Vse najpomembnejše informacije o epidemiji COVID19 Slovenske Škofovske Konference
Viri objav
Tekst v blogu je iz objav glasila V Materini šoli, glasila Bernardove družine. Izdaja: Cistercijanska opatija Stična, Stična 17, 1285, Ivančna gorica, Slovenija
ponedeljek, 30. december 2019
Sveti večer pri Podrojah
Tole zgodbo so mi povedali pri
Hostnikovih v Podrojah blizu Šmartnega pri Litiji. Pokazali so mi zaselek in 516
metrov visok vrh nad njim z imenom Sveti večer. Ti kraji so v preteklosti
sodili pod stiški samostan. Ko je nekoč dan pred Božičem v Podrojah zbolela
neka starka, so šli po duhovnika čez hribe v Stično. Preden je pater prišel in
opravil spoved, se je zmračilo. Ko se je vračal, je v megli zašel, obnemogel ob
poti in zmrznil. Potem so na tem mestu postavili znamenje in kraj poimenovali
Sveti večer.
nedelja, 29. december 2019
Božična devetdnevnica
Ker se je rodila kot prvi otrok, so
ji dali po materi ime Marija, a so jo ljubkovalno klicali Micka. Ko je odšla od
doma v širni svet, je postala Mimi. Toda ni si spremenila samo imena, tudi
sicer se je njeno življenje zelo spremenilo. Tako tudi za obisk maše skoraj ni
bilo več časa. Pravzaprav je potem, ko je svoja otroka spravila do birme, šla v
cerkev samo še, kadar je prišla domov za obletnici smrti staršev. Še sama se ni
zavedla, kdaj je prišel čas, da se je začelo iztekati tudi njeno življenje.
Tisto leto tik pred božičem je bila strašna zima.
Tudi v njeni domači vasi je vse
zmrzovalo. Pot je bila ledena, a vse to ni ustavilo sosedov, ki so v božični
devetdnevnici nosili Marijo od hiše do hiše. Marija je vsako noč prenočila pri
drugi družini. Pri vsaki hiši so ji naredili prostor na hišnem oltarčku ali so
ji našli posebno mesto na kaki omarici, ki so jo pregrnili z izvezenim prtom,
okrasili z adventnim venčkom ali samo s smrečjem ter prižgali svečo. Takrat je
bilo v vasi precej starejših žensk, ki so poznale molitve in pesmi, pa tudi
cela gruča otrok, ki so se radi pridružili nošenju Marije. Od hiše, kjer je
prenočila, so jo med petjem prenesli do soseda, kjer so ji nudili zatočišče
naslednjo noč. Večina otrok je nosila v rokah prižgano svečo, nekateri so
osvetljevali ledeno pot z baterijami.
Tako je prišel na vrsto tudi obisk
Mickinega doma, kjer je zdaj živela njena mlajša sestra. Z veselo pesmijo so
prišli do hiše. Ko jim je gospodinja odprla vrata, so opazili, da je žalostna.
Postregla jim je z vročim čajem in piškoti, potem pa je planila v jok. Povedala
je, da neprestano misli na sestro Micko, ki leži na smrt bolna daleč od doma. Potem
pa se je ena od molivk spomnila: »Kaj če bi po telefonu poklicali Micko in ji
povedali, da molimo zanjo?« Rečeno, storjeno. Sestra je poklicala umirajočo
oziroma njeno hči in ji povedala, da bi radi, da prisluhne temu, kar se dogaja
v domači hiši. Glasno so molile rožni venec in Micki se je zdelo, da je majhna
deklica, ko je v kotu na peči s sestrami poslušala staro mamo, kako moli. Nekaj
časa je skušala slediti molitvi, potem je zadremala. Od tega sveta se je
poslovila še pred božičem.
sobota, 28. december 2019
VALERIJINE VRSTICE Drobne zgodbe Okno za oltarjem v Stični
V letu, preden sem šla v šolo, je
začel izhajati časopis Tedenska tribuna, na kratko TT. Prinašala ga je ženska
doma iz Drage. Rekli smo ji Tetejevka. Vsak teden jo je primahala čez hrib s
polnim cekarjem časopisov. Kupili so ga skoraj pri vsaki hiši. Koliko je od
vsakega izvoda dobila ona, ne vem. Ljudje so se čudili, zakaj se toliko trudi. Šele
čez leta smo izvedeli, da je ta denar namenila za obnovo velikega okna za
glavnim oltarjem v stiški cerkvi.
