Med svojim
duhovniškim delom sem že večkrat slišal besede, da je življenje
križ. Nekateri se celo sprašujejo, zakaj je Bog ustvaril človeka,
ko pa vendar mora v življenju toliko trpeti. V življenju je toliko
raznih zgod in nezgod, da je življenje zelo kruto. Drugi spet pravi:
»Celo življenje sem trpel, sedaj pa še umreti ne morem, ko bi se
pa tako rad vsega rešil. Kakor da so zgoraj pozabili name.«
Res v
življenju ljudje doživijo razne stvari. Te jih zaznamujejo in potem
tako gledajo na življenje. Toda ali je življenje res samo križ?
Tega ne bi mogli reči, saj je v vsakem življenju toliko lepih
trenutkov, za katere se je splačalo živeti. Kaj kdo o življenju
reče, je odvisno od tega, kako ga je sprejel. Ali ga je sprejel kot
dar, ki mu je dan iz ljubezni in ga sedaj napolnjuje z novo
ljubeznijo, lahko pa življenje jemlje kot ječo, v katero je ujet.
Skušajmo
si podrobno ogledati, kaj življenje sploh je. Življenje je naše
bivanje v času in je seveda zaradi tega tudi minevanje. Vsak dan je
krajše in vsak dan smo bliže koncu življenja, ki mu pravimo smrt.
Tega minevanja se ne da ustaviti na noben način, pa čeprav si
nekateri to zelo prizadevajo. Na svetu so posebne skupine
znanstvenikov, ki se trudijo, da bi s svojimi odkritji in spoznanji
podaljšali življenje ali upočasnili staranje. Vse to ima Bog v
svojih rokah. On je gospodar življenja; vsakemu ga daje toliko, kot
sam hoče in misli, da je najbolj prav. Nobena zdravila ne
pripomorejo, da bi življenje podaljšali, niti za uro ne.
Toda ni
samo človekova posebnost, da se stara in gre koncu življenja
naproti. Vse na svetu mineva in se spreminja iz ene oblike v drugo.
Že sam neživi svet je tako urejen. Celo gore, o katerih mnogi
pravijo, da so večne, se vsak dan spreminjajo. Ko so nastale, so
bile visoke. Potem pa se začne proces razpadanja. Veter, voda in
vremenske razmere pripomorejo, da se gore nižajo. Vsak dan bolj
razpadajo in se nižajo, dokler ne bodo postale čisto nizke. Seveda,
v primerjavi s človekovim življenjem, vsi ti procesi potekajo komaj
opazno. Še bolj zanimivo in očitno je minevanje v živem svetu.
Tudi rastline minevajo. Kar načrpajo iz neživega sveta, spremenijo
v snovi druge vrste, ki jih potem použijejo in porabijo živali.
Rastline se prav tako izčrpajo pri svojem delu, v svojem življenju
se použivajo. Osnovne prvine predelujejo in spreminjajo v druge,
bolj zapletene in bolj koristne. Iz njihovega použivanja nastajajo
druge dobrine.
Podobno se
dogaja v bolj razvitem živalskem svetu. Živali živijo od tega, kar
so rastline ustvarile, same pa so spet hrana drugim živalim. Za
življenje na zemlji je vse koristno, ena stvar je za to, da koristi
drugi, ena vrsta preživlja drugo. Nič se ne izgubi, vse se porabi
za novo življenje. Življenje enega omogoči ohranjanje življenja
drugega. Vse skupaj je kot čudovit laboratorij, kjer se vse stvari
najbolj koristno uporabijo.
Vsi
procesi razgradnje so tako urejeni, da vedno ena snov preide v drugo
in pri tem odda energijo, ki je bila v njej shranjena. Ker jo ima
snov nižje stopnje manj, se ta energija sprosti v obliki toplote ali
kaj podobnega. Vzemimo na primer svečo, ki gori. Vosek, iz katerega
je sveča, je dragocena snov, v katero je bilo vloženega veliko
čebeljega dela. Ko ga zažgemo, se vse nakopičeno delo sprosti v
obliki toplote in svetlobe. Zato sveča greje in razsvetljuje okoli
sebe. Podobno je pri vseh takih procesih.
Kako pa je
pri človeku, ki je krona stvarstva? Tudi v človeku vse mineva, saj
se taki procesi dogajajo tudi v njem. Tudi človek uporablja za
ohranjevanje življenja snovi, ki so jih izdelale rastline. S temi se
prehranjuje in njihovo energijo uporablja za življenjske procese, ki
se odvijajo v človeškem telesu. Ne bi mogli reči, da človek
ustvarja kaj novega, kar bi potem ohranjalo novo, višjo živo vrsto.
Kaj pa je potem človekov namen? Zakaj človek živi? Kar tako ne
obstaja, nek namen mora imeti. Tudi človek mora »proizvajati«
nekaj, kar je v korist drugim. Ne more biti le brezkoristen porabnik,
ki bi samo živel od drugih. Da, tudi človek ima svoj namen, saj je
krona vsega stvarstva. Bog ga je določil, da bi bil vsemu stvarstvu
gospodar in bi povsod odkrival ljubečo Božjo roko, ki ga vsak
trenutek obdarja. Tudi človekovo življenje je použivanje. Kakor
sveča se mora tudi človek použivati in oddajati. Toda kaj človek
oddaja? Bog ga je poklical, da bi oddajal ljubezen. Zato je potrebno,
da vsak izmed nas v življenju odkrije, da je smisel našega
življenja prav v minevanju in izgorevanju. To je tisto, kar
življenju daje vrednost in lepoto.
