Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference
Viri objav
Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija
nedelja, 1. december 2019
Rožni venec čevljarjev
Včasih so čevljarji hodili opravljat
svojo obrt od hiše do hiše. Pri vsaki so ostali, dokler niso obuli vse družine.
Zvečer so prišli vasovat vaški fantje. Čevljarji so delali, fantje pa so
zganjali norčije in navadno niso kazali volje, da bi šli kaj kmalu domov.
Čevljarji so bili utrujeni in zjutraj so spet morali zgodaj začeti z delom.
Toda dokler ni šel spat gospodar in ni odslovil obiskovalcev, so morali
vztrajali. Ko jim je bilo vsega dovolj, je rekel mojster: »No, lepo smo se
zabavali, zdaj pa pomislimo še na Boga.« In je začel moliti rožni venec,
litanije ali kake druge molitve. Obiskovalci so začeli zehati, vendar si med
molitvijo niso upali zbijati šal. Počasi so se drug za drugim izmuznili iz
sobe. Končno so čevljarji lahko šli spat.
sobota, 30. november 2019
Operacija
Teta Pepa je živela zelo pobožno in zelo
skromno. Njeno največje bogastvo je bila kravica. Vsak dan ji je dajala mleko,
ob letu pa še telička. Potem je kravica nenadoma zbolela. Sosedje so se
zedinili, da bo treba poklicati veterinarja. Ta je ugotovil, da ima v želodcu
tujek, najbrž kak žebelj. Toda na svoje veliko presenečenje je našel delček
rožnega venca. Sosedje so menili, da se kaj takega lahko zgodi le pri pobožni
teti Pepi, ki je imela povsod po hiši polno rožnih vencev in je vsako opravilo
pospremila z molitvijo. Kravica se je pozdravila in še dolgo preživljala svojo
lastnico.
petek, 29. november 2019
Resnične prigode o rožnem vencu Molek v žepu
France je velik kmet. To pomeni, da
ima vedno dosti dela. Toda za zobozdravnico si je moral vzeti čas, čeprav silno
nerad, kajti gospa je bila zelo neprijazna. Ko je sedel v ordinaciji na stolu
in se mu je po bradi pocedila voda, je segel v žep po robec. Toda hkrati z
robcem je potegnil iz žepa tudi molek, ki je padel na tla pred zobozdravnico.
Ta ga je grdo pogledala in zarenčala: «Kaj se pa vi greste!«
»Kaj mislite, da bi si upal k vam, če ne bi prej v čakalnici zmolil desetko za
korajžo,« ji je odvrnil.
četrtek, 28. november 2019
VALERIJINE VRSTICE Cerkev rožnovenske Matere Božje v Podgorici
Rožnovenski Mariji, ki goduje 7.
oktobra, je v Sloveniji posvečeno deset cerkva: štiri župnijske in šest
podružničnih. Med njimi je tudi cerkev v Podgorici v dobrepoljski fari.
Zgradili so jo leta 1623, verjetno na temeljih vsaj sto let starejše kapele.
Zakaj so jo posvetili Mariji rožnega venca najbrž ni čudno, saj so ti kraji
dosti pretrpeli v obdobju turških vpadov. Ko so 7. oktobra 1571 kristjani pri
Lepantu dosegli pomembno zmago v boju s Turki, so jo pripisovali prav molitvi
rožnega venca . Če kje, je bila v pobožnih dobrepoljskih vaseh to zelo
priljubljena molitev. Kip, ki krasi zlati oltar v Podgorici, je tudi nekaj
posebnega za naše kraje. V oltarni niši sedi na prestolu Marija z Jezuščkom,
oblečena v pravo obleko. To jo dela še bolj lepo in živo in je razumljivo, da
je bila vernikom, posebno otrokom, bolj všeč kot tista, ki jo je v začetku
20.stol. naslikal Tone Kralj. Slikar Tone Kralj, domačin iz Zagorice, ki je
naslikal oltarje mnogih slovenskih cerkva po Primorski, je za domačo faro
ustvaril eno samo delo. To je slika Rožnovenske Marije v cerkvi v Podgorici. Za
neko obdobje je celo zamenjala kip v glavnem oltarju, zdaj pa krasi cerkveno
ladjo.
