Stiški
samostan je nehote postajal veliko duhovno središče, ki je privlačevalo mnoge
ljudi. Ob nedavnem prazniku 800-letnice samostana (1936) so se v Stično
zgrinjale velike množice. Mnogi so v samostanu videli vzorno urejeno
gospodarstvo. Ob cesti od železniške postaje pa do samostana so si mogli
ogledati skrbno obdelana samostanska polja. Bratje so celo postavili napise na
njivi, da so ljudi seznanili, katere vrste koruzo so posadili.
Takrat
so se kot velika novost pojavila umetna gnojila. Stiški menihi so jih s pogumom
začeli uporabljati. O koristnosti le-teh so hoteli poučiti tudi ljudi, ki so
prihajali v samostan. Nekaj vrst koruze namerno niso pognojili z umetnimi
gnojili. Obnje so napisali, da je gnojeno samo s hlevskim gnojem kot vse drugo.
Pri dodatno pognojenih vrstah koruze pa so postavili poseben napis, s katerega
je bilo razvidno, da je bilo dognojeno z umetnim gnojilom te in te vrste.
Stiško
gospodarstvo se je čedalje bolj razvijalo. Dela je bilo veliko. Čeprav je bilo
veliko domačih bratov, vsega dela niso zmogli sami. Veliko stiških domačinov in
tudi ljudi iz okoliških vasi je našlo v samostanu dnino. Vsak je dobil pošteno plačilo
in ob koncu dela še velik kos kruha za domače. Zaradi tega so ljudje zelo
cenili stiške menihe, saj so jim omogočali boljše življenje. Mnogi fantiči, ki
so prihajali v šolo, so kar ostajali v samostanu. Bili so z brati in jim
pomagali pri delu. Ti so jih marsikaj naučili. Pogosto so povedali, da so v
samostanu dobili vedno kruha v obilju.
Zidava
stavbe na južni strani samostana je po veliki obletnici vendarle stekla. Zrasla
je velika stavba, ki so jo imenovali Nazaret. Spodaj je dobila nove prostore
stiška mesna industrija, nad njimi pa so bile male skromne in lične celice za
brate. Za vhod v Nazaret so uporabili kar enega od obrambnih stolpov starodavne
osrednje utrdbe.
V
Nazaretu so bratje dobili, za meniške razmere, udobne celice. Ne moremo jih pa
primerjati z običajnimi stanovanjskimi sobami. Opat Avguštin je hotel, da se
tudi v novi stavbi pozna uboštvo. To ni bila samo njegova želja ali kaprica.
Tudi sam se je iz razkošnih soban preselil v klavzuro, da je bila njegova
celica v vsem enaka celicam sobratov.
Vsak
brat je imel v celici posteljo in omaro za delovno in redovno obleko. V kotu je
bil prostor za majhno mizo in nekaj stolov. Vode v sobe niso napeljali. V stavbi
so bili široki hodniki in v vsakem nadstropju velike in urejene skupne sanitarije.
Vsa skromnost novih meniških celic je razodevala, da so bili to prostori za
počitek in osebno življenje. Delo pa so bratje opravljali v samostanskih
delavnicah, na vrtu, na polju in v gozdovih.
V
letu 1937 je stiška mesarija v celoti zacvetela. Nove stroje so dodatno
nakupili na Dunaju. Stiški bratje so v mesariji našli novo zaposlitev. Vodstvo
mesne industrije je opat Avguštin zaupal Čehu Jaroslavu Bubeničku, ki se je
zaradi nove službe z vso družino preselil v Stično. Uspešno je vodil nov obrat ter
pomagal pri nastajanju novih zelo kvalitetnih mesnih izdelkov. Klobase in
salame iz stiške mesarije so hitro našle pot na široko tržišče. Uvedli so tudi
izdelavo mesnih konzerv, kar je bilo za tiste čase novost.
Opat
Avguštin je budno spremljal svoje mlade menihe, se z njimi pogosto pogovarjal
in odkrival njihove talente. Ko je pri kom spoznal posebno nadarjenost, mu je
hotel pomagati, da bi svojo obdarovanost lahko razvil do najvišje mere. Brate
je pošiljal na šolanje v razne obrtne šole v Ljubljano in tudi drugam. Če je v
tujini našel boljšo možnost za izobrazbo, jih je pa poslal tja. Nikoli ni
gledal na stroške šolanja in izobraževanja, saj je vedel, da je izobrazba in
razgledanost največje plačilo.
Uspeha
v samostanski skupnosti opat nikoli ni pripisoval svoji spretnosti, temveč se
je živo zavedal, da je to Božji blagoslov. Ostal je ponižen, preprost in odprt
za potrebe ubogih. Blizu glavnega vhoda v baziliko je bil mali prostor z
okencem, kjer so vsak dan dobili kosilo brezdomci in siromaki. Tudi v raznih
dobrodelnih akcijah je vedno sodeloval z bogatimi darovi.
