Šli
smo skozi velik hodnik ob strani stavbe. Z ene strani so bila okna. Vse je bilo
pisano okrašeno z raznimi freskami in ornamenti. Bilo je toliko skoraj enakih
obokov, da se ti je zdelo, da seže tvoj pogled prav v neskončnost. Tudi v tem
hodniku je bila gneča. Da so bili zastoji še večji, so pripomogle stojnice, na
katerih so prodajali razne brošure, knjige, monografije in razglednice iz
Ermitaža. Mnogi so se tam ustavili in nakupovali.
Sledila
je še ena soba, ki je imela na strehi steklena okna. Tudi ta je bila vsa
napolnjena z različnimi umetninami. Veliko jih je bilo z nabožnimi motivi. Vmes
je bila lepa slika na platno, ki je predstavljala svetega Boštjana. Ves je bil
prestreljen s puščicami. Na drugi so bile žene, ki so zarana prišle h grobu, da
bi mazilile Jezusovo telo. Angel v bleščeči obleki pa jim je pokazal prazen
grob. Tam je bila tudi čudovita upodobitev križanja svetega Petra. Ker se je
počutil nevrednega, da bi bil križan tako kot Jezus, so ga z glavo obrnili
navzdol.
V
naslednji sobi je bilo veliko kipov. Bili so tako lepo izdelani, da se je
zdelo, kakor da so živi. Kmalu nato smo prišli do velikega prostora s
stopnicami. Bile so slovesne in so vodile iz pritličja. Okoli stopnišča so bili
veliki stebri. Med njimi pa spet male kamnite mizice z intarzijami. Na eni je
bilo moč videti šmarnice. Tudi te so bile vrhunsko izdelane. Male čašice so
bile tako imenitno izdelane, da si res mislil, da so jih zalili v neko tekočino
in pustili, da se je vse skupaj posušilo. Prav dobro je bila vidna tretja razsežnost,
kot da bi segali mali zvončki v notranjost kamna. Ob njih so bile upodobljene
še modre spominčice, ki so skupaj s šmarnicami sestavljale čudovit šopek. Na
vogalu pa je bil postavljen še kip dobrega Pastirja. Bil je tako lepo
osvetljen, da sem ga kar večkrat fotografiral. Potrudil sem se za tak pogled,
ki ni imel motečega ozadja.
Končno
smo prišli do velike sobane kjer so bila razstavljena dela španskih mojstrov.
Najbolj mi je sedla v spomin prekrasna slika Marije Vnebovzete. Naslikal jo je
Murillo. Morda mi je zato bila domača, ker smo podobno Marijino sliko vsak dan
srečevali pri sveti maši v konkatedrali poleg semenišča.
Marija
je predstavljena zelo mlada. Njen obraz je sijoč in prijazen. Pogled ima uprt v
nebo, angeli pa jo spremljajo, ko se dviga v nebo. Oblečena v belo tuniko in
ogrnjena z modrim plaščem. Ker je bilo malo več svetlobe, sem se potrudil, da
sem naredil več fotografij te čudovite slike. Na njej ni bilo odbojev, pa še
ravno prav visoko je bila obešena, da niso šle linije preveč skupaj v zgornjem
delu slike.
Nevska
smer nas je privedla v sobano, kjer so bila razstavljena dela znanega slikarja
Rembrandta. Bilo jih je kar nekaj. Dobro so bile zaščitene z pleksi steklom
preko vsakega platna. Zato je bilo skoraj nemogoče narediti dobro fotografijo.
Na večini fotografij bi bil močan odboj in videl bi se tisti, ki je
fotografiral. Kakor v ogledalu.
Radovedno
sem iskal, kje bom našel znamenitega Izgubljenega sina. Ni ga bilo. Mislil sem
že, da sem ga zgrešil. Niti osnovnega pojma nisem imel, kako velika naj bi bila
ta slika. Motiv mi je bil znan, saj sem ga že pogosto videl. Slika je seveda
zelo dragocena. Slikar je bil pravi mistik, da je naredil tako vrhunske
umetnine.
Pri
izhodu iz te Rembrandtove sobane je bila velika gneča. Mislil sem si, da bi tam
morala biti omenjena slika. Res se je prikazala, ko sem prišel izza vogala. V
dvorani so namreč naredili male zidce, da so pridobili več prostora za obešanje
slik. Tako so nastale male sobice. V vsaki je bilo nekaj slik. Značilno za tega
slikarja je, da je znal tako lepo naslikati svetle in temne dele slike. Na ta
način je poudaril tisto, kar je najbolj pomembno. To se posebej lepo vidi na
sliki, ki prikazuje snemanje s križa. Človek lahko takoj opazi, da je Jezusovo
truplo, ki ga snemajo, najbolj osvetljeno. Vse drugo je nekoliko temnejše.
Hitro lahko razumeš, da so snemali s križa Jezusa, ki je luč sveta. Čeprav je
bilo njegovo telo mrtvo, je bilo še vedno luč sveta. In še nekaj sporoča
slikar: Jezusovo mrtvo telo je že sijalo v svetlobi vstajenjskega jutra. Kako
bi mogel Jezus ugasniti, ko pa je neminljiva luč sveta. Iz njega sijejo nebesa.
On ne more ostati v temi, ker je edini vir prave luči.
Pri
Izgubljenem sinu se je kar trlo ljudi. Zgleda, da je ta slika najbolj znana.
Vsak si jo je hotel ogledati. Vsak se je hotel ob njej slikati. Bilo je polno
Kitajcev, ki so hoteli narediti vsak svoj »selfi« ob sliki. S tistimi podaljški
za fotoaparat so se prerivali, in slikali kot po tekočem traku.
