Cerkveni
učitelj sv. Ambrož nas spodbuja:
»Uči se moliti za vse ljudi, to je za vse telo, za vse ude svoje matere. V tem
je znamenje vzajemne ljubezni. Če prosiš le zase, moliš le za svoje koristi. In
če vsakdo moli le zase, je milost uslišanja le v sorazmerju do več ali manj
vrednega posameznika. Če pa posamezniki molijo za vse druge, tedaj vsi molijo
za vsakega in korist je večja.«
Molitev
za naše brate in sestre je velik dar, s katerim jih obdarujemo. Jezus je molil
za vse človeštvo. Že pred njim so duhovni voditelji starozaveznega Božjega
ljudstva pogosto molili za svoje ljudstvo. V Cerkvi je polno molitev, v katerih
se obračamo na Boga za potrebe vseh ljudi. Velik pomen imajo kontemplativni
redovniki in redovnice, ki živijo bolj skrito življenje ter za Cerkev in svet
veliko molijo. Ker so blizu Kristusu v molitvi, so mu blizu tudi sredi trpečega
človeštva.
Odlična
oblika izkazovanja medsebojne ljubezni je molitev drug za drugega. Pri njej
pride lepo do izraza občestvo svetih. Molitev doseže žive in pokojne. Mi molimo
zanje, oni molijo za nas. Tako je molitev v službi medsebojne ljubezni.
Anselm Grün v knjižici
Molitev in spoznavanje samega sebe lepo pravi: »Če molimo drug za drugega,
odkrijemo, da smo v globini povezani z vsemi ljudmi. Spoznamo, da je vse temno,
kar vidimo v bližnjem, tudi v nas; izgine težnja, da bi krivdo valili na druge.
Tudi mi smo krivi, da je bližnji tak, kakršen je ... Kdor poskuša gledati
bližnjega v Božji luči, kot človeka, ki ga Bog ljubi, preneha projicirati nanj svoje
napake in slabosti. Molitev za druge je res učinkovito sredstvo, da s tem
prenehamo in da resnično spoznamo svojo notranjost. Vodi nas tudi k boljšemu
spoznavanju in razumevanju drugih ljudi, ne da bi jih obsojali.«
Naša
molitev koristi našim bratom in sestram tudi zato, ker nam samim pomaga, da jim
z večjo zavzetostjo služimo. Če molimo na pravi način, ne rastemo le v ljubezni
do Boga, ampak tudi v ljubezni do bližnjega. Zato molitev ni v prvi vrsti
iskanje lastne sreče in še manj trenutnega ugodja. Čim bolj bo naša molitev
nesebična, tem bolj bo tudi nas same osrečevala. Kdor za človeštvo v molitvi
dviga roke k Bogu, je največji dobrotnik človeštva.
Kako
povezanost z Bogom odpira srce in roke za bližnjega, kaže izpoved nekega
redovnika: »Takrat, ko sem sam s svojim Bogom, ko sem prazen sebe, sem sposoben
sprejeti drugačnost drugega, njegovo nepopolnost, njegove slabosti. Sposoben
sem se tudi resnično veseliti z njim njegovih uspehov. Še več. Takrat sem
sposoben zanj moliti in moje bičanje njegovih napak in slabosti ter puhlo
besedičenje more zamenjati dobrohotna beseda, ki je podprta z molitvijo.«
Inženir
pripoveduje: »Ali sem ob molitvi in po
njej tudi boljši človek, boljši do sebe in drugih? Čeprav sam sebe težko sodim,
bi si upal reči, da je tako. Ne vedno, a vendar. Velikokrat se zgodi, da molim
za tega ali onega. Razume se, da mu ob tem želim vse dobro. In ko to želim, sem
tudi notranje pripravljen kaj storiti. Ne samo zaradi dolžnosti, preprosto
zato, ker sem za dejanje notranje pripravljen, ker me je k temu priklicala
žlahtna misel molitve ...
