Že
leta 1925 je stiški samostan poslal pomoč poljskemu cistercijanskemu samostanu
Mogiła. Prva skupina je obsegala 12 oseb. Vsi še niso bili menihi. Med njimi so
bili tudi dijaki in kandidati za brate. Dijaki so se seveda v kratkem času
morali naučiti še poljskega jezika, da so lahko nadaljevali šolanje na poljski
gimnaziji. Opat Avguštin je na Poljsko poslal samo najbolj nadarjene, da pri
učenju niso imeli večjih težav. Zgodilo se je, da je iz vsakega letnika stiške
samostanske gimnazije odšel za nekaj let na Poljsko vsaj eden izmed najbolj
nadarjenih dijakov. Ti so se v novem okolju hitro znašli. Že med poletnimi
počitnicami so se dobro naučili tujega jezika in brez težav nadaljevali šolanje
v poljskem jeziku.
Samostan
Mogiła je bil starodaven samostan iz trinajstega stoletja. Bil je pomembna
opatija v poljski zgodovini. Toda tudi zanj je nastopilo sedem suhih let. Po
prvi svetovni vojni je bil popolnoma obubožan. Število menihov se je tako
zmanjšalo, da je grozilo, da ga bo treba zapreti. Na generalnem kapitlju v Rimu
so se o tem že pogovarjali. Opat Avguštin pa je sprejel ponudbo, da bi pomagal
samostan ohraniti in obnoviti. Redovna skupnost v Stični je sicer še vedno
potrebovala novih moči, a opat je mislil, da Božja pomoč ne bo izostala, če
nesebično pomagajo rešiti poljski samostan. Skupaj so se odločili, da bodo pač
malo bolj poprijeli za delo in zmogli obdržati pri življenju še slavni poljski
samostan. Bog je to modro odločitev vidno blagoslavljal, saj je v stiški
samostan prihajalo precej fantičev, ki jih je zanimalo redovno življenje v
samostanu. Samostanski prostori so postajali premajhni, toliko fantov se je
priglasilo za šolanje in življenje v samostanu. Opat Avguštin je začel
razmišljati o novih možnostih za izobraževanje mladih talentov.
Tudi
v Mogiłi je stiška redovna skupnost začela privlačiti domače mladeniče. Po
nekaj letih delovanja stiških menihov so začeli prihajati poljski fantje, ki so
želeli postati novinci v na novo razcvetelem samostanu. Tudi tam so ustanovili
interno gimnazijo kot v Stični. Opat je uvedel celo izmenjavo dijakov in
študentov. Tako so nekateri poljski kandidati in novinci prišli v stiški
samostan in tu nadaljevali šolanje. Seveda je bila velika ovira jezik. A s
pridnostjo se da marsikatero težavo uspešno prebroditi.
V
Stični je samostanska gimnazija že pokala po šivih. Gojencev je bilo nekaj let
toliko, da so že živeli v precejšnji prostorski stiski. Tudi patri so težko
zmogli poučevati nadobudno mladež. Opat Avguštin je začel razmišljati, kako bi
težavo rešil.
Samostanska
gimnazija je bila tudi velik vir za nove redovne poklice v stiškem samostanu.
Po maturi so tisti, ki so se odločili za redovniško življenje, začeli enoletni
noviciat. To je uvajanje v redovno življenje in začetek sobivanja s samostansko
skupnostjo. Dobili so nova imena in oblekli bele redovne obleke, ki se jim reče
habit. Po končanem noviciatu so tisti, ki so želeli postati duhovniki, morali
začeti teološki študij. To je bilo težko opravljati kar doma. Opat je skrbno
iskal možnost, da bi za študente priskrbel dom, kjer bi imeli blizu predavanja,
a tudi možnost, da bi živeli pravo samostansko življenje.
Našel
je samotno hišo na Rožniku na robu Ljubljane, ki je bila last Ljudske
posojilnice. V hiši je bila gostilna, v kateri se je pogosto ustavil tudi
pisatelj Ivan Cankar. Pravijo, da je tam tudi kaj napisal. Blizu je bila
cerkev, ki bi jo lahko s pridom uporabljali. V hiši bi si uredili stanovanja in
učilnice. Če bi bilo premalo prostora, bi lahko še kaj dozidali in tako
naredili pravo podružnico stiškega samostana. V cerkvi bi lahko napravili korne
klopi in tako nemoteno opravljali vse molitve kot njihovi sobratje v stiškem
samostanu. Kraj je samoten, na jasi sredi gozda. Dovolj je odmaknjen od mesta,
saj je tja zašel le tu in tam kak sprehajalec. V mesto bi na predavanja lahko
hodili peš ali s kolesom. Opatov prijatelj arhitekt Jože Plečnik je že naredil
vse potrebne načrte za prenovo stavbe. Opatu Avguštinu je bil ta kraj zelo pri
srcu. Ko so ob vseh nameravanih prenovah potegnili črto, je bila končna vsota
previsoka. Toliko stiški samostan ni zmogel vložiti v prenovo hiše na Rožniku.
