Pred
zakristijo se oglasi zvonček. Mašnik in njegovi pomočniki gredo v liturgični
obleki v urejenem sprevodu k oltarju. Ob nedeljah in praznikih naj bi bil vhod
mašnika in njegovih sodelavcev bolj slovesen. Tak vhod je znamenje naše
življenjske usmerjenosti k Bogu. Vsi smo romarji, smo Cerkev na poti k Bogu. Ob
slovesnostih, če ima duhovnik veliko pomočnikov, se v skladu z navodili
Rimskega misala sprevod razvrsti takole: Na čelu gre kadilničar s kadečo se
kadilnico, če uporabljamo kadilo. Nato se uvrstijo strežniki, ki nosijo sveče,
če je potrebno; med njimi, če je potreben, drug strežnik s križem. Nato gredo
mašni pomočniki in drugi strežniki, za njimi bralec, ki lahko nosi evangeljsko
knjigo. Zadaj za vsemi gre duhovnik, ki bo maševal.
Na
koru zadonijo orgle, ki imajo pri bogoslužju posebno mesto. Drugi vatikanski
koncil glede orgel določa: »Orgle je treba imeti v latinski Cerkvi v veliki
časti kot tradicionalno glasbilo, ki more s svojim zvokom čudovito povečati
sijaj cerkvenih obredov ter duha silno dvigati k Bogu in vzvišenim rečem« (B
120).
Po
cerkvi se razlega ljudsko petje vstopne pesmi, ki je skladna s cerkvenim letom.
Drugačna je v adventnem času, drugačna ob praznovanju Gospodovega rojstva,
drugačna zopet v postnem ali velikonočnem času. Vstopna pesem spremlja prihod
mašnika in njegovih sodelavcev k oltarju, zbrane vernike poveže v versko in
molitveno občestvo, v vernikih zbudi notranje razpoloženje, ki je skladno s
cerkvenim letom ali praznikom ter prispeva k slovesnemu začetku evharističnega
bogoslužja. »Poje tisti, ki ljubi,« pravi sv. Avguštin.
Vsaj
pri eni nedeljski ali prazniški maši običajno poje zbor, ki je del zbranega
občestva vernikov in mu je zaupana posebna naloga. Po nauku 2. vatikanskega
cerkvenega zbora »člani pevskega zbora opravljajo pravo liturgično službo. Zato
naj svoje opravilo vršijo s tisto iskreno pobožnostjo in urejenostjo, ki taki
službi pristoji in kakor jo Božje ljudstvo od njih po pravici zahteva« (B 29).
Naloga pevskega zbora je skrbeti za pravilno izvajanje njemu namenjenih delov,
pa tudi podpirati dejavno sodelovanje vernikov pri petju.
Velja
staro pravilo, da tisti, ki dobro poje, dvakrat moli. Petje je znamenje
veselega srca in odrešenjskega dogajanja v Božjem ljudstvu. Je tudi izraz
prazničnosti. Zbrano občestvo zelo povezuje med seboj. Če sami s srcem pojemo
ali petje zbrano poslušamo, ima tudi veliko oznanjevalno vrednost. Kako
osiromašeno bi bilo cerkveno leto brez adventnih, božičnih, postnih in
velikonočnih pesmi!
Z
vstopno pesmijo, ki ji rečemo tudi vstopni spev, se je pričel začetni obred. V
Rimskem misalu imamo pojasnilo: »Vstop, pozdrav, skupno kesanje, Gospod, usmili
se, Slava in prošnja, kar vse je pred besednim bogoslužjem, ima začetni, uvodni
in pripravljalni značaj. Namen teh obredov je, da bi verniki, ki so se zbrali,
postali občestvo in da bi se pravilno uglasili za poslušanje Božje besede ter
vredno obhajanje Evharistije.«
Pred
teboj je daritveni oltar
Spredaj
v prezbiteriju vidiš oltar, h kateremu se bliža mašnik s svojim spremstvom.