V teh krajih živijo zelo verni
ljudje. Cerkev na gozdni jasi je bila malce oddaljena, pa so ob cesti bliže
vasi postavili kapelico s kipom Rožnovenske Marije. Ob njej so se pogosto
zbirali za časa prve svetovne vojne. Takrat je bilo na evropskih bojiščih mnogo
mož in fantov, za katere niso vedeli, če so še živi. Ob večerih so ob kapelici
molili in peli ter prosili, da bi ostali živi. Po vojni so ob kapelici postali,
se odkrili in pokrižali tisti, ki so se vrnili. Za tiste, katerih imena so bila
izpisana med padlimi na spomeniku pri farni cerkvi, pa so matere in vdove
pomolile v želji, da so našli božji mir v tuji zemlji. V časih, ko še ni bilo
mrliške vežice in so pokojne vozili z vozom od doma na pokopališče v Videm, se je
ob tej kapelici procesija pogrebcev ustavila. Zmolili so nekaj molitvic in
nekdo je v imenu umrlega prosil vse prisotne, naj mu odpustijo, če jih je kdaj
prizadel. Zdaj se ob kapelici ustavijo med procesijo v prošnjem tednu. Vaščani
Podgorice ne praznujejo žegnanja 7. oktobra na dan Rožnovenske Marije, ampak v
nedeljo po veliki maši. Sosednja Zagorica ima žegnanje v nedeljo po mali maši
Znanec iz Zagorice, ki mi je
pripovedoval o podgorski Mariji, je rekel, da so se otroci zelo veselili
žegnanja. Tedaj so ženske s Korinja prinesle na prodaj v koših pravkar dozorele
hruške, ki so bile za otroke tak posladek, da se jih spominja še po več
desetletjih.
Valerija Ravbar
sreda, 27. november 2019
Z duhovniki v Sankt Peterburgu (8)
Avtobus nas je
odložil na trgu pred cerkvijo. Občutek sem dobil, da gre za neke vrste
stolnico. Pred nami je zasijala velika cerkev z ogromno kupolo. Na vrhu kupole
je bilo nekaj za mrežami. Najbrž so tisti del še restavrirali. Narejena je v
obliki pravoslavnega križa. To pomeni, da so vse štiri stranice križa enako
dolge. Veliko lopo pred cerkvijo je tvorilo sedem parov visokih stebrov iz
rdeče-rjavega marmorja. Nad stebri je po rusko napisno: »Moja hiša, naj bo hiša
molitve.« Vrata v cerkev so razodevala, da gre za veličastno stavbo, ki so jo
okrasili z vsem, kar so imeli. Morali smo plačati vstopnino. To pomeni, da smo
vstopili v muzej. Naša vodička nam je tako uredila, da smo dobili eno
najboljših vodnic po cerkvi. Že takoj ob vstopu so mi povedali, da ne smem
fotografirati s stojala. Škoda, saj bo gotovo malo svetlobe in bo težko
narediti dobre fotografije. Moral sem pač upoštevati njihove zahteve, saj bi me
drugače ne pustili v cerkev. Toda pomagal sem si z avtomatiko, ki jo premorejo
sodobni fotoaparati. Nastavil sem na avtomatsko izbiranje občutljivosti na
svetlobo. Tako je aparat sam ocenil, koliko je svetlobe, in temu primerno
prilagodil ostale nastavitve. Odločil sem se za fotografiranje v »rafalu«. To pomeni,
da sem naredil vedno veliko slik kar eno za drugo. Vedel sem, da jih bo veliko
za odpad, katera med njimi pa bo le ostala med malo boljšimi.
V cerkvi smo se
zbrali v skupini in se trudili, da smo ostali skupaj. Emilija nam je prinesla
slušalke in aparate. Silvo je bil vedno ob vodnici in prevajal vse, kar nam je
povedala. Govorila je v ruščini. Poleg nas je bilo v cerkvi ogromno ljudi. Zato
je bilo treba resno paziti, da se kdo ni izgubil v toliki množici.
