Nov dan nam je zasijal tam na severu. Ni bil tako sončen,
kot so bili prejšnji. Da le mokri ne bi bili preveč. Po sveti maši in zajtrku
smo šli s podzemno do Nevskega prospekta. Naša prva postaja je bila cerkev,
kjer hranijo zelo znano ikono Kazanske Matere Božje. Katedrala Kazanske Matere
Božje.
Spredaj pred cerkvijo je mali park z vodometom in
cvetličnimi gredami. V velikih nišah ob kolonadah so kipi svetnikov. Med njimi
je tudi velik kip apostola Andreja.
Takoj ob vstopu v cerkev nas je objela neka skrivnostna
temačnost. Zadišalo je po žlahtnem kadilu. V cerkvi je bila sveta liturgija.
Pomikali smo se med verniki in se trudili, da bi ostali čim bolj skupaj. Zbor
je bil nameščen zadaj na pevskem koru. Bil je enkraten. Imenitno so peli. Tudi
škof, ki je vodil daritev svete maše, je bil oblečen zelo slovesno in bogato,
prav tako tudi diakoni in prézbiterji. To je res nebeška liturgija, ker se tako
skrivnostno dogaja in s tako dobrimi pevci. Človek ima res občutek, da si že
kje pred vrati raja, da se je čas ustavil. Vonj po kadilu te še bolj zaziblje v
neko posvečenost. Ljudi je bilo veliko. Žene, ki so bile pri sveti maši, so
bile večinoma pokrite z ruto.
Notranjost cerkve je bogato izdelana. Zgrajena je v obliki
grškega križa. Vse stranice križa so enako dolge. Na obokih so veliki
šesterokotniki, v njih pa reliefno izdelane rože. Kupola na križišču ladij je
bogato poslikana. Vrh kupole nad okni pa je zelo podoben kupoli v kakšni rimski
baziliki. Zadaj, se pravi nasproti oltarja, je velik pevski kor. Tam pevci
lahko vidijo, kaj se pred oltarjem dogaja in še bolj usklajeno spremljajo sveto
liturgijo. Bil je čudovit pevski zbor. Moški in ženski glasovi so pomagali
bogatiti sveto dogajanje pred oltarjem. Pomislil sem, da jim najbrž ni težko
dobiti pevcev za razne zbore. Ker jih imajo veliko, je večji izbor in s tem
tudi možnost, da zberejo v zbor res samo najboljše.
Med ljudmi je bilo mogoče zaznati in čutiti zbranost. Lahko
bi rekel, da so zelo zbrano sodelovali pri bogoslužju. Nekaj žena je bilo v
posebnih oblekah. Ne vem, kam so spadale. Mogoče so bile kakšne vrste
redovnice. Mogoče pa samo prostovoljke, ki so skrbele za red pri bogoslužju. Iz
nastavkov za sveče so pobirale vosek, ki se je razlil, ter že dogorele svečke.
Tako je bil prostor za nove svečke, ki so jih ljudje prinašali. Druge so
pazile, da ljudje niso fotografirali. Toda ne samo one, tudi drugi verniki so
občasno komu pokazali, da ni dovoljeno fotografirati. Ja, res bi bilo narobe,
če bi kar vsevprek fotografirali in se drenjali med verniki, ki skušajo biti
zbrani pri liturgiji.
Seveda sem razumel njihovo zahtevo. Trudil sem se, da bi
tudi sam vsaj malo doživel Božjo bližino v svetišču. Nekaj posnetkov pa sem
kljub temu naredil. Čim bolj neopazno. Vem, da sem motil njihovo zbranost. Toda
nikoli več ne bom tam v tistem svetišču. Zato sem si drznil narediti nekaj
posnetkov za spomin. Ujeti sem skušal ikono Kazanske Matere Božje. Bila je
daleč spredaj ob ikonostasu. Ni bila velika. Tisti del ob ikonostasu ki je
namenjen za podobo Matere Božje, je bil nekoliko drugače narejen. Ikona ni bila
preko vsega polja levo od ikonostasa. V sredi je bila »Kazanskaja«, okoli nje
pa okrasje in še nekaj malih ikon v medaljonih.
