Že
nekaj časa objavljamo zapise o pokojnih, tudi o svetniških kandidatih, blaženih
in svetnikih, ki so se odlikovali v češčenju Božje Matere in jim lahko
pripišemo vzdevek: ves Marijin. To je bilo celo geslo papeža sv. Janeza Pavla
II., Totus tuus! (Ves tvoj) V več nadaljevanjih bomo prikazali njegovo izredno
povezanost z Materjo Marijo. V tej izročenosti Njej je napredoval vse življenje
do končnega srečanja z Njo in Kristusom. Naslonili se bomo na drugi del
knjižice: Anton Nadrah, Sv. Janez Pavel II. ves Marijin.
1.
Vključenost
v poljsko marijansko pobožnost
Karolova duhovna
rast ob Mariji
Poljaki so
Marijin narod in še danes zelo častijo svojo duhovno Mater. Tako je bilo tudi v
Wojtyłovi družini in v njegovi domači župniji Wadowice. V župnijski cerkvi je
bila stranska kapela posvečena Materi nenehne pomoči. Tja so hodili molit k
Mariji gimnazijski dijaki že pred poukom in v popoldanskih urah. Med ljudmi je
bila zelo razširjena škapulirska pobožnost karmelske Matere Božje, kajti v
Wadowicah je bil na griču karmeličanski samostan. Papež je nosil od desetega
leta dalje vse življenje škapulir Karmelske Matere Božje. V župnijski in
karmeličanski cerkvi se je vse do zrelih let oblikovala Karolova marijanska
pobožnost.
Pri Karolu imamo
glede njegovega odnosa do Matere Marije tri obdobja: 1) mladostno obdobje
vključenosti v poljsko marijansko pobožnost; 2) srečanje s sv. Ludvikom
Grignionom Montfortskim; 3) povezanost s fatimsko Marijo po atentatu. Pri tem
naslednje obdobje ne pomeni opustitve prejšnjega, ampak predvsem njegovo
poglobitev in nove odtenke. Čim bolj človek v povezanosti s svojo duhovno
Materjo napreduje, tem lažje razume tega svetnika in mistika marijanske
duhovnosti ter njegove čudovite in kar čudežne sadove, ki jih je v svojem
dolgem papeževanju doprinesel Cerkvi in svetu.
Kakor Devica
Marija v Jezusovem zemeljskem življenju ni stopala v ospredje, ampak je bila
popolnoma naravnana na svojega Sina in njegovo slavo, tako tudi pri sv. Janezu
Pavlu II. ni v ospredju ona, ampak njen Sin. Vendar kakor Jezusa Kristusa ne bi
bilo, če ne bi bilo Matere Marije (ker je on tako hotel!), tako tudi sv. Janeza
Pavla II. ne bi bilo tako velikega, kakor je zdaj, če ne bi v njegovo življenje
tako močno posegala Božja Mati.
Marijine
božjepotne cerkve so imele na Poljskem posebno vlogo. Pogosto je v mladosti in
pozneje, ko je bil že škof, Karol hodil na božjo pot na Kalwario Zebrzydowsko,
ki je glavna božja pot v krakovski nadškofiji. Tam je v molitvi predstavljal
Gospodu razne probleme Cerkve, predvsem v težkem času spora in boja s
komunizmom. Od dvanajstega leta naprej, ko sta se z očetom pridružila romarjem
v Čenstohovo, mu je bila vedno zelo pri srcu čenstohovska »črna Marija«,
kraljica vseh Poljakov.
Papež sam v
knjigi Prestopiti prag upanja pravi, da je v osmem poglavju dogmatične
konstitucije o Cerkvi, ki govori o Mariji, našel »tudi tisto posebno
povezanost, ki me v vedno novih oblikah združuje z Božjo Materjo. Prva oblika,
ki je najstarejša, je povezana s podobo Marije Pomočnice v župnijski cerkvi v
Wadowicah, pred katero sem stal v otroških letih, povezana je z izredno
zgovornim in simbolično bogatim izročilom karmeličanskega škapulirja, ki sem ga
spoznal v mladosti prek karmeličanskega samostana ‚na griču‘ v rojstnem mestu.
Povezana je tudi z izročilom romanja na božjo pot Kalwaria Zebrzydowska, na
enega tistih krajev, ki privlačijo množice romarjev, zlasti z juga Poljske in
Zakarpatja. Posebnost te pokrajinske božjepotne cerkve je v tem, da ni samo
marijanska, temveč tudi globoko kristocentrična. In romarji, ki prihajajo tja,
med bivanjem pri cerkvi hodijo predvsem po ‚stezah‘, ki so nekakšen križev pot,
kjer človek prek Marije najde svoje mesto poleg Kristusa. Prizor križanja je
tudi topografsko najvišja točka, ki obvladuje vso cerkveno okolico. Slovesna
Marijina procesija, ki je pred praznikom Vnebovzetja, je samo izraz vere
krščanskega ljudstva v posebno sodelovanje Božje Matere pri vstajenju in slavi
lastnega Sina. Od najzgodnejših let je bila marijanska pobožnost v meni tesno
povezana s kristološko razsežnostjo. V tej smeri me je vzgajalo prav svetišče
na Kalwarii. Poglavje zase je Jasna Gora s svojo podobo črne Marije.
Jasnogorsko Devico že stoletja častijo kot kraljico Poljske. To je božja pot
vsega naroda. Poljski narod je stoletja iskal in še išče pri svoji Gospe in
Kraljici podporo in moč za duhovni preporod. Jasna Gora je kraj posebne
evangelizacije. Veliki dogodki v življenju Poljske so vedno nekako povezani s
tem krajem: tako stara kot sodobna zgodovina mojega naroda ima na jasnogorskem
griču točko svoje najmočnejše zbranosti« (str. 220–221).