila, ali kot pravi Sveto Pismo:
prešla. Takrat bo Bog zaključil zgodovino in naš čas. To bo trenutek sodbe, ko
se bo Kristus vrnil med nas. Konec bo tudi vic in prepad med ljubeznijo in
sovraštvom, ki je odsotnost ljubezni, bo postal dokončen in večen.”
“To
zveni skoraj preroško.”
“Je
preroško. Tako uči Cerkev, kot se morda spomnite od verouka. Naše duše bodo
takrat ponovno prejele oporo teles in vsi, ki bodo v območju Božje ljubezni,
bodo sprejeti v novo, svetlo in sveto razsežnost zunaj časa. To je večnost
zveličanih.”
“Mislite
raj?”
“Raj,
o katerem govori Sveto pismo, je bil na zemlji. Mislim na doživljanje popolne,
trajne sreče, na nekaj, česar si v svoji sedanji omejenosti ne moremo predstavljati in imenujemo nebesa. A ta beseda
je večkrat slabo uporabljena, tako, da nam
danes pove verjetno manj, kot je morda nekoč.”
“In
ostali? Ali res mislite, da obstaja večno pogubljenje?”
“Ni
važno, kaj o tem mislim jaz ali kak teolog. Isti, ki nam je govoril o koncu
sveta in večni sreči, nam je tudi povedal, da obstaja pekel in da bodo takrat, na sodni dan, nekateri izgnani
vanj in dokončno ločeni od teh, ki bodo sledili Odrešeniku.”
“Lepa
zgodba. Ali ste opazili, da se je med tem, ko midva govoriva o večnosti, vlak
ustavil. Pa še postaje ni. Spet bo zamuda.”
“Res je. Zamuda bo.”
“Presneta reč, čakajo me. Na vlak se
človek res ne sme zanesti.”
“Tudi na cesti so kdaj zastoji.
Potrpeti je treba. Prej ali slej bo vlak spet potegnil in bova prišla.”
“Ali se vam res nikamor ne mudi? Ali
vas nihče ne čaka?”
“O, seveda. Vnuček me čaka, pa
hčerka tudi. Četrtek je.”
“Vsak četrtek ju obiščete?”
“Če le morem. Z vnučkom se igrava,
Vanda pa ima prost večer.”
“Živi sama z otrokom? Ni poročena?”
“Poročena je, a jo je mož zapustil. Ji pride prav, da ji včasih jaz
popazim na otroka.”
“Takole čakanje mi gre na živce.”
“No,
pomislite, kako nam bo šlo na živce po smrti čakanje v vicah.”
“Pa
smo spet tam. Ali mislite, da je čakanje tisto trpljenje, o katerem govorijo
župniki?”
“Tega
nihče ne ve, a mislim, da je tudi to del boleče tesnobe, ki nas čaka, kolikor
jo zaslužimo.”
“Kot vidim, ste kar vdani, da bo
tako. Ali smo pri vsem tem čisto brez moči?”
“Dokler živimo, si vsak lahko pomaga
z dobrimi deli in z molitvijo.”
dr.
Marko Kremžar