Bližal
se je binkoštni praznik. Na Polževem vrtu je bilo že precej navoženega lesa za
stiskalnico. Bratje so počasi dovažali les in ga vestno zložili. Pripeljali so
tudi močne lesene koze, na katerih bodo les dokončno obdelali.
Končno
sta se oba brata pripeljala. Nista prišla sama. S seboj sta imela še nekaj
pomočnikov. To delo ne bo lahko, saj bo treba obdelovati težke kose lesa. Nekaj
bodo pomagali stiški bratje, saj vsega ne bi zmogli sami.
Polževo
dvorišče je zaživelo. Franc in Jožef sta skrbno pregledala les in bila zelo
zadovoljna. Vse, kar sta zahtevala, je bilo pripravljeno. Še več so bratje
pripravili. Brat Celestin jima je pokazal betonski kamen za stiskalnico. Zelo
sta ga pohvalila. Treba ga bo samo še malo prevleči s cementno glazuro, pa bo
tak kamen za stiskalnico, kot ga daleč naokoli nimajo.
Brata
Irgolič in pomočniki so že prvi dan krepko zastavili delo. Stiskalnica je bila
precej drugačna, kot so je bili vajeni stiški bratje. Delo je hitro napredovalo
in vsak dan je bilo mogoče bolje videti podobo nove stiskalnice. Razprostirala
se je po celem zahodnem delu stare lope. Ob stiskalnici so naredili še velike
in udobne stopnice, ki so vodile do višine, kjer se je nalagalo v stiskalnico.
Dno stiskalnice so naredili samo iz debelih plohov, ki so jih tako obdelali, da
so čim bolj tesnili tekočino. Skupaj so jih privili z močnimi vijaki. Dno je
bilo le za spoznanje nagnjeno, da je tekočina odtekala v en vogal. Ker je bilo
od roba dna stiskalnice do zida še dovolj prostora, se je Franc odločil, da
naredi močen podest do zida. Tega bi lahko rabili za mlin za sadje. Sadna gošča
za stiskanje bi bila tako čisto blizu in bi jo lahko kar z lopato metali v koš.
Brat
Celestin je bil ves srečen, ko je spremljal nastajanje nove stiskalnice. Zaupal
je bratoma, ki sta bila daleč naokoli znana izdelovalca stiskalnic. Skrbel je,
da delavci niso bili brez jedače in pijače. Kar je mogel, je pomagal, predvsem pa je skrbel za dobro ozračje med delavci. Vedno
je znal povedati katero izmed svojih dogodivščin, ko je bil še zunaj v svetu.
Pa tudi v samostanu se mu je že marsikaj zanimivega pripetilo. Vsa skupina
delavcev je bila vesela druščina, ki je marsikatero razdrla. Ob težkem delu je
bilo tudi veliko smeha.
Opat
Avguštin jih je rad obiskal in se pozanimal, kako delo napreduje. Sprva si ni
znal prav predstavljati, kakšna bo stiskalnica. Še bolj pa je bil vesel, ko je
videl, kako se bratje veselijo nove pridobitve. Videl je, da je njegova
odločitev o postavitvi stiskalnice pravilna. Bratom, ki so resnično prizadevni
pri delu, je treba omogočiti, da lahko delajo brez večjega napora. Vsako novo
pridobitev, ki je olajšala delo, je zagovarjal, saj je hotel, da delo ne bi
bilo muka, ampak veselje in užitek. Bil je mož, ki se je trudil, da bi tudi pri
kmečkem in drugem delu upoštevali nove pridobitve. Hotel je držati izročilo
cistercijanov, ki so pred stoletji ljudi učili krčiti gozdove in pridobivati
rodovitna polja. Že menihi prvih generacij so menjavali semena in sadike, da so
prišli do čim bolj izbranih vrst žita, sadja in drugih kulturnih rastlin.
Evropa je bila takrat kot ena sama država, po kateri so cistercijani uspešno
prenašali svoja spoznanja in delovne izkušnje. Tako je bilo njihovo ročno delo
prav tako velik prispevek k napredku človeštva kot tudi njihovo duhovno delo.
