Sv. Ludvik Marija Grignion de Montfort je učil: »Med mnogimi
metodami molitve rožnega venca je najbolj častitljiva za Boga, najbolj
zveličavna za dušo in najbolj neugodna za hudiča tista, ki posnema petje
psalmov, to je, da ga javno molimo v dveh zborih. Bog ima rad zbore. V nebesih,
zbrani skupaj, angeli in blaženi neprestano prepevajo svoje hvalnice. Na
zemlji, skupaj združeni v njihovi družbi, pravični ponoči in podnevi molijo v
zboru.
Naš Gospod je izrecno
svetoval apostolom in svojim učencem skupno molitev. Obljubil je, da se bo
vsakič, ko se bosta dva ali trije zbrali v Njegovem imenu, da bi molili isto
molitev, nahajal sredi med njimi.
Kakšno veselje je imeti
Jezusa v svoji družbi! Da bi mu sledili, zadostuje, da se zberemo k molitvi
rožnega venca. Tako so pogosto delali kristjani prvih časov kljub prepovedim
pod grožnjo preganjanja s strani cesarjev. Krščanske skupnosti so se raje
pogosto odločale za smrt, kot da bi se odpovedale skupnim srečanjem in sreči,
ki jim jo je prinašala navzočnost Jezusa Kristusa.«
Krščansko brodovje je doseglo
zmago nad Turki leta 1571 v bitki pri
Lepantu. Sredi 16. stoletja je krščanskim deželam Evrope grozila skrajna
nevarnost s strani Turkov, ki so hoteli Evropi vsiliti svojo oblast in
muslimansko vero. Turška mornarica je že zavzela nekatere grške otoke. Sultan si
je hotel prisvojiti Sredozemlje, najprej Malto, potem Sicilijo in slednjič
Neapelj. Papež sv. Pij V. si je že nekaj let pred bitko neprestano prizadeval,
da bi združil sprte krščanske vladarje, da bi sklenili zvezo zoper Turke in se
učinkovito uprli turški premoči. Vodstvo ladjevja je prevzel odlični admiral,
mladi plemič Janez Avstrijski.
Papež je hotel prebuditi
duhovne sile zaveznikov. V ta namen je določil post in javne molitve, zlasti
molitev rožnega venca. Dal je razdeliti rožne vence med vojake. Admiral Andrea
Doria je imel pri sebi na ladji kopijo slike Marije iz Guadalupe.
Dne 7. oktobra 1571 je bila
nedelja. Tega dne so se člani bratovščin rožnega venca po vsem krščanskem svetu
zbrali in v procesijah goreče molili rožni venec za zmago nad Turki. Prav tedaj
se je razvnela slavna bitka. V nobeni pomorski bitki do tistega časa ni bilo
udeleženega toliko bojnega ladjevja. Na ladjah kristjanov so bili postavljeni
križi. Janez Avstrijski je pred bitko prvi pokleknil pred križem in prisrčno
prosil Božje pomoči. Vsi vojaki na njegovih ladjah so sledili njegovemu zgledu.
Kristjani so sijajno zmagali. V petih urah je bilo potopljenih 113 turških
galej, zavzetih 117 ladij in osvobojenih 12.000 krščanskih sužnjev, ki so
služili kot veslači na turških ladjah. Ta zmaga je imela odločilni pomen za
nadaljnjo usodo Evrope.
Papež Pij V. je med bitko
molil. Ob petih popoldne je odprl okno in sporočil: »Zmaga je dobljena.« Zanjo
je zvedel po Božjem navdihu. To zmago je vrhovni poveljnik Janez Avstrijski
pozdravil kot Marijin odgovor na pobožno molitev rožnega venca. Beneški senat
je pod sliko, ki predstavlja bitko pri Lepantu, dal napisati: »Ne moč ne orožje
ne poveljstvo – vse to nam ni pridobilo zmage, ampak jo je pridobila
rožnovenska Marija.«
Papež je iz hvaležnosti za
znamenito zmago leta 1572 določil, naj se 7. oktobra praznuje spomin sv. Marije
Zmagovalke. V litanije Matere Božje je dodal vzklik: »Pomoč kristjanov, prosi
za nas.« Naslednje leto je papež Gregor XIII. odredil, naj se ta praznik odslej
imenuje praznik naše ljube Gospe rožnega venca in naj se praznuje na prvo
nedeljo v oktobru. Sv. Pij X. je odredil, naj se praznik vedno obhaja 7.
