Sprejela nas je
tajnica šole in nam precej na dolgo razložila vse o tej šoli. Bila je odrezava
in pokončna ženska. Poleg opravil v tajništvu je tudi učiteljica za angleščino.
Fantje pridejo v
to šolo iz vse Rusije. Se pravi tudi iz Daljnega vzhoda. Zato so šolarji pisana
narodnostna mešanica. Sprejemajo samo zelo nadarjene fante, ki so že ob
sprejemu sposobni brati note in peti na »prima vista«. To pomeni, da znajo
zapeti kakšno skladbo, katere not še niso videli.
Poudarila je, da
je šola tudi vzgajališče za fante, ki se tam učijo. Ko jih sprejmejo, ali bolje
ko jih starši pripeljejo, jim odločno pove: Če želite, da bomo iz vašega otroka
kaj naredili, nam ga zaupajte. Če pa se zanj bojite, ga odpeljite kar s seboj
nazaj domov.
Vzgoja v tem
zavodu za starše ni noben strošek, saj vse plača država. Na državne stroške jih
šolajo in jim nudijo vse potrebno. Poleg šole imajo še igrišča in vse potrebno,
da je za otroke dobro poskrbljeno.
V ospredju
šolanja je seveda glasba. Poudarek je na petju, tako zborovskem kot solo petju.
Poleg tega šola nudi vsakemu fantu, da se izobrazi v enem ali več instrumentih.
Kolikor sem razumel, imajo klavir vsi obvezno. Učijo pa jih tudi dirigiranja in
zborovodstva. Na prvi pogled zelo trda vzgoja. Seveda je trda in zahtevna. Toda
iz te šole prihajajo najboljši glasbeniki za vso Rusijo. Pogosto tudi pevci in
glasbeniki svetovnega formata.
Po precej dolgem
uvodu v veži ali čakalnici nas je popeljala še po nekaterih prostorih v šoli.
Prvi prostor, ki smo ga obiskali, je namenjen za vajo v dirigiranju. Na steni
je veliko ogledalo. Ob klavirju dirigentski pult. Fant stoji ob klavirju in
dirigira. Samega sebe vidi v ogledalu. Nekdo igra na klavir, ob njem pa je
mentor ali mentorica, ki ga opozarja na napake, ki jih je treba popraviti.
V drugi sobi smo
naleteli na dva fanta, ki sta igrala na orgle. Igrala sta štiriročno. Se pravi,
oba na ene orgle. Najbrž je tudi skladba napisana za ta način igranja. Ob njima
je stala mentorica in jima odpirala registre. Skladbe, ki sta jo igrala, nisem
poznal. Kolikor sem opazil, sta bila že kar mojstra na orglah. Ob tem prizoru
sem bil kar malo začuden, saj v vzhodni cerkvi ne poznajo orgel pri bogoslužju.
Tam je v glavnem zborovsko petje. Toda ravno to mi je povedalo, da jih hočejo
izobraziti v vsestransko razgledane glasbenike.
Opazil sem, da
imajo stene vseh prostorov, se pravi učilnic, obložene s pluto. To je boljša
zvočna izolacija, da drug drugega ne motijo. Tajnica nam je še povedala, da
imajo ti fantje, ki na tej šoli končajo šolanje, odprta vrata na vse akademije
in druge glasbene ustanove. Povsod jih radi sprejmejo, saj vedo, kako temeljito
so bili glasbeno vzgojeni.
Veliko prostorov
je bilo v obnovi. To se je poznalo tudi na hodniku. Na koncu nas je popeljala v
precej veliko dvorano. Lahko bi rekel, da je bilo prostora za kakšnih osemdeset
do sto ljudi. Prava dvorana z odrom. Na stropu pa je bila narejena velika
zvezda v lesenem osmerokotniku.
Nekaj fantov nam
je pripravilo kratek koncert. Pesmi so bile vseh vrst, tudi v različnih
jezikih. Pokazali so, da so res vrhunski pevci. Bilo jih je prijetno poslušati.
Med njimi je bil eden, ki je bil nekoliko bolj temne kože. Imel je črne lase in
se mi je zdel bolj dekle kot fant. Ni bil velik. Njegov čisto dekliški obraz je
dajal videz, da poje višji glas. Toda pri eni od pesmi je pel solo. Bil sem
začuden nad njegovim basom. Kar težko je bilo razumeti, da pride tako globok
bas iz tako malega telesca. Tudi tu ni smela manjkati pesem o dvanajstih
razbojnikih. Zdi se, da je to pesem, ki povsod in vedno navduši. Iz časov, ko
sem bil še v bogoslovju, se spomnim, da so tudi naši fantje iz okteta pogosto
zapeli to pesem.
Po obisku te šole
smo še malo križarili po mestu in si z avtobusa ogledovali mesto. Toda ura je
bila že pozna. Seveda za naše razmere. Tam je še vedno sijalo sonce. V
bogoslovje smo se vrnili, da smo oddali prtljago, in se sproščeno podali na
večerjo.
Nič se nam ni
mudilo. Imeli smo dovolj časa, da smo mirno pojedli, se pogovarjali in delili
vtise, ki smo jih ta dan doživeli. Bilo je veliko vsega in tudi videli smo
veliko.
Po večerji smo
šli še v samopostrežbo na naši ulici. Nakupil sem si soka in vode. Nekaj sem
imel vedno s seboj v nahrbtniku, da sem lahko pogasil žejo. Ostalo pa me je
čakalo v sobi. Malo smo se sprehodili po trgovini in opazil sem, da je mogoče
kupiti vse, kar si želiš. Na prodaj so imeli celo sveže pečeno meso in druge
mesne izdelke. Sadja je bilo na voljo kar dosti. Kupil si lahko tudi zamrznjeno
sadje kar na kile. Dobro založena trgovina. Poleg nje je bil še McDonald. Ta je
bil zanimiv za naše vrle bogoslovce. Kar veselo so obiskovali okence, kjer so
lahko kupili razne njihove izdelke. Mene te vrsta hrana ni nikoli zanimala. Saj
niti ne bi znal povedati, kaj bi rad. Kakšne vrste »burger« naj bi si zaželel.