petek, 27. december 2019
Z duhovniki v Sankt Peterburgu (9)
Desno od Jezusove ikone in levo od
Marijine sta upodobljena še dva svetnika. Kolikor se spomnim, je desno od
Jezusa sveti Izak Dalmatski, kateri pa je levo od Marije, se mi pa niti sanja
ne. Sveti Izak nekoliko malomarno drži v rokah velik pergament, na katerem je
narisana cerkev, v kateri smo bili. Ob obeh ikonah in na obeh straneh sta
velika in močna stebra. Na pol sta vzidana v steno. Sta vsaj enkrat debelejša
od onih dveh stebrov iz lazurita. Sijeta v čudoviti zeleni barvi. Narejena sta
na podoben način kot notranja dva. Ta zeleni dragi kamen pa se imenuje malahit.
Tudi tu so mali koščki kamna tako spretno dani skupaj, da imaš občutek, da gre
za en sam kos dragega kamna. Prav tako so izbrani in zloženi, da vidiš celo
žile, ki se naredijo v kamnu. Če ti kdo ne pove, sploh ne moreš verjeti, da so
to sami mali koščki. Bili so resnično vrhunski mojstri v sestavljanju dragih
kamnov. To smo videli tudi kasneje v drugih cerkvah in muzejih.
Človek kar strmi, koliko bogastva je
v tej cerkvi. Pa čemu toliko bogastva v cerkvi? To je bilo znamenje njihove
vere in tudi spoštovanja do Boga. V dnu srca so imeli zapisano resnico, da za
Boga ni nikoli preveč drago. Žrtvovali so veliko premoženja in ga dali za
okrasitev cerkva. Da, lahko bi ta sredstva uporabili kje drugje in na drugačen
način. Toda gotovo bi se razgubila ali pozabila. Ko so jih vložili v cerkev, so
bila za dolge čase položena na varno.
Mogoče se tudi danes ljudje
sprašujejo: »Čemu ta potrata? Ali ne bi bilo bolje, da bi ta sredstva razdelili
med uboge, ko cerkev vendar toliko poudarja skrb za uboge?« Da, lahko bi jih,
in dobro bi bilo, toda v zgodovini ne bi ostalo zapisano in danes ljudje ne bi
imeli kaj občudovati. Lahko bi bilo zapisano samo v nebesih, kot dobra dela, ki
so jih storili enemu izmed Jezusovih najmanjših.
Upam, da so kljub temu imeli posluh
za male ljudi in jim pomagali v njihovi stiski. Toda tako velike umetnine
pričajo o veri, da je Bog tako velik, da mu nobena dragocenost ne more biti
niti malo blizu. Vse, kar vidimo, kar občudujemo, bo minilo, ko bo svet prešel
v poveličano stanje. Ostala bodo samo dobra dela, ki jih je navdihovala iskrena
ljubezen.
Toda človek je na tem svetu še vedno
tudi telesno bitje. Še vedno smo odvisni od tega, kar vidimo, kar gledamo. Tudi
zunanje podobe, podobe svetnikov in Jezusa, nam pomagajo, da si lažje
predstavljamo nebeško srečo, za katero smo ustvarjeni. Dragocena cerkvena
oprema nam dvigne pogled v onstranstvo, kjer bo vse še veliko bolj dragoceno.
Pa ne zato, ker bo iz dražjih materialov, ampak zaradi ljubezni, ki je
neminljiva. Tam šele bomo spoznali, kaj je edino vredno. Ne bomo več občudovali
dragih kamnov ne zlatih predmetov. Bog bo tisti, ki bo naše največje bogastvo.
Tudi tukaj bi moral biti Bog naše najvišje dobro in največje bogastvo. Toda to
razume le malo ljudi. Preveč nas zaslepi blišč tega sveta in zato pogosto oči
obračamo tja, kjer ni prave sreče.
