V
samostanski cerkvi v Clairvauxu je bil velik črn križ, ki se je dvigal nad
glavnim oltarjem. Pred njim je Bernard pogosto klečal. Trpel je zaradi svojega
načina življenja. Križ ga je gnal iz samostana v svet in iz sveta spet v
samostan. Tako je globoko prodrl v skrivnost trpljenja in je postal mistik
križa.
Bernard
je bil samozavesten, ne pa ošaben; bil je poslušen, ne pa slepo hlapčevski. Bil
je neustrašen, kadar se je boril za pravičnost stvari: »Ljubše mi je, da me
imajo ljudje za neskromnega, kot pa da bi bil zavržen od Boga, ker zamolčim
resnico in zatemnjujem pravico.« Ni mu bilo do časti in ugleda. Kadar so ga
ljudje kot čudodelnika povzdigovali v nebo, mu je bilo neprijetno; tega ni bil
vesel, ampak ga je bilo sram.
Da
je bil Bernard velik duh, pričajo tudi njegova dela. Njegovi spisi, ki obsegajo
razprave, govore, pisma in pesnitve, so bili dolga stoletja vzgojno in
izobraževalno branje. Nobenih del cerkvenih očetov niso toliko prepisovali in
tiskali kakor Bernardovih. Njegova dela dokazujejo njegovo globoko zatopljenost
v Boga, izredno znanje Svetega pisma in veliko razumevanje za potrebe časa.
Kljub na zunaj tako nemirnemu življenju je ohranil v sebi čudovito zbranost.
Sam je izjavil, da so ga živeti naučili apostoli. Bil je predvsem učitelj
duhovnega življenja. Hvalili in spoštovali so ga največji duhovi tedanjega
časa. Nekdo je zapisal: »Ne le sebe, tudi druge usmerjaš k zveličanju. Orel si,
ki gleda v sonce.« Celo protestanti (Luter, Kalvin) so ga imeli za »pobožnega
in svetega pisatelja, ki je po njegovih ustih govorila sama Božja modrost.«
Umrl
je 20. avgusta 1153 v Clairvauxu. Za svetnika je bil razglašen leta 1174. Papež
Pij VIII. ga je leta 1830 povzdigil med cerkvene učitelje. Sv. Bernarda
upodabljajo s križem v roki ali klečečega pred Križanim, ki se sklanja k njemu.
Bil je velik Marijin častilec, zato ga upodabljajo tudi z Marijo in Jezuščkom.