oktobra. Danes ga obhajamo kot obvezni god. Z njim hoče Cerkev poudariti pomen
rožnega venca, češčenje pa gre Materi Božji in po njej troedinemu Bogu. V
Sloveniji so rožnovenski Materi Božji posvečene tri župnijske in pet
podružničnih cerkva.
Dne 12. septembra 1683 je
krščansko ljudstvo doseglo popolno zmago
nad Turki v bitki pri Dunaju. Že meseca julija je 200.000 Turkov obkolilo
Dunaj. Nevarnost je bila velika ne samo za Dunaj, ampak za vso krščansko
Evropo. Vsi krščanski vojaki, ki so sodelovali v bitki, so bili 12. septembra
pri sv. maši. Bitki, ki je trajala od jutra do večera, je poveljeval poljski
kralj Jan III. Sobieski (+1696), zadnji evropsko pomembni poljski kralj. Nad
20.000 Turkov je obležalo na bojišču, ostali pa so zbežali. Ta velika zmaga pri
Dunaju je pomenila začetek izgona Turkov iz Podonavja. Ljudje so za zmago
veliko molili rožni venec, zlasti člani bratovščin rožnega venca. Tudi kralj
Jan Sobieski ga je pogosto molil; molil ga je tudi, ko je po zmagi nad Turki
vkorakal na Dunaj. Papež Inocenc XI. je v zahvalo za zmago nad Turki določil,
naj se 12. september kot praznik Marijinega imena slavi po vsej Cerkvi.
Dne 12. septembra 1982 je monaška princesa Grace izgubila
življenje v prometni nesreči. Ves svet je bil pretresen zaradi te tragične
novice.
Leta 1956, ko se je »princesa
Hollywooda« poročila s princem Ranierijem Monaškim, je prekinila briljantno
filmsko kariero, da bi se posvetila možu in svojim otrokom. Grace po poroki ni
hotela več igrati.
Malo pred smrtjo je v prid
rožnega venca naredila izjemo. Ker je bila vneta katoličanka, se princesa ni
uspela upreti odločnemu povabilu p. Peytona, apostola molitve rožnega venca po
družinah. On je želel posneti nov film v cerkvi sv. Petra v Rimu, da bi spet spodbudil
molitev rožnega venca. Grace se je po petindvajsetih letih premora vrnila pred
kamere. V času snemanja je molila skrivnosti rožnega venca z navdušenjem in
izredno gorečnostjo.
L'Appel du Coeur, D. et I. de
Marie, n. 101
Redovnica Katarina Marija je bila prej poganka, budistka in
»antiklerikalka« Takole pripoveduje: »Po posredovanju moje najstarejše sestre
je moja mati hotela prestopiti v katoliško vero in me je prosila, da bi ji
sledila. Moj odgovor je bil odločen: 'Ne in nikdar.' Dve leti duhovnega boja
sta bili potrebni, da sem se končno odločila za krst. Toda nisem popolnoma
verovala v Boga. Za krst sem zaprosila izključno zaradi ljubezni do moje mame
in zato, da bi ji ugajala in nič več. Moja nevera je trajala do trenutka, ko je
duhovnik oblil moje čelo s krstno vodo. V tistem trenutku, ko je voda curljala
po obrazu, je moje kamnito srce drhtelo v neskončni ljubezni in moj pogled,
uprt v križ, je govoril: 'Gospod, ljubim te.' Ob koncu maše mi je moja mati
podarila rožni venec kot spomin na krst. Svojo mamo sem že videla vse dni
moliti s to vrsto 'ogrlice'. Z njo je molila tudi ponoči. Njena podoba v
molitvi, podobna obrazu lepe Gospe, je bila moja najljubša 'slika'. Vedela sem,
da je molila zame, svojo 'izgubljeno' hčerko. Od mojega krsta naprej je molitev
rožnega venca po zaslugi moje matere postala moja najljubša molitev.«
Leta 1948, pred 70 leti, je madžarski kardinal Mindszenty dejal: »Moje
najgloblje hrepenenje je, da bi na milijone madžarskih družin vzelo v roke
rožni venec in molilo k Mariji.« V svojem pastirskem pismu je zapisal: »V
zgodovinskih dogodkih vidimo Božjo roko, tudi v nevarnostih in viharjih. Zaradi
tega se naše zaupanje ne bo zmanjšalo. Zato vas prosimo, da svojo usodo
izročite prek Marije v Božje roke. Vrnimo se k izvirom naše madžarske
dediščine! Znova Devico Marijo imenujmo Kraljico, da bi našo usodo vzela v
svoje roke.«
Tokrat se oglašam iz
ortopedske bolnišnice v Valdoltri.
