Neki mož je po vsaki nedeljski maši še
dolgo časa klečal v cerkvi. Molče je strmel v tabernakelj. Duhovnik ga je nekoč
vprašal, kaj ves čas dela v cerkvi. Mož mu je vesel odgovoril: »Sončim si
dušo.«
V arški cerkvi je pred tabernakljem
nekdo dolgo molil. Arški župnik sv.
Janez Vianney ga je vprašal: »Povej mi, kaj ves čas pripoveduješ Bogu?«
Mož mu je odvrnil: »Pravzaprav nič,
gospod župnik.« Pokazal je na tabernakelj in rekel: »Jaz gledam Njega, On gleda
mene.«
To gledanje je posebno odlična oblika
molitve, ki si jo človek ob pomoči Božje milosti pridobi z dolgo zvestobo v
molitvi, ali pa je čisti Božji dar. Tudi v naravnem svetu govorimo o poglobljenem
gledanju ali kontemplaciji. Tako umetnik gleda v duhu svojo umetnino pred
seboj, znanstvenik pa z enim pogledom zadene bistvo stvari.
Na začetku je naša premišljevalna
molitev običajno bolj umska. Pot do prisrčne osebne povezanosti z Bogom je
dolga prek delovanja razuma, volje in čustev. Kdor vztrajno opravlja razne
oblike premišljevalne molitve in se resno trudi za krščansko življenje, njegova
molitev sčasoma ob pomoči Božje milosti postaja vedno bolj kontemplativna,
vedno bolj gledanje in okušanje Božjih stvari, češčenje in občudovanje.
Kristjan vedno lažje počiva v eni sami misli, v enem samem čustvu, v popolni
ljubezni in predanosti Bogu. Razumsko razglabljanje vedno bolj izginja. Človek
je brez besed, prazen vsake sebičnosti, v popolni ponižnosti in predanosti pred
Bogom. Besed sploh ne potrebuje, ali zadošča en stavek, npr.: »Gospod, ti veš.«
»Moj Gospod in moj Bog!« »Moj Bog in moje vse!« Po takšni molitvi človek
postane pred Bogom čisto preprost in bolj sprejemljiv za navdihe Svetega Duha.
Tu gre za pridobljeno ali aktivno kontemplacijo.
Romano
Guardini
v Uvajanju v molitev piše: »Bolj ko
napreduješ v premišljevanju, manj misli potrebuješ. Nazadnje ti zadostuje ena
sama, da najdeš z njo pot resnice k Bogu. Tudi za razgovor z Bogom potrebuješ
vedno manj besed. Sv. Frančišku je zadostoval za vso noč stavek: 'Moj Bog in
moje vse!' Potek misli sam se spremeni. Polagoma prehaja v mirno gledanje in
medsebojno sporazumevanje, v preprosto navzočnost in notranje doživljanje. Tudi
govorjenje postaja drugačno: tišje in globlje. Nazadnje beseda morda sploh
odpade, na njeno mesto stopa preprosti pogled na Boga, hrepenenje po njem,
valovanje tokov sem in tja. Ob takem dogajanju ne sili nazaj v mnogoličnost
razmišljanja, ne koristilo bi, marveč celo škodilo. Če preprostost ohrani svoje
bistvo, je to več vredno kot pestrost, in če ostane tišina živa, velja več kot
glasnost.«
Terezija
Velika
pravi v svojem delu Notranji grad:
»Molitev ni v tem, da veliko premišljujemo, ampak da mnogo ljubimo. Zato se
moramo z vsem bitjem prizadevati, da v sebi poživljamo in večamo ljubezen do
Boga. Ta ljubezen v nas pa je delo Svetega Duha, Duha ljubezni, ki nas povezuje
in združuje z Bogom.«
Kristjan le počasi prehaja od bolj
umskega (diskurzivnega) h kontemplativnemu načinu premišljevanja. Vmesna
stopnja je afektivna (prisrčna, čustvena) molitev.
Prehod od umske (diskurzivne) molitve k
prisrčni (afektivni) in nato h kontemplativni molitvi običajno prinaša v
duhovno življenje hudo krizo.