Vodnica nam je
razložila, da je to že četrta cerkev na tem mestu. Vsaka je bila večja. Gradnjo
te cerkve so zaupali mlademu in še nič znanemu francoskemu arhitektu. Bil je
star sedemindvajset let, ko je začel graditi cerkev. Kmalu po koncu gradnje pa
je umrl. Povedala je, da so bili carji zelo zadovoljni z njim. V cerkvi so mu
postavili spomenik. Doprsni kip je sestavljen iz vseh vrst marmorja, ki je bil
uporabljen za gradnjo cerkve.
Seveda je
razumljivo, da je v cerkvi polno ikon. Toda ikone so bile zelo podobne našim
zahodnim freskam. Ker je bil arhitekt Francoz, je najel ali priporočil razne
umetnike z Zahoda, da so delali v cerkvi. Tako najdemo tam dela beneških
mojstrov in iz drugih znanih slikarskih šol. Sploh nisi imel občutka, da si v
pravoslavni cerkvi, vse je bilo tako domače, zahodno.
To je bila tudi
težnja večine carjev, da je dobilo mesto čim boj evropski videz. Tudi v
umetnosti. Zato se niso držali predpisov, ki jih ima vzhodna Cerkev za gradnjo,
slikarstvo in druge upodobitve v sakralnih prostorih. To jim je prineslo tudi
nerazumevanje in nesoglasja z njihovo cerkveno oblastjo. Niso bili zadovoljni,
da so carji tako radi najemali umetnike z Zahoda.
Pogled proti
glavnemu oltarju, beri: glavnemu ikonostasu, je veličasten. Velik in mogočen
ter ves v zlatu. Nad njim pred glavno kupolo žari podoba vstalega Jezusa, ki je
zelo podobna upodobitvam na Zahodu. Pod vogali kupole so upodobljeni štirje
evangelisti, tako kot v baziliki svetega Petra v Rimu. Zgoraj v kupoli so pod
okni dvanajsteri apostoli. Nisem si zapomnil ali so to freske ali mozaiki.
Spodaj smo
videli, da so naredili nekaj slik v obliki mozaikov. Tako imenitno so izdelani,
da sploh ne ugotoviš, da gledaš mozaike. Šele ko nekoliko s strani pogledaš,
opaziš, da gre za mozaike. Kolikor sem si zapomnil, je danes težnja, da bi čim
več fresk zamenjali za mozaike z enakimi barvami in motivi.
To seveda pri
njih ni težava, saj imajo na pretek vrhunsko šolanega osebja. Silvo nam je
povedal, da so po padcu komunizma osnovali restavratorsko podjetje z več kot
1.500 vrhunskimi restavratorji. Ti so potem prevzemali vsa restavratorska dela.
Nekateri so si iskali kruh tudi v tujini, kjer so bili bolje plačani. Tudi v
Slovenijo jih je nekaj zaneslo.
V kotu ob vhodu v
cerkev smo si ogledali kratek film o tem, kako so postavljali stebre pred
cerkvijo. Vsak je težak po 114 ton in je iz enega kosa. Tako težo ni lahko
postaviti pokonci. Lahko se zgodi, da se steber zlomi.
Za to delo si je
arhitekt zamislil in dal izdelati leseno konstrukcijo, ki je imela steber
povezan in vpet v veliko vrst škripčevja. Vrteli so glavno kolo in po škricih
se je steber tako lepo dvigal, kot bi ga z rokami velikana postavljal pokonci.
Pomanjšano verzijo te naprave smo si ogledali v cerkvi v posebni vitrini.
Steber je bil tako trdno vpet, da ni zanihal ne na levo ne na desno. Ko so ga
postavili pokonci, je zdrsnil v posebno kotanjo, ki je bila narejena za
stojišče posameznega stebra. Stebri niso nič posebej utrjeni. V bistvu so
prostostoječi. Take kolonade stebrov sem videl na vzhodni, severni in južni
strani. Na zahodno stran pa nismo šli. Najbrž so nameščeni tudi tam.
