Smisel
in namen postnega časa je priprava na obhajanje velikonočne skrivnosti
Kristusove smrti in vstajenja. Ima dvojni značaj, ki ga močno izražajo
svetopisemska in liturgična besedila: spomin na krst in dejavna pokora. Celoten
postni čas in njegova liturgija sta vse do danes močno zaznamovana s prvotno
krščansko spokornostjo in krstno prakso in zato se brez tega zgodovinskega in
teološkega ozadja ne da popolnoma razumeti svetopisemskih beril in liturgičnih
spevov postnega časa. Vedno gre za dva motiva: krst in pokoro.
V
prvih krščanskih stoletjih je bil namreč postni čas čas neposredne priprave na
obhajanje svetega krsta (to se pravi treh zakramentov uvajanja v krščanstvo:
krsta-birme-evharistije) na veliko noč. Bil pa je tudi čas spokornikov: javni
grešniki so bili na začetku štiridesetdnevnega postnega časa z obredom
polaganja pepela sprejeti v stan spokornikov in jih je nato, po tednih dejavne
pokore, škof na veliki četrtek spravil s Cerkvijo in jih na veliko noč ponovno
sprejel v njeno polno občestvo.
Število
štirideset ima pri tem oporo v različnih svetopisemskih dogodkih, pri čemer so
za liturgijo in duhovnost dva posebej pomembna: štirideset let potovanja
Božjega ljudstva Izraela po puščavi in Jezusov zgled, ko ga je Duh vodil v
puščavo, kjer se je štirideset dni in štirideset noči postil, preden ga je
hudič skušal. Postni čas traja od pepelnične srede vse do začetka maše zadnje
večerje na veliki četrtek v velikem tednu.
Postni
čas kot čas priprave na veliko noč
Pomemben
cilj postnega časa, ki ga radi primerjajo s „potjo“ ali „vzpenjanjem“, je torej
velika noč: obhajanje velikonočne skrivnosti. Zaradi tega imajo vse nedelje
postnega časa prednost pred slovesnimi prazniki. Z drugimi besedami: postni čas
kot čas priprave na veliko noč ima v vsem prednost!
Postni
čas kot čas pokore
Štirideset
dni pred veliko nočjo je tako imenovani čas pokore. Pokora, spreobrnjenje,
prenova: to so velike teme postnega časa.
Po
prastarem krščanskem izročilu se postni čas odlikuje predvsem s tremi vajami
ali tremi temeljnimi držami, namreč: 1) miloščina 2) molitev 3) post. Jezus
govori o njih – v tem vrstnem redu! – v evangeliju, ki ga Cerkev bere vedno na
pepelnično sredo. Drugi vatikanski koncil je v liturgični konstituciji
zahteval, da „ naj pokora štiridesetdnevnega postnega časa ne bi bila zgolj
notranja in individualna vaja, temveč tudi zunanja in socialna“. Po prvotni krščanski
praksi velja, da se s postom privarčevani denar daruje revežem.
br. Matevž Pucelj