Iskrena ponižnost pomaga človeku, da je
pozoren in ljubeč. Kadar posluša, se zaveda, da ima pred seboj človeka, ki je v
Božjih očeh dragocen, človeka, ki je popolnoma neponovljiv in enkraten v vsem
stvarstvu. Zaveda se, da iz njega na nek način govori Bog, zato mu je sposoben
z vsem spoštovanjem prisluhniti. Po besedah, ki jih sliši, k njemu prihaja Bog.
V bližnjem je potrebno prisluhniti Jezusu samemu, ki je kot trpeči potreben, da
mu prisluhnemo. Poslušanje mora biti sprejemanje bližnjega takega, kot je, z
vsemi njegovimi odlikami in tudi z vsemi slabostmi. Napake in grehi nas ne
smejo pohujšati, saj če pogledamo vsak svojo notranjost, smo velikokrat še
slabši od bližnjega, ki govori. Ni prav poučevati ga, kako je narobe ravnal,
ali mu celo dopovedovati, da je zabredel v takih stvareh, ki se vsem morajo
zdeti razumljive. Tega se ne sme! Vsak greh človeka oslepi, zato ni sposoben
videti tako, kot vidi domnevno brezgrešen človek. Še več, napuh poslušajočega
lahko popolnoma narobe oceni njegovo stanje in mu celo napak svetuje. Tisti, ki
posluša, mora ljubiti tistega, ki govori, saj mu samo z ljubeznijo odpira vrata
srca. Velikokrat ni potrebno reči skoraj nobene besede v pouk. Ko bližnji
pripoveduje o sebi, samega sebe sliši. Sliši, kar gre iz njega, sliši, ko ima
moč, da stvari poimenuje s pravim imenom. Ko jih sliši, se jih v globini srca
bolj živo zave. Njegovo pripovedovanje je hkrati poslušanje samega sebe. Ko
svoje napake poimenuje s pravim imenom, sebi na nek način pove, kaj se v njem
dogaja. Iskrenost, ki je v njem, ga že sama kliče k spreobrnjenju, zato ni
potrebno, da bi mu bližnji razlagal njegove pregrehe in ga sodil. Celo napak bi
bilo tako. Ko bi bližnjega sodil, bi mu vzel moč, da bi se spreobrnil. Že sam v
sebi bi se čutil ponižanega, nato bi ga udarila še obsodba tistega, ki je
poslušal. Tako bi mu vzel možnost spreobrnjenja. Samo odpuščanje daje novo moč
za spreobrnjenje. Bližnji res ne more odpuščati, ker samo Bog odpušča grehe.
Lahko pa mu s svojim odprtim sprejemanjem da čutiti, da še ni vse zavoženo, da
je še možnost za drug začetek. Vlije mu upanje in mu pokaže svetlo točko
prihodnosti. S poslušanjem v ljubezni mu daje razumeti, da ga Bog še bolj
iskreno posluša in še bolj razume. Ker ga bližnji ne obsoja, ga Bog obsoja še
manj. Prav nasprotno: Bog ga ima še bolj rad kakor bližnji. On mu v resnici
lahko tudi odpušča.
Tisti, ki posluša, nikakor ne sme
prevzeti vloge učitelja tistemu, ki govori. Na ta način se že v začetku postavi
nad njega in mu onemogoči resnično iskreno izpoved. Potrebno je poslušati kot
otrok in se naučiti sotrpeti s tistim, ki govori. Bližnjega ne smemo poučevati,
marveč samo voditi, da sam najde tisto, kar bi bilo potrebno spremeniti. Ni
prav svetovati mu, kako ravnati, da bo bolje. Pomagati mu je treba iskati
pravilen izhod iz težave. Pravzaprav ga mora najti sam, zato je potrebno biti
pri poslušanju in iskanju zelo nevsiljiv.
Poslušanje je neke vrste križ. Težko ga
je nositi, ker je potrebno iti preko samega sebe in iz modrega učitelja postati
samo ponižen poslušalec. Križ je zato, ker se je potrebno odpovedati sebi in
svoji modrosti. Samo molče je treba spremljati bližnjega in mu slediti na
Kalvarijo, kjer bo sam sprevidel svoje stanje in bo tudi njemu spregovoril
Jezus s križa. Poslušanje je križ zato, ker je potrebno zapreti usta srca in
odpreti njegova ušesa, da lahko bližnjega sprejemamo. Pri poslušanju je
potrebno biti v drži iskrene ponižnosti, kar pa spet pomeni odpoved samemu sebi.
Potrebno je križati svoje strasti, poželenja in tudi svojo dozdevno modrost. Še
več: ob poslušanju je treba sprejeti tudi križ svojega bližnjega in se z njim
križati. Križ bližnjega dobesedno križa tudi mene. Njegovi grehi bijejo tudi
mene, saj sem tudi jaz grešen. Njegova izpoved budi izpoved tudi v meni.