Tudi
delo v samostanu je opat Avguštin razumel kot služenje Bogu. Vedno je v svojih
nagovorih bratom poudarjal, da delo ni samo sebi namen. Delati pomeni
sodelovati s Stvarnikom in dopolnjevati stvarstvo. Delo mora imeti tudi duhovno
razsežnost, drugače lahko postane le grabljenje in pridelovanje materialnih
dobrin. Človek, ki ne pazi na duhovno plat dela, kaj hitro lahko postane suženj
dela. Delo mu ne prinaša več svobode in sreče v življenju, temveč ga dela
nesrečnega in zasužnjenega zbiranju dobrin. Delo mora imeti vedno enako
vrednost kot molitev, saj je sodelovanje s Stvarnikom. Škoda, ker mnogi ljudje
ne mislijo tako. Pogosto jih v svoje kremplje vklene sla po dobičku, ki je
začetek mnogih krivic. Začnejo hlepeti po pridobivanju imetja. Podležejo tudi
nepoštenosti in na račun delavcev bogatijo in kopičijo imetje. Ubogi delavci pa
trpijo pomanjkanje in lakoto, ker jih delodajalci premalo pošteno plačajo za
njihovo delo.
Delo
na Polževem vrtu je napredovalo. Brata Irgolič sta spretno vodila izdelavo nove
samostanske stiskalnice. Deblo za sleme sta tako spretno obdelala, da se je
imenitno prilegalo Francetovi zamisli. Bilo je dolgo in je s tem omogočalo
velik vzvod. Zato so bili pritiski na dno stiskalnice toliko večji. Tudi na
severnem delu stiskalnice sta naredila podest, na katerega je bilo mogoče
zložiti veliko zabojev sadja.
Vijak
sta namestila v sleme. Navoje sta na debelo namazala z lojem, da je bolje
drselo. Treba je bilo vijak vstaviti in utrditi v kamen. Kako spraviti kamen na
svoje mesto? Bil je težak. Vsi skupaj so naredili iz lesa ležišče, pod katerega
so polagali železne cevi, da so ga lažje pomikali k pravi višini. Pol dneva so
se trudili, da so ga spravili tja, kjer je moral biti. Vijak so odvili tako
visoko, da je bil spodnji del nad kamnom. Kamen so tako naravnali, da je bila
luknja točno pod vijakom. Treba ga je bilo le še dvigniti in utrditi. Pomagali
so si z vzvodom in počasi centimeter za centimetrom dvigovali kamen. Dvigovanje
je trajalo dolgo, a kamen je zanesljivo sedel na trdni podlagi.
Dvignili
so ga dovolj visoko. A premalo so pazili s podkladanjem, saj ni bilo dovolj
prostora pod kamnom. Zamenjali so podlago z debelimi dolgimi tramovi. Pod
kamnom je bilo dovolj prostora. Počasi so odvili vijak in ga spustili v luknjo
sredi kamna. Vijak je lepo sedel v luknjo. Bila je ravno toliko večja, da je
bilo mogoče vijak spuščati vedno niže. Ko je vijak prilezel do tal, je bil
kamen še vedno prenizko. Franc je povedal, da mora biti zgornji rob kamna malo
više od pasu pri odraslem moškem. Previsoko ne sme biti, saj bi bilo potem
težko vrteti, ko bi hotel stiskalnico obesiti. Obesiti stiskalnico pomeni, da
kamen tako visoko priviješ, da se spodnja konica vijaka, ki običajno sloni na
tleh, dvigne v zrak. Zaradi teže stiska, dokler spet ne sede v sedišče na tleh.
Počasi
so dvigali kamen do zaželene višine. Vijak mora biti iz trdega lesa, najboljši
je drenov les, ki je eden najtrših lesov, kar jih je mogoče dobiti pri nas.
Toda tako dolg dren je težko najti, saj mora biti poleg vsega še raven. Zato so
izdelovalci vijakov za stiskalnice uporabili tudi les lesnike ali divje hruške.
Ta les je tudi trd in se ne odlomi po dolžini. Navoji pri vijaku morajo
prenesti velike pritiske in se ne smejo odlomiti.
Brat
Celestin je poklical brata Nivarda, ki je bil samostanski kovač, mehanik in
elektrikar. Povedali so mu, da je treba v vijak pod kamnom izvrtati veliko
luknjo, v katero se vtakne železen drog. Ker zaradi luknje vijak na tistem
mestu malo oslabi, ga je treba nad luknjo in pod njo okovati z železnim
obročem. Brat Nivard je vzel mere in se lotil dela. Z debelim svedrom so
prevrtali vijak. Pri vrtanju se je poznalo, da je narejen iz lesa lesnike. Bil
je za vrtanje pošteno trd.
Brat
Nivard je skoval dva močna obroča in ju prevrtal z več luknjami. Da bi še bolj
držala, ju bo dal priviti z vijaki v trd les. Vijak se ne bo več usušil, saj je
narejen iz suhe divje hruške. Te Franc in Jožef iščeta daleč naokoli in jih
imata vedno nekaj na zalogi. Vedela sta, da ga je težko najti, ko ga
potrebuješ.
p. Branko Petauer