Staro
benediktinsko geslo Moli in delaj! izraža skladnost med izrečno molitvijo in
delom. Bog je na prvem mestu. Če delamo po Božji volji, postane tudi delo
molitev. Bog je z nami in mi smo z Bogom pri molitvi in delu. Vse življenje postane
molitev. Če se človek obrača na Boga najprej v izrečni molitvi, je Bogu
posvečeno tudi vse človekovo delo, ki ga izvršujemo po Božji volji. Če je
človek delo postavil na prvo mesto, delo ne korenini več v Bogu in zato ne
prinaša tistega blagoslova, ki bi ga lahko in bi ga po Božjem načrtu moralo
prinašati. Še slabše je tam, kjer so ljudje s svojim življenjem geslo takole
spremenili: »Delaj in delaj!«
Danes pogosto
slišimo ugovor: »Imam preveč dela, zato nimam časa za molitev.« Res imamo vsi
čez glavo dela, zlasti v našem času, času naglice in nenehnega hlastanja za
nečim novim. Prav zato je treba še posebej paziti, da nas delo duhovno ne
uniči. Gospod je sicer pohvalil Mártino veliko delavnost, a je dodal: »A le eno
je potrebno. Marija si je izvolila najboljši del, ki ji ga nihče ne bo vzel«
(Lk 10,41s). Po Marijinem zgledu je treba od časa do časa sesti h Gospodovim
nogam in poslušati njegovo besedo (prim. Lk 10,39).
Sv. Roza
Limanska iz 16. stoletja je stalno živela v Gospodovi navzočnosti in v pogovoru
z njim. Ročno delo je pri tem ni oviralo. Pogovori z Jezusom Kristusom so bili
trajna hrana njenega duhovnega življenja.
Sv. Lazar, menih
in slikar iz 9. stoletja, se je na slikanje ikon pripravljal z dolgo molitvijo
in svetim branjem. Slikanje je imel za bogočastno opravilo, za katerega se je
treba prav tako pripraviti kakor za pisanje duhovnih knjig in pridiganje.
Mnogi svetniki
so začeli svojo svetniško pot s tem, da so se umaknili v samoto in se izročili
Bogu v neprestani molitvi. Tudi sv. Frančišek Asiški se je po spreobrnjenju ves
posvetil molitvi in premišljevanju. Vedno bolj je doživljal osrečujočo Božjo
navzočnost. Izbiral je samotne kraje okrog Assisija in premišljeval o Kristusu
in življenju po evangeliju. S podobno potjo sta začela sv. Anton Puščavnik in
sv. Benedikt.
Da bo med
izrečno molitvijo in delom ravnotežje, je treba pri obilnejšem delu še bolj
paziti na dobro molitev. Tako bo delo dobilo dušo. Kdor ne more najti časa za
molitev, najbrž nima Boga dovolj rad. Od tistega, ki nas ima rad, upravičeno
pričakujemo, da nam bo daroval nekoliko svojega časa. Bogu seveda ne posvetimo
le del svojega časa, ampak ves čas: čas molitve, čas dela, čas oddiha in
spanja. Če bomo del svojega časa posvetili izrečni molitvi, bomo vedno imeli
dovolj časa za delo. Delavski duhovnik Favreau je rekel: »Najboljše sredstvo za
pridobivanje časa je molitev.«
Delo in vse naše
življenje, če sta povezana z izrečno molitvijo, dobita bistveno višjo vrednost.
Prihajata iz samega središča, v katerem smo se zbrali.
Sv. Bernard je o
premišljevalni molitvi, ki vse ureja, zapisal: »Premišljevanje očiščuje vir, iz
katerega priteka, namreč duha. Poleg tega uravnava čustveno življenje, vodi
dejanja, popravlja napake, ureja in plemeniti značaj in vse življenje ... V
zmedi daje jasnost, odstranjuje notranjo razklanost, vodi duha iz raztresenosti
k zbranosti. Premišljevanje vnaprej določa, kaj in kako je treba delati in
živeti. Ozira se nazaj, na delo in življenje, da ne ostane v duhu nič
nepopravljenega ali popravka potrebnega. V sreči že vnaprej čuti prihajajočo
nesrečo. Ko ta pride, njenega udarca skoraj ne občuti.«
Alessandro
Pronzato v knjigi Rad bi molil omenja
štiri sovražnike naše molitve: hrup, hlastanje za zaslužkom, pomanjkanje časa
in naglico. Spremembo na bolje bomo dosegli, ko življenja ne bomo presojali po
praktični koristnosti in produktivnosti; torej ne po kvantiteti, marveč po
kvaliteti, po ljubezni, ki se ne da ne zmeriti ne stehtati.
p. Anton