V posebnih
vitrinah je prikazana tudi gradnja in zgradba kupole. Kolikor se spominjam, je
tako narejena, da je v resnici dvojna stena, dvojna kupola. Med stenama so
stopnice in po njih se lahko pride na vrh kupole. Po strehi cerkve in po
kupoli, to sem videl že od zunaj, so hodili ljudje.
Cerkev je bila
tudi na sodoben način ogrevana. Na stenah je še danes mogoče videti odprtine,
ki so opremljene z medeninastimi vratci. Lahko si jih odprl ali priprl. Skoznje
je pihal topel zrak in ogreval cerkev. Cerkev je vrhunska mojstrovina. Vredno
si jo je ogledati, toda ne samo enkrat. Mnogo ogledov je potrebno, da bi dojel
njeno lepoto in dovršenost.
Najbolj pa
človeku zastane dih, ko gledaš proti glavnemu ikonostasu. To je ena sama
mojstrovina, sestavljena in najbolj dragocenih snovi. Da ne govorimo o zlatu.
Vse se sveti in vse je pozlačeno.
Velika vrata na
ikonostasu so bila odprta. Vsa v zlatu. Težka in masivna, toda najbrž tako
narejena, da jih duhovniki in škofje z lahkoto odpirajo. Zdi se mi, da je
vodnica poudarila, da so odprta zato, da se vidi, da imamo vsi dostop do
evharistije. Kar pa me je najbolj presenetilo, je bil velik vitraj, ki se je
videl skozi odprta vrata na ikonostasu. Upodobljen je bil vstali Jezus. Ta
cerkev ima namreč uradno naslov: Cerkev Jezusovega vstajenja. Moram pa
priznati, da na vseh zemljevidih in kartah piše Izakijevski sabor. Zvedel sem,
da so tega zavetnika izbrali na prav zanimiv način. Pogledali so, kateri
svetnik goduje na dan, ko je bil rojen car, ki je cerkev dal graditi. Ugotovili
so, da je to Izak Dalmatski. Zato so ga postavili za glavnega zavetnika cerkve
in po njem nosi tudi ime. V cerkvi je velikokrat upodobljen.
Da se vrnem nazaj
h vitraju. Tudi ta vitraj je popolnoma zahodno izdelan. Kakor bi bil kje v
Italiji.
Ob glavnih vratih
na ikonostasu so ikone razvrščene po že ustaljenem redu. Desno od vrat je
velika ikona Jezusa, ki sedi na stolu, v rokah pa drži zemeljsko kroglo. Tudi
ta ikona je zelo podobna freskam v katoliških bazilikah. Levo od vrat pa je
Marija z Jezusom v naročju. Prav tako zelo zahodno upodobljena.
Takoj ob glavnih
vratih sta velika stebra, ki ločujeta vrata od Marijine in Jezusove ikone.
Močna stebra, ki žarita v čudoviti temno modri barvi. Fantastično sta polirana.
Izdelana sta iz dragega kamna ki se imenuje lazurit ali lapis lazuli. Spraševal
sem se, kje so dobili tako velike kose tega dragocenega kamna. Našli so ga
nekje na Uralu. Radovednost me je tako zelo prijela v kremplje, da sem sklenil
priti stvari do dna. Pocukal sem Silva za roko in ga vprašal, kje so dobili
tako velike kose omenjenega dragega kamna. Vprašanje je prenesel naši vodnici,
ki nam je razjasnila dvome. Steber je v resnici bronast. Oblečen pa je v plast
iz dragocenega kamna. Opaž iz dragega kamna je tako mojstrsko narejen, da sploh
ne moreš opaziti, da gre za majhne koščke, ki so prilepljeni na bronasto
osnovo. Imaš občutek, da gre za kamen iz enega kosa. Mogoče bi opazil, če bi
lahko prišel čisto blizu. To pa je za običajnega človeka nemogoče, saj tam
lahko hodijo samo duhovniki in pevci.
p. Branko Petauer
Naročite se na:
Objave (Atom)