Človek preide iz enega načina
premišljevanja v drug način večkrat prezgodaj ali prepozno. Ob tem prehodu smo
v veliki skušnjavi, da premišljevanje sploh opustimo. Zelo koristno je, da se
glede načina premišljevanja posvetujemo z izkušenim duhovnim voditeljem.
Kdaj naj preidemo od bolj razumskega na
prisrčen način premišljevanja? Ravnati se je treba po nekaterih znamenjih: med
premišljevanjem ne moremo več umsko razmišljati, ampak se samo dolgočasimo;
težimo za pobožnimi čustvi, ki se nam zbujajo hitro in sama po sebi; brez
posebnega napora smo takoj v središču, v prisrčni ljubezni do Boga; zelo se
varujemo, da ne bi Boga žalili s kakim prostovoljnim malim grehom. Prehod od
ene k drugi obliki premišljevanja je običajno počasen. Včasih zopet bolj deluje
razum, drugič smo polni ljubezni. Molitev postaja vedno bolj preprosta. Sveti
Duh v duši obilneje deluje.
Seveda se ne bomo predajali praznim
čustvom. Izogibali se bomo velike nevarnosti, ki je v tem, da si človek začne
domišljati, da je že popoln.
Tomaž
Kempčan
pravi v Hoji za Kristusom: »Ne želim si premišljevanja, katero vodi v
prevzetnost.« Ne bodimo preveč navezani na tolažbo, ki smo je na tej stopnji
molitve deležni v obilnejši meri! Ko se bo tolažba umaknila, nas to ne sme
vreči s tira. Ker so na tej stopnji skušnjave hudobnega duha silnejše, bodimo
še bolj budni!
Kako pridemo od afektivne molitve do
kontemplativnega načina premišljevanja? Afektivna molitev postaja vedno bolj
preprosta. Čustev je vedno manj, a ta so močnejša in trajnejša. Končno prevlada
eno samo čustvo, ljubezen, ki traja tudi dalj časa. Smo v stanju pridobljene
kontemplacije. To je preprost pogled z ljubeznijo, pogled na versko dejstvo, na
Boga, Kristusa, Marijo, angele in svetnike. Ta pogled nas spremlja tudi čez
dan. Takoj se lahko zberemo, takoj smo pri ljubljeni osebi ali predmetu. Da
dosežemo pridobljeno kontemplacijo, je običajno potrebno dolgotrajno in resno
duhovno prizadevanje. Marsikomu je le kdaj pa kdaj dan tak način molitve, še
zlasti v zvezi s Kristusom.
Hoja
za Kristusom
nas spodbuja:«Če ne znaš premišljevati visokih in nebeških reči, počivaj v
Kristusovem trpljenju in prebivaj rad v Njegovih svetih ranah.«
Do kontemplacije je mogoče priti tudi po
posebni Božji milosti brez posebnega človekovega sodelovanja. V tem primeru
govorimo o podarjeni ali pasivni kontemplaciji. Vendar imajo popolno
kontemplativno življenje le zveličani v nebesih, na zemlji pa gre le za začetno
in nepopolno obliko takšnega življenja. Pomembno je, da se da kristjan voditi
Svetemu Duhu, ki pri kontemplativni molitvi močneje deluje.
Prava kontemplativna molitev ni povezana
samo z ljubeznijo do Boga, ampak tudi do ljudi. Molivca priganja k velikim
apostolskim dejavnostim. Sv. Bernard
v Nagovorih o Visoki pesmi pravi: »Prava
in čista kontemplacija je taka, da dušo najprej razvname z ognjem Božje
ljubezni, nato pa jo včasih napolni z gorečo željo pridobivati za Boga take, ki
ga bodo podobno ljubili. Zato s kar največjo pripravljenostjo prekine mir
molitvenega življenja in se preda naporu oznanjevanja. Ko se je nekaj časa
posvečala tej službi, se s toliko večjo vnemo povrne k molitvi, kolikor bolj se
zaveda, da jo je pretrgala v večjo korist. In ko ponovno okusi blaženost
kontemplacije, se še bolj okrepljena in z običajnim zaletom povrne k delu za
duše.«
p.
Anton