Ko
sem bil fantič v puberteti, sredi zadnje vojne, sem že videl in spoznaval, da
so ljudje, ki molijo in se trudijo za resno molitev, boljši, žlahtnejši, manj
podvrženi surovosti.«
Neka
žena in mati izpoveduje: »Brez molitve ne bi bila to, kar sem, moj mož to, kar
je, moji otroci to, kar so! Pa ne mislim s tem le na svojo in našo molitev,
temveč tudi na molitev vseh, ki molijo zame in za našo družino. Nikoli jim ne
bom zadosti hvaležna.«
Molitev
nas usposablja, da lažje prenašamo različne krivice. Sv. Dorotej pravi: »Kdor je v molitvi ali kontemplaciji, z lahkoto
prenaša brata, ki ga zmerja, in ostane miren.«
Redovnica
piše: »Počasi sem odkrila vrednost molitve za tiste, ki mi nasprotujejo ali mi
delajo krivico, ki so mi zoprni. Lažje jim odpuščam, lažje sem iskrena do njih.
Molim pa tudi za tiste, ki trpijo zaradi mene, zaradi moje nepozornosti,
premajhne ljubezni.«
Vemo,
da je vera brez del mrtva. Vero in molitev kot hčerko vere morajo zato spremljati
dobra dela. Prava molitev vodi k dejavnosti. Zato je še kako pomembno, kar
pravi Pronzato v knjigi Rad bi
molil: »Če si molil za mir, trudi se, da boš okrog sebe ustvarjal mir, slogo in
vzajemnost. Če si molil 'pridi k nam tvoje kraljestvo,' zavihaj si pogumno
rokave in začni graditi to kraljestvo. Če si molil za pravico, moraš postati
pravičen. Če si molil za trpeče, ne pozabi, da te čakajo ... Kdor tvega, da gre
molit v cerkev, mora priti ven spremenjen, drugačen, z eno besedo,
spreobrnjen.« Bernanos je zapisal:
»Čudovito je to, kako se moje mišljenje spreminja, kadar molim.«
Za
dobro molitev je potrebno, da odpustimo vsem ljudem. Če je naš odnos do
človeškega »ti« neurejen, ne bo mogel biti v redu z Božjim »Ti«. Z odpuščanjem
uresničujemo, kar zagotavljamo v očenašu: »Odpusti nam naše dolge, kakor tudi
mi odpuščamo svojim dolžnikom.« Prav je, da posnemamo Jezusa, ki je na križu
molil za svoje sovražnike: »Oče, odpusti jim, saj ne vedo, kaj delajo« (Lk
23,34).
Jezusovo
naročilo, da se je treba pred daritvijo spraviti s sprtim bratom, velja tudi za
molitev: »Če torej prineseš svoj dar k oltarju in se tam spomniš, da ima tvoj
brat kaj proti tebi, pusti dar tam pred oltarjem, pojdi in se prej spravi z
bratom, potem pa pridi in daruj svoj dar« (Mt 5,23s).
Sv. Nil (u. ok. 430)
pravi: »Vse, kar v sovraštvu narediš bratu, ki te je žalil, bo med molitvijo
vstalo v tvojem srcu.«
Dobra
molitev ni združljiva z grehi jezika. Sv.
Jakob piše v svojem pismu: »Poglejte, kako majhen ogenj, pa takšen gozd
zažge. Tudi jezik je ogenj, svet krivice. Jezik je tisti ud med našimi udi, ki
kvari vsega človeka in razvnema kolo življenja, njega pa podžiga pekel. Vse
vrste živali, naj letajo po zraku, lazijo po zemlji ali plavajo v vodi, se dajo
ukrotiti in človek jih tudi ukroti, le jezika nihče ne more ukrotiti; neugnano
zlo je in poln smrtonosnega strupa. Z njim hvalimo Gospoda in Očeta, in z njim
preklinjamo ljudi, ki so ustvarjeni po Božji podobi. Iz istih ust prihajata
hvala in kletev. Moji bratje, tako ne sme biti!« (Jak 3,5–10).
»Če
kdo misli, da je pobožen, pa ne brzda svojega jezika, sam sebe vara; pobožnost
takega človeka je prazna« (Jak 1,26).
p.
Anton