Jutri bom ponovno operirana na desnem stopalu. Mislim, da se nekako pobiram iz
kaosa, v katerem sem živela, oziroma sem mislila, da je takó. Rožni venec vsak
dan molim najprej za Bernardovo družino, potem za moža, otroke in sebe, pa za
sodelavke in bližnje. Moč molitve deluje, ker postajam sama veliko bolj strpna
do moža in drugih, pa tudi mož je prijaznejši do mene.
M. N.
Nocoj sem bila na obisku pri
starejši prijateljici. Povedala mi je o svojem sinu, odvisniku od alkohola: “Moj sin pride večkrat pijan domov. Kadar je
prišel pijan domov, sva se vedno sprla in grdo prepirala. Bila sem zelo
nesrečna. Sedaj se vedno, kadar pride takšen domov, umaknem v svoje prostore in
molim rožni venec. Prepiri so izginili. Rožni venec me pomiri, prepreči prepir,
je zdravilo za mojo rano ... Zaupam vanj in v usmiljenega Jezusa.” Pokazala je
na veliko sliko usmiljenega Jezusa in dejala, da bo odslej med molitvijo
rožnega venca večkrat pogledala to milostno podobo. Bogu hvala za takšne žene
in Bogu hvala za rožni venec.
Marija
Redovnik je zapisal o svoji
materi, ki se je poslavljala z rožnim
vencem v roki: “Posebej močno izkustvo, kako silna je moč molitve, mi je
dala mati. Spremljal sem jo v njeni hudi bolezni in videl sem, kako je v
molitvi zorela njena vera, kako je z rožnim vencem v roki premoščala dolge in
težke noči. Trpljenje in molitev sta jo tesno zedinili s trpečim Gospodom. Njen
obraz je izžareval pomirjajočo milino in zaupljivo predanost, ki jo je
izžarevala tudi v svoje okolje. Ta živa izkušnja, ta milost, ki sem je bil
deležen, mi pomeni največjo in najpomembnejšo zapuščino, ki me zavezuje k
zvestobi.”
Filipini, ki jih
je leta 1521 odkril Ferdinand Magellan, Španci pa so jih pričeli kolonizirati
in evangelizirati leta 1565, so bili popolnoma pokristjanjeni v štiridesetih
letih, ne da bi bila pri tem pretočena ena sama kaplja krvi. Tam je vladal mir,
dokler 15. marca 1646 ni priplula v Manilo holandska protestantska flota.
Zmedenost je bila velika. Filipini so imeli samo dva trgovska galeona, katoliško
vero in rožni venec. V naglici so se pričeli oboroževati in dominikanski pater
Conca je mornarjem vneto priporočal rožni venec, ki so ga molili na mostu v
dveh zborih. V času od marca do septembra sta oba galeona petkrat napadla in
prav tolikokrat zmagala, čeprav je to človeško nerazložljivo. Vsakič so bile
protestantske bojne ladje odbite z vzklikom: »Naj živita vera v Kristusa in
blažena Devica svetega rožnega venca!«
Med 200 filipinskimi mornarji
je bilo samo 15 mrtvih. Ta zmaga je v Aziji rešila katolištvo. Od tedaj je na
Filipinih izredno cenjena molitev rožnega venca.
