Človek
je bitje odnosov. Zato so tudi odnosi naš vsakdanji kruh. V odnosih se brusimo,
oblikujemo, zorimo. Odnosi nam pomagajo rasti v horizontalni smeri. Se pravi, v
odnosu do soljudi. Ti so osnova za vse druge odnose. Če človek zna vzpostaviti
ljubeč odnos do bližnjega, bo sposoben prav razumeti in ceniti predmete,
rastline in živali. Ko živi odnos z bližnjim, bo spoznal, da ta odnos vsebuje
poslušanje in govorjenje. Ni dovolj samo ukazovati, potrebno je tudi poslušati
in ubogati. Tega se v odnosu do živali ne da doživeti. Človek je živali lahko
samo gospodar, ne more pa je poslušati in ubogati. To ne pomeni, da lahko
gospodar z živaljo naredi, karkoli hoče. Tudi živali, rastline in predmete je
potrebo spoštovati, ceniti. Ne prihajajo iz moje roke, ampak iz Božje.
Tudi
odnos do Boga ima svoje korenine v medčloveških odnosih. Človek, ki je zgradil
zdrave in odgovorne odnose s svojimi vrstniki, je sposoben razumeti, odkrivati
in poglabljati odnos do Boga. To je sveti Benedikt dobro razumel. Med svoje
menihe je sprejemal samo tiste, ki so bili zreli ljudje, se pravi, ki znajo
graditi dobre medčloveške odnose. Najprej jih je preizkušal v odnosih, šele
potem jih je sprejel in začel uvajati v šolo za službo Gospodu. Še posebno
zrelost je zahteval od tistih, ki so želeli v samoto z Bogom. Šele ko so bili
izurjeni v odnosih z brati in Bogom, jim je dovolil, da so vstopili v samoto,
kjer so bili sami s svojim Bogom.
Tudi
dom je človekov vsakdanji kruh. Dom je pojem za varno ognjišče, kjer živi in
ustvarja v krogu svojih najdražjih. Potrebno je, da imaš dom. Čeprav ima ta
pojem v različnih civilizacijah različno vsebino, pomeni neko varnost,
zavarovanost in intimnost. Tudi nomadi si zgradijo kolibe iz vej in v njih
živijo svoje družinsko življenje. Vanjo spravijo svoje imetje in tam
preživljajo najlepše trenutke svojega življenja. Nihče nima pravice, da jim
kolibo razdere in jih prežene drugam, pa čeprav niso na zemlji, ki bi bila
popolnoma njihova. Dom ni zidana hiša, dom je vse, kar spada v družinsko
življenje. V dom spada očetova delavnost in moč, materinska požrtvovalna
ljubezen in otroška iskrenost ter čistost.
V
pojem dom pa ne spada samo domača hiša ali koliba ali dežela. K domu spada tudi
poslednji dom, kamor položijo človeka po smrti. Zelo nečloveško je, če kdo komu
v celoti odreče njegovo poslednje bivališče. Pravica do lastnega groba je
pravica vsakega človeka. Nekatera afriška ljudstva imajo vrednoto poslednjega
bivališča tako visoko postavljeno, da jim pomeni več kot družinska hiša ali
koliba. Prah si in v prah se povrneš, je Bog rekel človeku. Svoj zadnji dom ima
v zemlji. Seveda, razne tradicije poznajo različne oblike zadnjega počivališča.
Toda pošteno je, da vsak človek prejme svoj zadnji dom ter da njegovi bližnji
zanj vedo in skrbijo.
Ko
uživamo naš vsakdanji kruh, ima ta tudi okus spoštovanja. Človek je vreden
spoštovanja. Bog ga je spoštoval in cenil. Ko ga je ustvaril, se ga je
razveselil in rekel, da je zelo dober. Bog človeka tako spoštuje, da mu tega,
kar mu je podaril, nikoli ne bo več odvzel. Čeprav človek svobodno voljo
uporablja kdaj sebično in napak, mu je Bog ne bo nikoli okrnil ali odvzel. Bog
človeka v celoti spoštuje, čeprav je njegov Stvarnik in gospodar. Tudi ljudje
smo dolžni drug drugega spoštovati, in to ne glede na to, kakšen je kdo.
Spoštovati koga, pomeni sprejeti njegovo drugačnost. Drugačnost nam ne sme biti
ovira v odnosih, marveč možnost, da doživljamo bogastvo različnosti.
p. Branko Petauer