Prezbiterij je prostor okrog glavnega oltarja, določen za duhovščino (prezbiter
= duhovnik). Oltar je središče celotnega evharističnega bogoslužja. Na njem se
bo daroval Jezus, kakor se je pri zadnji večerji na véliki četrtek daroval ob
mizi velikonočne večerje in na véliki petek na oltarju križa. Oltar te zato
spominja na zadnjo večerjo in na Kalvarijo. Je miza za daritev in velikonočni
obed. Pri tej mizi se zbiramo, da se s Kristusovo daritvijo zahvaljujemo Bogu
in prejemamo njegovo telo in kri. Na oltarju mašnik, ki predstavlja Kristusa,
izvrši isto, kar je izvršil Kristus. On je namreč naročil: »To delajte v moj
spomin« (Lk 22,19).
Ker
se pri oltarju opravlja Gospodova daritev in verniki z njega prejemajo
Gospodovo telo in kri, so že od nekdaj cerkveni pisatelji gledali v oltarju
znamenje Kristusa samega. Zato se je uveljavil izrek: »Oltar je Kristus«. Oltar
postane še bolj simbol Kristusa, če je posvečen in pri tem maziljen s sveto
krizmo.
Oltarje
in daritve so poznala že starodavna ljudstva. Na njih so darovali živali in
poljske pridelke. Spomni se Kajna in Abela ter njune daritve. Sveto pismo med
mnogimi drugimi omenja tudi Abrahama, kako je postavil oltar in na njem opravil
daritev Bogu.
Najstarejši
krščanski oltarji so bile lesene mize. Tudi Kristus je pri zadnji večerji na
leseni mizi obhajal prvo mašno daritev in podelil apostolom prvo sveto
obhajilo. Pozneje so postavljali kamnite oltarje.
Oltar
je v vsaki cerkvi in kapeli, tudi tam, kjer ni tabernaklja in Najsvetejšega.
Pokrit je vsaj z enim belim prtom, ki je simbol čistosti našega srca. Samo iz
čistega srca se rodi prava žrtev, takšna, ki je Bogu všeč.
Oltar
je lahko premičen ali nepremičen. Miza nepremičnega oltarja je iz naravnega
kamna. Oltar je posvečen ali pa samo blagoslovljen. Posveti ga škof, blagoslovi
pa škof ali duhovnik. V Rimskem misalu je določeno, naj bo v vsaki cerkvi redno
nepremičen in posvečen oltar. Nepremični oltarji so vedno posvečeni, premični
pa so lahko posvečeni ali samo blagoslovljeni.
V
starejšem posvečenem oltarju so na sredi oltarne mize v grobku vzidane
relikvije mučencev. V oltarjih, ki so bili posvečeni po prenovljenem obredniku
(leta 1977), škof pristne relikvije mučencev ali drugih svetnikov vzida pod
oltarno mizo. Vendar pod premične oltarje, čeprav so posvečeni, ni dovoljeno
vlagati relikvij svetnikov. V posodici z relikvijami je pergament z datumom posvetitve
oltarja, z imenom škofa, ki je opravil obred, z imenom zavetnika cerkve in z
imeni mučencev ali drugih svetnikov, katerih relikvije so vzidane pod oltarno
mizo.
Vsak
oltar je posvečen samo Bogu, saj se sveta maša daruje le njemu. Lahko pa je posvečen
v spomin mučencev ali drugih svetnikov. Sv. Avguštin lepo pravi: »Oltarjev ne
postavljamo nobenemu mučencu, pač pa Bogu mučencev, čeprav v spomin mučencev.«
Kristjani
smo po svetem krstu Kristusovi udje, on pa je naša Glava. Ker je pravi duhovni
oltar Kristus, smo tudi mi kot njegovi udje duhovni oltarji. Na oltarju svojega
srca moramo darovati Bogu daritev svojega življenja. Tako razumemo besede
našega pesnika Simona Gregorčiča: »Oltar najlepši je – srca oltar!«
Romano Guardini je zapisal:
»Najgloblja moč v duši je moč žrtvovanja. Na dnu človekove notranjosti vlada
ona tišina in jasnost, iz katere se žrtev dviga k Bogu. Oltar je zunanje in
vidno znamenje te največje globine in tišine ter moči v človeku. (…) Oboje pa
spada skupaj, oltar zunaj in znotraj. On je srce cerkve; ta pa najtišja globina
živih človeških prsi, notranjega svetišča, katerega izraz in prispodoba je
zunanje svetišče s svojimi stenami in