Sklenil sem, da
bom ta večer šel kar zgodaj v posteljo. Zadnja noč je bila kratka. Pa tudi
utrujen sem že bil, saj je bilo preko dneva veliko vsega.
Zbudilo me je
sonce, ki je že močno sijalo v mojo sobo. Res sem zastrl okno z debelimi
zavesami, a tu in tam je le poslalo kakšen žarek do mene. Vstal sem. Spet sem
bil ves polomljen. Bolel me je križ, da sem se oprijemal, ko sem lezel v
kopalnico. Toda upal sem, da se bo bolečina spet polegla,tako kot se je včeraj
zjutraj.
Mirno sem zmolil
jutranji del brevirja in se v molitvi spomnil vseh tistih, ki so ostali doma,
pa mogoče mislijo in sprašujejo, kje se potepam. Po molitvi mi je ostalo še
nekaj časa. Ubadal sem se z mojim mobilnim telefonom. Hotel sem ga pripraviti
do tega, da bi bil povezan z njihovo mrežo. Avtomatsko ni šlo, ročno mi pa tudi
ni uspelo. Precej dogo časa sem ga mečkal, da mi je uspelo poslati sestri
kratko pošto, da sem srečno prišel. Ni mi uspelo, da bi ostal povezan. Toda
pustil sem vse skupaj pri miru in ostal nepovezan. Saj zame ni bila težava, če
ne morem vsak trenutek poklicati. Glavno je, da mi je delovala ura ter da sem
lahko s telefona molil brevir. To je dobra pridobitev.
Sestra, ki je
odpirala cerkev, je prišla vsako jutro nekoliko bolj zgodaj. Ni nam bilo treba
čakati pred vrati. To jutro sem vzel s seboj še fotoaparat. Poslikal sem
cerkev, torej konkatedralo, v kateri smo maševali. Skušal sem biti čim bolj
diskreten, saj so naši gospodje pridno molili brevir in se v tišini
pripravljali na daritev svete maše. Lepo jih je bilo videti, kako vneto so se
pripravljali, da se bodo srečali z živim Jezusom.
Bilo mi je malo
nerodno, da jih motim in hodim po cerkvi ter fotografiram. Mogoče se je kateri
vprašal: Ali njemu ni nič potrebna priprava na sveto mašo? Da, potrebna mi je!
Toda to jutro je bila nekoliko bolj skromna.
Pri sveti maši me
je škof Andrej prosil, da bi jaz pripravil nekaj stavkov za uvod v sveto mašo,
saj je bil praznik svetega Benedikta, zavetnika Evrope. Zbral sem se in
pripravil nekaj kratkih misli. Dolg uvod ni primeren. Saj ni prav, da bi bilo
pri sveti maši več pridig.
Da, sveti
Benedikt! Kako je spremenil Evropo! Bil je čisto neznan. Hotel je živeti v
skritosti, a Božja volja je bila, da bi tudi drugim pomagal do globljega
duhovnega življenja. Njegovi menihi so potem prekvasili vso Evropo z
evangeljsko ljubeznijo. Dali so Evropi velik pečat v kulturi, umetnosti in
seveda v liturgiji. Mogoče se danes niti ne zavedamo vsega, kar so nam prinesli
njegovi menihi. Živeli so v tišini samostanov, toda kljub temu se je njihov
glas slišal izza samostanskih zidov. Bili so skriti. Ljudje jih niso vsak dan
srečevali, toda kljub temu je njihov zgled svetil daleč prek samostanskega
obzidja.
Tja daleč na
sever pa mogoče niso segli Benediktovi vplivi. To bi človek rekel na hitro.
Toda tudi tja gor so poskušali prodreti. Toda tam zgoraj je bilo drugačno
življenje kot v zahodni Evropi. Sveti Bazilij in njegovi menihi so prekvasili
tisti del Evrope. Nekoliko drugače so živeli, a trudili so se za isto stvar.
Tudi oni so želeli biti čim bolj povezani z Bogom. Samostani so bili žarišča
molitve in bogoljubnega življenja. Znali so svojo ljubezen do Boga izražati z
umetniškim snovanjem. Tako so zelo oblikovali njihovo kulturo. Skrbeli so za
dobrodelnost in diakonijo. Ustanavljali bolnišnice in zavetišča za reveže.
Pomagali so ljudem umno kmetovati, učili so jih svetih pesmi in jim pomagali
razumeti umetnost glasbe, ki naj bi bila oblika molitve in izraz človekove
ljubezni do Boga. Prinesli so jim pismenstvo in jih povedli med kulturne
narode. Kaj vse so naredili menihi? Zato je praznik svetega Benedikta lahko
tudi praznik hvaležnosti za vse, kar so menihi svetu prinesli. Hvaležnost, da
jih je Bog poklical v svojo neposredno bližino in po njih poučeval toliko
ljudi.
Po sveti maši smo
spet šli na zajtrk. Gospe, ki so v lokalčku stregle, so se na nas že nekoliko
navadile. Tudi mi smo postali bolj domači. Pri zajtrku smo se običajno tudi
pogovarjali. Saj veste, koliko si imajo duhovniki povedati, ko se srečajo. Kako
dela eden, kako drugi, kaj je enemu uspelo in kaj drugemu. Vse to je lahko
obogatitev pri delu za Božje kraljestvo.
p. Branko Petauer