Zato se opatova namera zaradi finančnih razlogov ni uresničila.
Treba
je bilo iskati naprej. V mestu so našli hišo, ki je bila naprodaj. Bila je na
Poljanski ulici 6, skoraj v centru Ljubljane. Hiša je bila velika,
dvonadstropna, z velikim zemljiščem vse do Streliške ulice. Cena je bila ugodna
in opat Avguštin se je odločil za nakup. Hitro so začeli prenovo in prezidavo
hiše. Naredili so velike učilnice in spalnice. Del hiše so preuredili za stiške
bogoslovce, ki bi prebivali v hiši. Zadaj za hišo so uredili veliko igrišče za
gojence. Vse, kar je še ostalo zemlje, pa so spremenili v vrt. Zasadili so ga s
sadjem in zelenjavo, da je bilo nekaj za hišno kuhinjo.
V
nekaj mesecih je na Poljanski ulici nastal nov dom za stiške gimnazijce, ki jih
je bilo vedno več. Tudi bogoslovci so se preselili iz Marijanišča, kjer so tri
leta uživali gostoljubje. Nov dom je bil zelo blizu Teološke fakultete, saj je
bilo do nje le nekaj korakov. Za gimnazijce pa se je način šolanja spremenil.
Niso jih več učili domači patri kot do sedaj. Bili so vpisani na razne
ljubljanske gimnazije. V novem domu so imeli stanovanje in vse možnosti za
dobro učenje. Tudi stiški menihi so bili delno razbremenjeni. Ni jim bilo več
treba poučevati. Bili so samo še študijski prefekti za razne razrede dijakov.
Seveda so še naprej radi pomagali mladim radovednežem, kadar snovi pri rednem
pouku niso dojeli. Poleg domačih bogoslovcev je v domu lahko bivalo in se učilo
do šestdeset dijakov. Opat Avguštin je novi dom poimenoval po svetniškem škofu
Antonu Martinu Slomšku. Kratko so mu rekli Slomškov zavod.
Razumljivo
je, da so stiški menihi še naprej skrbeli za duhovno rast mladih, ki so se
šolali pri njih. V zavodu so zgradili veliko in lepo kapelo. Oltarno sliko pa
so naročili pri slikarju Juretu Pengovu. Ta je na sliki upodobil Devico Marijo,
ki sedi v sredi na prestolu. Za njo je velik zlat krog, ki predstavlja izlitje
Svetega Duha na binkoštni praznik. Nad Marijino glavo pa lebdi Sveti Duh v
podobi belega goloba, ob Mariji pa sedita redovna očaka. Na njeni desni je
upodobljen oče zahodnega meništva sveti Benedikt. Na Marijini levi strani pa
sedi sveti Bernard s križem in knjigo v roki. Ozira se na Marijo, ki je
korenito oblikovala njegovo življenje, saj jo je ljubil tako prisrčno, da so
zanj rekli: Še iz nobenih ust ni donela hvalnica Mariji tako čudovito domače
kot iz Bernardovih.
V
zavodski kapeli so mladi gimnazijci in bogoslovci duhovno rasli. V molitvi so
se utrjevali v ljubezni do Boga in Marije. Vedno bolj so si postajali domači.
Menih ne more uspevati v svojem poklicu, če ni z vsem srcem zagledan v Boga.
Zavedati se mora, da živi iz njega, ki mu daje moč. Vse menihovo ustvarjanje in
delovanje pa naj bi bila čudovita hvalnica Bogu.
V
novem domu se je hitro razvilo pravo domače ozračje. Patri, ki so bili v hiši
študijski prefekti, so znali mlade navduševati za red in delo. Bili so tudi v
stiku s profesorji na gimnazijah, kjer so se stiški gojenci šolali. Pri
disciplini niso bili popustljivi. Jasno so jim dali čutiti, da so v hiši zato,
da se čim več naučijo in pripravijo na življenje. Kadar pa so imeli prosti čas,
so jih spodbujali, naj se pošteno razvedrijo, da ne bodo pogrešali gibanja.
p. Branko Petauer