Stal
sem ob strani in čakal, da pridem na vrsto še jaz. Pa ne za »selfi« marveč za
dobro fotografijo. Ogledoval sem sliko in čedalje bolj spoznaval, da je
uporabno fotografijo zelo težko ali celo nemogoče narediti. Bila je tako obupno
slabo razsvetljena, da mi je bilo kar hudo. Od zgoraj sta sijala vanjo dva mala
žarometa. Risala sta vsak svoj sij na sliko, da se je svetila. Ker sta sijala v
topli barvi, je bilo vse na sliki popačeno. Barve so bile drugačne kot so v
resnici. Od strani pa je skozi okno padala hladna svetloba in risala še nov
odblesk ob robu.
Skupina
Kitajcev se je pomaknila naprej v naslednji prostor. Tako je bilo ob sliki
nekaj trenutkov skoraj prazno. Pomikal sem se naprej in nazaj, ter iskal pravo
mesto za fotografiranje. Težko ga je bilo najti. Nova težava je bila velikost
slike. Ker je bila obešena precej visoko, so bile na fotografiji vse linije
popačene. Zgoraj je napravilo sliko veliko ožjo in spodaj širšo. To se sicer da
nekoliko popraviti, a dobro ni nikoli, če je popačenje preveliko.
Fotoaparat
je pridno ropotal. Naredil sem veliko slik. Upal sem, da bo vsaj kakšna za silo
uporabna. Potem sem malo obstal in gledal na sliko. Res je umetnina. Ni sicer
fotografsko natančno izdelana. Človek bi mislil, da je bil slikar malo površen.
Toda to je bil njegov stil.
Bral
sem, da je bil Rembrandt v času, ko je ustvarjal, zelo reven. Komaj je imel za
barve. Slike mu niso plačevali ali pa zelo slabo. Živel in ustvarjal je v
veliki revščini. Toda njegova notranjost je bila bogata. Bil je velik človek.
Vse, kar je naslikal, je zraslo iz velike ljubezni do Boga. Veliko je bral
Sveto pismo in ga premišljeval. Mirno bi lahko rekel, da je bil mistik in
kontemplativec. Njegove slike so v barvah naslikana izpoved njegove globoke
vere. Mislim, da je prav njegova vernost in ustvarjanje iz vere glavna vrednost
njegovih slik. Te slike imajo dodano vrednost. Zrasle so iz globokega
razmisleka in molitve. Njegovo slikanje je bil način izražanja njegovega odnosa
do Boga. To, kar je v sebi čutil, je prenesel na platno. Zato je vsaka njegova
nabožna slika neke vrste pridiga tistim, ki slike občudujejo. Vprašanje pa je,
ali so vsi sposobni razumeti duhovno globino njegovih del. Zaradi duhovnega
sporočila so njegove slike tako dragocene, drage in izpovedne.
Kot
sem že omenil, je to razumel duhovnik Henri Nuewen. Sedel je ob sliki, jo
motril in ob njej premišljeval. To sem si želel tudi jaz, a je bilo v danih
razmerah nemogoče. Potrebno bi bilo veliko časa, pa sam bi moral biti. Slika bi
mi morala spregovoriti v tišini.
Kljub
temu sem vsaj malo začutil Očetovo ljubezen, ko sprejme izgubljenega sina in ga
objame. Najbolj svetel del na sliki je Očetovo obličje. To pove mnogo! Očetovo
obličje je tista luč, ki nam sije vedno. Morali bi jo iskati in živeti v siju
svetlobe, ki izhaja iz Očetovega obličja. Vse druge luči so tema. Ne morejo nam
svetiti in ne nas voditi v pravo smer. Sij Očetovega obličja bi moral biti za
nas tako privlačen, da bi za vsako ceno želeli bivati v njenovi svetlobi.
Na
misel mi prihajajo nočni metulji. Če prižgeš luč, se kmalu okoli luči nabere
veliko nočnih lepotcev, ki so prihiteli k luči. Sij Očetovega obličja bi moral
nas ljudi tako privlačiti, kot navadna luč privlači metulje. Toda še bolj. Sij
Očetovega obličja je svetloba, ki nam daje življenje. Ni samo neka luč, marveč
svetloba, ki je za kristjana življenjskega pomena. To misel je zelo poudarjal
sveti papež Janez Pavel drugi. Klical je ljudi, da bi premišljevali poveličano
Jezusovo obličje. Toda kdor vidi Sina vidi tudi Očeta. Oče in Sin sta eno.
Tudi
sinova glava je lepo osvetljena. Kakor da bi očetov obraz osvetljeval tudi
sinovega. Tu se spet kaže slikarjeva globoka vera. Ne samo da moramo hiteti k
siju Očetovega obličja, če hočemo svetiti, moramo biti ožarjeni od svetlobe z
Očetovega obličja. To pomeni, če želimo v življenju uspeti, če želimo, da nas
opazijo, moramo biti osvetljeni s sijem, ki izhaja iz Očetovega obličja. Če
tega sija ni v kristjanovem življenju, je enostavno neviden. Ni pričevalen in
ne opazijo ga.
Ali
ni to nekaj za današnji čas? Vsak želi biti opažen in viden. Pravijo, da če
nisi na internetu viden, te ni, ne obstajaš. Zato si ljudje tega časa tako zelo
prizadevajo, da bi bili opaženi, da bi jih ljudje videli in se o njih
pogovarjali. To je človekovo teženje, da bi bil opažen. Toda pomembno je, kako
biti opažen, kako biti viden?
p.
Branko Petauer