Slišal sem že
ljudi, ki so rekli: Ko bom star, bom živel kot dobrodušen starček. Tudi to je
velika zmota in napačno upanje. Ni mogoče postati dobrodušen z upokojitvijo.
Dobrodušen je potrebno biti vse življenje. V starosti človek živi iz tega, kar
se je v mladosti naučil. Dobrodušnosti se je treba učiti. Povrhu vsega je starost
tudi čas, ko človek ne more več tako kontrolirati svojih dejanj. Bolezen in
vse, kar pride, nam onemogoči zadrževati v ozadju vse, kar je neplemenito in
moteče. V ospredje prihaja tudi tisto, kar drugače ne bi. Človek v starosti
živi zelo neposredno: iz človeka pride vse, kar čuti. Mlad človek lahko svoja
dejanja premisli in naredi samo tisto, za kar se odloči. Tudi besede izbira in
lahko pazi nanje. Star človek pa nima več te moči, zato iz njega pride tudi kaj
nerodnega in neprimernega. Na starost ni mogoče biti dobrodušen in prijeten, če
tega nisi živel vse življenje. Življenje v starosti je neke vrste življenje iz
dediščine in mladosti. Zato je potrebno, da je človek dober že od vsega začetka
in ne šele v starosti. Starost na nek način samo povečuje tisto, kar se je v
tebi usedlo. Če se ni usedla dobrota in ljubezen, tudi v starosti ne more priti
ven, četudi bi zelo želel.
Kot sem že
rekel, je človekovo življenje prijateljevanje z Bogom. Vsako prijateljstvo
raste. Rasti prijateljstva bi lahko rekli proces zorenja prijateljstva. Z
nikomer ne moreš že prvi dan postati nerazdružljiv prijatelj. Prijatelja morata
imeti veliko skupnega. Del njunega življenja mora biti povezan, skupen. Ni
potrebno, da živita skupaj v eni hiši, dovolj je, da sta si duhovno blizu.
Prijateljstvo se utrjuje in raste z obiski, s srečevanjem, s pogovori in preko
pisem. Če vsega tega ni, ne moreta postati prijatelja, pa čeprav bi želela, saj
je potrebna skupna rast. Tudi ljubezen je sestavni del prijateljstva. Prijatelj
živi za drugega prijatelja, zanj se je pripravljen darovati in mu pomagati.
Prijateljstvo je iskreno in globoko takrat, kadar se dvoje življenj prepleta v
ljubezni.
Tudi v
prijateljstvu z Bogom se dogaja enako. Boga ne morem vzljubiti že prvi dan iz
vse svoje moči. Potrebno se je nanj privajati in ga iskati. Srečanja z Bogom se
morajo poglabljati. Tudi to prijateljstvo je rast, je proces, ki traja vse
življenje. Nemogoče je, da bi vse, kar mi lahko Bog razodene, razodel v enem
samem dnevu. Bog se lahko razodeva in podarja človeku samo toliko, kolikor je
sposobno sprejeti njegovo srce. Odnos se mora vedno bolj poglabljati in
postajati živ. Bog mi ne sme ostati tujec, ki bi ga klical na pomoč samo
takrat, ko vse drugo odpove. Bog mora postati sopotnik mojega življenja. Tako
kot dva prijatelja iščeta stikov, se obiskujeta in si pomagata, tako je treba
ravnati tudi v prijateljstvu z Bogom: z njim je treba iskati stikov. Treba ga
je obiskovati v molitvi, v sveti maši. Iskati je potrebno vse možnosti, da se
lahko z njim združujemo. Bog se z veseljem in ljubeznijo odkriva, a se nikoli
ne vsiljuje.