Njegovo trpljenje je tudi moje trpljenje.
Poslušanje je neke vrste skupno iskanje.
Tudi bližnji, ki ga poslušam, mi je dar. Ne darujem se samo jaz njemu s tem, ko
ga poslušam, ampak je tudi on meni dar, saj me napeljuje k spreobrnjenju.
Njegova iskrenost budi iskrenost tudi v meni in me kliče k drugačnemu
življenju. Težava, ki mi jo zaupa bližnji, mi je kakor igla, ki me zbode na
tistem mestu, kjer me najbolj boli. Bog mi je bližnjega podaril, da bi mi preko
njegove iskrenosti spregovoril na srce in me povedel na pot večje svetosti.
Zato je treba še toliko bolj iskreno in ponižno poslušati bližnjega in njegovo
zgodbo, poslušati pa tudi Boga, ki mi govori po bližnjem. To je čudovito
dogajanje. Bog me je naredil v dar bližnjemu. Dal mi je moč, da lahko v iskreni
ponižnosti in ljubezni prisluhnem bližnjemu, ki me potrebuje. Toda jaz nisem
tisti, ki dajem iz svojega obilja, ampak prav tako prejemam, ker je tudi
bližnji dar zame. Po njem Bog prihaja še bolj v moje srce in me kliče k
obnovljeni ljubezni. Križ poslušanja se mi je spremenil v blagoslov in me
obogatil. Odpoved samemu sebi in darovanje bližnjemu mi je v dar in plačilo
bližnjega, po bližnjem pa Bog prihaja v moje srce. Sem hkrati darovalec in obdarovanec.
O, čudovita Božja modrost, ki si vse
tako čudovito uredila! K nam prihajaš na nedoumljivo čudovite načine. Naše
izgubljanje znaš spremeniti v pridobivanje in bogatenje. Naše razdajanje nam
spremeniš v rast in napredovanje. Kolikor več je človek sposoben dati, toliko
več lahko prejme. Zato si rekel, da je potrebno življenje izgubiti. »Kdor ima rajši očeta ali mater kakor mene,
ni mene vreden; in kdor ima rajši sina ali hčer kakor mene, ni mene vreden.
Kdor ne sprejme svojega križa in ne hodi za menoj, ni mene vreden. Kdor najde
svoje življenje, ga bo izgubil, in kdor izgubi svoje življenje zaradi mene, ga
bo našel.« Da, potrebno je izgubljati svoja hotenja in želje. Iskati je
treba samo Tebe, Bog. Najti te je treba v bližnjih in se jim podarjati v vsej
iskrenosti. Potrebno jih je poslušati in skupaj z njimi iskati pot. Za oba je
ena sama pot – Jezus. Ko pomagam bližnjemu iskati Tebe, Te tudi sam iščem. Ko z
bližnjim najdem Tebe, ki si pot, resnica in življenje, najdem Tebe, ker si pot
za naju oba. Ko bližnjemu pomagam urediti življenje, najdem Tebe, ki si moje
Življenje.
Poslušati pomeni živeti za bližnjega,
živeti z njim. Podarjanje je preprosto življenje za bližnjega. Življenje in
darovanje za nekoga pa ni nič drugega kot odpirati vrata srca za Življenje.
Bolj ko se darujem bližnjemu, bolj se odpiram Življenju. Ko pa sem odprt
življenju, se v meni uresničuje Življenje in postajam resnično živ. Biti živ
pomeni, da sem ves pregneten od Življenja, saj se v meni naseljuje in prebiva
on, ki je Življenje samo. Živ je tisti, ki je postal ves Božji in je umrl sebi.
Sprejeti križ poslušanja je odpreti se
življenju, saj v poslušanju bližnjega poslušamo Jezusa samega. On nas preko
odpovedi sebi blagoslavlja s svojim križem, ki je pot v življenje. Ko pridemo k
njemu na Kalvarijo, on prisloni svoj križ na nebeška vrata in jih z njim odpre,
da se na nas vsujejo potoki milosti. Milost pa v nas utrjuje nebeško življenje,
za katerega smo ustvarjeni. Bližati se nebesom pomeni izgubljati zemeljsko in
obroditi sadove Duha. Sad Duha pa je:
ljubezen, veselje, mir, potrpežljivost, blágost, dobrotljivost, zvestoba,
krotkost, samoobvladanje. Zoper te stvari ni postave. Tisti, ki pripadajo
Kristusu Jezusu, so križali svoje meso s strastmi in poželenji vred. Če živimo
po Duhu, tudi delajmo po Duhu.
p. Branko Petauer