Marijina podoba je vsa oblečena v srebrno in pozlačeno
obleko. Samo njen in Jezusov obraz se vidita iz dragocene obleke. Tako
dragoceno okrasje na ikonah je izraz globoke vere. Trudili so se, da bi ikone
čim bolj bogato okrasili, saj so gotovo razmišljali tako kot sveti Janez
Vianney: Za Jezusa in Marijo ni nikoli dovolj dragoceno! Ljudje so prinašali
svoje darove v svetišča. Z zbranimi darovi so potem razni umetniki okrasili
svete podobe. K temu jih je nagibalo prepričanje, da so ikone na ikonostasu
nekaj prav posebnega. Razumejo jih kot okna, skozi katera gledajo svetniki iz
nebes, in spremljajo sveto liturgijo. Če so to okna iz nebes, morajo biti
resnično dragocena. Zato so jih tako okrasili, da bi ljudje v njih takoj
prepoznali okna iz nebes.
Kazanska Mati Božja je ena najbolj čaščenih Marijinih ikon v
Rusiji. Velja za čudodelno in je znana po vsej Rusiji in tudi drugje po svetu,
kjer živijo ruski pravoslavni kristjani. Je zavetnica mesta Kazan in ima
poseben praznik. Praznik Kazanske Matere Božje praznujejo 21. julija ali 4.
novembra. Slednji se praznuje od leta 2005 naprej tudi kot dan enotnosti
ruskega naroda. Ta dan je državni praznik. Praznik Kazanske Matere Božje so na
ta dan nastavili zato, ker so nehali praznovati 7. november kot obletnico
začetka oktobrske revolucije. To kaže na vero ruskega ljudstva, ki je kljub
komunističnemu terorju in moriji preživela.
Zgodovina ikone Kazanske Matere Božje je zavita v tančico
skrivnostnosti, torej ni popolnoma znana.
Kazan je mesto v osrednjem delu evropske Rusije. Leži na
sotočju reke Volge in Kazanke. Mesto se nahaja vzhodno od Moskve. Približno
enako je oddaljeno od Moskve kakor od Sankt Peterburga na severu.
Zgodovina mesta sega v deseto stoletje. Najprej so ga
osvojili Mongoli, za njimi pa v 14. stoletju Tatari. Ti so bili dolgo
gospodarji mesta. Postalo je središče Kazanskega kanata. Tatari so zelo
pripomogli k razvoju gospodarstva, posebej trgovine in obrti.
Pred letom 1579 je car Ivan Grozni osvojil mesto in ga
precej porušil. 8. julija 1579 je imela deklica z imenom Matrjona sanje, da je
našla ikono Matere Božje. Ko je naslednji dan brskala po ruševinah njihove hiše
ja našla malo ikono Matere Božje. Na njej je v levem delu polja upodobljena
Mati božja, ki se nagiba k Jezuščku. Le ta je upodobljen v desnem delu slike
kot nekoliko večji otrok. Zdi se, kot da bi stal Mariji na kolenih. Levo roko
ima ob sebi, z desno pa se nežno dotika Marijinega vratu. Ikona je hitro
postala čaščena in je veljala za čudodelno. Do leta 1612 so jo hranili v
samostanu Marije Bogorodice v Kazanu. Samostan je bil zgrajen na mestu, kjer so
našli Marijino ikono, ali kakor rečejo: Kjer se je Marija prikazala. Bila je
neka čudežna moč kristjanom v tistem kraju, kjer so bili obdani z večinoma
tatarskimi in muslimanskimi verniki. Ko se je ruski imperij širil, so ikono
Kazanske Matere Božje vzeli s seboj na vojne pohode. Veljala je za podpornico
»ruske stvari«. Že leta 1612 so jo vzeli s seboj pred Moskvo, kjer so pregnali
Poljake, ki so okupirali velik del ruskega ozemlja. Zato so v Moskvi postavili
novo katedralo, kjer je domovala ena od kopij Kazanske Matere Božje. Seveda je
ikona povezana tudi z dinastijo Romanovih iz katere je izhajala vrsta ruskih
carjev. Ko so prestolnico prenesli v Sankt Peterburg, so tam namestili tudi eno
od kopij te znamenite ikone.
Leta 1709 je car Peter Veliki bil bitko s Švedi. Na vojnem
pohodu so imeli s seboj tudi ikono Kazanske Matere Božje. Ne ve se, ali je bila
originalna ikona iz Kazana ali njena kopija. Leta 1721 je dal car Peter Veliki
prenesti omenjeno ikono v Sankt Peterburg in jo dal namestiti v samostan
Aleksandra Nevskega. Po letu 1737 pa je prišla v cerkev Jezusovega rojstva. Po
zmagi nad Francozi je bila zgrajena velika katedrala Kazanske Matere Božje in v
njej so nastanili Marijino ikono. Že po letu 1612 se je ikona Kazanske Matere
Božje razširila še po drugih območjih. Izdelano je bilo več kopij, ki so jih
namestili v raznih mestih. Z ikono Kazanske Matere Božje se je ponašalo več
mest: Moskva, Jarosław, Novaja Usman in Almaty.