Če prav gledamo, nam lahko dragocene
umetnine pomagajo, da razumemo Božjo veličino. Lahko nam spregovorijo o veri,
ki so jo imeli naši predniki. Koliko rečem so se znali odpovedati, da so zbrali
za nekaj dragocenega, kar so posvetili, darovali Bogu. To je izraz vere. Kaj pa
danes dajemo Bogu? Dajemo mu ubogo in nič vredno, pa še pri tistem hočejo tako
imenovani umetniki čim več zaslužiti. Ali je to še daritev? Ali ni to samo
trgovina? Bitka, kjer bi mogel čim več zaslužiti. Ali še kateri izmed umetnikov
danes dela samo za kruh? Za preživetje? Mnogi bi radi imeli čim več. Iščejo si
sposobne menedžerje, ki naj ljudi prepričajo, kako dragocene so njihove umetnine.
Dvigajo cene in hvalijo umetnine, ki so pogosto brez izpovedne vrednosti.
Današnji umetniki pogosto niso več možje in žene molitve. Njihove umetnine niso
več izraz njihove vere in ne upodobitev njihove molitve. Zato ne morejo imeti
velike vrednosti. Samo tisto, kar je nastalo iz ljubezni do Boga, je dragoceno,
ker nosi v sebi neminljiv pečat vere in ljubezni do Boga.
Nad velikimi vrati ikonostasa je
upodobljena zadnja večerja. Tudi ta nam je bila tako domača, saj je bila zelo
zahodno zasnovana.
Tudi kupola je mojstrovina zase.
Oblikovana e tako, da človek dobi občutek, da gleda v odprto nebo, v nebeško
glorijo. Nad okni je pod obokom mavrice upodobljena Mati Božja, ki ji glavo
obdaja venec dvanajstih zvezd. Ob njej so svetniki vseh vrst, mučenci in oni, ki
so drugače pokazali največjo ljubezen. Čisto na vrhu pa je Sveti Duh v podobi
goloba z razprtimi krili. Žarki izhajajo iz njega in posvečujejo vse stvarstvo,
tudi nas, ki smo bili tam spodaj in občudovali te umetnine.
Ustavili smo se tudi pred velikimi
vhodnimi vrati, ki so bila seveda zaprta. Na njih je na bronastih tablah
upodobljena zgodovina krščanstva v Rusiji.
Še in še bi lahko pisal, kaj vse sem
videl. Toda, kako naj bi si vse to zapomnil. Preveč podatkov je bilo za mojo
puhlo glavo.
Vodnica nam je pokazala celo
prižnico. Razložila nam je, zakaj je v cerkvi. Potem pa nam je še malo
razložila o današnjem statusu te cerkve. Cerkev je dejansko muzej. Tisti, ki v
njej delajo, se trudijo, da bi jo čim bolje vzdrževali in pokazali ljudem. Toda
poudarila je, da je cerkev še vedno Božja hiša, torej hiša molitve. Ob nedeljah
in praznikih je v njej sveta liturgija. Tudi vsi delavci, ki so v cerkvi -
muzeju zaposleni, pomagajo pri službi božji. Ko je v cerkvi sveta liturgija, je
cerkev odprta in vstopnine ni treba plačati. Tudi iz besed vodnice sem dobil
občutek, da je verna ženska. Tu in tam je izrekla tako globoke besede, ki so
bile tudi pričevanje njene vere. Bil sem vesel, da je našla pot do Jezusa, in
to v Rusiji, ki je bila prva in najbolj divja komunistična dežela. Da, tudi
tisti, ki so ostali zvesti in se niso pustili odtrgati od Jezusa, danes
pričujejo za Jezusa. Njihova kri je seme novim kristjanom v novih generacijah.
Polni vtisov smo se vračali iz
cerkve. Niti mislil si nisem, da bom tam daleč na severu kaj tako lepega videl
in doživel. Bogu hvala za možnost, da sem smel obiskati tiste kraje.
Prečkali smo zelo prometno cesto
pred cerkvijo svetega Izaka. Že prej sem mislil, da bi tekel na drugo stran in
naredil kakšen posnetek, a je bilo veliko prometa. Pa še polno avtobusov je
bilo na oni strani in bi težko naredil dobro sliko pročelja cerkve. Sedaj pa
smo šli skupaj v tisto smer, v katero sem že prej hotel iti. Na drugi strani je
bil mali park s skrbno in na sveže pokošeno zelenico. To je bilo tudi zame
dobro , saj smo se od cerkve že toliko oddaljili, da je bilo mogoče narediti
normalen posnetek.
Ustavili smo se pri velikem
spomeniku moža na konju. Bil je spomenik iz leta 1859. Postavili so ga carju
Nikolaju prvemu, imperatorju vse Rusije. Tam ob spomeniku smo čakali na naš
avtobus. Vodička ga je šla iskat. Bilo je parkiranih cela množica avtobusov.