Mogoče se komu
iz vsega povedanega zdi, da je Bog neke vrste sebičnež, ki hoče imeti človeka
popolnoma zase, kar pa nikakor ne drži. Bog človeka ne jemlje samo zase, ampak
ga odpira za druge. Ravno v odnosu z Bogom človek zori tudi za odnose z
bližnjimi. V Bogu pravzaprav najdemo vse svoje bližnje. Uči nas, kako jih je
potrebno spoštovati in ljubiti. Pomaga nam, da jih znamo ceniti kot samega
sebe. Moj bližnji dobi pravo vrednost šele v luči mojega odnosa do Boga. Bog mi
daje pravo spoznanje, kdo je moj bližnji in kako ga moram ljubiti. Vse, kar Bog
stori v mojem srcu, me ne zapira pred bližnjim, marveč me zanj odpira. Že samo
ljubezen, s katero me Bog ljubi, me kliče k bližnjemu in v njej se uresničujem
kot človek. Vse bogastvo, ki nastaja v meni po mojem prijateljstvu z Bogom, je
tako praktično, da ga lahko porabim za bližnjega. V Bogu postajam človek za
bližnjega in brat svojemu bratu.
Vse življenje je
rast v prijateljstvu z Bogom. Takrat nikoli nisem osamljen, vedno nosim s seboj
svojega Boga, ki me vodi, nagovarja in usmerja. Varuje me v mojih stiskah in mi
pomaga nositi križ v urah trpljenja. On je tisto sonce, ki sije v mojo dušo in
mi daje zoreti. Vsak dan je luč mojega dneva in svetloba v noči mojih skušnjav.
On potuje z menoj skozi leta mladosti in me pripravlja za starost. Z Bogom je
potrebno živeti vse življenje in stopati v vedno bolj tesno prijateljstvo z
njim. Izkušati je treba njegovo ljubezen in zvestobo ter se prepričati, da je
on edini, ki mi lahko pomaga živeti moje življenje. Moje življenje postaja
vedno bolj ožarjeno od njegovega prijateljstva. To pa je proces staranja. Z
drugo besedo bi lahko rekel, da je staranje zorenje v Bogu. To ni kopičenje
let, pač pa je približevanje nebesom. Samo tako življenje, z drugo besedo
staranje, me lahko naredi dobrodušnega in prijetnega v letih moje starosti. V
taki starosti ni niti časa za dolgočasje niti žalosti za lepimi lasmi ali
gladko kožo. To je čas preseljevanja k Bogu. Zato star človek nikakor ni
nekoristen član družine, ampak je kakor njena svetilka, ki nas navdušuje, da se
je vredno podati v tesno prijateljstvo z Bogom. Ko se pogovarjamo z zrelim
starim človekom, nas obide neko veselje in želja obenem, da bi tudi mi tako preživeli
svoje življenje. Izžareva namreč neko posebno lepoto in šarm. Ne moti nas, če
ima sive lase ali nagubano kožo na obrazu, saj lepota prihaja od znotraj, iz
srca. Čutimo, da ta človek svojega življenja ni živel zaman, ampak ga je živel
polno in rodovitno. Bog ga je vsak dan bolj bogatil in postajal njegov
prijatelj. Star človek je postal kakor dragocen zaklad, ves presijan od Boga.
Biti star pomeni biti poln Boga. Je nekaj drugega kot imeti veliko let. Zorenje
ne poteka vzporedno s številom let, pač pa je odvisno od globine našega
prijateljstva z Bogom. Če je ta odnos res živ, lahko človek dozori v malo
letih. Število let našega življenja pa je v Božji zamisli. Samo on ve, v kako
dolgo poslanstvo nas je poklical. Pridigar nas kliče k hvaležnosti za vsak
podarjen dan. Tudi če človek živi veliko let, naj se vseh veseli.
Tako
nam daj spoznati štetje naših dni, da pridemo do srčne modrosti. Vrni se,
Gospod! Doklej? Bodi usmiljen do svojih služabnikov! Zjutraj nas nasiti s svojo
dobroto, da bomo vriskali in se veselili vse svoje dni. Razveseli nas kakor ob
dneh, ko si nas tepel, ob letih, ko smo videli nesrečo. Naj se pokaže tvoje
delo tvojim služabnikom, tvoj sijaj nad njihovimi sinovi. Milina Gospoda,
našega Boga, naj bo nad nami!
p. Branko Petauer