Teden
pozneje je pater Maver Grebenc praznoval ponovitev nove maše v domači ribniški
župniji. Bilo je zelo slovesno, saj so mu rojaki pripravili veliko slovesnost.
K oltarju je vstopal v spremstvu otrok, ki so ga spremljali kot družice
nevesto. Po novi maši je bila gostija na dvorišču domače hiše v Dolenjih Lazih.
Vsa vas je bila skupaj. Vsi so se veselili. Sosedje so bili ponosni, da v
kratkem času že drugič praznujejo novo mašo. Upali so, da to ne bo zadnja. Res
je bilo veliko priprav na tako velik praznik, toda to je nekaj tako velikega,
da se je vredno potruditi. Nova maša je bila ponos vsake vasi, iz katere je
novomašnik izhajal. Kadar je bila v kateri od bližnjih župnij nova maša, so
množice trumoma hitele tja. Med ljudmi je bila vsaka nova maša vedno nekaj
svetega in je bilo vredno biti zraven. Pravili so celo, da se splača ene čevlje
izrabiti, da prideš k novi maši in dobiš novomašni blagoslov.
Po
maši se je veselje nadaljevalo vse do večera. Ljudje so se znali prav prisrčno
veseliti. Marsikatero šalo pa so razdrli tudi duhovniki, ki so prišli na
novomašno slavje. Nekateri so znali tako živo pripovedovati svoje šale, da so
vso vas razgibali in nasmejali.
Po
novi maši se je začelo tudi za novomašnika redno delo. Bil je imenovan za
veroučitelja na državni ljudski šoli v Žalni. Ves se je posvetil poučevanju
otrok in jim skušal z vso ljubeznijo govoriti o Bogu. Tudi doma v samostanu je
bilo zanimivo. Patra Mavra je potegnilo z vso močjo prenavljanje samostana. V
pripravah na 800-letnico stiškega samostana so sklenili v celoti prenoviti
križni hodnik. To je bil za mladega patra slasten ocvirek. Zanimalo ga je vse,
kar se je skrivalo pod debelimi ometi. Vse delo je z zanimanjem spremljal. Bil
je zelo natančen pri opazovanju in raziskovanju. Tudi zidarji, ki so delo
izvajali, so se z njim dobro razumeli. Vedeli so, da to delo ni kakor vsako
drugo. V tem primeru gre za stoletne stavbe, ki jih je treba z vso
spoštljivostjo paziti. Vse, kar so našli pod ometom, so sproti pokazali patru
Mavru. Ta je na kraju vse pregledal, premeril in vse temeljito zapisal. Večino
je pisal na lepe in urejene liste. Tu in tam pa ni bilo drugače mogoče, da je
na hitro vse zapisal na lističe, ki jih je trenutno imel pri sebi. Vse skupaj
pa je skrbno shranjeval v arhivske škatle. Kadar so v steni našli kako
odprtino, je bil pri zapisovanju najdenega tako natančen, da je zapisal celo,
če je našel suh jabolčni pecelj.
Prenove
so mu prinesle novo spoznanje o stiškem samostanu pred osmini stoletji. Na
severnem delu križnega hodnika so našli prvotni vhod v cerkev. Ko so ga
odpirali, so v njem našli nagrobnik Pongraca Turjaškega. Pater Maver ga je
skrbno očistil in se dogovarjal z zidarji, da bi ga pustili nezazidanega. Poleg
nagrobnika so našli še veliko različnih kamnov, ki so patru Mavru pomagali
sestavljati mozaik romanskih stavb v Stični.
Posebno
vznemirljiva je bila kapiteljska stena na vzhodnem delu križnega hodnika. Tam
so našli dve dvojni romanski okni, ki sta
bili nekdaj okni v kapiteljski dvorani. V sredi med okni so našli še vrata, ki
so vodila v prvotni kapitelj stiškega samostana. To je bilo spet nekaj za patra
Mavra. Bil je ves v delu. Pogosto je tudi med molitvami razmišljal, kako bi
povezal to, kar je našel. Skušal je čim več dognati o slavni stiški
preteklosti. Zapiski so se množili in polnili škatle. Računal je, da bo te
zapiske nekoč uredil in jih povezal v urejeno razpravo.
Opat
Avguštin je opazil njegovo vnemo. Pomagal mu je, da je svoje znanje še
izpopolnil. Ker je veliko arhivskih dokumentov bilo napisano v stari nemški
pisavi, ki so ji po domače rekli gotica, je priporočal mlademu zgodovinarju, da
se je temeljito nauči. V Ljubljano ga je poslal na tečaj k profesorju, ki je to
pisavo do potankosti obvladal. Ni bilo treba veliko iskati, da bi preizkusil
svoje novo pridobljeno znanje. Na voljo je bilo veliko starih urbarjev, ki so
jih takrat hranili v stiškem arhivu.
Ob
teh starih davčnih knjigah se je patru Mavru utrnila nova velika zamisel. Kaj
ko bi v teh knjigah skušal poiskati vse posesti, ki so nekoč v zlatih časih
spadale pod stiški samostan. Še najbolj pa mu je budila radovednost tista
najstarejša posest, ki jo je stiški samostan prejel ob svoji ustanovitvi v
daljnem dvanajstem stoletju. Ta misel ga je tako prevzela, da je o njej
razmišljal noč in dan. Kadar je imel vsaj nekaj prostega časa, je brskal po
arhivu in prebiral stare zapiske in listine. Pridno je delal zapiske in jih
urejal tako, da je bilo mogoče čim bolj pregledno ugotoviti, kje je kaka posest
bila in kdaj je prišla pod stiški samostan.