Mogoče je bil naš med njimi pa ga nismo našli. Jaz sem izkoristil čas, da sem
naredil nekaj dobrih posnetkov cerkve in zelenice spredaj. Gospodje so se malo
pošalili na moj račun in rekli, da fotografira »profesionalec«. Dejali so, da me
bodo prosili za fotografije, saj bodo najbrž boljše kot njihove. Dejal sem, da
jim jih bom z veseljem odstopil.
Peljali smo se ob severnem robu
cerkve svetega Izaka in prišli pred Admiraliteto. Njen oster stolp je molel visoko
v modro nebo. Ves pozlačen je in daleč viden. Skušal sem narediti nekaj
posnetkov skozi okensko šipo, a je bila slika polna odsevov, ki so nastali v
šipi. Pot smo nadaljevali do vogala Ermitaža in tam zavili na levo, na veliki
most čel Veliko Nevo. To je tisti most, ki se še danes dviguje.
Na drugi strani sta nas pričakala
dva debela in visoka stebra. Na njih so bile ladje tako upodobljene, kot da bi
se polovica ladje že zarila v debeli rdeči steber. Kaj sta ta dva stebra
predstavljala, ne vem.
p. Branko Petauer
četrtek, 26. december 2019
Božji služabnik Anton Strle in prebiranje revij in časopisov
V zapuščini božjega služabnika
Antona Strleta je kar za tri arhivske škatle izpiskov in izrezkov iz raznih
časopisov in revij (AASV, šk. 66, 67 in 68). Dejansko je zlasti izpiskov še
veliko več, ker so ti vloženi pod gesla različnih avtorjev ali pa pod različne
teme. Prof. Strle je imel navado, da si je skoraj vse, kar je bral, tudi
izpisal. Pri časopisih, na katere je bil naročen, pa si je članke, ki so ga
zanimali, izrezal, jih opremil z geslom in razporedil v svoje kartoteke. Več
revij si je izposodil iz knjižnice teološke fakultete. Zlasti v revijah je
podobno kot v knjigah s svinčnikom zaznamoval pomembnejša mesta, da je kasneje
po potrebi to takoj našel.
Prebiral je teološke revije in
verske časopise, a je sledil tudi svetnemu tisku, ki je bil po 2. svetovni
vojni v glavnem naravnan proticerkveno. Ohranjenih je kar nekaj izrezanih
člankov iz časopisa Delo, zlasti iz sobotne priloge tega časopisa. Zanimalo ga
je vse, kar je bilo zapisano v povezavi z vero in moralo ter v povezavi s
Cerkvijo. Člani teološke komisije pri jugoslovanski škofovski konferenci so
imeli med drugim tudi nalogo, da sledijo
pisanju svetnega tiska o veri in morali.
Iz ohranjenih izpiskov in izrezanih
strani raznih časopisov in revij se vidi, da je prof. Strle sledil pisanju
najrazličnejših teoloških revij in časopisov v nemščini, francoščini,
italijanščini in angleščini, hrvaščini in slovenščini. Dolg je seznam revij in
časopisov, ki jih je prebiral. Ni vseh prebiral z enako intenzivnostjo,
nekatere le določeno obdobje, druge pa kar stalno. Sledil je pisanju različnih
duhovnih usmeritev.
Branje časopisov in revij mu je
pomagalo ustvariti jasno podobo svetovnih miselnih tokov, hkrati pa je
marsikatero misel uporabil pri pisanju svojih sestavkov o najrazličnejših
temah. Koliko in kaj je od prebranega citiral pri svojih objavljenih člankih in
razpravah, bo potrebno še raziskati. Snovi bi bilo dovolj za disertacijo. Pri
tem bi bilo zanimivo raziskati, kako je v duhu razlikovanja ocenil posamezne
prebrane in izpisane misli.
Že na prvi pogled moremo zaključiti,
da je z izredno marljivostjo sledil temu, kar so objavljale različne revije in
časopisi in to uporabil za pisanje člankov, za pridige, tudi za svetovanje, kar
naj študenti teologije uporabijo pri pisanju seminarskih, diplomskih, magistrskih
in doktorskih nalog.
p. Andrej Pirš
Naročite se na:
Objave (Atom)