Avstrijski komponist Wolfgang Amadeus Mozart je dejal: »Kadar
pridem v Pariz, nikoli ne izpustim molitve rožnega venca in obiska Matere Božje
od zmage.«
Agata, mati šestletne avtistične deklice Capucine, ki
potrebuje neprestan nadzor tako podnevi kot ponoči, se je prijavila na narodni
dan posta in molitve za Francijo. Spraševala se je, kako bi si mogla vzeti eno
uro in pol časa za molitev vseh štirih delov rožnega venca. Povedala je:
»Dogajanje je potekalo naravno. Capucina je sama prišla k meni, se usedla na moja kolena in med vsem rožnim vencem ostala zelo mirna in predvsem zelo pozorna in osredotočena. Tega v življenju moje hčere nisem videla in doživela še nikoli. V trenutku neverjetne milosti je obe vodila skupna molitev z vsega sveta. Hvala, Marija, hvala, sv. Jožef, hvala, Gospod!
»Dogajanje je potekalo naravno. Capucina je sama prišla k meni, se usedla na moja kolena in med vsem rožnim vencem ostala zelo mirna in predvsem zelo pozorna in osredotočena. Tega v življenju moje hčere nisem videla in doživela še nikoli. V trenutku neverjetne milosti je obe vodila skupna molitev z vsega sveta. Hvala, Marija, hvala, sv. Jožef, hvala, Gospod!
Agata, 2. februar 2013
Naloga matere je, vzgajati
svoje otroke. Zdaj je najvišje Marijino
poslanstvo, da je mati, Jezusova mati, istočasno pa tudi mati vseh ljudi.
Rožni venec je prav tisto privilegirano sredstvo, s katerim Marija prične in
nadaljuje vzgojo h krščanskemu življenju.
Naj bo naš rožni venec eden
od naših delovnih pripomočkov. Vsaka zdravamarija, zmoljena z ljubeznijo in
vero, je »čisto zrno«, ki pade na polje duš. Z veseljem naj torej drsi molek
med našimi prsti.
Ko nas Marija vabi k premišljevalni
molitvi rožnega venca, nam predlaga, da ji delamo družbo pri njeni vlogi matere.
Ponavljanje istih besed predpostavlja sprejetje dejstva, da molitev ni bila
povsem izčrpana pri prvem pozdravu, hkrati pa s tem uresničujemo Gospodove
besede: »Potrebno je neprestano moliti in se ne naveličati.« Tako se uresničuje
njegova obljuba: »Vse je mogoče tistemu, ki veruje. Karkoli boste prosili v
molitvi, imejte vero, da boste prejeli in se vam bo zgodilo.«
Drugače povedano, to
neutrudno ponavljanje istih molitvenih obrazcev ustvarja ozračje ponižnosti in
zaupanja, ki pritegneta Božjo milost.
Združenje Živi rožni venec je leta 1826 ustanovila laikinja, članica
dominikanske družine, Pavlina Jaricot (izg. Žarikó, 1799-1862) iz Lyona, papež
Gregor XVI. pa ga je potrdil 27. januarja 1832.
Pavlina je zasnovala 'Širjenje
vere' kot gibanje za evangelizacijo in podporo afriških misijonov. Nekaj let
kasneje ji je Pavlina Jaricot pridružila 'Živi rožni venec', ki je bil
sestavljen iz skupine 15 oseb in se je tedensko sestajala. Vsak pripadnik je
kot pri žrebanju potegnil eno od petnajstih skrivnosti, da bi jo molil vsak dan
za namene članov skupine in za misijone.
Zaradi svojih lahko
izpolnjivih zahtev in skupnostne oblike se je rožni venec mogel dotakniti
mladih delavcev v Lyonu, ki so bili najbolj oddaljeni od Cerkve. Živi rožni
venec je torej nekakšna mreža v Cerkvi, ki naj bi ustvarila žarišče molitve.
Poudarjena je molitev za duhovne poklice in njihovo stanovitnost.