Z
molitvijo je spremljal delo in življenje sobratov. Samostanska družina se je
vedno bolj množila. Vesel je bil tega. Toda pogosto mu je prišlo na misel, da
bi lahko prišlo obdobje sedmih suhih let.
Razmere
v Evropi so bile čedalje bolj zapletene. Kriza je bila velika. Delo je bilo
slabo plačano. Tisto pa, kar so delavci zaslužili, je hitro izgubljalo
vrednost.
Pogosto
je opat v svoji molitvi Bogu izročal svoj samostan in tudi vse svetovno dogajanje.
Samostani so otoki molitve, ki jih svet potrebuje. Zato, ker jih potrebuje, pa
morajo moliti za ves svet. Ni dovolj, da menih moli samo zase in svoje domače.
Njegov poklic ima širšo vsebino. Moliti za ves svet, se žrtvovati za vse
potrebe človeštva. Menih je kakor kanal, skozi katerega se Božji blagoslov
razliva na vse človeštvo. Zato je za veliko gorja na svetu odgovorno tudi
premalo zvesto meništvo. Ni uresničilo svojega namena.
Slomškov
zavod v Ljubljani je opravičil svoje poslanstvo. Vsako leto je kateri izmed
maturantov zaprosil za vstop v samostan. Tudi bratov je bilo veliko. Vsako leto
je prišlo več kandidatov, ki so želeli vstopiti v samostan. Pri izbiri so bili
strogi. Opatu Avguštinu je bilo vedno težko, kadar je moral koga odsloviti. Nikoli
ni bil popolnoma gotov, ali je naredil vse, kar je mogel, da bi v fantu
resnično odkril duhovni poklic. Res so bili fantje kdaj navihani. Zgodilo se
je, da so zakuhali kakšno neumnost. Včasih so jih skupili tudi tisti, ki niso
bili nič krivi. Kadar je bila neumnost res velika, so morali storilci zapustiti
samostan. Nekateri taki prestopniki so odhajali olajšani, ker jim učenje in
disciplina nista dišala. Spet kateri drugi pa je v bridkem joku nesel svoj
kovček na vlak.
To
je bilo trpljenje tudi za opata Avguština. Vpraševal se je: Ali ne bo nekoč
težko za poklice in bodo ti, ki smo jih odslovili, krepko manjkali samostanski
skupnosti? Za očitne nagajivce mu ni bilo težko. Bolj težko mu je bilo za
tiste, za katere ni bil popolnoma gotov, da res ne spadajo v redovno skupnost.
Molil
je, veliko je molil. Želel je biti pri vseh svojih odločitvah čim bolj pošten,
da bi kot predstojnik izpolnil Božjo voljo. Bratje so njegovo prizadevanje
cenili. Spoštovali so ga kot očeta in modrega svetovalca. Vedno je imel dovolj
časa, da se je znal pogovoriti z vsakim, ki je potreboval pogovor pred dokončno
odločitvijo.
Hvaležen
je bil za vse, kar je lepega doživel kot opat. Mnogi mladi menihi so mu vedno
znova vzbujali hvaležnost. Ali je kot predstojnik vreden, da je smel biti oče
tako številne družine? Kaj bi lahko še naredil, da bi bilo njegovo življenje
bolj zgledno, bolj pričevalno? Prosil je Gospoda, naj mu daje moč, da bi tudi v
težkih časih lahko ostal zvest, posebno v najtrših časih. V spominu mu je
ostala prva svetovna vojna. Koliko je bilo morije in gorja? Ljudje so trpeli v
strahu in negotovosti. Mnoge matere so ostale brez sinov, mnoge žene brez mož.
Osiroteli otroci so ostali sami z žalostno materjo. Lik očeta jim je vedno bolj
izginjal s spomina. Njihovo življenje pa je ostalo zaznamovano z vojno morijo.
Tudi
v samostanu je bilo težko. Bili so težki časi. Hiša je bila polna beguncev s
Primorske. Kljub vsemu je bilo življenje dokaj znosno. Vsak, ki je vojna leta
preživel z menihi, je bil vedno globoko hvaležen za gostoljubje in košček doma,
ki ga je našel v Stični.
Vedno
znova so ga obhajale slutnje, da je nova vojna blizu. Zdrznil se je ob tem.
Želel je, da bi se nikoli ne uresničila. A opazovanje razmer v svetu mu je
govorilo drugače. Vse se je zapletalo. Ljudje so bili nezadovoljni. Med
velikimi državami so se kresale iskrice razdorov. Vstajali so razni apetiti po
večjih ozemljih. V tajnosti so nastajale razne skupine, ki so kovale svoje
načrte. Veliko idej je prihajalo z vzhoda, iz Rusije, ki je ječala v primežu
komunizma. Tudi pri nas so se začeli pojavljati aktivisti, ki so nagovarjali
ljudi, da je treba bogatim lastnikom tovarn vzeti njihovo premoženje in ga dati
v roke delavcem. Zagovarjali so, da je treba organizirati prevrat in revolucijo
ter na silo obrniti razmere.
p. Branko
Petauer