Ob
takem raziskovanju je pater Maver naletel na veliko imen krajev in vasi. Mnogih
ni poznal. Pomagal si je s knjigami, ki so tolmačile razvoj nekaterih krajevnih
imen. To je bilo zanimivo in težko delo. Imena so se v svojih različicah tako
glasila, da je bilo pogosto skoraj nemogoče ugotoviti povezave. Veliko imen je
bilo čisto ponemčenih in je bilo težko najti prvotno obliko. Tudi v urbarjih so
bila nekatera imena tako nerodno zapisana, da si je z njimi težko kaj pomagal.
Toda to delo ga ni utrudilo. Celo nasprotno, vedno bolj ga je razvnemalo.
Veliko
je bral in študiral preteklost drugih samostanov. Knjig ni bilo veliko na
voljo, toda marsikaj se je dalo dobiti, če si pisal v druge samostane. Bogu
hvala, ker je bilo takrat sporazumevanje veliko lažje. Dovolj je bilo, če si
napisal latinsko pismo in arhivar v drugem samostanu je točno vedel, kaj bi
rad. Počasi se mu je nabralo obilo gradiva, da ga je lahko proučeval. To, kar je
obvladovalo njegove misli, pa seveda ni ostalo zaprto samo v njegovi glavi.
Pogosto so se s sobrati pogovarjali o vsem, kar je prebral. Njegova misel je
bila kakor iskrica, ki je zanetila živahen pogovor. Mnenja so se kresala in
večkrat je iz takih pogovorov prišlo nepričakovano do novih spoznanj.
Pogosto
je zahajal tudi med ljudi na vasi. Ugotovil je, da je v spominu vasi, v starih
imenih, mogoče marsikaj najti. Njegov mozaik zgodovine stiške posesti se je
počasi dopolnjeval in veliko presenetljivega je odkril.
Del
stiškega arhiva ni bil več doma. Ob zaprtju samostana v času cesarja Jožefa II.
v letu 1784 so vse, kar je bilo v samostanu kaj vrednega, odpeljali v
Ljubljano. Knjige in rokopise so namestili v licejski knjižnici. Arhiv in druge
stvari pa so bile malo manj skrbno spravljene. Veliko materiala se je
razgubilo. Vse, kar je ostalo, pa je bilo spravljeno v državnem arhivu. Tudi tu
je pater Maver našel veliko delovno področje. Kar nekaj zelo dobrih podatkov je
tam dobil. Bilo pa je zelo težko delo. Nič ni bilo urejenega in ne popisanega.
Veliko je bilo listin, a treba je bilo veliko iskati. Pogosto je bilo dolgo
iskanje poplačano z dragocenimi odkritji.
Prebiranje
tuje literature je patru Mavru čisto spontano vzbudilo še eno veliko ljubezen.
Vsi samostani so ob ustanovitvi imeli razne plemiške dobrotnike, ki so darovali
del svojega imetja ali posesti, da so novim ustanovam omogočili dokaj varen
začetek delovanja. Pogosto so se kot darovalci pojavljala enaka imena. Sprva je
bolj za konjiček ugotavljal sorodstvene vezi med različnimi plemiškimi
družinami. Pozneje pa je le ta prerasel v veliko ljubezen. Začel je iskati
sorodstvene vezi med temi družinami in čedalje bolj je razumel evropsko
politiko tistih časov, ki je veliko gradila na sorodstvih, zavezništvih in tudi
s porokami večala svoj vpliv. Na tem področju se je tako »udomačil«, da je znal
ure dolgo pripovedovati, kako je ena vladarska hiša povezana z drugo. Vsa
Evropa je bila »križem požlahtana«, je pogosto rekel.
Vse
te dejavnosti pa patra Mavra niso tako zelo potegnile v svoj tok, da bi pozabil
na molitev ali na skupnost stiških sobratov. Z vsem srcem je prirasel v
samostansko družino. Molitev mu je bila duhovna hrana, ki mu je omogočala vse
druge dejavnosti. Imel je občutek, da je molitev tako pomembna, da bi se brez
nje vse sesulo, kot hišica iz kart ob najmanjši sapici. Trudil se je, da je bil
v prvi vrsti menih in duhovnik. Služiti Bogu mu je bilo vedno najvišje načelo v
življenju.
Bil
je človek reda. Nikoli ni odlašal določenih opravil. Lotil se jih je takoj.
Tudi v kor je prihajal vedno pred začetkom molitev, da se je umiril in
pripravil na božjo službo. Zanimal se je za delo svojih sobratov. Ko je bilo
treba kaj večjega narediti, je rad priskočil na pomoč. Zlasti kadar so
pripravljali za tisk daljša besedila, je rad pomagal pri korekturah in
pregledovanju. Sobratje so cenili njegovo delo, saj je bil zelo natančen.
Opazil je vsako piko in črko, ki ni bila na pravem mestu. To natančnost mu je
privzgojilo raziskovanje starih listin, kjer je vsaka črka zelo pomembna.
Pogosto lahko samo ena črka pomaga, da besedo in stavek prav razumeš.
Bratje
so ga prosili za pomoč tudi pri prevajanju. Dobro je obvladal klasične jezike
in nemščino. Ta mu je bila tako domača, da je poznal celo razvoj nemških besed
od njihovih srednjeveških oblik naprej. Celo v veselje mu je bilo, kadar se je
v mislih igral s kako besedo. Skušal je dognati njeno najstarejšo obliko in
kakšen vpliv je imela na slovenski jezik. Saj so mnoge naše besede, posebno
narečne, imele svoje korene v nemških besedah. Bil je mož, ki je veliko
razmišljal. Pri srcu mu je bilo tudi poglabljanje v življenjska vprašanja,
verske resnice in filozofska vprašanja.
p. Branko Petauer