V današnjem času so skupine
živega rožnega venca sestavljene iz 20 oseb, ki molijo 20 skrivnosti rožnega
venca. Živi rožni venec je navzoč povsod v katoliški Cerkvi in ga sestavljajo
člani vseh starosti. Organiziran je v zelo preprosti obliki. Pri nas to
združenje vodi p. dr. Leopold Grčar, frančiškanski pater na Brezjah.
Papež Benedikt XVI. je leta 2009 med drugim o rožnem vencu dejal:
Rožni venec ni pretekla
verska praksa v smislu molitve minulih časov, ki se jih spominjamo z
nostalgijo. Rožni venec doživlja novo pomlad. Ta molitev je nedvomno eno od
zgovornih znamenj ljubezni, ki jo mlade generacije gojijo do Jezusa in njegove
Matere.
Na tem svetu, ki je tako
razdrobljen, nam rožni venec pomaga postaviti Kristusa v središče, kar je naredila
Devica Marija, ki je v svoji notranjosti premišljevala to, kar je bilo rečeno o
njenem Sinu. Kar je rekla, je tudi storila.
Kadar molimo rožni venec,
spet oživijo pomembni in odločilni trenutki zgodovine odrešenja. Vnovič stopamo
po poti Kristusovega poslanstva. Z Marijo se naše srce obrne k Jezusovi
skrivnosti. Jezusa položimo v srce našega življenja, časa, naših mest s pomočjo
kontemplacije in premišljevanja njegovih svetih skrivnosti v molitvi veselega,
svetlega, žalostnega in častitljivega dela rožnega venca.
Marija nam pomaga sprejeti iz
Jezusovih skrivnosti izhajajočo milost, da s pomočjo nas in naših vsakdanjih
odnosov lahko 'namaka' družbo in jo očiščuje številnih negativnih sil ter jo
odpira za Božjo novost.
Rožni venec, ki ga molimo
pristno in ne površno, v resnici prinaša mir in spravo. V samem sebi vsebuje
moč, ki zdravi v presvetem Jezusovem imenu, če ga v središču vsake zdravamarije
kličemo z vero in ljubeznijo.
Kadar pri rožnem vencu ne gre
za zgolj mehansko ponavljanje tradicionalnih molitev, je ta molitev
svetopisemska meditacija, ki nas v družbi z Devico Marijo znova vodi skozi
dogodke Gospodovega življenja. V našem srcu jih ohranja tako, kot je to delala
sama v času zemeljskega življenja.
Naj ta dobra navada ne
preneha! Naj se nadaljuje z veliko vnemo, da bi v Marijini šoli luč vere vedno
bolj gorela v srcih kristjanov in v njihovih domovih.
Misli papeža Pija XII. leta 1951 o rožnem vencu:
Dobro nam je znana njena
mogočna učinkovitost, da bi dosegli materinsko pomoč Device. Čeprav vsekakor ne
obstaja samo en način molitve, da bi prišli do te pomoči, kljub temu mislimo,
da je rožni venec najbolj primerno in učinkovito sredstvo. To kaže tudi njegov
začetek, ki je bolj Božji kot človeški.
Pri ponavljanju ustnih
molitev se pridružujemo premišljevanju svetih skrivnosti. Iz tega izhaja druga
zelo velika prednost: vsi, tudi preprosti in manj izobraženi, najdejo v tem
lahek in hiter način, da gojijo in ohranjajo svojo vero.
Iz pogoste meditacije
skrivnosti duh zajema in nevidno črpa moč, ki jo skrivajo v sebi. Izredno se
vnema v upanju za dosego večnih dobrin in prejema močno in milo spodbudo, da
gre po trnjevi poti Kristusa in njegove Matere.
Sámo izrekanje istih molitev,
ki se mnogokrat ponavljajo, te molitve ne vodi v nerodovitnost in dolgočasje,
ampak ima čudovito moč, – to lahko izkusimo – da vliva zaupanje v molivca in
prijetno vpliva na Marijino materinsko Srce!
Iz okrožnice Ingruentium
malorum, 15. september 1951