Pomagajmo
si s primero. Znanstvenik vloži veliko svojega dela, skrbi in tudi
svojih materialnih sredstev, da odkrije neko stvar. Na koncu bi lahko
rekli, da je naredil izgubo, toda njegovo odkritje je v blagor vsega
človeštva. Naredil je sicer izgubo, a ta je postala dobiček za
človeštvo. Podobno je pri vsakem človeku. Veliko vloži v razna
dejanja, veliko potroši, a na koncu nekomu naredi veselje, ki je
vredno več kot ves vloženi napor. Smisel človekovega življenja je
izgubljanje in minevanje, toda to minevanje mora biti rodovitno. Ne
sme biti kar v prazno. Kakor sveča moramo tudi mi v svojem življenju
oddajati svetlobo. Svetloba, ki jo oddajamo, res ne bo pregnala mraza
in hladnih temperatur, pregnala pa bo mraz iz src. Bolj ko se človek
razdaja, več bo naredil v življenju. Z drugimi besedami: ne smemo
reševati svojega življenja, ampak znati izgubljati. »Kdor
namreč hoče rešiti svoje življenje, ga bo izgubil; kdor pa izgubi
svoje življenje zaradi mene in zaradi evangelija, ga bo rešil. Kaj
namreč koristi človeku, če si ves svet pridobi, svoje življenje
pa zapravi?«
Kako lepo
nas Jezus pouči, da je potrebno izgubiti življenje zaradi njega in
evangelija, saj ga na ta način resnično zaživimo. Jezus želi, da
bi vsi v življenju izkusili lepoto življenja, zato nas kliče k
izgubljanju življenja. Kakor sveča se moramo použivati za druge.
Samo to je smisel življenja. Treba je za nekoga živeti in biti
nekomu prinašalec sreče. Življenje prejemamo od Boga kot čisti
dar. Vsak dan znova nam je darovan, da iz njega naredimo nekaj lepega
za Boga, kot je rekla sveta mati Terezija iz Kalkute. Ne smemo živeti
zase, naše življenje mora biti rodovitno. Zaradi tega, ker jaz
živim, mora biti nekdo na svetu srečnejši. Kar prejemam od Boga,
moram po svojih močeh oddajati naprej. Če nikogar ne osrečim, je
moje življenje brezkoristna izguba, če pa ljudem prinašam srečo,
moje življenje postane koristna izguba.
Razdajati
se, pomeni, živeti za druge. Sveča, ki bi ostala vedno neprižgana,
bi sicer vedno ostala sveča, toda od take sveče se nihče ne bo
ogrel, nikomur ne bi bila koristna. Tudi človek se mora razdajati za
druge, biti mora nekomu v veselje. Res, s použivanjem in razdajanjem
človek mineva. Toda ne bo se izgubil, ampak prav nasprotno, postal
bo človek. Bolj ko se človek razdaja, bolj uresničuje v sebi
ljubezen, bolj postaja to, za kar mu je Bog dal moč in življenje.
Razumeti
moramo, da ne bomo na svetu naredili drugega, kot da svoje minevanje
čim bolj oplemenitimo. Bolj ko bomo znali izgubljati življenje,
bolje ga bomo unovčili. Na koncu naših dni nas ne bodo slavili
zaradi tega, ker smo v življenju nakopičili veliko bogastva. Kar
poglejmo, koliko je bilo takih v zgodovini človeštva, pa so bili
hitro pozabljeni. Danes jih na noben način ne bi mogli več zbrati
na seznam. Vse tiste, ki so svoje življenje porabili za razdajanje
bližnjim, pa danes lahko hitro zberemo na seznam, saj so se zapisali
v zgodovino z zlatimi črkami. Razumeli so, zakaj so na svetu.
Človek je
posrednik tega, kar Bog polaga človeku v srce. V Božji službi je
zato, da bi na svet prinašal ljubezen. Bog je samo sejalec, ki seje
ljubezen v človeška srca. Iskra Božje ljubezni, ki je posejana v
človekovo srce, se z razdajanjem razgori v velik plamen, ki greje in
sveti vsem ljudem. Bolj ko je človek sposoben ljubezen uresničiti v
življenju, bolj postaja živ, več Božje ljubezni lahko domuje v
njegovem srcu. Ta ljubezen osrečuje človeka samega in tudi tiste,
katerim je namenjena. Ljubezen človeka tudi očiščuje in mu daje
razumeti, zakaj se splača živeti. Po ljubezni človek postaja vedno
bolj duhovno bitje, vedno bolj je podoben Bogu.
Za
življenje bi lahko rekli, da je tudi čas upodabljanja po Sveti
Trojici. Kar je bilo položeno v človeka, mora rasti in postajati
čedalje bolj zrelo in popolno. Človek mora postati vedno bolj
podarjajoč se, vedno bolj bitje, ki živi iz odnosa. Tako kot se Oče
in Sin vedno podarjata drug drugemu v Svetem Duhu, tako mora
človekovo podarjanje postajati vedno bolj rodovitno. Človek mora za
nekoga živeti in v sebi upodabljati Boga, mora postajati vedno bolj
Božji, dokler se Bog v vseh ne upodobi.
p. Branko Petauer