Dne 29. junija 1904 je bila ikona, ki so jo hranili v
Kazanu, ukradena. Domnevajo, da so jo ukradli zaradi dragocenega okvirja, sama
čudodelna ikona pa naj bi bila sežgana.
Tudi kopija, ki se je hranila v Sankt Peterburgu, ni imela
sreče. Leta 1920 so jo boljševiki prodali. Širile so se celo govorice, da je
bila shranjena v nekdanjem Leningradu. Še vedno se ne ve ali je bila originalna
ikona iz 16. stoletja hranjena v Kazanu ali v Sankt Peterburgu. Originalna
ikona Matere Božje iz Kazana je veljala za pogrešano.
Leta 1937 pa se je pojavila na zahodu ikona, ki je bila
identična z ono iz Kazana ali Moskve ali Sankt Peterburga. Po natančnem
pregledu so jo datirali v leta okoli 1730. Pojavila se je na zahodnoevropskem
trgu umetnin, odkupila pa jo je skupina vernikov, ki se imenuje Modra Marijina
armada. To je bila skupina vernih laikov, ki so jo označevali za nekoliko
konservativno. V središču svojega verskega življenja so imeli vneto češčenje
Matere Božje. Namestili so jo v bizantinski cerkvi v Fatimi. Leta 1993 pa so
ikono izročili poljskemu papežu Janezu Pavlu II. Ta jo je vzel in namestil v
Vatikanu v svojo privatno delovno sobo. Enajst let kasneje je papež ikono
Kazanske Matere Božje želel osebno predati ruskemu patriarhu v Moskvi. Toda
razmere za njegov obisk v Rusiji še niso bile zrele in so zbudile velik odpor.
Leta 2004 se je papež odločil, da brez vseh pogojev preda
ikono ruskim vernikom. Dva dneva pred odhodom je bila ikona Kazanske Matere
Božje izpostavljena v javno češčenje katoliškim vernikom v baziliki svetega
Petra v Rimu. 28. avgusta 2005 pa sta jo kardinala Kasper in McCarrig odnesla v
Moskvo in jo predala patriarhu Alekseju II. 21. julija naslednjega leta pa jo
je ruski patriarh Aleksej II. prenesel v katedralo Marijinega oznanjenja v
Kazanskem Kremlju. Pri tem pa ni niti malo omenil vloge papeža Janeza Pavla pri
vrnitvi Marijine ikone nazaj v Rusijo. To nerodnost je nekoliko popravil
predsednik republike Tatarstan Šajmijew, ki je sodeloval na slovesnosti.
Po vseh teh pripetljajih z ikono bi človek sklepal, da je
sedaj ikona, ki smo jo videli v katedrali kazanske Matere Božje v Sankt
Peterburgu ena od kopij, ki je verjetno novejšega datuma. Toda to ni pomembno,
saj ljudje ne častijo kosa lesa, na katerem je upodobljena Mati Božja, marveč
Marijo, ki jo ikona predstavlja.
Tudi ikona, ki smo jo videli, je vsa oblečena v zlato. Okvir
ves zlat, tudi skoraj vsa površina ikone je oblečena z srebrom in zlatom.
Dobesedno iz zlata in srebra narejena Marijina in Jezusova obleka. Posuta je z
mnogimi dragimi kamni. Danes je omenjena katedrala v Sankt Peterburgu eno od
središč češčenja Kazanske Matere Božje. Kolikor se mi zdi, pa ima prvo mesto
kopija, ki se je iz Vatikana vrnila v kraj, kjer je bila najprej čaščena.
Na desni strani je običajno upodobljen Jezus. Tudi v
pričujoči baziliki je tako. Toda Jezus je okrašen kolikor je mogoče bogato.
Tudi on je ves prekrit s srebrno obleko. Srebrne ploščice so tako lepo
izdelane, da imaš občutek, kot da gre za srebrno tkanino. Robovi na obleki so
zlati ali pozlačeni. Podobno kot Marija je tudi on ves oblečen v srebrna in
zlata oblačila, le obraz se vidi.
p. Branko Petauer