Znani
nemški teolog Karl Rahner v knjigi Molitev piše: »Če deluje v nas Božji Duh
zlasti ob važnem opravilu, potem deluje v nas še prav posebno v molitvi, tem
našem najvažnejšem opravilu. Naša molitev je mnogo več kot drobna misel naših
izsušenih možganov, več kot ubogo čustvo otrdelega srca. Naše besede vzletavajo
s krili Svetega Duha v neizmerno Božjo deželo – če molimo.
Človek,
spoznaj vendar veličino svoje molitve! Če priznavaš, da si postal deležen Božje
narave, priznavaš vendar tudi, da tvoja molitev ni le človeško opravilo, temveč
delo Svetega Duha v tebi.
In
tako je naša molitev mnogo več od tega, kar mi v molitvi doživljamo. Nekaj
zvokov melodije je, ki odmeva v nebesih, vonj kadila je, ki se sladko dviga
pred obličjem Svete Trojice ... Ne slišimo ga. Toda v veri vemo, da moli v nas,
z nami in za nas in da odmeva njegova beseda v našem in Očetovem srcu.«
Ameriški
popevkar in filmski igralec Cliff Richard je pred leti izjavil, da pred vsakim
nastopom moli: »Ne zato, da bi bila predstava odlična, ampak zato, da bi bil
Bog v njej ... Moram priznati, da sem bil vedno pretresen, ko je Bog odgovoril
na moje molitve.«
Z
nebeškim Očetom smo povezani, ker smo njegove stvari. Stalno nas ohranja,
vzdržuje v bivanju. Še bolj smo z njim povezani po sv. krstu, pri katerem smo
postali njegovi otroci, njegovi posinovljenci.
Božji
Sin se je prav zato učlovečil, da bi nas privedel v osebnostno povezanost z
Očetom. Približal se je ljudem, da bi ljudi približal Očetu. Cerkveni očetje so
si upali zapisati drzno misel: Božji Sin je postal človek, da bi človek postal
Bog.
Božji
Sin je bil pred učlovečenjem usmerjen le na Očeta. Po učlovečenju se je usmeril
tudi na ljudi. Sin se zdaj ne vrača k Očetu sam. V osebnostni odnos do Očeta
hoče pritegniti tudi ljudi.
Kristus
nam je »zapustil zgled, da bi hodili po njegovih stopinjah« (1 Pt 2,21), ne le
v trpljenju, temveč tudi v molitvi. Če hočemo postati dobri molivci, ne moremo
iti mimo njega. V njegovi šoli naj bi se najprej navzeli njegovega sinovskega
odnosa do Očeta, kolikor je nam slabotnim ljudem mogoče. Ko bomo prežeti z
Jezusovim sinovskim odnosom do Očeta, bomo njegovo molitev laže razumeli. Tako
bomo tudi sami postali boljši molivci.
V
tem sinovskem razpoloženju se bomo z Jezusovimi besedami očenaša lažje
pogosteje in bolj zbrano obračali na nebeškega Očeta. Po Jezusovem zgledu bomo
tudi mi iz srca ponavljali najkrajšo molitev: Oče, moj Oče.
Ko
je bil sv. Filip Benicij na smrtni postelji, je uprl oči v podobo Križanega na
steni in šepetaje prosil: »Dajte mi mojo knjigo!« Dali so mu neko knjigo, toda
bolnik je še naprej prosil: »Mojo knjigo!« Po njegovem pogledu so razumeli, da
hoče razpelo, in so mu ga dali. Bolnik je Kristusa na križu večkrat pobožno
poljubil, nato je rekel: »V to knjigo sem pogosto pogledal ter iz nje zajemal
razsvetljenje in tolažbo. Z njo hočem narediti tudi svojo oporoko, z njo hočem
skleniti svoje življenje. Gospod, v tvoje roke izročam svojo dušo. Ti si me
odrešil, Bog resnice!«
K
Bogu Očetu gremo po Kristusu. On je po svoji človeški naravi srednik med Bogom
in nami. Po sv. krstu smo postali njegovi udje. Preoblikovani smo v Kristusa in
po njem imamo »dostop k Očetu v enem Duhu« (Ef 2,18). V nas je Božje življenje,
življenje Svete Trojice, saj smo celo njeno svetišče. Povezanost s Sveto
Trojico, ki se je začela pri sv. krstu, se po krščanskem življenju, še posebej
po molitvenem življenju, stalno poglablja.
V
nas pravzaprav moli Sveti Duh: »Ker pa ste sinovi, je Bog poslal v naša srca
Duha svojega Sina, ki vpije: 'Aba, Oče!'« (Gal 4,6).
Sveti
Duh moli v nas še posebej pri slavilni molitvi. On slavi Očeta. Evangelist Luka
je zapisal o Jezusu: »Prav tisto uro se je razveselil v Svetem Duhu in rekel:
'Slavim te, Oče, Gospod neba in zemlje, ker si to prikril modrim in razumnim in
razodel malim« (Lk 10,21).
Kardinal
Tomáš Špidlik imenuje kristjanovo molitev kar dihanje Svetega Duha: »Kristjan
je sestavljen iz treh prvin, piše ruski pisatelj Teofan Kaznjenec (u. 1894): iz
telesa, duše in iz Svetega Duha. Telo se giblje, hrani, diha; duša misli,
odloča, čuti; Sveti Duh pa moli. Molitev se torej lahko imenuje tudi: 'dihanje
Svetega Duha'
V
molitvi se lahko pogovarjamo s posameznimi Božjimi osebami. Celo prav je tako.
Pri tem se prilagodimo cerkvenemu letu. Večinoma nam bo najlažji dostop do
Kristusa: ko leži v jaslicah, ko javno oznanja evangelij in ozdravlja bolnike,
ko visi ves razmesarjen in zapuščen na križu, ko po vstajenju zaživi poveličano
življenje. Ker je zmeraj srednik, bomo po njem vedno prišli k Očetu.
Večkrat
se bomo pri molitvi obrnili na Očeta: ko se bomo v jasni noči ozirali na
zvezdnato nebo in Očeta občudovali kot Stvarnika, ko bomo doživljali, da smo po
krstu njegovi otroci, ko bomo gledali nanj kot na končni cilj človeštva in
vsega vesoljstva. V liturgičnih molitvah, posebej v mašnem in molitvenem
bogoslužju, se običajno obračamo na Očeta, in sicer po Kristusu v Svetem Duhu.
To izražajo tudi sklepne besede posameznih prošenj.
Včasih
nam bo pri molitvi še posebej blizu Sveti Duh: na binkoštni praznik, ob sv.
birmi in obnavljanju birmanskih milosti, v poglobljeni molitvi, ob duhovnih
vajah, v času, ko bomo pred kakšno posebno važno odločitvijo in se mu bomo
priporočali, ko se bomo bolj trudili za svojo svetost in svetost naših
bližnjih.
Kadar
smo povezani z eno Božjo osebo, smo povezani z vso Sveto Trojico, saj je v
vsaki Božji osebi ista Božja narava. Lahko pa se v molitvi obračamo na Sveto
Trojico, na troedinega Boga, ne da bi pri tem mislili na posamezne Božje osebe.
p. Anton