Odkar je Cerkev
uvedla 1. maja god sv. Jožefa delavca, ima praznik tega svetnika dne 19. marca
naslov: »sv. Jožef, ženin blažene Device Marije, spoznavalec in zavetnik
vesoljne Cerkve.« Vsak del tega naslova ima v sebi pomembno vsebino.
Ženin blažene Device Marije
Temelj vseh
odlik sv. Jožefa je v tem, ,da je bil od vekomaj izbran za »ženina«, za
deviškega moža Marije, iz katere si je druga božja oseba po moči Svetega Duha
privzela človeško naravo, da bi odre šila vse človeštvo. O Mariji pravi II.
vatikanski cerkveni zbor, da je »najgloblje vstopila v zgodovino odrešenja« (C
65), tistega odrešenja, ki se »razodeva in nadaljuje v Cerkvi, katero je Gospod
ustanovil kot svoje skrivnostno telo« (C 52). Skupaj z :Marijo in takoj za njo
pa je v odrešitveno zgodovino vstopil tako globoko kakor nobeno drugo
ustvarjeno bitje tudi njen deviški zaročenec sv. Jožef. Ker je bil z Marijo
zvezan v resničnem zakonu, je pred postavo veljal za očeta učlovečenega božjega
Sina in v resnic izvrševal nad njim očetovske pravice in dolžnosti ter bil
njega krušni oče.
Zakaj je Bog
hotel, da je bil božji Sin iz Marije deviško spočet, in da torej ni bil Jožefov
naravni .sin, kakor je to iz Sv. pisma popolnoma jasno (Mt 1, 18-.23; Lk 1, 26
38)? Zakaj ni bil Kristus spočet tako kakor vsak drug človek?
Gotovo se to ni
zgodilo zaradi tega, ker bi morda normalni, naravni postanek človeka bil nekako
obremenjen z madežem ali vsaj z neko sumnjo omadeževanosti. V Sv. pismu ni niti
sence takšnega maniheistično pobarvanega gledanja na zakon in družino. Saj je
vendar zakon od Boga samega postavljena uredba. Pač pa je božji Sin hotel
postati človek na deviški način edinole zato, da bi se s tem ;na vidni način
razodelo: Učlovečenje Besede je absolutna, nepreračunljiva, svobodna skrivnost
božje milosti; zato ne izhaja od spodaj, iz sveta, marveč edinole od zgoraj, to
je iz, božje moči; tukaj je pretrgan zemeljski tok sveta, pa naj bi bil spleten
tudi iz najplemenitejših stvarnosti, tu prihaja neposredno »od zgoraj«
nepreračunljivo božje usmiljenje - gre za učlovečenje Božjega Sina, ki mu je
vzrok svobodno dejanje večnega Boga. Ta lahko učinkuje brez človeškega
sodelovanja, čeprav si tisto, kar naj z učlovečenjem postane, privzema iz
človeškega mesa in rodu.
Ali bi potem ne
bilo bolje, da se Devica Marija sploh ne bi bila poročila? — Če količkaj
pomislimo na posledice, ki bi iz tega pritekale za Marijo In Kristusa, bomo
tudi tukaj vzkliknili s psalmistom: »Vsa svoja dela, Gospod, si z modrostjo
naredil« (Ps 103, 24)! Judje bi, če bi se Marija ne poročila, imeli njenega
otroka, ki je bil spočet od Svetega Duha, za nezakonskega. Senca sramote in
preziranja za. Marijo in za Jezusa bi bila po tedanjem judovskem pojmovanju še
posebno kričeča in se ne bi dala izbrisati.
Namen deviškega
zakona med Marijo in Jožefom, kakor ga moremo razbrati iz Sv. pisma v zvezi s
prvotnim izročilom, je torej v prvi vrsti ta, da bi se skrivnost učlovečenja
izvršila na primeren način: zlasti da ne bi sodobniki imeli Jezusa za
nezakonskega otroka. Jožef je bil tako rekoč senca, ki je zakrivala Jezusa
dokler ne bi bili Judje in pogani z velikimi Jezusovimi, čudeži, posebno z
vstajenjem in vnebohodom, pripravljeni za sprejem resnice o skrivnostnem,
čudežnem prihodu božjega Sina na svet. Od tod je razumljivo, da je ostal Jožef
sam skrit in neopažen ves čas svojega življenja na zemlji; ostal pa je skrit
tudi še po svoji. smrti skozi stoletja v češčenju Cerkve. Najprej je namreč
morala biti razodeta skrivnost Kristusove božje narave in v zvezi z njo
Marijino deviško materinstvo, šele potem je mogel zasijati v luči odrešitvenega
božjega načrta tudi duhovni lik sv. Jožefa.
Med Marijo in
Jožefom je obstajal resničen, čeprav deviški zakon. Marija je bila na zunaj
navadno judovsko dekle v resnici pa od vekomaj izbrana za Odrešenikovo mater in
zato že v prvem trenutku bivanja vsa ožarjena s sijajem posvečujoče milosti in
prosta tistih posledic izvirnega greha, ki - mnogokrat tako usodno -
zamegljujejo naš razum in povzročajo nered v naših nagnjenjih. In tudi sv.
Jožefa je Bog brez dvorna obdaril. s posebnim obiljem milosti. Ko sta Marija in
Jožef sklenila zakon, sta ob skrivnostnem vodstvu božje previdnosti napravila
hkrati sklep ali celo zaobljubo, da ne bosta nikdar uporabila. vseh pravic, ki
sta jih dobila s sklenitvijo zakona.
Kako sta potem
sploh mogla skleniti zakon? Najpreprosteje si mislimo tako, da ju je Bog
notranje razsvetlil glede tega, da zakonski drug dejansko nikoli ne bo zahteval
uporabe zakonske pravice in bo tako v tem zakon u Marijino devištvo
nedotaknjeno.
Na neki način pa
je bil ta zakon še posebno naravnan na potomstvo, namreč na Kristusa, ki naj bi
tako na primeren način postal človek. Prav tisti razlog, ki je zahteval
devištvo Kristusove matere, je zahteval tudi obstoj resničnega zakona med
Marijo in sv. Jožefom. Ta zakon je torej Marijo namenoma varoval v njenem
deviškem materinstvu. Veliki teolog kardinal L. Billot pravi: »Ta edinstveni
zakon je vzvišen nad vse druge zakone. Kajti zakon, je v svoji prvotni
ustanovitvi na neki način naznanjal prihodnjo skrivnost učlovečene božje Besede:
zakoni nove zaveze to skrivnost posnemajo kakor podoba svoj vzor; a zakon
Kristusovih staršev je sprejel, zvesto negoval in na najbolj dostojen način
uvedel na svet sámo učlovečeno Besedo iz nebes.«
dr. Anton Strle